x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cannes 2010. Lovitură de teatru

0
Autor: Eugenia Voda 24 Mai 2010 - 00:00
Cannes 2010. Lovitură de teatru Antonin Thuillier/Afp/Mediafax
Vezi galeria foto
Cum s-a transformat o "Palmă de plumb" în Palme d'or...
Pînă la un punct, juriul condus de Tim Burton a conceput un palmares plasat între "politic corect" şi ideea de succes la inima marelui public.

Primul chemat pe scenă, pentru Premiul juriului, a fost un cineast african, din Ciad, dar şcolit în Franţa, Mahamat-Saleh Haroun, cu "Omul care strigă" (un tată şi un fiu, afecţiune şi rivalitate, pe fundalul sărăciei şi a războiului civil). Genul de "film cinstit", o privire plină de adevăr asupra unei lumi. În plus, e pentru prima oară, după treisprezece ani de absenţă, cînd un film african a intrat în competiţie, şi lucrul merita să fie remarcat, inclusiv de palmares.

Al doilea chemat, pentru Premiul de regie, a fost Mathieu Amalric - un actor foarte iubit în Franţa, aflat la al patrulea lui film, ca regizor. "Turneul", o comedie nebună şi amară, a unor planturoase stripteas-euse americane, excentrice şi fosforescente, în turneu prin provincia franceză. Dacă pînă acum Amalric era perceput mai ales ca un actor talentat care, din cînd în cînd, se mai joacă de-a regizorul, această ediţie a Cannes-ului, acordîndu-i Premiul pentru regie, l-a consacrat ca atare: de acum înainte, Amalric va fi văzut nu ca un actor, ci ca un autor de cinema.

Al treilea premiu, Premiul pentru scenariu, i-a fost acordat unui regizor sud-coreean, Lee Chang-Dong, pentru "Poetry": o splendidă melodramă, dar nu numai, despre bătrîneţe, despre uitare, despre poezie. O bunică de 66 de ani, o creatură care iradiază numai frumuseţe şi tinereţe şi eleganţă (deşi, cum sună o replică, "n-ai crede, dar e menajeră"), şi care îşi creşte singură nepotul,  află, pe ultima sută de metri a vieţii ei, că are un Alzheimer, află că nepotul adolescent a comis o crimă morală, dar mai ales află ce înseamnă poezia (merge şi la un curs de poezie, amuzant şi înduioşător, după care scrie primul şi ultimul ei poem!). Deşi actriţa din "Poetry" e absolut fabuloasă (Yun Junghee, de cincisprezece ani retrasă din cinema, stabilită la Paris, rămîne figura cea mai reprezentativă a actoriei de film coreene, cu peste 300 de roluri la activ!), juriul, pe principiul politichiei, sau ca să mai bifeze un titlu, a preferat să acorde Premiul de interpretare feminină lui Juliette Binoche, binecunoscuta actriţă a cinema-ului francez, dar acum într-un rol destul de oarecare, într-un film şi mai oarecare: "Copie autentificată", o lungă conversaţie cvasi amoroasă, pe străzile din Assisi, semnată de iranianul Kiarostami, pentru prima oară filmînd în afara ţării lui  ("şi un copac pe care îl muţi din solul lui, nu mai dă acelaşi rod ca înainte", recunoaşte chiar regizorul, într-un interviu). Apropo de Iran, marele personaj absent al acestei ediţii a fost cineastul Jafar Panahi, arestat la Teheran, pentru că ar fi pregătit un film "contra regimului"; jilţul lui gol, de pe scena festivalului, era menit să amintească cineaştilor din lumea largă ceva ce ei uită uneori, prinşi în iureşul crizei economice şi al altor crize: cel mai important lucru, pentru un artist, e LIBERTATEA DE EXPRESIE...

Premiul de interpretare masculină (acordat ex aequo) a cules cele mai multe aplauze; mai întîi Javier Bardem, în "Biutiful", al lui Inarritu, portretul unui om sărac şi generos, mai mult marginal decît interlop, condamnat să moară de o boală galopantă, ultimele lui zile de chin şi de dragoste, într-o Barcelona cu un aer de mizerie sud-americană. Apoi, fericit că se află în compania magnificului Bardem, un tînăr actor italian, genul "băiat bun, dar cu lipsuri", tonic şi de o mare naturaleţe, Elio Germano, în "Viaţa noastră", de Daniele Luchetti - portretul unui bărbat rămas singur, văduv, cu trei copii mici, şi care îşi înneacă durerea în muncă, pe un şantier, în lupta pentru supravieţuire din Italia contemporană (măcar în paranteză trebuie menţionat că am descoperit cu plăcere, în film, două personaje de români, în fine necaricaturizate şi nesimplificate, interpretate ataşant de Alina Mădălina Berzunţeanu şi Marius Ignat!).

Marele Premiu a fost acordat unui film francez, "Oameni şi zei", de Xavier Beauvois, povestea dură, dar pusă în pagină, paradoxal, în tonuri tandre, a unor călugări creştini, de la o mănăstire din Algeria, răpiţi şi decapitaţi, acum cîţiva ani, în circumstanţe încă neelucidate, în contextul aşa-numitului terorism islamist.

Pînă acum, aşadar, un Palmares posibil. Dar, în clipa cireşii de pe tort, în clipa Palme d'or, el a devenit imposibil! E clipa în care Tim Burton pare să fi spus: "Faceţi palmaresul cum vreţi, cît de corect credeţi că puteţi, dar, la Palme d'or, lăsaţi-mă pe mine!" Şi, din tot ce a oferit această ediţie, cu multe filme imaginabile în dreptul trofeului suprem, Tim Burton a ales, pentru că asta i-a plăcut lui, o ciudăţenie! Ca să vă faceţi o idee de amploarea dezastrului, ziarul Le Figaro a decernat, chiar în ziua ceremoniei de premiere, "Palma de plumb" pentru cel mai plicticos film din festival: el e thailandez, şi se cheamă: "Unchiul Boonmee, cel care îşi aminteşte de vieţile lui anterioare" (titlul e incitant şi e lucrul cel mai bun din film, doar că nu are nici o legătură cu povestea!). În seara ceremoniei de premiere, surpriză, această Palmă de plumb s-a transformat în Palme d'or! Recunosc că şi mie mi s-a părut "plicticos", filmul thailandezului (pre numele său Apichatpong Weerasethakul), care se vrea "o interpretare a reîncarnării", cu fantome, cu creaturi supranaturale, cu spirite rătăcitoare, funcţionînd, zice regizorul, "ca un flux al conştiinţei, trecînd de la o amintire la alta". De acord, doar că această viziune asupra "reîncarnării" are ceva infantil, la limita rizibilului, şi pune la grea încercare nervii spectatorului. Nu întîmplător, dintre toate filmele competiţiei, a fost şi singurul rămas fără distribuitor în Franţa! Şi tocmai acesta a fost alesul lui Tim Burton!

Deşi gusturile nu se discută, cred că multă lume (deci nu numai subsemnata!) l-a cam scos de la suflet pe Tim Burton (cel puţin ca jurat), cu ocazia acestei Palme d'or, care va fi, cu siguranţă, una dintre cele mai contestate din toată istoria festivalului.

Citeşte mai multe despre:   film

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de