x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cannes - Cum ne-am petrecut sfarsitul lumii?

0
Autor: Eugenia Voda 24 Mai 2006 - 00:00

Corespondenta de la Cannes
Cum vede un copil in ’89 eliminarea din joc a lui Ceausescu?

Corespondenta de la Cannes
Ieri a fost, la Cannes, Ziua Europei.
Ministri europeni ai culturii au urcat, impreuna, pe covorul rosu. Evenimentul si dezbaterile aferente au loc in fiecare an, din pacate rezultatele intarzie sa se vada. Filmul european continua sa faca, pe glob, figura de marginal, zdrobit de filmul american. Pana si in Rusia, 80% din piata e ocupata de filmul american (in timp ce in Statele Unite, constata cu jale Almodovar la conferinta de presa, doar 2% din cinematografe accepta sa proiecteze si filme care nu sunt de limba engleza). Nici un film european nu figureaza pe lista primelor 20 mari succese de audienta - nici in Brazilia, nici in Coreea de Sud, nici in India! Difuzarea numerica a filmelor (o problema aproape rezolvata, o revolutie care bate la usa) va ajuta oare filmele europene sa-si cucereasca un public in restul lumii? Ramane de vazut.
Ofensiva Estului. Deocamdata, s-a constatat la Cannes, filmul european e infuzat cu energie proaspata, venita din Est. Chiar daca in competitie nu exista nici un film din Europa centrala si orientala, in celelalte sectiuni figureaza 12 titluri, ceea ce nu s-a mai intamplat niciodata, de la caderea cortinei de fier incoace.

Filmul lui Catalin Mitulescu se cheama, frumos, "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii" ( cum a trait un copil un "sfarsit de lume", adica ’89, caderea lui Ceausescu - pe care pustiul comploteaza sa-l excluda definitiv din joc, cu o prastie).
Resuscitari. Pentru cinematografiile din Est, dupa ’89, au urmat cativa ani de "sfarsitul lumii", de absenta si deruta. Asistam acum la resuscitari spectaculoase: anul trecut, in Ungaria s-au lansat 19 premiere nationale, in Polonia 24, iar in Rusia 62! La noi au fost 6. Ca sa continuam cu datele pe care le-am aflat la Cannes, si care ar trebui sa ne puna pe ganduri, daca nu sa ne ingrijoreze, aflati ca, in 2005, in Rusia au fost in total 92 de milioane de spectatori la cinema, in Polonia 23,3 milioane, iar in Romania… 2,2 milioane! Incredibil, mai ales comparand cu Ungaria, care a avut 10,8 milioane de spectatori!
"…Tara noastra-i tara noastra, dulce pajiste albastra." Multa vreme, dupa ce iesi de la filmul lui Mitulescu, iti vajaie prin cap cantecele pe care le-ai auzit, cantate de voci de copii, "Sunt roman, roman voinic si n-am frica de nimic, tra-la-la, tara noastra-i tara noastra, dulce pajiste albastra, noi suntem romani ca brazii, ca graul" si asa mai departe, un univers sonor care iti evoca o intreaga istorie, de dinainte de "sfarsitul lumii"…
Profesionalism. Un lucru foarte important privind acest film romanesc de debut este ca el nu are nimic artizanal sau provincial, din punctul de vedere al productiei; dimpotriva, toata "intreprinderea" are aripi, antreneaza zeci de participari internationale, iar pe generic, printre producatorii asociati, citesti numele Martin Scorsese si Wim Wenders! (nu, nu-i o gluma!). Ani de zile, regizorii romani intai isi terminau filmul si apoi incercau, pe bajbaite si fara succes, sa-l vanda undeva in strainatate; acum, desi premiera romaneasca va fi abia la toamna, distributia si vanzarile internationale - citesti in caietul program - le face deja o prestigioasa societate franceza, Pyramide. (Un statut asemanator are si celalalt lungmetraj romanesc de debut prezent la Cannes, al lui Corneliu Porumboiu). De aici se poate deduce ca ne-am profesionalizat, ne-am integrat, suntem, cinematografic vorbind, europeni fara complexe. Iar Catalin Mitulescu ofera (cel putin de la distanta!) portretul stenic al unui cineast cu un traseu de o splendida normalitate. Din fisa biografica aflam ca s-a nascut in 1972, la Bucuresti, a studiat mai intai geologia, a calatorit si a lucrat in strainatate, in Austria, Ungaria, Polonia si Italia, la intoarcere s-a apucat de regie, a absolvit UNATC-ul in 2000, a cucerit Palme d’or pentru scurtmetraj la Cannes in 2004, si acum iata-l candidand in sectiunea Un certain regard, dar si pentru premiul Camera d’or, acordat celui mai bun film de debut din festival, indiferent de sectiune. Un singur lucru n-am inteles citind in caietul program o lista de "Repere istorice ale Romaniei", in care se spune ca la 1 decembrie 1918 "Valahia, Moldova si Transilvania se reunesc cu Romania" (in engleza) sau "au fost atasate Romaniei" (in franceza)! Ce sa inteleaga omul? Ca pe langa cele trei, mai exista inca o Romanie? Aceasta neglijenta ar trebui sa fie o mica invatatura de minte pentru Mitulescu, si anume ca orice ai face, ca regizor, si oricate "piramide" ai avea in jur, tot e bine sa stai cu lupa pe ultimul detaliu, pana la capat.

Universul. Mitulescu isi plaseaza filmul intr-o mahala bucuresteana, pestrita, tiganita, cu strazi desfundate, cu o mizerie parca in afara timpului - unul dintre acele locuri uitate, pe care le zarim eventual pe la stiri, o data pe an, cand ploua prea mult si e rost de filmarea unei inundatii. O lume marginala, defavorizata, limitata, careia cineastul ii dezvaluie umanitatea profunda, fraternitatea, umorul si misterul (ca intr-un fel de alchimie emotionala - ca sa va faceti o idee, pana la premiera de la toamna - intre "Domnisoara Nastasia", a lui G.M.Zamfirescu, si, sa zicem, "De veghe in lanul de secara"!). Partitura pe care o abordeaza Mitulescu e una foarte dificila, cu multe adrese, registre si tonalitati diferite; daca puritatea liniei e uneori bruiata si panza prea incarcata, asta vine dintr-un prea plin, si intra, de regula, in pretul de cost al debuturilor foarte ambitioase.
Din mahalaua preistorica, filmul evadeaza, in final, pe o mare albastra, pe care pluteste o nava somptuoasa, ca imaginea insasi a evaziunii posibile…
Si daca la sfarsit, privind acea nava, nu-ti dau lacrimile, inseamna ca habar n-ai ce inseamna sa fi trait intr-o dictatura, la margine de Europa.
Si sa-ti fi petrecut, in felul tau, sfarsitul lumii.
Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   filmul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Opera Națională Română din Cluj-Napo...

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube
Filarmonica „George Enescu“ se aliniază trendului digital din secolul XXI și din această perioadă de criză marcată de răspândirea COVID-19, anunțând înființarea canalului YouTube propriu, care...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
În conformitate cu măsurile care decurg din aplicarea Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României   sunt suspendate  toate spectacolele,...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București a rămas dedicat, pe fondul pandemiei, activităților pentru public, care au fost mutate din planul realității fizice, în planul realității virtuale. Între timp, toate cele 15...

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”
The Motans (Denis Roabeș) lansează piesa „Întâmplător”, melodie emoționantă care vorbește despre iubire, dor și despărțire.   The Motans –...

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”. Și continuăm.

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”.  Și continuăm.
Galerie Foto În această seară, de la ora 20,00 în deplin acord cu delicatețea, grația și efemerul pe care le întruchipează primăvara, vă invităm pe canalul YouTube al Teatrului Național din Timișoara la NOPȚI ALBE , o...

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale
Galerie Foto Din cauza pandemiei de coronavirus, volumele din colecția Jurnalul cărților esențiale nu vor mai apărea împreună cu ziarul la distribuitorii de presă, începând de miercuri, 1 aprilie. Însă Jurnalul se...

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate
Galerie Foto Astăzi, 1 aprilie 2020, Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de existență și de activitate dedicată publicului tânăr. Trei decenii de când fondatorul său, Ion Lucian, punea piatra de temelie a unui vis...

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook
Galerie Foto Viața noastră nu se oprește în loc și nici viața culturală, chiar dacă stăm în casă. Străzile și spațiile de evenimente sunt goale, în urma restricțiilor impuse pentru a limita răspândirea...

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet
Doi americani au compus o parodie după hitul Queen „Bohemian Rhapsody" având ca temă coronavirusul. Piesa „Coronavirus Rhapsody" a devenit virală pe internet, având peste 3,86 milioane de vizualizări pe...

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online
Primul festival de muzică clasică organizat de Casa Artelor „Dinu Lipatti” online a avut loc în perioada 19-22 martie 2020. Cea de-a IV-a Ediție a Festivalului „I Love Lipatti” a experimentat difuzarea în...

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!
Galerie Foto După evidenta schimbare de viziune din luna august 2019, Filarmonica de Stat Sibiu condusă de dirijorul Cristian Lupeș, a câștigat premiul  pentru ”Muzică” acordat de Radio România Cultural. Sibiul...

#StămAcasă. Spectacolul continuă. Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo

#StămAcasă. Spectacolul continuă.  Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo
Galerie Foto După succesul primei transmisiuni live de pe pagina de Facebook unteatru, glo continuă să susțină inițiativa artistică a proiectului cultural independent, oferind iubitorilor de teatru un al doilea spectacol...

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu“ deschide o stagiune specială, online, începând din 2 aprilie 2020, cu unele dintre cele mai importante concerte înregistrate în ultimii ani, pentru a contribui, prin...

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu continuă seria evenimentelor online în toată perioada stării de urgență decretată de autorități și oferă publicului un program variat care include: redifuzări ale...
Serviciul de email marketing furnizat de