x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cannes - Cum ne-am petrecut sfarsitul lumii?

0
Autor: Eugenia Voda 24 Mai 2006 - 00:00

Corespondenta de la Cannes
Cum vede un copil in ’89 eliminarea din joc a lui Ceausescu?

Corespondenta de la Cannes
Ieri a fost, la Cannes, Ziua Europei.
Ministri europeni ai culturii au urcat, impreuna, pe covorul rosu. Evenimentul si dezbaterile aferente au loc in fiecare an, din pacate rezultatele intarzie sa se vada. Filmul european continua sa faca, pe glob, figura de marginal, zdrobit de filmul american. Pana si in Rusia, 80% din piata e ocupata de filmul american (in timp ce in Statele Unite, constata cu jale Almodovar la conferinta de presa, doar 2% din cinematografe accepta sa proiecteze si filme care nu sunt de limba engleza). Nici un film european nu figureaza pe lista primelor 20 mari succese de audienta - nici in Brazilia, nici in Coreea de Sud, nici in India! Difuzarea numerica a filmelor (o problema aproape rezolvata, o revolutie care bate la usa) va ajuta oare filmele europene sa-si cucereasca un public in restul lumii? Ramane de vazut.
Ofensiva Estului. Deocamdata, s-a constatat la Cannes, filmul european e infuzat cu energie proaspata, venita din Est. Chiar daca in competitie nu exista nici un film din Europa centrala si orientala, in celelalte sectiuni figureaza 12 titluri, ceea ce nu s-a mai intamplat niciodata, de la caderea cortinei de fier incoace.

Filmul lui Catalin Mitulescu se cheama, frumos, "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii" ( cum a trait un copil un "sfarsit de lume", adica ’89, caderea lui Ceausescu - pe care pustiul comploteaza sa-l excluda definitiv din joc, cu o prastie).
Resuscitari. Pentru cinematografiile din Est, dupa ’89, au urmat cativa ani de "sfarsitul lumii", de absenta si deruta. Asistam acum la resuscitari spectaculoase: anul trecut, in Ungaria s-au lansat 19 premiere nationale, in Polonia 24, iar in Rusia 62! La noi au fost 6. Ca sa continuam cu datele pe care le-am aflat la Cannes, si care ar trebui sa ne puna pe ganduri, daca nu sa ne ingrijoreze, aflati ca, in 2005, in Rusia au fost in total 92 de milioane de spectatori la cinema, in Polonia 23,3 milioane, iar in Romania… 2,2 milioane! Incredibil, mai ales comparand cu Ungaria, care a avut 10,8 milioane de spectatori!
"…Tara noastra-i tara noastra, dulce pajiste albastra." Multa vreme, dupa ce iesi de la filmul lui Mitulescu, iti vajaie prin cap cantecele pe care le-ai auzit, cantate de voci de copii, "Sunt roman, roman voinic si n-am frica de nimic, tra-la-la, tara noastra-i tara noastra, dulce pajiste albastra, noi suntem romani ca brazii, ca graul" si asa mai departe, un univers sonor care iti evoca o intreaga istorie, de dinainte de "sfarsitul lumii"…
Profesionalism. Un lucru foarte important privind acest film romanesc de debut este ca el nu are nimic artizanal sau provincial, din punctul de vedere al productiei; dimpotriva, toata "intreprinderea" are aripi, antreneaza zeci de participari internationale, iar pe generic, printre producatorii asociati, citesti numele Martin Scorsese si Wim Wenders! (nu, nu-i o gluma!). Ani de zile, regizorii romani intai isi terminau filmul si apoi incercau, pe bajbaite si fara succes, sa-l vanda undeva in strainatate; acum, desi premiera romaneasca va fi abia la toamna, distributia si vanzarile internationale - citesti in caietul program - le face deja o prestigioasa societate franceza, Pyramide. (Un statut asemanator are si celalalt lungmetraj romanesc de debut prezent la Cannes, al lui Corneliu Porumboiu). De aici se poate deduce ca ne-am profesionalizat, ne-am integrat, suntem, cinematografic vorbind, europeni fara complexe. Iar Catalin Mitulescu ofera (cel putin de la distanta!) portretul stenic al unui cineast cu un traseu de o splendida normalitate. Din fisa biografica aflam ca s-a nascut in 1972, la Bucuresti, a studiat mai intai geologia, a calatorit si a lucrat in strainatate, in Austria, Ungaria, Polonia si Italia, la intoarcere s-a apucat de regie, a absolvit UNATC-ul in 2000, a cucerit Palme d’or pentru scurtmetraj la Cannes in 2004, si acum iata-l candidand in sectiunea Un certain regard, dar si pentru premiul Camera d’or, acordat celui mai bun film de debut din festival, indiferent de sectiune. Un singur lucru n-am inteles citind in caietul program o lista de "Repere istorice ale Romaniei", in care se spune ca la 1 decembrie 1918 "Valahia, Moldova si Transilvania se reunesc cu Romania" (in engleza) sau "au fost atasate Romaniei" (in franceza)! Ce sa inteleaga omul? Ca pe langa cele trei, mai exista inca o Romanie? Aceasta neglijenta ar trebui sa fie o mica invatatura de minte pentru Mitulescu, si anume ca orice ai face, ca regizor, si oricate "piramide" ai avea in jur, tot e bine sa stai cu lupa pe ultimul detaliu, pana la capat.

Universul. Mitulescu isi plaseaza filmul intr-o mahala bucuresteana, pestrita, tiganita, cu strazi desfundate, cu o mizerie parca in afara timpului - unul dintre acele locuri uitate, pe care le zarim eventual pe la stiri, o data pe an, cand ploua prea mult si e rost de filmarea unei inundatii. O lume marginala, defavorizata, limitata, careia cineastul ii dezvaluie umanitatea profunda, fraternitatea, umorul si misterul (ca intr-un fel de alchimie emotionala - ca sa va faceti o idee, pana la premiera de la toamna - intre "Domnisoara Nastasia", a lui G.M.Zamfirescu, si, sa zicem, "De veghe in lanul de secara"!). Partitura pe care o abordeaza Mitulescu e una foarte dificila, cu multe adrese, registre si tonalitati diferite; daca puritatea liniei e uneori bruiata si panza prea incarcata, asta vine dintr-un prea plin, si intra, de regula, in pretul de cost al debuturilor foarte ambitioase.
Din mahalaua preistorica, filmul evadeaza, in final, pe o mare albastra, pe care pluteste o nava somptuoasa, ca imaginea insasi a evaziunii posibile…
Si daca la sfarsit, privind acea nava, nu-ti dau lacrimile, inseamna ca habar n-ai ce inseamna sa fi trait intr-o dictatura, la margine de Europa.
Si sa-ti fi petrecut, in felul tau, sfarsitul lumii.
Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   filmul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de