x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cannes - Ora Romaniei: 12:08

0
Autor: Eugenia Voda 26 Mai 2006 - 00:00
Cannes - Ora Romaniei: 12:08

Corespondenta de la Cannes
"A fost sau n-a fost?" e titlul romanesc al lungmetrajului de debut al lui Corneliu Porumboiu, selectionat la Cannes in prestigioasa Quinzainne des realisateurs.

Corespondenta de la Cannes
"A fost sau n-a fost?" e titlul romanesc al lungmetrajului de debut al lui Corneliu Porumboiu, selectionat la Cannes in prestigioasa Quinzainne des realisateurs.

Am vazut filmul la Noga Hilton, intr-o sala mare, plina ochi, si proba a fost trecuta cu brio: publicul a fost cucerit, sala iradia simpatie, s-a ras mult, s-a aplaudat mult, a fost un succes. Cred ca, daca va fi lansat cum trebuie in Romania, acest "A fost sau n-a fost?" are sanse sa devina, in felul lui, un "film cult": filmul unei etape din traseul "despartirii de trecut", la nivelul subconstientului colectiv al unei natiuni.

"A fost sau n-a fost revolutie in orasul nostru?" e subiectul pe care il abordeaza, in decembrie aniversar, la 16 ani dupa ’89, o statie locala de televiziune, dintr-un orasel cu blocuri scorojite, un targ moldovenesc amarat in voiosia lui, un "loc unde nu se intampla nimic" in postcomunism, a carui atmosfera e schitata de regizor, din cateva linii, cu impecabila autenticitate. Talentul lui Porumboiu e legat mai ales de un umor proaspat, mucalit si sceptic in robustetea lui si de un foarte sigur simt al masurii, al epurarii de balast, al mersului la esenta pe drumul cel mai scurt. Un stil original, de un paradoxal minimalism… debordant!

SHOW-UL. Proprietarul acelui post tv, numai improvizatie si provincialism (atat postul, cat si proprietarul) invita la o emisiune in direct doi concitadini, un profesor de istorie, scufundat in alcool si in datorii, si un pensionar cu par alb, fost si actual interpret de ocazie al lui Mos Craciun. Pentru emisiune, cei trei se aliniaza la o masa, ca intr-un prezidiu, filmati de un operator nepriceput, care bataie camera si cadreaza stupid. Din acest moment incepe show-ul! Un show jucat de trei actori exceptionali, unul mai bun decat altul: Mircea Andreescu (actor la Brasov), Teo Corban (actor la Iasi) si Ion Sapdaru (care are sanse sa devina, in perspectiva, un fel de "actor fetis" al regizorului). Imaginea filmului - terna, intunecata, ca dintr-o fundatura mohorata, pe care doar felinarele care se aprind seara arunca o dara de mis- ter - e semnata Marius Panduru. Dat fiind ca tot Marius Panduru a facut imaginea si la celalalt lungmetraj romanesc de la Cannes, al lui Catalin Mitulescu, se poate spune ca titlul de operator al anului e deja adjudecat.

Filmul e o productie integral romaneasca, realizata cu un buget incredibil de mic: in jur de 200.000 de euro, obtinuti de regizor, cum s-a spus la conferinta de presa, din surse proprii, "cu ajutorul familiei".

SECVENTA ANTOLOGICA. Ideea lui Porumboiu de a identifica marele ecran cu micul ecran (cu emisiunea de un amatorism ilar) conduce la o secventa antologica. Trei personaje privesc inainte, in eter, si din replicile lor, din telefoanele telespectatorilor, din toata acea filmare cretina, pentru o emisiune asijderea, se degaja, miraculos, istorii si Istorie.

12:08. Este, aflam, ora exacta la care a plecat elicopterul cu Ceausescu de pe Comitetul Central. Titlul francez al filmului va fi "12:08. A l’est de Bucarest". A iesit cineva, inainte de ora 12:08, sa protesteze in piata oraselului? Daca da, atunci a fost revolutie si "la noi in oras". Dar daca n-a iesit nimeni, decat dupa ora 12:08, dupa ce zarurile au fost aruncate, atunci unde mai e revolutia? Noroc ca piata oraselului e strajuita de un turn al carui ceas n-a aratat niciodata ora exacta. In tara lui "12 trecute fix" e greu de hotarat, limpe- de, daca "a fost sau n-a fost"…

Telespectatorii care telefoneaza ca sa spuna diverse - de la "era mai bine pe vremea lui Ceausescu" pana la telefonul unui chinez (pe care l-a prins ’89 in Egipt, si acum are cel mai ieftin butic cu petarde din oras) sau pana la telefonul unui fost "contabil la Securitate", azi patron si creator de locuri de munca - toti si toate contureaza un foarte viu si atasant portret al unei lumi. Ultimul telefon din emisiune e al unei doamne care ii suna nu ca sa le spuna ca fiul ei a murit la Otopeni, ci ca sa ii anunte ca afara a inceput sa ninga; si replica ei suna ca o ghilotina: "Profitati de zapada, domnii mei, pentru ca maine va fi iar noroi"…

ALTA REVOLUTIE. Apropo de ghilotina, am vazut ieri, in competitie, "Maria Antoaneta", filmul Sofiei Coppola, fiica lui Francis Ford Coppolla. O imensa masinarie publicitara a fost pusa in miscare pentru acest film de lux, cu un buget urias, cu o frumusete vizuala inspirata din Fragonard sau din Boucher, cu o blonda actrita americana (Kirsten Dunst), cu un Versailles pus la dispozitie pentru filmari… Din povestea printesei austriece care soseste, adolescenta, in Franta, maritata cu viitorul rege Ludovic al XVI-lea (mariaj neconsumat, in primii sapte ani), regizoarea face un spectacol exterior, ca un patinaj artistic pe suprafata lucioasa a lucrurilor, pe muzica rock si pop, cu o revarsare de toalete, coafuri, palarii, bijuterii, pantofi, sampanie, dulciuri, frisca, fructe, natura, protocol, curte, eticheta, petreceri - totul ca un ambalaj spectaculos, cu enorme panglici in culori diafane, roz si bleu, dar invelind o cutie goala.

Sunt unii care pariaza ca aceasta mizanscena eleganta si trepidanta n-o sa-l lase insensibil pe presedintele juriului, Wong Kar Wai, el insusi un impatimit al estetismului, si teoretic foarte receptiv la ideea unei regine "in the mood for love"… Ramane de vazut.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Opera Națională Română din Cluj-Napo...

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube
Filarmonica „George Enescu“ se aliniază trendului digital din secolul XXI și din această perioadă de criză marcată de răspândirea COVID-19, anunțând înființarea canalului YouTube propriu, care...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
În conformitate cu măsurile care decurg din aplicarea Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României   sunt suspendate  toate spectacolele,...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București a rămas dedicat, pe fondul pandemiei, activităților pentru public, care au fost mutate din planul realității fizice, în planul realității virtuale. Între timp, toate cele 15...

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”
The Motans (Denis Roabeș) lansează piesa „Întâmplător”, melodie emoționantă care vorbește despre iubire, dor și despărțire.   The Motans –...

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”. Și continuăm.

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”.  Și continuăm.
Galerie Foto În această seară, de la ora 20,00 în deplin acord cu delicatețea, grația și efemerul pe care le întruchipează primăvara, vă invităm pe canalul YouTube al Teatrului Național din Timișoara la NOPȚI ALBE , o...

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale
Galerie Foto Din cauza pandemiei de coronavirus, volumele din colecția Jurnalul cărților esențiale nu vor mai apărea împreună cu ziarul la distribuitorii de presă, începând de miercuri, 1 aprilie. Însă Jurnalul se...

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate
Galerie Foto Astăzi, 1 aprilie 2020, Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de existență și de activitate dedicată publicului tânăr. Trei decenii de când fondatorul său, Ion Lucian, punea piatra de temelie a unui vis...

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook
Galerie Foto Viața noastră nu se oprește în loc și nici viața culturală, chiar dacă stăm în casă. Străzile și spațiile de evenimente sunt goale, în urma restricțiilor impuse pentru a limita răspândirea...

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet
Doi americani au compus o parodie după hitul Queen „Bohemian Rhapsody" având ca temă coronavirusul. Piesa „Coronavirus Rhapsody" a devenit virală pe internet, având peste 3,86 milioane de vizualizări pe...

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online
Primul festival de muzică clasică organizat de Casa Artelor „Dinu Lipatti” online a avut loc în perioada 19-22 martie 2020. Cea de-a IV-a Ediție a Festivalului „I Love Lipatti” a experimentat difuzarea în...

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!
Galerie Foto După evidenta schimbare de viziune din luna august 2019, Filarmonica de Stat Sibiu condusă de dirijorul Cristian Lupeș, a câștigat premiul  pentru ”Muzică” acordat de Radio România Cultural. Sibiul...

#StămAcasă. Spectacolul continuă. Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo

#StămAcasă. Spectacolul continuă.  Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo
Galerie Foto După succesul primei transmisiuni live de pe pagina de Facebook unteatru, glo continuă să susțină inițiativa artistică a proiectului cultural independent, oferind iubitorilor de teatru un al doilea spectacol...

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu“ deschide o stagiune specială, online, începând din 2 aprilie 2020, cu unele dintre cele mai importante concerte înregistrate în ultimii ani, pentru a contribui, prin...

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu continuă seria evenimentelor online în toată perioada stării de urgență decretată de autorități și oferă publicului un program variat care include: redifuzări ale...
Serviciul de email marketing furnizat de