x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ce e amorul...

0
Autor: Eugenia Voda 18 Mai 2009 - 00:00

CORESPONDENŢĂ SPECIALĂ DE LA CANNES După câteva filme destul de derutante pe tema "amorului" din selecţia oficială a Cannesului, sub stindardul unei homosexualităţi disperate (cel chinez) sau sub semnul unui fantastic delirant (coreeanul), cu un călugăr bonom care, după ce se supune unui experiment medical, devine vajnic vampir, bea sânge şi face amor la căpătâiul muribunzilor (vorba unui comentator francez - Dracula, în Carpaţi, trebuie să se fi întors în mormânt!), după japonezul care iubeşte o păpuşă gonflabilă, iar păpuşa se umanizează, după toate aceste ciudăţenii care, cu siguranţă, plac şi ele cuiva, altfel nu s-ar face, în fine, am văzut în competiţie şi un film frumos (acesta e cuvântul), "Bright Star".



Autoarea e singura femeie care a câştigat Palme d'Or în istoria Cannes-ului, în 1993, cu "Pianul", neozeelandeza Jane Campion. Dacă juriului i-ar plăcea filmul până la a-i acorda un Palme d'Or, Jane Campion ar intra în clubul ultraselect al regizorilor care au câştigat de două ori Palme d'Or (Coppola, Kusturica, Bille August, Fraţii Dardenne)...

"Bright Star", "Steaua strălucitoare", e titlul unui poem de John Keats, marele poet englez care a murit de tuberculoză în 1821, la numai 25 de ani, glorios doar după moarte... Interpretul e un tânăr actor britanic, Ben Whishaw, care seamănă izbitor cu Cărtărescu la 20 de ani. Filmul ni-l prezintă în ultimii doi ani de viaţă, un tânăr chinuit de sărăcie, un poet care nu poate trăi din poezia lui, un om care ştie că nu are nimic de oferit fetei pe care o iubeşte decât nişte poeme şi nişte scrisori de dragoste (intrate în istorie drept "către Fanny").

Fanny e o tânără încântătoare (actriţa australiană Abbie Cornish), inteligentă, plină de umor şi de vitalitate, care, îndrăgostită de Keats, dar şi de poezia lui, trăieşte, la propriu, ceea ce scria el într-un poem: "Decât 50 de ani de viaţă banală cu cineva, prefer să trăiesc trei zile cu tine, să fim ca nişte fluturi care nu au de trăit decât trei zile de vară"...

Practic, filmul dilată cele "trei zile de vară", cale de doi ani, din perspectiva lui Fanny, ca "un lung prilej pentru durere"... Natură splendidă, plimbări pe lângă lacul codrilor albaştri, pajişti înflorite divin, săruturi caste. Regizoarea i-a văzut ca pe un cuplu de "Romeo şi Julieta"; Julieta arde fără rezerve, Romeo, bolnav şi lucid, scuipă sânge şi ştie că moartea e aproape.

În ultima noapte, noaptea despărţirii, înainte de plecarea lui Keats în însorita Italie, trimis de prieteni miloşi, replica Julietei e: "Sunt gata de orice", iar replica lui Romeo, care o respinge, întunecat, ştiind că pleacă pe un drum fără întoarcere: "Am o conştiinţă"...

Sigur că toate acestea povestite riscă să pară ridicole, dar aici poate fi descifrat chiar secretul filmului: el nu este numai un film despre poezie, este el însuşi poezie. În cinema, asta înseamnă vibraţia luminii şi misterul privirilor, o anumită combustie interioară, care uneori există, alteori nu.

Nu avem de-a face cu ceea ce se cheamă un film biografic, ci cu un film de dragoste, ca o baladă vizuală, care se dezvoltă "în strofe", până la finalul anunţat, în care vine vestea morţii lui Keats, iar Ea, brusc îmbătrânită, îşi taie părul, pe umeri pletele nu-i mai curg râu, se îmbracă în negru, se comportă ca văduva celui cu care n-a fost niciodată măritată. Un insert de final ne anunţă că "Fanny nu s-a despărţit toată viaţa de inelul primit de la Keats".

E de apreciat delicateţea regizoarei, care nu mai adaugă, pe ecran, ceea ce va adăuga proza vieţii: faptul că Fanny, până la urmă, după 12 ani, se va mărita, va avea doi copii şi va trăi 65 de ani. Din acest punct de vedere, noi am sta mult mai bine cu un scenariu despre Eminescu - Veronica Micle (propunere de distribuţie, Cannesul e contaminant, Marcel Iureş - Andreea Bibiri!). În sfârşit, să trecem, pentru că, la ora asta, la noi, unde ar fi producătorii interesaţi, dar şi capabili, să pună pe picioare un asemenea proiect?!

Cei cărora nu le-a plăcut filmul lui Jane Campion îi reproşează faptul că "te lasă de marmură", adică, se înţelege, te lasă rece! E adevărat, în sensul că, într-adevăr, nu e genul de film la care se plânge. Nu e un film romanţios, ci unul romantic. Nu e o melodramă, ci, apropiindu-se de poezie, are ceva din transparenţa, din muzicalitatea şi din abstracţiunea poeziei...

În orice caz, avea dreptate un critic italian când spunea că, în baia de filme de la Cannes, printre atâtea amoruri dezlănţuite mai mult sau mai puţin pervers, filmul lui Jane Campion - cu incandescenţa "nefăcutului", cu magnetismul dintre nişte trupuri perfect îmbrăcate - reprezintă singurul moment cu adevărat erotic din festival!

E amuzant, la Cannes, cât de diferite pot fi gusturile oamenilor de aceeaşi meserie, chemaţi să judece un film. În tabelele de sondaj, acelaşi film care unora le-a plăcut "la nebunie" (deci un desen cu o frunză aurie de palmier), altora nu le-a plăcut "deloc" (deci un desen cu un cap rotund şi o mimică dezumflată, cu colţurile buzelor în jos!). Rămâne de văzut ce "desen" o să aleagă juriul.
Citeşte mai multe despre:   arte,   film

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de