x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Crimele domnului Viorel

0
Autor: Eugenia Voda 18 Mai 2010 - 00:00
Citim prin ziare, uneori, despre un om care, aparent inexplicabil, a comis o crimă - iar cunoştinţele, vecinii, prietenii îl descriu ca pe un ins liniştit şi cumsecade, incapabil să omoare o muscă! Simplificând la maximum, cam despre asta e vorba în "Aurora", noul film al lui Cristi Puiu, selectat la acest Cannes, în secţiunea Un Certain Regard, şi apărut la cinci ani după "Moartea domnului Lăzărescu" (câştigător, în 2005, al aceleiaşi secţiuni).

Spre deosebire de "Moartea domnului Lăzărescu", al cărui succes internaţional, de public şi de critică, a fost unul fulminant, cred că destinul "Aurorei" va fi mai complicat, în măsura în care şi filmul însuşi e mai complicat, mai incomod, mai inconfortabil. Filmul durează trei ore (şi un minut) şi nu e uşor de urmărit; am văzut la proiecţia de presă şi oameni care au plecat din sală. De ce? Pentru că, îl citez pe cronicarul de la "The Hollywood Reporter": "Nu se întâmplă nimic, cale de aproape trei ore, înaintea unui final puternic.

Tinerii regizori români par angajaţi în aceste zile într-o competiţie foarte macho: cât timp poţi plictisi audienţa înainte de a-i elibera bunurile? Trebuie spus că bunurile sunt în final livrate, în partea cea mai bună a acestor filme - dar prin ce trebuie să trecem ca să ajungem acolo?". Parţial, e adevărat. Ai uneori, ca spectator, senzaţia că simţi greutatea timpului şi că faci un efort să urmăreşti personajul, privirile lui fixe, gesturile lui lente, mersul lui de colo colo, aparent fără rost.

Şi totuşi, paradoxul e că, după ce vezi "Aurora" (titlul nu e un nume, e momentul dimineţii, momentul cel mai depresiv al zilei, în care se recrutează cei mai mulţi sinucigaşi, zic statisticile), după ce vezi acest film "lung şi greoi", îţi dai seama că n-ai să-l uiţi niciodată. Ba, mai mult, ţi-ai dori să-l revezi! "Aurora" iradiază, ciudat, post festum, ceva straniu, obsedant, hipnotic, un "ceva" cu care cinematograful nu se întâlneşte în fiecare zi.

Filmul e ca un caleidoscop de momente, de fragmente de existenţă, înregistrate cu aceeaşi neutralitate documentaristă, de la o pată în tavan până la un om care omoară alţi oameni: patru în 24 de ore! E inginer metalurgist, îl cheamă Viorel, are un aer concentrat şi absent, ca şi când, mereu, se gândeşte la altceva, şi oscilează între lungi tăceri şi lungi enunţuri, pe cât de limpezi pe atât de alambicate. În final, toate fragmentele de caleidoscop converg într-o secvenţă formidabilă dintr-o secţie de poliţie, în care "criminalul" se predă şi explică pe cine şi de ce a omorât.

Regizorul spune, în caietul program, că "privirea, gesturile şi explicaţiile personajului sunt ipoteze de lucru. E apoi rolul privitorului să decidă, căci fiecare spectator e un investigator"... În ceea ce mă priveşte, am decis: cred că nu întâmplător în film sunt evocate două titluri de basme, "Scufiţa roşie" şi "Ridichea uriaşă"! "Aurora" poate fi văzut ca un basm pentru adulţi, în care Făt-Frumos e năruit interior şi, pe linia de graniţă dintre justiţie şi schizofrenie, alege să ucidă, ca o soluţie de reconsolidare sufletească.

Regizorul vede în personaj "un om banal", în plus jucat de el însuşi, mai exact ASUMAT de el însuşi ("personajul principal sunt eu"), iar filmul e făcut cu voluptatea unui cercetător, care studiază la microscop "faţa neagră pe care o descopăr zilnic la oameni. Oameni care n-au ucis niciodată"... De acord! Doar că, dacă ne-am omorî unii pe alţii de câte ori ne vine sau am avea motive s-o facem, atunci planeta ar rămâne repede goală! Mi se pare surprinzător că nici o clipă, în caietul program, în care autorul analizează pe toate părţile "lumea crimei", nu e adusă în discuţie şi zona bolii psihice, frontiera fragilă dintre "normalitate" şi psihopatie.

Or, "Aurora" e ca un genial studiu clinic de caz, pe marginea căruia, cu siguranţă, psihiatrii ar avea de discutat foarte mult. Criticul de film ar putea spune doar că, mai mult decât de Rohmer, pe care îl invocă regizorul, "Aurora" se apropie de Von Trier, de altfel singurul regizor de pe lumea asta pe care mi l-aş mai putea imagina jucănd personajul interpretat (inubliabil) de Cristi Puiu!

"Aurora" şi "Moartea domnului Lăzărescu" oferă, împreună, ceea ce s-ar putea numi o "frescă a cotidianului", de o aiuritoare precizie, a României anilor 2000. Iar Cristi Puiu e un cineast cu totul special, căruia ar trebui să i se dea apă la moară (finanţare!) şi care ar trebui să fie somat să-şi facă "nebuniile" mai des - pentru că cinci ani, între două filme, e prea mult!
Citeşte mai multe despre:   film

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de