x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De la Marcello, la Zidane - Film de arta cu un fotbalist contemporan

0
Autor: Eugenia Voda 23 Mai 2006 - 00:00
De la Marcello, la Zidane - Film de arta cu un fotbalist contemporan

Corespondenta de la Cannes
Almodovar spunea ca cel mai greu lucru, la ultimul lui film, "Volver" (care continua sa conduca in cursa, pana acum deloc stransa, a competitiei), a fost sa scrie sinopsisul! Insusi autorul recunoaste ca filmele lui sunt din ce in ce mai greu de povestit si de rezumat in cateva cuvinte.

Corespondenta de la Cannes
Almodovar spunea ca cel mai greu lucru, la ultimul lui film, "Volver" (care continua sa conduca in cursa, pana acum deloc stransa, a competitiei), a fost sa scrie sinopsisul! Insusi autorul recunoaste ca filmele lui sunt din ce in ce mai greu de povestit si de rezumat in cateva cuvinte.

E adevarat, asta e si problema de care se izbeste, zilnic, orice corespondent de la Babel-ul cinematografic care e Cannes-ul. Nu e mai putin adevarat ca, in cinema, subiectul in sine nu are nici o importanta: am citit sinopsisuri care te cocosau cu greutatea lor, iar filmele erau extrem de modeste; si invers, am vazut filme fascinante, cu sinopsisuri complet neatractive. Asa cum am constatat, de atatea ori, in cinema furtul unei biciclete, de pilda, poate fi mai cutremurator decat al doilea razboi mondial, iar o punga de plastic, batuta de vant pe un trotuar, poate fi mai impresionanta decat o nava spatiala care ataca Pamantul!

Prin toata aceasta introducere vreau sa spun ca nimeni nu s-ar fi asteptat, citind, bunaoara, sinopsisul la "Zidane" - un fotbalist filmat in timpul unui meci!, ei, si? - , sa rezulte un veritabil obiect de arta, achizitionat inclusiv de Muzeul de arta moderna din New York, si inclus in selectia oficiala a celui mai important festival de film al lumii...

MECIUL. Doi regizori debutanti, nascuti in anii ’60, unul francez, altul scotian, au avut ideea, aparent simpla ca buna-ziua sa-l filmeze pe un mare fotbalist contemporan Zinedine Zidane in timpul unui meci (dintre Real Madrid si Villareal, pe stadionul din Madrid, la 23 aprilie 2005). Pana aici, nimic deosebit. Lucrurile incep sa devina speciale in clipa in care aflam ca la acest proiect cei doi au pritocit aproape zece ani, ca totul a fost filmat cu 17 (saptesprezece) camere, plasate in jurul stadionului, la inaltimea staturii jucatorului, si ca pe generic figureaza nume mari ale cinematografului american, operatorul de la "Seven", sunetistul de la "Titanic" s.a.m.d. Camerele de filmat nu urmaresc meciul sau mingea, ci se concentreaza exclusiv pe figura, pe carnatia, pe expresia, pe miscarea personajului principal, inregistrat secunda cu secunda, in timp real, cale de o ora si jumatate, cat dureaza cele doua reprize (pauza a fost mobilata regizoral cu o succesiune de imagini aratand ce s-a mai intamplat in lume in ziua in care a avut loc meciul).

Montajul materialului filmat - acel "meci de unul singur, multiplicat cu 17"! - a durat noua luni! Efectelor de imagine li se adauga efecte de sunet (inima lui Zidane, inima multimii), mixate cu o muzica "hipnotica" si cu extrase, ca niste subtitluri expresive grafic, din interviuri ale fotbalistului. Rezultatul e un portret "multisenzorial", specific cinematografic, intitulat chiar "Zidane, un portret din secolul XXI"…

Si iata ca incredibilul s-a produs: un film nici documentar, nici fictiune, despre un fotbalist, a fost comparat, la Cannes, cu…Goya (Goya pictorul, cum ar zice Mazilu, ca sa nu se inteleaga c-ar fi vorba tot de un fotbalist), sau cu "Omul de marmura", al lui Wajda!

MASTROIANNI. Fara sa aiba catusi de putin desfasurarea de forte si de imaginatie puse in slujba lui Zidane, filmul italian dedicat lui Marcello Mastroianni, "Marcello, una vita dolce" (parafraza celebrei "La Dolce Vita" felliniene, in paranteza fie spus, unul dintre marile filme prost primite la Cannes, la data premierei!) a fost, intr-un cuvant - incantator. I s-ar putea spune, la fel de bine, si "Marcello, un portret de secol XX"… Un portret "cubist" si nostalgic al celui mai reprezentativ si mai complex actor din istoria filmului italian. Un portret schitat de maestri scosi dintr-o fabuloasa filmoteca de aur, de la Fellini la Visconti (plus multi altii, plus marturiile celor doua fiice, cea mare, o italianca "civila", cea mica, o actrita indragita a filmului francez, Chiara Mastroianni, a carei mama e Catherine Deneuve).

Ca sa va amuzati, am aflat, de pilda, ca lui Mastroianni ii placeau enorm pantofii (avea o pasiune de colectionar, si-i lustruia singur), ca era dintr-o familie saraca, in adolescenta dormea in aceeasi camera cu parintii si cu fratele, ca s-a stilat treptat, profund si ireversibil, ca ii placea sa faca si teatru de revista, ca era un mare muncitor dar si un mare lenes, un "latin lover", dar si un timid, ca femeile il paraseau, ca era un maniac al telefonului (tot timpul, pe platoul de filmare, intre doua prize, vorbea la telefon in nestire), ca era un sot imaginativ, povestindu-i nevestei, la telefon, ce frig e la Paris, in timp ce el filma la Roma, si ca avea un cosmar repetitiv - visa un pat mare, in care se aflau: el la o margine, Sofia Loren la cealalta margine, si, la mijloc, Carlo Ponti!

SURPRIZA
"Nimeni nu s-ar fi asteptat, citind, bunaoara, sinopsisul la "Zidane" - un fotbalist filmat in timpul unui meci!, ei, si? - , sa rezulte un veritabil obiect de arta, inclus in selectia oficiala a celui mai important festival de film al lumii..."

SUCCES
"Festivalul a pus fata in fata portretul unui actor intrat in istorie si portretul unui fotbalist contemporan in pragul retragerii. Cinema adevarat!" - Eugenia Voda, critic de film
Citeşte mai multe despre:   arte,   film,   fotbalist,   zidane

 



Mai multe titluri din categorie

După sfârșit de Clare Mackintosh, o poveste tristă, plină de speranță

După sfârșit de Clare Mackintosh, o poveste tristă, plină de speranță
După ce și-a câștigat un renume ca autoare de thrillere psihologice, a fost tradusă în peste 40 de țări, iar cărțile s-au vândut în milioane de exemplare, Clare Mackintosh și-a surprins cititorii cu ultimul...

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei
Galerie Foto Institutul de Management al Artei, divizie de cercetare, statistică și educație a grupului Artmark, cunoscută în spațiul public nu doar pentru organizarea de cursuri despre artă și piața de artă, ci și pentru...

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu
Credeați că viața în mănăstire este monotonă și că alegerea unei starețe este un lucru ușor? Că numai în politică se pun piedici contracandinaților? Ei bine, aflați că nu e așa, din cartea oferită...

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy
Galerie Foto Ecranizarea romanului scriitoarei irlandeze Sally Rooney, „Oameni normali”, a fost nominalizata la Premiile Emmy pentru regie, scenariu si casting, alaturi de actorul Paul Mescal, care a fost nominalizat...

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans Cunningham, „o minune vizuală”

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans  Cunningham, „o minune vizuală”
JTI va prezenta și în acest an la Transilvania International Film Festival (TIFF) un film cu și despre dans. Pe 6 august, ora 21:30, la Club Transilvania din Cluj, va avea loc proiecția în aer liber a filmului...

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber
Galerie Foto Documentarul de debut „Totul nu va fi bine”, în regia lui Adrian Pîrvu și Helena Maksyom, va avea premiera mondială în această seară în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, în secțiunea...

Neurofitness de dr. Rahul Jandial

Neurofitness de dr. Rahul Jandial
Dr. Rahul Jandial se află mereu în avangarda neuroştiinţelor, iar Neurofitness condensează vasta lui experienţă de chirurg şi cercetător, oferind publicului larg o imagine de ansamblu asupra...

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”
Muzeului Municipiului București vă invită să vizitați, începând  de joi, 6 august 2020, expoziția tematică „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”, care va fi deschisă la Muzeul Frederic...

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj
Un minidocumentar despre colaborarea științifică româno-belgiană și despre misiunea savantului român Emil Racoviță aflat la bordul navei Belgica, precum și despre nașterea unei științe noi – biospeologia,...

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”
Galerie Foto După 6 concerte desfăşurate cu succes în Curtea Ateneului Român, Festivalul Internațional "Vara Magică" continuă până pe data de 5 august cu un recital susţinut de violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul...

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani
Galerie Foto La data de 1 august 1948 a fost înființat Teatrul Evreiesc de Stat din București, la propunerea Comitetului Democrat Evreiesc și a Asociației Culturale IKUF. Astfel, la mai bine de șapte decenii de la momentul...

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției
Galerie Foto Organizat în acest an exclusiv în aer liber, în 13 locații din Cluj-Napoca și din împrejurimi, Festivalul Internațional de Film Transilvania își deschide porțile astăzi, 31 iulie, cu trei...

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august
Puteți „intra” în continuare la marile spectacole puse în scenă la Metropolitan Opera, accesând platforma on line a celebrului teatru liric din NewYork. Programul are în săptămâna 3-9 august , zilnic...

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar
Filmul „Colectiv” va fi anul viitor primul documentar românesc nominalizat la premiile Oscar, anunță președintele Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) Cluj-Napoca, Tudor Giurgiu. El a...

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF
Galerie Foto „Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va avea...
Serviciul de email marketing furnizat de