x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De la Persepolis la Pădurea spănzuraţilor

0
Autor: Eugenia Voda 25 Mai 2007 - 00:00
De la Persepolis la Pădurea spănzuraţilor

La ora două noaptea, după ce am scris titlul acestui articol pe ecranul laptop-ului, o alarmă demenţială a inceput să şuiere şi să ţiuie in intregul hotel!

Corespondenta din Cannes
La ora două noaptea, după ce am scris titlul acestui articol pe ecranul laptop-ului, o alarmă demenţială a inceput să şuiere şi să ţiuie in intregul hotel!

Lumea a ieşit din camere, pe coridoare şi - aici e partea amuzantă dacă s-ar face un film despre viaţa jurnaliştilor invitaţi la Cannes! - am constatat că nimeni, dar absolut nimeni nu avea aerul unui om trezit din somn. Probabil pentru toată lumea e ora cănd se scriu temele. Totul se plăteşte, şi la Cannes: eşti invitat intr-un loc splendid, vezi filme şi staruri de dimineaţa pănă noaptea, dar, in schimb, in loc să dormi trebuie să scrii! Alarma a fost falsă. Dar, după ce ai văzut la grămadă thrillere, crime, catastrofe, asasini in serie, fandacsia-i gata!

Ca să nu mai vorbim de climatul de la intrarea in sala de cinema: după ce te legitimezi, te controlează in geantă, apoi eşti verificat cu detectorul de metale - ca intr-un balet panicos, dar mai ales absurd in inutilitatea lui (pentru că, e limpede, totul e relativ formal). Totuşi, in ce lume trăim? Cănd şi unde, in istorie, au mai fost percheziţionaţi oamenii la intrarea la un spectacol? Mai grav e că după căteva ediţii am ajuns să ne obişnuim cu asta, să ni se pară normal! A devenit o modă, un ritual grotesc, care, in loc să dispară, se extinde. De acord, e vorba de "prevenirea acţiunilor teroriste". Dar cu ce preţ? Cu preţul schimonosirii propriei noastre imagini şi a propriei noastre vieţi.

MĂSURI DE SECURITATE. Ieri din cotidianul La Repubblica am aflat că măsurile de securitate vor fi intensificate la Cannes, cu ocazia prezentării unui film realizat de o iraniancă exilată in Franţa, cu o viziune, evident, "neortodoxă" despre istoria Iranului… Am mers fără nici o tragere de inimă, exclusiv din obligaţie profesională, la acest "Persepolis", mai ales ştiind că e un desen animat. In primul rănd, pentru că nu mi-au plăcut niciodată desenele animate pentru adulţi; in al doilea rănd, pentru că sunt impotriva amestecului de genuri in competiţie. Cum poţi să compari, ca juriu, un lungmetraj de desene animate cu unul de ficţiune, jucat de actori?

EMOŢIE. Văzănd insă "Persepolis" ii inţelegi pe selecţioneri. După cinci minute de proiecţie, toate prejudecăţile se topesc, uiţi pănă şi faptul că e un desen animat, te laşi purtat de emoţie, iar la sfărşit recunoşti că un palmares fără el e greu de imaginat! In totul, filmul e o bijuterie: in grafica alb-negru, in desenul simplu şi percutant, in stilul vizual inspirat din expresionismul german şi din neorealismul italian, in tonul de comedie amară, dar mai ales in puterea de a evoca cifrul unei lumi iubite şi urăte, o intreagă istorie iraniană (şi un război de opt ani cu Irakul) prin autobiografia plină de umor a unei fete inteligente, nefericită in dragoste, in istorie şi in ţara in care s-a născut.

Fata, Marjane Satrapi, avea să devină autoare faimoasă de benzi desenate; volumele ei autobiografice s-au văndut in peste un milion de exemplare in toată lumea. Catherine Deneuve, intr-un interviu, o numea autoarea ei preferată; drept care acum, la ora debutului in cinema al lui Marjane Satrapi (impreună cu Vincent Paronnaud, intr-o producţie franceză cu un buget de 6 milioane de euro), Catherine Deneuve e una din voci (vocea mamei), alături de Chiara Mastroianni (vocea fiicei) şi de Danielle Darrieux (vocea bunicii). Zice regizoarea: "Dacă, după ce vor vedea Persepolis, spectatorii occidentali nu vor mai reduce Iranul la imagini şablon, ci o să-şi spună «Uite, in ţara asta sunt oameni care trăiesc, care iubesc, care suferă, care se bucură, care sunt ca noi. Să incetăm să ne mai fie frică de aceşti oameni!», atunci aş avea sentimentul că mi-am făcut datoria...".

Marjane Satrapi şi-a făcut datoria. Cu brio!

DUPĂ 42 DE ANI. Aseară la Sala Bunuel a fost prezentat, in faţa puţinilor fericiţi interesaţi de "secţiunea" Cannes Classics, "Pădurea spănzuraţilor", filmul lui Liviu Ciulei, premiat la Cannes in 1965 şi restaurat azi graţie mai multor eforturi conjugate sub o nobilă umbrelă: The World Cinema Foundation, lansată de Martin Scorsese la Cannes, fundaţie care işi propune salvarea patrimoniului cinematografic internaţional. Liviu Ciulei nu a fost, din păcate, prezent. Au venit Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ (intr-o ţinută superbă), insoţiţi pe scenă de Dan Burlac şi de Cătălin Mitulescu. Victor Rebengiuc s-a declarat emoţionat de faptul că revine la Cannes, pentru acelaşi film, după 42 de ani!

Se mai intămplă şi lucruri frumoase pe lumea asta!


Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de