x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Divorţ în stil românesc

0
Autor: Eugenia Voda 17 Mai 2010 - 00:00
Divorţ în stil românesc
● corespondenţă de la Cannes

Pe scena secţiunii Un Certain Regard, selecţionerul şi delegatul general al festivalului, Thierry Fremaux (un om plin de energie, iubitor de cinema, dar şi practicant de judo), prezintă "Aurora", filmul lui Cristi Puiu (şi masiva lui echipă venită aici - douăzeci în cap!), vorbind plin de elan şi de simpatie despre "aceşti români, care au invadat în ultimii ani festivalul" (din păcate, în 2010 n-am reuşit să invadăm marea competiţie, dar asta e altă poveste).

Iată, numai în prestigioasa secţiune Un Certain Regard (unde concurează, anul ăsta, şi un nume demult intrat în istoria filmului, Jean-Luc Godard), există două filme româneşti: "Aurora" de Cristi Puiu şi "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean.

Dincolo de performanţa pe care o reprezintă această dublă selecţie, dincolo de şansa de a expune două filme româneşti în inegalabila vitrină care e Festivalul de la Cannes, au existat, în discursul lui Thierry Fremaux, două idei care mi se par eronate. Vorbind despre noul val de cineaşti români, gazda a folosit aceeaşi expresie pe care a folosit-o şi anul trecut, deci e vorba de un fel de idee fixă: "generaţie spontanee"!

Dacă Thierry Fremaux ar vedea, să zicem, numai trei filme româneşti făcute în alte decenii, "Reconstituirea" lui Pintilie, "Secvenţe" de Alexandru Tatos şi "Patul conjugal", de Daneliuc, ar renunţa, poate, la această expresie absolut inexactă: nu e vorba câtuşi de puţin de o miraculoasă "generaţie spontanee", care, în fine, a descoperit pentru filmul românesc America, e vorba de o generaţie NORMALĂ, ca să zic aşa, în istoria unei cinematografii, adică de nişte cineaşti mai mult sau mai puţin talentaţi, care au avut şi au şansa să trăiască şi să lucreze într-un moment istoric al libertăţii de expresie. Atât şi nimic mai mult.

O altă idee a lui Thierry Fremaux, rostită pe scenă, era aceea că acest cinema (al "generaţiei spontanee") ar fi un "cinema colectiv", asta fiind impresia cu care a rămas "în urma unei vizite făcute la Bucureşti". Probabil că vizita a fost prea scurtă! Îmi pare rău că trebuie să o spun, dar e o impresie cât se poate de falsă. Nu e vorba, câtuşi de puţin, în România, la nivelul noului val de cineaşti, de un "cinema colectiv"; e vorba, dimpotrivă, de individualităţi distincte şi de creatori foarte diferiţi între ei (plusând, aş putea spune că e vorba chiar mai mult de alergii decât de afinităţi, dar şi asta e altă poveste).

Mă întreb dacă o simplă coincidenţă sau subconştientul "cinema-ului colectiv" au făcut ca, într-un program care se întinde pe zece zile, cele două filme româneşti să fie programate unul după altul, două zile la rând (bine că nu în aceeaşi zi!). Drept care, dezavantajul e că şi articolele şi corespondenţele de la festival tratează filmele, vrând-nevrând, "împreună", ceea ce, pentru orice creator, e inevitabil dezamăgitor şi iritant - pe bună dreptate, pentru că fiecare creator e unic şi are dreptul să fie perceput şi tratat ca atare.

Totuşi, e greu să rezişti tentaţiei de a privi cele două filme "în oglindă"; nu poţi să nu remarci că, dincolo de privirile lor diferite, amândoi cineaştii nu sunt interesaţi de elementul politic, nici de cel social (decât la modul implicit şi indirect), nici de criza economică, ci de "universul intim" şi de criza lui morală.

În filmul lui Radu Muntean, toată povestea e traseul unui om ajuns în pragul unui divorţ; în filmul lui Cristi Puiu, povestea e consecinţa unui divorţ încă nedigerat şi toxic. Amândouă filmele mizează pe ceea ce s-ar putea numi o "expandare a banalităţii", o aşezare artistică a banalului în prim-plan. Amândouă au o combustie lentă şi cresc spectaculos spre sfârşit. Amândouă au, teoretic, şanse să se plaseze în palmares, totul ţine de gustul juriului, condus de regizoarea franceză Claire Denis.

În "Marţi, după Craciun", un bărbat încă tânăr (jucat cu o robusteţe enigmatică de Mimi Brănescu), hotărăşte să părăsească un univers casnic confortabil, atunci când dragostea se situează în afara lui. Vulgarizând cât se poate subiectul, un om hotărăşte, după zece ani de căsnicie, să îşi părăsească fetiţa şi nevasta (Mirela Oprişor, plină de nuanţe în faţa camerei), ca să plece la blonda iubită (Maria Popistaşu, puternică în vulnerabilitatea ei), care e şi dentista fetiţei; în scena de vârf a filmului, în care El îşi anunţă nevasta că pleacă, o replică şuierată apocaliptic, în isteria şi durerea femeii părăsite, combină, cu un umor monstruos, condiţia de amantă a rivalei cu condiţia de dentistă: "Cu mâna cu care îţi umblă ţie la p..., să umble în gura fetiţei mele!" - evoc replica în speranţa că asta va mări, câtuşi de puţin, numărul de spectatori, care află astfel că, spre sfârşitul filmului, există şi o secvenţă "hot", doar că, până atunci, trebuie să suporte un parcurs destul de plat ("expandarea..."!), chiar dacă migălos muncit şi pus în pagină.

Din punctul meu de vedere, dar poate mă înşel, Radu Muntean ar putea fi, la noi, un fel de Oliver Stone: i s-ar potrivi subiectele puternice şi de anvergură, ar avea forţă, ritm şi "furie" pentru aşa ceva. Regizorul a ales să evolueaze într-o zonă intimistă, analitică şi "pisălogică", în care cred că nu dă ce are mai bun în el.

Cât despre "Aurora" lui Cristi Puiu..., rămâne pe mâine!Cannes 2010: "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean şi "Aurora" de Cristi Puiu, în secţiunea Un Certain Regard

Citeşte mai multe despre:   cannes,   film,   festival,   film românesc

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Palatul Tinerimea Română va găzdui marţi, 26 martie 2019, de la ora 18:00, o Seară de muzică franceză susţinută de O.R.T. Chamber Ensemble. Inedita formaţie este compusă din Adriana Cîlţea – harpă,...

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism
Galerie Foto Damian Drăghici & Brothers, Bogdan Ioan – câștigător la Vocea României în 2018 - și Franny cântă pentru copiii cu autism           Damian Drăghici...

De Ziua Mondială a Teatrului

De Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto Mesaj de la Carlos Celdrán, Cuba: “Patria mea teatrală este definită prin întâlnirea cu spectatorii” “Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile...

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere
Galerie Foto În perioada 25 martie - 25 aprilie 2019, Accademia di Romania in Roma organizează expoziția de artă contemporană Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere în Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma...

Propuneri de lectură pentru weekend

Propuneri de lectură pentru weekend
Galerie Foto Editura Rao vă propune Bridge of Clay, MARKUS ZUSAK, distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019  Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de...

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!
Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de...

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice
Poeta Ana Blandiana a afirmat, vineri seara, în cadrul conferinţei "Nu sunt scriitor, sunt numai poet", pe care a susţinut-o la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, că a început să scrie proză după ce

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019
Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de MARKUS ZUSAK, autorul bestsellerului Hoțul de cărți, a fost declarat câștigător la categoria Ficțiune la acestă...

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”
Galerie Foto “Livada de vișini” O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu piesa Livada de vişini...

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet
Stagiunea „Sunetul Muzicii” de la Castelul Peleș, după 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute la Sala de Concerte, primește o înfățișare nouă și un format mai cuprinzător reunite sub numele...

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României
Galerie Foto Biblioteca Națională a României găzduiește luni, 25 martie 2019, de la ora 17:30, penultimul eveniment al acestui sezon din Stagiunea de colecție, o seară în care publicul va fi invitat să descopere arta...

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona
Ca în fiecare an, România este şi în 2019 unul dintre partenerii majori ai Sărbătorii Francofoniei din capitala Portugaliei, care va avea loc în data de 23 martie, la Cineteatro Capitólio, începând cu ora...

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   
Galerie Foto Artmark va invită miercuri 27 martie, la ora 19:30, la sesiunea licitaţiei de primăvară, ce se va desfăşura la Radisson Blu Hotel Bucharest.          Sunteţi...

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii
Primul trailer al filmului poliţist ''Once Upon a Time in Hollywood'', în regia lui Quentin Tarantino, cu Brad Pitt şi Leonardo DiCaprio în rolurile principale, a fost dat publicităţii, informează miercuri Press...

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, alături de Ștefan Bănică

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  alături de Ștefan Bănică
Marius Florea Vizante va fi protagonist, alături de Ștefan Bănică, în savurosul serial de comedie “Liber ca pasărea cerului” care va începe, în curând, la Antena 1. Marius Florea Vizante îl va...
Serviciul de email marketing furnizat de