x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Divorţ în stil românesc

0
Autor: Eugenia Voda 17 Mai 2010 - 00:00
Divorţ în stil românesc
● corespondenţă de la Cannes

Pe scena secţiunii Un Certain Regard, selecţionerul şi delegatul general al festivalului, Thierry Fremaux (un om plin de energie, iubitor de cinema, dar şi practicant de judo), prezintă "Aurora", filmul lui Cristi Puiu (şi masiva lui echipă venită aici - douăzeci în cap!), vorbind plin de elan şi de simpatie despre "aceşti români, care au invadat în ultimii ani festivalul" (din păcate, în 2010 n-am reuşit să invadăm marea competiţie, dar asta e altă poveste).

Iată, numai în prestigioasa secţiune Un Certain Regard (unde concurează, anul ăsta, şi un nume demult intrat în istoria filmului, Jean-Luc Godard), există două filme româneşti: "Aurora" de Cristi Puiu şi "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean.

Dincolo de performanţa pe care o reprezintă această dublă selecţie, dincolo de şansa de a expune două filme româneşti în inegalabila vitrină care e Festivalul de la Cannes, au existat, în discursul lui Thierry Fremaux, două idei care mi se par eronate. Vorbind despre noul val de cineaşti români, gazda a folosit aceeaşi expresie pe care a folosit-o şi anul trecut, deci e vorba de un fel de idee fixă: "generaţie spontanee"!

Dacă Thierry Fremaux ar vedea, să zicem, numai trei filme româneşti făcute în alte decenii, "Reconstituirea" lui Pintilie, "Secvenţe" de Alexandru Tatos şi "Patul conjugal", de Daneliuc, ar renunţa, poate, la această expresie absolut inexactă: nu e vorba câtuşi de puţin de o miraculoasă "generaţie spontanee", care, în fine, a descoperit pentru filmul românesc America, e vorba de o generaţie NORMALĂ, ca să zic aşa, în istoria unei cinematografii, adică de nişte cineaşti mai mult sau mai puţin talentaţi, care au avut şi au şansa să trăiască şi să lucreze într-un moment istoric al libertăţii de expresie. Atât şi nimic mai mult.

O altă idee a lui Thierry Fremaux, rostită pe scenă, era aceea că acest cinema (al "generaţiei spontanee") ar fi un "cinema colectiv", asta fiind impresia cu care a rămas "în urma unei vizite făcute la Bucureşti". Probabil că vizita a fost prea scurtă! Îmi pare rău că trebuie să o spun, dar e o impresie cât se poate de falsă. Nu e vorba, câtuşi de puţin, în România, la nivelul noului val de cineaşti, de un "cinema colectiv"; e vorba, dimpotrivă, de individualităţi distincte şi de creatori foarte diferiţi între ei (plusând, aş putea spune că e vorba chiar mai mult de alergii decât de afinităţi, dar şi asta e altă poveste).

Mă întreb dacă o simplă coincidenţă sau subconştientul "cinema-ului colectiv" au făcut ca, într-un program care se întinde pe zece zile, cele două filme româneşti să fie programate unul după altul, două zile la rând (bine că nu în aceeaşi zi!). Drept care, dezavantajul e că şi articolele şi corespondenţele de la festival tratează filmele, vrând-nevrând, "împreună", ceea ce, pentru orice creator, e inevitabil dezamăgitor şi iritant - pe bună dreptate, pentru că fiecare creator e unic şi are dreptul să fie perceput şi tratat ca atare.

Totuşi, e greu să rezişti tentaţiei de a privi cele două filme "în oglindă"; nu poţi să nu remarci că, dincolo de privirile lor diferite, amândoi cineaştii nu sunt interesaţi de elementul politic, nici de cel social (decât la modul implicit şi indirect), nici de criza economică, ci de "universul intim" şi de criza lui morală.

În filmul lui Radu Muntean, toată povestea e traseul unui om ajuns în pragul unui divorţ; în filmul lui Cristi Puiu, povestea e consecinţa unui divorţ încă nedigerat şi toxic. Amândouă filmele mizează pe ceea ce s-ar putea numi o "expandare a banalităţii", o aşezare artistică a banalului în prim-plan. Amândouă au o combustie lentă şi cresc spectaculos spre sfârşit. Amândouă au, teoretic, şanse să se plaseze în palmares, totul ţine de gustul juriului, condus de regizoarea franceză Claire Denis.

În "Marţi, după Craciun", un bărbat încă tânăr (jucat cu o robusteţe enigmatică de Mimi Brănescu), hotărăşte să părăsească un univers casnic confortabil, atunci când dragostea se situează în afara lui. Vulgarizând cât se poate subiectul, un om hotărăşte, după zece ani de căsnicie, să îşi părăsească fetiţa şi nevasta (Mirela Oprişor, plină de nuanţe în faţa camerei), ca să plece la blonda iubită (Maria Popistaşu, puternică în vulnerabilitatea ei), care e şi dentista fetiţei; în scena de vârf a filmului, în care El îşi anunţă nevasta că pleacă, o replică şuierată apocaliptic, în isteria şi durerea femeii părăsite, combină, cu un umor monstruos, condiţia de amantă a rivalei cu condiţia de dentistă: "Cu mâna cu care îţi umblă ţie la p..., să umble în gura fetiţei mele!" - evoc replica în speranţa că asta va mări, câtuşi de puţin, numărul de spectatori, care află astfel că, spre sfârşitul filmului, există şi o secvenţă "hot", doar că, până atunci, trebuie să suporte un parcurs destul de plat ("expandarea..."!), chiar dacă migălos muncit şi pus în pagină.

Din punctul meu de vedere, dar poate mă înşel, Radu Muntean ar putea fi, la noi, un fel de Oliver Stone: i s-ar potrivi subiectele puternice şi de anvergură, ar avea forţă, ritm şi "furie" pentru aşa ceva. Regizorul a ales să evolueaze într-o zonă intimistă, analitică şi "pisălogică", în care cred că nu dă ce are mai bun în el.

Cât despre "Aurora" lui Cristi Puiu..., rămâne pe mâine!Cannes 2010: "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean şi "Aurora" de Cristi Puiu, în secţiunea Un Certain Regard

Citeşte mai multe despre:   cannes,   film,   festival,   film românesc

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cher scoate un album cu coveruri ale trupei ABBA

Cher scoate un album cu coveruri ale trupei ABBA
Vedeta americană Cher, pe afişul sequel-ului musicalului "Mamma Mia!" - un omagiu cinematografic adus celebrei trupe ABBA - a anunţat marţi lansarea unui album cu coveruri ale unor hituri ale cunoscutei formaţii...

Peste 200.000 de spectatori şi ful lui Bob Marley, aşteptaţi la Electric Castle

Peste 200.000 de spectatori şi ful lui Bob Marley, aşteptaţi la Electric Castle
Peste 200.000 de spectatori şi circa 300 de artişti sunt aşteptaţi la festivalul Electric Castle, care se desfăşoară la Castelul Banffy din Bonţida, începând de miercuri.  PR managerul festivalului,...

CineParK începe pe 26 iulie. Vor fi proiectate peste 20 de filme de referinţă

CineParK începe pe 26 iulie. Vor fi proiectate peste 20 de filme de referinţă
Programul celei de-a şasea ediţii a cinematografului în aer liber - CineParK, care începe pe 26 iulie, în Parcul Regele Mihai I, include peste 20 de filme de referinţă, potrivit unui comunicat de presă al creart...

Lidia Buble, în lacrimi la Next Star: „Nu am auzit niciodatã aşa ceva!”

Lidia Buble, în lacrimi la Next Star: „Nu am auzit niciodatã aşa ceva!”
Galerie Foto O nouã searã încãrcatã de emoţii şi trãiri puternice îi aşteaptã sâmbãta aceasta pe cei trei juraţi ai show-ului “Next Star”, de la Antena 1. Lidia Buble, Pepe şi Dorian Popa, dar şi prezentatorul...

Prima echipă din ”Ultimul Trib” a fost formată: Șapte români intră pe câmpul de luptă din Madagascar!

Prima echipă din ”Ultimul Trib” a fost formată:  Șapte români intră pe câmpul de luptă din Madagascar!
Galerie Foto Șapte români de vârste și profesii diferite au decis să se avânte pe câmpul de luptă din Madagascar! Aceștia sunt deciși să își împingă limitele în ”Ultimul Trib”, noul reality show care combină...

Cătălin Moroșanu, câștigătorul celei de-a doua ediții ”Poftiți la Nea Mărin”:  ”Este cel mai implicat om pe care îl cunosc”

Cătălin Moroșanu, câștigătorul celei de-a doua ediții ”Poftiți la Nea Mărin”:   ”Este cel mai implicat om pe care îl cunosc”
Cea de-a doua ediție a reality show-ului ”Poftiți la Nea Mărin”, difuzatã luni și marți, de la ora 20.00, la Antena 1, nu a venit doar cu foarte multe provocări, ci și cu o mulțime de surprize. Cele...

“Salomé”, din 23 iulie, la Happy Channel

“Salomé”, din 23 iulie, la Happy Channel
Începând de luni, 23 iulie, îndrăgita actriță Edith Gonzalez le dă întâlnire telespectatorilor la Happy Channel.  “Salomé”, producția Televisa care i-a adus frumoasei vedete un rol memorabil, va...

Miercuri, 18 iulie, exclusiv cu Jurnalul: ”ZECE MISTERE fascinante ale spațiului carpato-danubiano-pontic”

Miercuri, 18 iulie, exclusiv cu Jurnalul: ”ZECE MISTERE fascinante ale spațiului carpato-danubiano-pontic”
Jurnalul îți aduce miercuri, 18 iulie, o carte cu subiecte incitante, dezvăluiri secrete, despre lucruri, întâmplări sau fenomene petrecute în România. Un volum care garantat te ține cu sufletul la gură. Iată...

Mărirea și decăderea cinematografiei chineze. Cel mai scump film a devenit cel mai mare eșec

Mărirea și decăderea cinematografiei chineze. Cel mai scump film a devenit cel mai mare eșec
Video Box-office-ul din China adevenit cea mai mare piață. De pildă, anul trecut, filmul Wolf Warrior 2, a avut încasări de 641 milioane de lire sterline, numai în China. În comparație, filmul hollywoodian Avengers: In...

”Moartea din Carpați”, la spălat de vase în restaurantul lui Nea Mărin: ”Nevastă-mea m-a ameninţat”

”Moartea din Carpați”, la spălat de vase în restaurantul lui Nea Mărin: ”Nevastă-mea m-a ameninţat”
Cătălin Moroșanu, fratele său Claudiu, Gina Pistol și Margherita de la Clejani sunt cele patru vedete din echipa lui Nea Mărin invitate în a doua ediție a reality show-ului ”Poftiți la Nea Mărin”,...

Delia, despre noul sezon ”X Factor”: ”Vin foarte mulţi copii incredibil de talentaţi”

Delia, despre noul sezon ”X Factor”:  ”Vin foarte mulţi copii incredibil de talentaţi”
Galerie Foto Concurenții din noul sezon ”X Factor” sunt mult mai încrezători în forțele lor, iar acesta, crede jurata Delia, este meritul noilor prezentatori, Mihai Bendeac și Vlad Drăgulin. ”Sunt nerăbdătoare,...

Primul sezon “Fructul oprit” revine, din 23 iulie, la Antena 1

Primul sezon “Fructul oprit” revine, din 23 iulie, la Antena 1
Galerie Foto Antena 1 le aduce telespectatorilor, începând de luni, 23 iulie, primul sezon “Fructul oprit”. Fanii producției vor putea urmări, în reluare, episoadele din acest sezon, de luni până vineri, de la ora 23.00....

Un scenariu considerat pierdut, scris de celebrul regizor Stanley Kubrick a fost găsit

Un scenariu considerat pierdut, scris de celebrul regizor Stanley Kubrick a fost găsit
Un scenariu semnat de regizorul Stanley Kubrick, considerat ''pierdut'', a fost descoperit recent şi ar putea fi transformat în film, informează The Guardian.  Intitulat "Burning Secret", scenariul este o...

Scarlett Johansson se retrage din proiectul unui film despre un transsexual

Scarlett Johansson se retrage din proiectul unui film despre un transsexual
Actriţa Scarlett Johansson s-a retrages din proiectul unui film în urma unei reacţii a activiştilor pentru apărarea drepturilor persoanelor transsexuale care au criticat alegerea sa susţinând că rolul principal...

Lidia Buble dezvãluie la „Next Star” cine spalã vasele la ea acasã

Lidia Buble dezvãluie la „Next Star” cine spalã vasele la ea acasã
Sâmbătă, de la ora 20.00, la “Next Star”, copiii talentați ai românilor vin să le arate juraților Lidia Buble, Pepe și Dorian Popa ce știu ei mai bine să facă, într-o nouă ediție a show-ului prezentat...
Serviciul de email marketing furnizat de