x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Drumul Naţional 432, dat in folosinţă!

0
Autor: Eugenia Voda 18 Sep 2007 - 00:00
Drumul Naţional 432, dat in folosinţă!

Să ne imaginăm ca intr-un fel de coşmar lucid ce s-ar fi intămplat cu (de acum) faimosul film al lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 săptămăni şi 2 zile", alintat de presă drept "432", dacă n-ar fi intrat in competiţia Cannes-ului, dacă nu şi-ar fi găsit un distribuitor european puternic, dacă n-ar fi căştigat Palme D’or…



Să ne imaginăm ca intr-un fel de coşmar lucid ce s-ar fi intămplat cu (de acum) faimosul film al lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 săptămăni şi 2 zile", alintat de presă drept "432", dacă n-ar fi intrat in competiţia Cannes-ului, dacă nu şi-ar fi găsit un distribuitor european puternic, dacă n-ar fi căştigat Palme D’or…

Ar fi fost lansat acasă cu o publicitate inevitabil modestă (căci de unde bani la un film cu buget mic, care, am inţeles din notele regizorului, nu şi-a putut permite nici măcar plata unei secretare de platou?), ar fi rulat, relativ obscur, in căteva săli (căci de unde săli?), ar fi făcut căteva mii de spectatori (ceea ce, in contextul filmului romănesc postdecembrist, ar fi fost cotat drept un succes de casă, aproape căt "Garcea"!), ar fi fost lăudat cu măsură in presă (iar pe alocuri luat peste picior la modul stupid), ar fi avut un grup de admiratori puri şi duri, care ar fi văzut in el un posibil "film cult", ar fi făcut o figură onorabilă pe la nişte festivaluri din străinătate, dar fără prea mare ecou la noi, şi cu asta, basta!

Soarta a vrut să fie altfel! Aşa cum oamenii au soarta lor, aşa cum cărţile au soarta lor, iată că şi filmele au soarta lor! In loc de scenariul absolut realist de mai sus, acestui film i-a fost hărăzit să trăiască altceva: şi anume un splendid scenariu SF cum cinematografia romănească n-a mai intălnit pănă acum in toată istoria ei!


ROMĂNIA, ŢARA MEA…
M-au amuzat (vorba vine!) căteva reacţii de care s-a bucurat Mungiu acasă. De pildă, imediat după intoarcerea de la Cannes, căştigătorul a fost rapid cadorisit cu un mic, dar energic spectacol media local, privind o aberantă "acuzaţie de plagiat" a cuiva care nici măcar nu văzuse filmul lui Mungiu, dar scrisese şi el, căndva, un scenariu "cu un avort"! (Nu, nu "Ilustrate cu flori de cămp"!). Sau, mai nou, după premiera romănească a filmului, am auzit replici de un haz monumental, de genul: "La Cannes, i-au dat premiul PENTRU CĂ N-AU AVUT CUI SĂ-L DEA"! Sau: "I l-au dat pentru că Occidentul se dă in vănt să vadă atrocităţi care se intămplau in Est!". Să fim serioşi: interesul pentru "Est" nu mai e de căţiva ani buni o marfă vandabilă in Occident (din păcate, aş spune)! Iar in materie de "atrocităţi", Cannes-ul a văzut şi vede tot felul, de pe toate meridianele, in toate genurile şi "din toate poziţiile" - incăt, la o asemenea supraofertă, lumea festivalului intră intr-un soi de autism, şi orice atrocitate in sine te lasă absolut indiferent.


ŞI TOTUŞI, CE ARE ACEST MUNGIU? Şi ce anume n-ar fi rău să ştie cei care, după secole, sau, poate, pentru prima dată in viaţa lor vor intra intr-o sală de cinema in 2007, ca să vadă "432"? Pentru că, incredibil, dar adevărat, filmul tocmai a plecat intr-o Caravană cinematografică prin ţară! Dacă in anii ’50 caravanele treceau prin sate, acum, la inceputul mileniului 3, cele vizitate vor fi 15 oraşe rămase fără cinematograf din Romănia! Caravana va descinde, cu echipament german, in istoricele noastre Case de cultură… E limpede că această intălnire, uşor absurdă in splendoarea ei, ar trebui acompaniată nu atăt de jurnalişti, căt mai ales de sociologi, cei capabili să ia, "ştiinţific", pulsul intălnirii dintre un public "nedus la cinema" şi tăbăcit de agresiunea televizistică şi un regizor pornit in căutarea publicului pierdut, inarmat cu o "amintire din epoca de aur", povestită IN STILUL LUI!


STILUL MUNGIU. In fond, prin ce a captat "432" interesul lumii? Dincolo de prima cale de acces, dincolo de povestea unui avort provocat in Romănia lui Ceauşescu (numit, in trecere, "preainţeleptul") ce se află, de fapt? De unde universalitatea poveştii? Cum s-a intămplat că această povestire din epoca de aur să aibă in ea o esenţă etern valabilă, ca şi cănd ar fi o legătură de sănge intre Antigona, care, inainte de epoca de aur, a incălcat legea Cetăţii, şi această Otilia, care, in 1987, incalcă Decretul 770, din 1966, cu orice risc?

Cinema inseamnă regizor; pornind strict de la scenariul lui "432", dar aşezănd altfel accentele, decupănd altfel povestea, un alt regizor ar fi putut face, la rigoare, un film politic; un altul: o dramă socială; un altul: un film de dragoste; un altul, o melodramă; un altul ar fi putut face chiar şi un film porno, dacă aparatul, in loc să iasă din cameră cănd dom Bebe işi ia plata in natură, pe rănd, cu blonda şi cu bruna ar fi rămas acolo şi ar fi exploatat situaţia! Exact după scenariul lui "432", un regizor prost ar fi făcut, fără nici o dificultate, un film prost!

Marele merit al lui Mungiu nu e acela că a scris "o poveste bună" (oricăt de vital ar fi asta in cinema), ci acela că a ştiut să vadă şi să modeleze această poveste, puternic şi original. Mai intăi, o tensiune de thriller, in coagulare continuă; urmăreşti personajele fascinat, nu mai ai timp de milă, de lacrimă, de răs (cel mult, din loc in loc, un răs nervos, eliberator de tensiune). Dincolo de o simplitate inşelătoare, dincolo de o limpezime hipnotică, dincolo de o directeţe fără echivoc există in film altceva, ţinănd de o secretă geometrie regizorală; există un tangaj savant intre ceea ce ni se arată şi ceea ce NU ni se arată, intre ceea ce ni se spune şi ceea ce NU ni se spune (şi titlul e sugestiv in direcţia asta: "4 luni, 3 săptămăni şi 2 zile" e durata exactă a sarcinii, pe care, in mod ironic, spectatorul o ştie, iar cel chemat să intrerupă sarcina, acelaşi dom Bebe, n-o va afla niciodată). Mai există o subtilă distribuţie a accentelor: "acţiunile" in principiu cele mai spectaculoase (sau mai importante sau mai grave) sunt trecute intr-un plan secund, se petrec mereu "in altă parte" ( in camera de alături, intr-o secvenţă paralelă, intr-o elipsă, intr-un cadru indepărtat sau in afara cadrului!). Există deci un extraordinar simţ al formei, o rafinare a vieţii, redusă la căteva forme esenţiale şi exterioare. Mai există un ton special, tonul unei asprimi deliberate, care invăluie totul. Mai există un anumit "funcţionalism" al imaginii şi al replicii, preluănd parcă din arhitectură ideea că "forma urmează funcţia". Nu e vorba despre un film "la persoana intăi", autorul nu-şi strigă prezenţa, dimpotrivă, totul iradiază o severă obiectivitate, autorul, ca un personaj al lui, parcă dă drumul tare la apa de la robinet, pentru ca zgomotul să acopere orice strigăt, chiar şi pe cel niciodată strigat! Dar, departe de cinemaul tradiţional, regizorul (şi, evident, autorul imaginii, mereu inspiratul Oleg Mutu) inventează forme speciale de a concepe cadrul, de pildă cu capul personajului tăiat din dreptunghiul ecranului, sau cu personaje inghesuite in afara obiectivului (ca in scena de la "masă", cănd toată lumea vorbeşte despre toate, in timp ce un telefon sună, neauzit decăt de Noi şi de Ea!). Filmul e străin deci şi de obiectivitatea raţionalistă!

Construcţiei "432" i se potriveşte viziunea lui Le Corbusier despre puritatea arhitecturală: un "joc controlat, corect şi magnific, al unor volume aduse in lumină"! Pentru că a apărut cuvăntul "joc", o să mai repet o dată ce am scris de la Cannes şi ce a scris toată lumea care a comentat filmul: jocul actorilor e memorabil, fără excepţie, iar Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov au o formidabilă forţă de a trece rampa, direct in inima spectatorului.


DREPTUL DE A ALEGE. Modernitatea stilistică poate explica succesul filmului la festivaluri, dar nu şi interesul publicului larg. Probabil că el, marele public, intră in rezonanţă cu ceva mereu actual din textura poveştii, ceva ce, dincolo de doza de specific naţional, ar putea funcţiona, la fel de bine, şi in Mozambic, şi la eschimoşi: dreptul unor biete făpturi umane de a alege, intr-o lume a "violului liber consimţit" intr-o captivitate care mimează libertatea. Intr-o lume uitată de Dumnezeu, Dumnezeul lor e prietenia. Prietenia, miraculos, salvează lumea infernală din film, aşa cum părul blond al Otiliei străluceşte in intuneric.

Vom afla, poate, de la caravana cinematografică dacă "subconştientul nostru colectiv" vede in "432" mai mult povestea unei "crime perfecte" sau mai mult povestea unei simple supravieţuiri! Şi, evident, vom reveni.


Un complex istoric de care - slavă Domnului - am scăpat!

"432" ne-a eliberat de un complex istoric: complexul unei cinematografii "fără nici o Palme D’or". De ani şi ani, filmul romănesc nici nu mai indrăznea să viseze cum ar fi să fie şi cum ar trebui să arate "monstrul" care să invingă acolo, la cel mai mare festival de film al lumii. Şi iată că "am invins" in această cursă cu bolizi, selectaţi in competiţie cu o "Mobra"! (de reţinut : Casa de filme a lui Cristian Mungiu (foto) se numeşte "Mobra Films"!). E adevărat că, privind inapoi, climatul ultimilor ani ne era propice, după premiile unor Cristi Puiu, Porumboiu, Mitulescu; dar asta pur teoretic… Interesant este că aceşti "lăstari ai sărăciei" unei cinematografii au reuşit să se afirme in ciuda tuturor condiţiilor obiective de a nu se afirma! Drept care lumea incepe să creadă că romănul s-a născut cineast, iar la UNATC, la admiterea de la Regie film, se pare că anul ăsta a fost o aglomeraţie de concurenţi fără precedent! Cel puţin la fel de important ca triumful de la Cannes a fost traseul pe care "432" avea să-l urmeze. Avem de-a face cu primul film romănesc care a reuşit să spargă barierele, să iasă din cercul cultural al festivalurilor şi să intre, cu adevărat competitiv, pe piaţa internaţională: pentru inceput, a făcut repede incasări de peste 1 milion de dolari, numai in Franţa şi in Italia, unde a depăşit in căteva zile suta de mii de spectatori! Această evoluţie fără complexe a unui film romănesc printre plătitorii de bilete de pe glob e un ideal care ne părea pănă mai ieri incă şi mai intangibil decăt Palme D’or!
Citeşte mai multe despre:   arte,   intr-o,   film,   mungiu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ana Morodan - lecții de fashion în Asia Express

Ana Morodan - lecții de fashion în Asia Express
Deși este concurent în Asia Express, cel mai dur reality show al momentului, contesa digitală Ana Morodan nu renunță sub nicio formă la elementele de fashion care îi sunt caracteristice. Chiar dacă are mereu...

Un pictor cu handicap la mâini gătește la ”Chefi la cuțite”

Un pictor cu handicap la mâini gătește la ”Chefi la cuțite”
Galerie Foto Marian Basa este unul dintre concurenții ce nu cunoaște limite, iar diseară, de la 20:00, vine la ”Chefi la cuțite” să ofere o lecție de curaj și de ambiție. Deși s-a născut cu un grav handicap la mâini,...

Miercuri, 21 noiembrie, exclusiv cu Jurnalul. "Henri Coandă. Dosarele secrete ale unui Leonardo da Vinci modern"

Miercuri, 21 noiembrie, exclusiv cu Jurnalul. "Henri Coandă. Dosarele secrete ale unui Leonardo da Vinci modern"
Unul dintre cei mai mari savanţi români are, bineînţeles, o poveste fabuloasă. Jurnalul vă oferă miercuri, 21 noiembrie, cartea "Henri Coandă. Dosarele secrete ale unui Leonardo da Vinci modern", cu dezvăluri...

Aproape 2,3 milioane de români s-au uitat luni seară la „Chefi la cuțite”

Aproape 2,3 milioane de români s-au uitat luni seară la „Chefi la cuțite”
Galerie Foto Luni, 19 noiembrie, „Chefi la cuțite” a fost lider de piață cu aproape 2,3 milioane de români care priveau emisiunea în minutul de maximă audiență de la 20.49. Telespectatorii Antena 1 au avut parte de...

Sorin Brotnei și Daniel Chiriță au făcut echipă după ”Ultimul Trib”

Sorin Brotnei și Daniel Chiriță au făcut echipă după ”Ultimul Trib”
Galerie Foto Dacă în Madagascar, în ”Ultimul Trib”, emisiune difuzatã în fiecare joi, de la 20.00, la Antena 1, fac parte din echipe adversare, Sorin Brotnei și Daniel Chiriță și-au descoperit o pasiune comună în...

Cocuța, Bogdan Boantă, CRBL și Oase au inventat o nouă metodă de a opri mașini în „Asia Express”

Cocuța, Bogdan Boantă, CRBL și Oase au inventat o nouă metodă de a opri mașini în „Asia Express”
Galerie Foto Transportul este una din marile provocări în Asia Express, cel mai dur reality show, difuzat în curând de Antena 1. Faptul că nu au bani și trebuie să facã autostopul nu e deloc ușor, de aceea concurenții...

Mihai Călin: “Este o experiență fantastică să fii tată”

Mihai Călin: “Este o experiență fantastică să fii tată”
Mihai Călin, care poate fi urmărit de telespectatori în “Fructul oprit”, serialul difuzat miercurea la Antena 1, mărturisește că viața i s-a îmbogățit de când a devenit tată. Actorul susține că postura...

Bontea, Dumitrescu și Scărlătescu, deciși să își schimbe regimul alimentar

Bontea, Dumitrescu și Scărlătescu,  deciși să își schimbe regimul alimentar
Galerie Foto Arome îmbietoare, farfurii de 3 cuțite, preparate speciale și combinații neașteptate de gust, toate se vor regăsi printre ingredientele ediției ”Chefi la cuțite” din seara aceasta, difuzată de la 20:00, pe...

O nouă amuletă va schimba strategiile chefilor: ”Trebuie să vă luptați până la sânge!”

O nouă amuletă va schimba strategiile chefilor:  ”Trebuie să vă luptați până la sânge!”
Luni seară, de la 20:00, Gina Pistol le va da strategiile peste cap celor trei chefi, în cea mai nouă ediție a show-ului culinar de la Antena 1. Sorin Bontea, Florin Dumitrescu și Cătălin Scărlătescu încă nu...

În ultimele episoade din ”Insula Iubirii”, Mirela îi dezvăluie lui Mircea cel mai bine păstrat secret al său

În ultimele episoade din ”Insula Iubirii”, Mirela îi dezvăluie lui Mircea  cel mai bine păstrat secret al său
Galerie Foto În ultima seară la Minitel, fetele și-au dat seama că tot ceea ce este frumos se termină, iar Mari, Cati și Mirela și-au abținut cu greu lacrimile. Momentele au fost cu atât mai grele pentru Mirela, care...

Irina Rimes lansează piesa „Nu știi tu să fii bărbat”

Irina Rimes lansează piesa „Nu știi tu să fii bărbat”
Video Irina Rimes, artista care s-a impus cu stilul său muzical aparte și cu imaginea conceptuală, a lansat noul său single. „Nu știi tu să fii bărbat” este o piesă de suflet, pe care artista a compus-o și care...

Italia vrea să renegocieze condițiile prin care împrumută Luvrului tablourile sale de Leonardo da Vinci

Italia vrea să renegocieze condițiile prin care împrumută Luvrului tablourile sale de Leonardo da Vinci
 Italia vrea să renegocieze acordul prin care împrumută Luvrului în 2019 tablourile sale semnate de Leonardo da Vinci, pentru o expoziţie ce va marca 500 de ani de la moartea artistului, a informat presa...

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"
Scriitorul şi romancierul american William Goldman, care a semnat scenariile mai multor filme de succes ca ''All the President's Men" sau "Marathon Man", a murit vineri, la vârsta de 87 de ani, a anunţat familia lui...

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"

A murit William Goldman, autorul scenariilor unor filme de succes, ca ''All the President's Men"
Scriitorul şi romancierul american William Goldman, care a semnat scenariile mai multor filme de succes ca ''All the President's Men" sau "Marathon Man", a murit vineri, la vârsta de 87 de ani, a anunţat familia lui...

Carla’s Dreams și-a ales concurenții pentru duelurile ”X Factor”: ”Are toate șansele să câștige! Orice ar face, el este artist!”

Carla’s Dreams și-a ales concurenții pentru duelurile ”X Factor”:  ”Are toate șansele să câștige! Orice ar face, el este artist!”
Galerie Foto Echipa de băieți sub 24 de ani a lui Carla’s Dreams a trecut seara trecută prin mari emoții, dar juratul a ales patru pentru a trece în etapa următoare ”X Factor”, iar juratul crede că are deja arma...
Serviciul de email marketing furnizat de