x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Filmul "Lebanon", marele câştigător

0
Autor: Eugenia Voda 14 Sep 2009 - 00:00
Filmul Tony Gentile/REUTERS
Corespondenţă de la Veneţia
Leul de aur a plecat în Israel pentru filmul "Lebanon" de Samuel Maoz. Un film de război, altfel decât altele. În primul rând nu e câtuşi de puţin politic; nu are absolut nici o importanţă, privind filmul, "cine cu cine ţine", între cine şi cine se duce bătălia, unde şi de ce. În al doilea rând, e filmul unui paradox: paradoxul de a fi profund pacifist şi antirăzboinic, dar de a miza tocmai pe violenţa fizică dusă la extrem. În al treilea rând, dar nu în ultimul rând, e filmul unei idei cinematografice interesante: ideea de a face un film întreg într-un tanc! Dar aici e o întreagă poveste...

În caietul program al Mostrei veneţiene, fiecare regizor se prezintă cu un text pe care îl consideră reprezentativ despre el, despre viaţa şi cariera lui. De pildă, Werner Herzog - singurul regizor prezent în aceeaşi competiţie cu două filme, fapt fără precedent, şi care a produs un efect ridicol, mai ales că nici n-a intrat în palmares în nici un fel! - consideră important pentru el şi pentru filmografia lui faptul că a crescut într-un sat de munte bavarez, fără filme şi fără televizor, şi că a dat primul telefon din viaţa lui la vârsta de 17 ani. Regizorul israelian consideră reprezentativ faptul că, în copilărie, a primit cadou o cameră de filmat de 8 mm, pe care, inspirat de westernurile pe care le vedea atunci, a aşezat-o pe şina unui tren de jucărie ca să filmeze trenul apropiindu-se; numai că trenul a venit în viteză şi i-a făcut camera praf! Experienţa aparatului de filmat pulverizat în timp ce filmează îşi arată roadele, iată, în filmul distins cu Leul de Aur. Ai senzaţia că zeci de camere de filmat, prizoniere ca şi eroii filmului, într-un tanc, se fac ţăndări, pentru că războiul trece peste ele. Mă întreb ce ar gândi membrii unei comisii de scenarii care ar citi un asemenea text. Personajele sunt abia schiţate, replicile sunt mai mult ordine şi interjecţii, povestea e de o simplitate aiuritoare: patru soldaţi tineri şi un prizonier sunt în tanc, încercuiţi de inamic, şi trebuie să scape de acolo. Iar tancurile nu pot zbura. Filmul e halucinant, o probă în plus că, în cinema, privirea regizorului e totul. Fără preocuparea de a construi suspans sau psihologii, te înşfacă în primele minute şi te transformă pe tine, privitorul, într-un prizonier dintr-un tanc destinat morţii. Regizorul ştie din proprie experienţă, ca fost soldat tanchist, ce înseamnă groaza în faţa morţii, oroarea de a apăsa pe trăgaci din instinct de supravieţuire şi de a transforma totul în ruine, carne sfârtecată şi sânge. Totul e conceput cu o disperare paroxistică, cu o senzorialitate şocantă, într-un regim de catastrofă continuă, ca într-un clip monstruos, de 93 de minute. Lumea nu se vede decât prin ferestruica prin care trebuie să fixezi ţinta, iar imaginile hidoase care se văd afară (dar şi înăuntru!) îţi transmit o stare de oroare şi de umilinţă: aşa arătăm noi, oamenii?

Regizorul îşi aminteşte că avea douăzeci de ani în 1982, când s-a trezit în războiul din Liban. Îşi aminteşte că, începând cu acea experienţă, "n-a mai fost om". A fost un şoc devastator. La întoarcere, mama l-a îmbrăţişat fericită că a supravieţuit. "Dar mama nu ştia că strânge la piept un cadavru viu, un corp din care sufletul plecase"... în fine, după o gestaţie chinuitoare, de peste douăzeci de ani, fostul soldat Samuel Maoz a reuşit să-şi transforme trauma personală în Cinema cu majusculă.

CONDIŢIA FEMEII MUSULMANE

Leul de argint a revenit, coincidenţă sau nu, unui film plasat în aceeaşi parte nevralgică a planetei, în Iran (dar e o coproducţie europeană), "Femei fără bărbaţi", de Shirin Neshat, artistă plastică de origine iraniană, dar cu o carieră internaţională, debutantă în cinema. Condiţia femeii musulmane în contextul anului 1953, lovitura de stat în care a fost implicată CIA şi consecinţa ei, revoluţia islamică...

Premiul special al juriului a mers în Germania, la un regizor născut aici (în 1973), de origine turcă, Fatih Akin (premiat până acum la Berlin şi la Cannes), pentru "Soul Kitchen", o oază de comedie nebună în contextul unui festival "serios"; zadarnicele chinuri ale dragostei în Hamburgul de azi, gaguri şi ganguri, muzică, dureri de coloană şi lupta unui tânăr ca să păstreze un restaurant vânat de mafioţi. Chiar dacă e unul dintre filmele minore ale lui Akin, va fi, probabil, filmul lui cu cel mai mare succes de public. Marele perdant al ediţiei e americanul Todd Solondz, al cărui "Life During Wartime", favoritul criticilor, a fost recompensat doar cu premiul pentru scenariu, deşi el străluceşte tocmai prin originalitate regizorală (dar scenariul e scris tot de regizor, deci a fost, probabil, un mod al juriului condus de Ang Lee de a încerca să împace cât mai multă lume).

ŞCOALA BRITANICĂ

Premiul de interpretare masculină (Cupa Volpi) i-a revenit lui Colin Firth, care are clasa actorilor de şcoală britanică. Portretul unui profesor plin de farmec, în ultima zi a existenţei sale, în plin flirt cu un student, după ce suferise trauma pierderii iubitului. Un fel de "Moarte la Veneţia" în mediul universitar american, acest "A Single Man", filmul de debut al celebrului creator de modă Tom Ford. Iar premiul de interpretare feminină i-a revenit unei actriţe de o frumuseţe aeriană, de o blândeţe înşelătoare, care seamănă cu Medeea Marinescu - Ksenia Rappoport, pentru rolul unei interlope deghizate într-o cameristă neajutorată, în filmul de debut al italianului Giuseppe Capotondi, "Ora dublă". Premiul Marcello Mastroianni pentru un actor la început de carieră a fost oferit unei tinere actriţe italiene, Jasmine Trinca, în rolul unei studente în zbuciumatul an '68, în "Marele vis", de Michele Placido, ex-comisarul Cattani din "Caracatiţa", care se dovedeşte din nou un regizor veritabil.

Premiul secţiunii Orizzonti (inaugurată de filmul românesc "Francesca" şi de acel mic scandal politic) a fost acordat unui film filipinez (iată, se fac şi în Filipine filme!) despre bătălia dintre două bande rivale de azi, a căror existenţă, zice regizorul, e negată de guvern...

Dar ediţia 2009, cea de-a 66-a, a celui mai vechi festival de film al lumii, va rămâne în istorie ca "ediţia Lebanon", pentru că întotdeauna Leul de Aur e cel care contează cu adevărat.

Când regizorul victorios se va întoarce acasă, şi mama îl va îmbrăţişa pentru acest triumf, de astă dată va îmbrăţişa un om care s-a regăsit pe sine. Prin cinema!

Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Palatul Tinerimea Română va găzdui marţi, 26 martie 2019, de la ora 18:00, o Seară de muzică franceză susţinută de O.R.T. Chamber Ensemble. Inedita formaţie este compusă din Adriana Cîlţea – harpă,...

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism
Galerie Foto Damian Drăghici & Brothers, Bogdan Ioan – câștigător la Vocea României în 2018 - și Franny cântă pentru copiii cu autism           Damian Drăghici...

De Ziua Mondială a Teatrului

De Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto Mesaj de la Carlos Celdrán, Cuba: “Patria mea teatrală este definită prin întâlnirea cu spectatorii” “Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile...

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere
Galerie Foto În perioada 25 martie - 25 aprilie 2019, Accademia di Romania in Roma organizează expoziția de artă contemporană Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere în Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma...

Propuneri de lectură pentru weekend

Propuneri de lectură pentru weekend
Galerie Foto Editura Rao vă propune Bridge of Clay, MARKUS ZUSAK, distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019  Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de...

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!
Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de...

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice
Poeta Ana Blandiana a afirmat, vineri seara, în cadrul conferinţei "Nu sunt scriitor, sunt numai poet", pe care a susţinut-o la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, că a început să scrie proză după ce

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019
Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de MARKUS ZUSAK, autorul bestsellerului Hoțul de cărți, a fost declarat câștigător la categoria Ficțiune la acestă...

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”
Galerie Foto “Livada de vișini” O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu piesa Livada de vişini...

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet
Stagiunea „Sunetul Muzicii” de la Castelul Peleș, după 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute la Sala de Concerte, primește o înfățișare nouă și un format mai cuprinzător reunite sub numele...

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României
Galerie Foto Biblioteca Națională a României găzduiește luni, 25 martie 2019, de la ora 17:30, penultimul eveniment al acestui sezon din Stagiunea de colecție, o seară în care publicul va fi invitat să descopere arta...

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona
Ca în fiecare an, România este şi în 2019 unul dintre partenerii majori ai Sărbătorii Francofoniei din capitala Portugaliei, care va avea loc în data de 23 martie, la Cineteatro Capitólio, începând cu ora...

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   
Galerie Foto Artmark va invită miercuri 27 martie, la ora 19:30, la sesiunea licitaţiei de primăvară, ce se va desfăşura la Radisson Blu Hotel Bucharest.          Sunteţi...

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii
Primul trailer al filmului poliţist ''Once Upon a Time in Hollywood'', în regia lui Quentin Tarantino, cu Brad Pitt şi Leonardo DiCaprio în rolurile principale, a fost dat publicităţii, informează miercuri Press...

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, alături de Ștefan Bănică

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  alături de Ștefan Bănică
Marius Florea Vizante va fi protagonist, alături de Ștefan Bănică, în savurosul serial de comedie “Liber ca pasărea cerului” care va începe, în curând, la Antena 1. Marius Florea Vizante îl va...
Serviciul de email marketing furnizat de