x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Filmul "Lebanon", marele câştigător

0
Autor: Eugenia Voda 14 Sep 2009 - 00:00
Filmul Tony Gentile/REUTERS
Corespondenţă de la Veneţia
Leul de aur a plecat în Israel pentru filmul "Lebanon" de Samuel Maoz. Un film de război, altfel decât altele. În primul rând nu e câtuşi de puţin politic; nu are absolut nici o importanţă, privind filmul, "cine cu cine ţine", între cine şi cine se duce bătălia, unde şi de ce. În al doilea rând, e filmul unui paradox: paradoxul de a fi profund pacifist şi antirăzboinic, dar de a miza tocmai pe violenţa fizică dusă la extrem. În al treilea rând, dar nu în ultimul rând, e filmul unei idei cinematografice interesante: ideea de a face un film întreg într-un tanc! Dar aici e o întreagă poveste...

În caietul program al Mostrei veneţiene, fiecare regizor se prezintă cu un text pe care îl consideră reprezentativ despre el, despre viaţa şi cariera lui. De pildă, Werner Herzog - singurul regizor prezent în aceeaşi competiţie cu două filme, fapt fără precedent, şi care a produs un efect ridicol, mai ales că nici n-a intrat în palmares în nici un fel! - consideră important pentru el şi pentru filmografia lui faptul că a crescut într-un sat de munte bavarez, fără filme şi fără televizor, şi că a dat primul telefon din viaţa lui la vârsta de 17 ani. Regizorul israelian consideră reprezentativ faptul că, în copilărie, a primit cadou o cameră de filmat de 8 mm, pe care, inspirat de westernurile pe care le vedea atunci, a aşezat-o pe şina unui tren de jucărie ca să filmeze trenul apropiindu-se; numai că trenul a venit în viteză şi i-a făcut camera praf! Experienţa aparatului de filmat pulverizat în timp ce filmează îşi arată roadele, iată, în filmul distins cu Leul de Aur. Ai senzaţia că zeci de camere de filmat, prizoniere ca şi eroii filmului, într-un tanc, se fac ţăndări, pentru că războiul trece peste ele. Mă întreb ce ar gândi membrii unei comisii de scenarii care ar citi un asemenea text. Personajele sunt abia schiţate, replicile sunt mai mult ordine şi interjecţii, povestea e de o simplitate aiuritoare: patru soldaţi tineri şi un prizonier sunt în tanc, încercuiţi de inamic, şi trebuie să scape de acolo. Iar tancurile nu pot zbura. Filmul e halucinant, o probă în plus că, în cinema, privirea regizorului e totul. Fără preocuparea de a construi suspans sau psihologii, te înşfacă în primele minute şi te transformă pe tine, privitorul, într-un prizonier dintr-un tanc destinat morţii. Regizorul ştie din proprie experienţă, ca fost soldat tanchist, ce înseamnă groaza în faţa morţii, oroarea de a apăsa pe trăgaci din instinct de supravieţuire şi de a transforma totul în ruine, carne sfârtecată şi sânge. Totul e conceput cu o disperare paroxistică, cu o senzorialitate şocantă, într-un regim de catastrofă continuă, ca într-un clip monstruos, de 93 de minute. Lumea nu se vede decât prin ferestruica prin care trebuie să fixezi ţinta, iar imaginile hidoase care se văd afară (dar şi înăuntru!) îţi transmit o stare de oroare şi de umilinţă: aşa arătăm noi, oamenii?

Regizorul îşi aminteşte că avea douăzeci de ani în 1982, când s-a trezit în războiul din Liban. Îşi aminteşte că, începând cu acea experienţă, "n-a mai fost om". A fost un şoc devastator. La întoarcere, mama l-a îmbrăţişat fericită că a supravieţuit. "Dar mama nu ştia că strânge la piept un cadavru viu, un corp din care sufletul plecase"... în fine, după o gestaţie chinuitoare, de peste douăzeci de ani, fostul soldat Samuel Maoz a reuşit să-şi transforme trauma personală în Cinema cu majusculă.

CONDIŢIA FEMEII MUSULMANE

Leul de argint a revenit, coincidenţă sau nu, unui film plasat în aceeaşi parte nevralgică a planetei, în Iran (dar e o coproducţie europeană), "Femei fără bărbaţi", de Shirin Neshat, artistă plastică de origine iraniană, dar cu o carieră internaţională, debutantă în cinema. Condiţia femeii musulmane în contextul anului 1953, lovitura de stat în care a fost implicată CIA şi consecinţa ei, revoluţia islamică...

Premiul special al juriului a mers în Germania, la un regizor născut aici (în 1973), de origine turcă, Fatih Akin (premiat până acum la Berlin şi la Cannes), pentru "Soul Kitchen", o oază de comedie nebună în contextul unui festival "serios"; zadarnicele chinuri ale dragostei în Hamburgul de azi, gaguri şi ganguri, muzică, dureri de coloană şi lupta unui tânăr ca să păstreze un restaurant vânat de mafioţi. Chiar dacă e unul dintre filmele minore ale lui Akin, va fi, probabil, filmul lui cu cel mai mare succes de public. Marele perdant al ediţiei e americanul Todd Solondz, al cărui "Life During Wartime", favoritul criticilor, a fost recompensat doar cu premiul pentru scenariu, deşi el străluceşte tocmai prin originalitate regizorală (dar scenariul e scris tot de regizor, deci a fost, probabil, un mod al juriului condus de Ang Lee de a încerca să împace cât mai multă lume).

ŞCOALA BRITANICĂ

Premiul de interpretare masculină (Cupa Volpi) i-a revenit lui Colin Firth, care are clasa actorilor de şcoală britanică. Portretul unui profesor plin de farmec, în ultima zi a existenţei sale, în plin flirt cu un student, după ce suferise trauma pierderii iubitului. Un fel de "Moarte la Veneţia" în mediul universitar american, acest "A Single Man", filmul de debut al celebrului creator de modă Tom Ford. Iar premiul de interpretare feminină i-a revenit unei actriţe de o frumuseţe aeriană, de o blândeţe înşelătoare, care seamănă cu Medeea Marinescu - Ksenia Rappoport, pentru rolul unei interlope deghizate într-o cameristă neajutorată, în filmul de debut al italianului Giuseppe Capotondi, "Ora dublă". Premiul Marcello Mastroianni pentru un actor la început de carieră a fost oferit unei tinere actriţe italiene, Jasmine Trinca, în rolul unei studente în zbuciumatul an '68, în "Marele vis", de Michele Placido, ex-comisarul Cattani din "Caracatiţa", care se dovedeşte din nou un regizor veritabil.

Premiul secţiunii Orizzonti (inaugurată de filmul românesc "Francesca" şi de acel mic scandal politic) a fost acordat unui film filipinez (iată, se fac şi în Filipine filme!) despre bătălia dintre două bande rivale de azi, a căror existenţă, zice regizorul, e negată de guvern...

Dar ediţia 2009, cea de-a 66-a, a celui mai vechi festival de film al lumii, va rămâne în istorie ca "ediţia Lebanon", pentru că întotdeauna Leul de Aur e cel care contează cu adevărat.

Când regizorul victorios se va întoarce acasă, şi mama îl va îmbrăţişa pentru acest triumf, de astă dată va îmbrăţişa un om care s-a regăsit pe sine. Prin cinema!

Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de