x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Generaţia spontanee?

0
Autor: Eugenia Voda 21 Mai 2009 - 00:00
Generaţia spontanee? LOIC VENANCE/Afp

Cinematografia românească e reprezentată în Selecţia oficială a Cannes-ului 2009 de două filme: "Poliţist, adjectiv", de Corneliu Porumboiu, şi "Amintiri din Epoca de Aur", produs şi scris de Cristian Mungiu, dar (fiind un film din cinci scheciuri) regizat împreună cu alţi patru regizori, colegi de generaţie: Ioana Uricaru, Hanno Hoffer, Răzvan Mărculescu şi Constantin Popescu.



CORESPONDENŢĂ SPECIALĂ DE LA CANNES
Mungiu e marele câştigător al Cannes-ului de acum doi ani, Porumboiu a cucerit în 2006 un premiu important, Camera d'or, pentru cel mai bun film de debut, amândoi au venit la Cannes ca "outsideri" şi amândoi au aflat aici gustul triumfului, au devenit cunoscuţi în presa internaţională, au intrat cu adevărat în circuit... O dovadă de o splendidă normalitate, a "omologării" lor, e faptul că, iată, amândoi se află din nou în selecţia oficială, ceea ce nu e puţin lucru, pentru că nu am văzut pe aici, cinematografic vorbind, nici picior de polonez sau de ceh (or, să ne aducem aminte că, înainte de '89, şi cehii şi polonezii au avut şcoli mult mai puternice decât a noastră).

TĂNĂRA GENERAŢIE
Apropo de şcoli, pe scena de la Un Certain Regard, când l-a prezentat pe Porumboiu ca pe un eminent reprezentant al tinerei generaţii de regizori, delegatul general al festivalului a folosit expresia "generaţie spontanee" ("această generaţie spontanee de tineri cineaşti români, care ne-a uimit pe toţi"). Mă simt obligată să-l contrazic pe Thierry Fremaux. E adevărat că Mungiu, Porumboiu, Cristi Puiu sunt oameni de mare talent, ale căror filme au avut succes pe glob. Şi totuşi, nu se poate vorbi despre "generaţie spontanee" - adică de generaţie apărută pe nepregătite, fără un sol din care să provină - într-o cinematografie în care există - şi m-aş bucura dacă Fremaux ar vedea măcar două titluri! - de pildă, "Reconstituirea" lui Pintilie şi "Secvenţe" de Alexandru Tatos! Sunt filme care rezistă şi azi, cu brio, în adevărul lor, deşi sunt făcute în epoca în care cinematograful era folosit ca un instrument de propagandă. Nu merg mai departe, pentru că istoria nu se scrie cu dacă, şi nu mă gândesc cum ar fi arătat filmele lui Daneliuc, Piţa, Veroiu, Mircea Săucan, Mihu şi alţii în condiţii de libertate, deci dacă istoria nu şi-ar fi bătut, într-un fel, joc de ei. Să nu uităm cum, la Cannes, în anii '60, Ciulei a cucerit un premiu de regie, Mircea Mureşan a câştigat şi el Opera prima, pentru "Răscoala", dintr-o dată filmul românesc părea pe val şi foarte bine plasat, după care, PAUZĂ, "un gol istoric se întinde", carierele lor au luat traiectorii care nu s-au mai intersectat cu Cannes-ul şi cu cinemaul de ecou internaţional. Şi, atenţie, un traseu regizoral poate fi deviat spre neant nu numai de un context politic defavorabil, cum li s-a întâmplat "înaintaşilor", dar şi de un context economic defavorabil, cum i se poate întâmpla "generaţiei spontanee". Şi cum, într-o oarecare măsură, i se întâmplă deja. Pentru că, să fim serioşi, să privim adevărul în faţă şi să evităm isteria festivistă: nici acest film al lui Corneliu Porumboiu n-ar fi existat dacă n-ar fi existat Porumboiu senior, deci susţinerea materială a familiei şi a Vasluiului natal! Cu alte cuvinte, tristeţea e că toţi aceşti regizori din aşa-zisul "nou val", care au demonstrat că sunt eficienţi şi competitivi, continuă să se zbată să găsească finanţări, sunt pândiţi tot timpul de aventura improvizaţiei şi de nesiguranţa zilei de mâine, artistic vorbind. Nu există un program naţional coerent de susţinere a acestei generaţii, nespontanee, dar în plină formă, care a demonstrat că e în lumea largă o bună valoare de schimb; fiecare se descurcă cum poate. Or, ei ar trebui obligaţi să facă filme! În aceste condiţii, şansele de victorie pe termen lung sunt foarte mici. Deja se poate observa un lucru: nici în selecţia de scurtmetraje, nici în selecţia filmelor de şcoală, Cinefondation, nici în "Atelierul de proiecte" de la Cannes 2009 nu figurează nici un nume din România, spre deosebire de alţi ani. Nu vreau să fiu o Casandră, dar cred că acest Cannes e  un moment mai potrivit să ne îngrijorăm, decât să ne bucurăm...

VEŞTI BUNE
Vestea bună e că la amândouă filmele româneşti sala a fost plină, s-a râs şi s-a aplaudat. Alte veşti bune sunt că Porumboiu a depăşit confortabil hopul cel mai periculos al unei filmografii: cel de-al doilea film, iar Mungiu a demonstrat că e, poate, primul producător particular de anvergură şi de concepţie din istoria filmului românesc, prin acest proiect de recuperare - cu umor şi cu o nostalgie specială - a adevărului istoric, a cotidianului de un monumental absurd al anilor '80. Cei mai grei ani din dictatura lui Ceauşescu, anii în care frigul, foamea şi minciuna liber consimţită au fost botezate, fără ruşine, de intelectualii de serviciu, "Epoca de Aur"!

AMINTIRI
Veştile mai puţin bune sunt că, după părerea mea, "Poliţist, adjectiv", deşi are două secvenţe memorabile, e sub nivelul lui "A fost sau n-a fost"; iar în prima parte, excesiv de rarefiată şi de trenantă, nu e un film care să ţină un public obişnuit în sală. Aş fi fericită să mă înşel! Cât despre "Amintiri din Epoca de Aur", un film de scheciuri, oricât de bun, rămâne un film de scheciuri şi, fireşte, nu un film de autor care să dea greutate unei filmografii regizorale. Dar el va fi un film de public, inteligent, hazos şi nemilos.

De pildă, râzând cu un frison de oroare la episodul cu "Scînteia" şi cu Casa Scînteii, cu presa sub teroare şi cu regimul poliţienesc aferent -, actualitatea pe care o trăim noi, cu toate ale ei, devine, parcă, brusc infinit mai suportabilă!

Avem nevoie de amintiri din Epoca de Aur!

Citeşte mai multe despre:   arte,   film

 



Mai multe titluri din categorie

După sfârșit de Clare Mackintosh, o poveste tristă, plină de speranță

După sfârșit de Clare Mackintosh, o poveste tristă, plină de speranță
După ce și-a câștigat un renume ca autoare de thrillere psihologice, a fost tradusă în peste 40 de țări, iar cărțile s-au vândut în milioane de exemplare, Clare Mackintosh și-a surprins cititorii cu ultimul...

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei

Lansarea raportului pieței de artă din prima jumătate a lui 2020, inclusiv perspective 2020-2021, în contextul pandemiei
Galerie Foto Institutul de Management al Artei, divizie de cercetare, statistică și educație a grupului Artmark, cunoscută în spațiul public nu doar pentru organizarea de cursuri despre artă și piața de artă, ci și pentru...

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu

Jurnalul vă oferă miercuri o carte cu intrigi, sabotaje și acțiuni neortodoxe petrecute în... mănăstire: ”Alegere de stareță”, de Damian Stănoiu
Credeați că viața în mănăstire este monotonă și că alegerea unei starețe este un lucru ușor? Că numai în politică se pun piedici contracandinaților? Ei bine, aflați că nu e așa, din cartea oferită...

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy

Ecranizarea romanului „Oameni normali” de Sally Rooney are patru nominalizari la Premiile Emmy
Galerie Foto Ecranizarea romanului scriitoarei irlandeze Sally Rooney, „Oameni normali”, a fost nominalizata la Premiile Emmy pentru regie, scenariu si casting, alaturi de actorul Paul Mescal, care a fost nominalizat...

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans Cunningham, „o minune vizuală”

JTI, din nou la TIFF cu un film de dans  Cunningham, „o minune vizuală”
JTI va prezenta și în acest an la Transilvania International Film Festival (TIFF) un film cu și despre dans. Pe 6 august, ora 21:30, la Club Transilvania din Cluj, va avea loc proiecția în aer liber a filmului...

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber

Documentarul „TOTUL NU VA FI BINE” de vineri în cinematografele în aer liber
Galerie Foto Documentarul de debut „Totul nu va fi bine”, în regia lui Adrian Pîrvu și Helena Maksyom, va avea premiera mondială în această seară în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, în secțiunea...

Neurofitness de dr. Rahul Jandial

Neurofitness de dr. Rahul Jandial
Dr. Rahul Jandial se află mereu în avangarda neuroştiinţelor, iar Neurofitness condensează vasta lui experienţă de chirurg şi cercetător, oferind publicului larg o imagine de ansamblu asupra...

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”

Premieră expozițională la Muzeul Storck: „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”
Muzeului Municipiului București vă invită să vizitați, începând  de joi, 6 august 2020, expoziția tematică „Carol Popp de Szathmári, desenator și acuarelist”, care va fi deschisă la Muzeul Frederic...

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj

Despre succesul expediției Belgica în Antarctica, la 100 de ani de la înființarea primului institut de speologie din lume, „Emil Racoviță” de la Cluj
Un minidocumentar despre colaborarea științifică româno-belgiană și despre misiunea savantului român Emil Racoviță aflat la bordul navei Belgica, precum și despre nașterea unei științe noi – biospeologia,...

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”

Alexandru Tomescu şi Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal – vedetele serilor de 5 şi 6 august la „Vara Magică”
Galerie Foto După 6 concerte desfăşurate cu succes în Curtea Ateneului Român, Festivalul Internațional "Vara Magică" continuă până pe data de 5 august cu un recital susţinut de violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul...

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani

Teatrul Evreiesc de Stat celebrează 72 de ani
Galerie Foto La data de 1 august 1948 a fost înființat Teatrul Evreiesc de Stat din București, la propunerea Comitetului Democrat Evreiesc și a Asociației Culturale IKUF. Astfel, la mai bine de șapte decenii de la momentul...

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției

Începe TIFF 2020! Siguranța - cuvântul-cheie al ediției
Galerie Foto Organizat în acest an exclusiv în aer liber, în 13 locații din Cluj-Napoca și din împrejurimi, Festivalul Internațional de Film Transilvania își deschide porțile astăzi, 31 iulie, cu trei...

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august

Stagiunea de pandemie la Metropolitan Opera continuă în august
Puteți „intra” în continuare la marile spectacole puse în scenă la Metropolitan Opera, accesând platforma on line a celebrului teatru liric din NewYork. Programul are în săptămâna 3-9 august , zilnic...

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar

Tudor Giurgiu: „Colectiv” va fi primul documentar românesc nominalizat la Oscar
Filmul „Colectiv” va fi anul viitor primul documentar românesc nominalizat la premiile Oscar, anunță președintele Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) Cluj-Napoca, Tudor Giurgiu. El a...

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF

„FEMEI OBIȘNUITE” în avanpremieră națională la TIFF
Galerie Foto „Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va avea...
Serviciul de email marketing furnizat de