x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

În Kazahstan s-a descoperit... cinema

0
Autor: Eugenia Voda 26 Mai 2008 - 00:00

La ora expedierii acestor rînduri, juriul n-a anunţat încă palmaresul. Oricare ar fi el, un lucru e limpede: ediţia lui 2008 n-a avut parte de revelaţii, de vîrfuri spectaculoase, de masivi muntoşi, de relief accidentat, ci mai degrabă de ceea ce s-ar putea numi “o solidă calitate medie”.

La ora expedierii acestor rînduri, juriul n-a anunţat încă palmaresul. Oricare ar fi el, un lucru e limpede: ediţia lui 2008 n-a avut parte de revelaţii, de vîrfuri spectaculoase, de masivi muntoşi, de relief accidentat, ci mai degrabă de ceea ce s-ar putea numi “o solidă calitate medie”. Selecţionerii au lăsat la sfîrşit două filme “filozofice”, stufoase, complicate, de o artificialitate liber consimţită. În primul rînd, “Sinecdocă, New York”, de Charlie Kaufman, o combinaţie stranie de esenţe contradictorii, gen “All that Jazz”, “8 şi jumătate”, “Truman Show”, Greenaway... Apoi “Întîlnire la Palermo”, de Wim Wenders, din care demn de remarcat e doar faptul că Dennis Hopper joacă însăşi Moartea, văzută ca un tip simpatic, care iubeşte Viaţa şi care ne face un mare serviciu, fără ca noi, muritorii, să-i recunoaştem meritele... Fluierăturile din sală au vrut doar să sublinieze că nu e cîtuşi de puţin un film de vîrf al maestrului. 

Or, o ediţie rămîne în istorie, şi în memorie, prin vîrfuri. Dar – capriciile me­moriei – uneori pot “să-ţi rămînă” replici prinse din zbor, în afara filmelor. De pildă, răspunsul lui Tarantino la întrebarea “Ce e succesul?”: să fii, deopotrivă, şi admirat, şi detestat! Cazul lui. Sau cum şi-ar defini stilul: “Pun umor acolo unde în mod normal nu e loc pentru umor!”... Sau replica lui Woody Allen la întrebarea unei jurnaliste moscovite, dacă ar accepta invitaţia de a face un film în Rusia: “Am fost o singură dată în Rusia, cu gîndul să mă plimb şi să vizitez muzee, dar, la numai două ore după ce am ajuns, m-am dus direct la Agenţia de rezervări şi am cerut să plec: spre orice destinaţie, numai să fie cît mai repede!”... Sau replica lui Maradona la întrebarea care actriţă îi place: “Julia Roberts! Total. Numai ca să pot merge în spatele ei pe Croazetă mi-aş tăia o mînă! Mîna cu care am marcat golul la Mondial...”. Se non e vero, e ben trovato! În ultimele zile am văzut şi două scurtmetraje ale unor tineri regizori români.

În secţiunea Cinefondation: “Interior. Scară de bloc”, de Ciprian Alexandrescu (n. 1978). Portrete fulgurante, linie precisă, scăpărări de umor. “Un mort căzut la ghenă” (rămas mereu în afara cadrului) şi reacţiile unor oameni (v. unei lumi) foindu-se în jurul lui...

Şi în secţiunea de Scurtmetraje: “Megatron”, de Marian Crişan (n. 1976). O privire de o tristeţe lucidă (sau de o luciditate tristă). Vizita de la ţară la oraş a unei mame (divorţate), cu băieţelul care împlineşte 8 ani şi care nu numai că îşi doreşte un roboţel zis “megatron”, dar se programează şi el, cu o determinare de “robot”,  pentru un singur ţel: să-şi întîlnească tatăl. Privind mai departe de performanţa acestor foarte tineri cineaşti de a reuşi să intre în selecţie, concluzia ar fi că avem regizori competitivi; ar mai trebui “doar” să avem montajele financiare care să le permită să facă film. Judecînd după ritmicitatea şi anvergura producţiei de film de la noi, semnalele sînt destul de descurajante.

În schimb, veşti bune din Kazahstan! S-ar putea ca, în perspectivă, cinemaul să concureze petrolul. Kazahul Serghei Dvortsevoy (n. 1968) a cîştigat secţiunea “Un certain regard”. În stepă, în nisip, cu doar cîteva personaje. Sărăcie, simplitate, cinema “naiv”, dar cîtă profunzime, ce explozie de nuanţe şi de trăire! E interesant cum atîtea filme din festival, cu atîtea grozăvii te-au lăsat rece, iar această comedie amară (în care vezi cum naşte o oaie, cum un băiat nu-şi găseşte o nevastă în pustiu şi cum trăieşte o familie în iurtă) te poate umple de entuziasm şi-ţi poate umple ochii de lacrimi... Misterul talentului, pe care un festival cum e Cannes-ul îl încifrează şi mai tare! Mîine, despre Palmares.

Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de