x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Magnificul şi magica

0
Autor: Eugenia Voda 14 Mai 2010 - 00:00
Magnificul şi magica Valery Hache/Afp/Mediafax
Vezi galeria foto
● corespondenţă de la Cannes

Ca să fie pregătit pentru toate intemperiile anunţate de meteorologi, festivalul şi-a achiziţionat, pe post de umbrelă de vreme rea, o copertină uriaşă, pe cât de inestetică, pe atât de practică, montată în dreptul scării cu covor roşu. Lumea îşi imagina deja o ploaie cu spume, iar vedetele baletând la adăpost sub copertină, spre satisfacţia fotografilor de serviciu, şi ovaţionate de mulţimea udă ciuciulete.

Dar capriciile timpului au făcut copertina absolut inutilă: a fost soare, a fost frumos, a fost ca în vremurile bune! Totul e bine când începe cu bine!

Cea aleasă să prezinte ceremonia a fost Kristin Scott Thomas, cu care organizatorii au mers la sigur, în sensul că actriţa aduce cu sine, în orice context, eleganţă, clasă, distincţie. Dar, de astă dată, machiajul şi coafura i-au făcut un deserviciu: feminitatea ei sofisticată şi diafană a fost echipată cu un coc rigid şi sever şi cu un machiaj strident, o faţă ca o mască albă şi buze prea roşii (şi comentez acest aspect, pentru că, fiind vorba despre o artă a spectacolului, se vede, o dată în plus, cât de important e, pentru un actor, ochiul unui regizor, şi cât de puţin îşi aparţine un actor sieşi...

În aceeaşi ordine de idei, la un festival ai prilejul să vezi, foarte de aproape, actriţe cotate ca frumuseţi ale planetei, gen Ornella Mutti sau Penelope Cruz, sau Angelina Jolie, ei bine, oricare dintre ele ar putea trece total neobservată, "în civil", aparent fără nimic special!)... Aşadar, norocul unui actor ţine de regizorii cu care joacă, pentru că un actor, oricât de talentat, nu va deveni niciodată mare sub bagheta unor regizori mici.

Kristin Scott Thomas i-a invitat pe scenă pe interpreţii principali ai filmului de deschidere, "Robin Hood", numindu-i emfatic, cu un ton care plasa elogiul undeva între admiraţie şi ironie colegială: "Magica Cate Blanchett şi magnificul Russell Crowe". Tocmai văzusem filmul la proiecţia de presă şi era evident faptul că, de astă dată, nici Russell Crowe nu era magnific şi nici Cate Blanchett nu era magică.

Deşi au avut un regizor respectabil, Ridley Scott ("Dueliştii", "Thelma şi Louise", "Gladiatorul"). Cu o mână în buzunar, cu un aer pendulând între nonşalanţă şi uşoară impoliteţe, Russell Crowe a transmis un mesaj din partea regizorului, absent pentru că tocmai s-a operat la genunchi; dacă ar fi să fac o glumă proastă, aş spune că şi filmul e şchiop. E un "Robin Hood" fără Robin Hood, un fals film de aventuri şi un fals film istoric.

Există filme care transformă istoria în legendă, dar şi filme care vor să transforme legenda în istorie. Din a doua categorie face parte superproducţia lui Ridley Scott: regizorul pare interesat mai puţin de un portret al lui Robin Hood şi mai mult de un portret de epocă (violenţă, jaf, cruciade, sărăcie, regi fără cuvânt, mediocri sau malefici, ura franco-engleză etc.), dar îşi asumă, paradoxal, tocmai în ordinea adevărului istoric, o bogată serie de licenţe, inventând şi bătălii, şi debarcări care nu au avut loc niciodată!

Pentru o dată, Russell Crowe nu pare prea credibil în rolul celui care avea să devină Robin Hood, şi nici în amorul cu Marion (o Cate Blanchett aspră şi cu multă personalitate, amintindu-ţi, fără să vrea, că rolul a fost scris iniţial pentru Kate Winslet!). Deci Robin Hood e un simplu pretext. Istoria e şi ea un pretext - pentru ce? Pentru un cinema lipsit de orice noutate, de o monumentală banalitate, dar, e adevărat, bine pus în mişcare.

O jucărie filmată şi montată trepidant, şi jucată decent de mari actori. Rămâne de văzut dacă o să-şi scoată banii.
La ceremonia inaugurală a festivalului a fost proiectat şi un montaj de clipuri ale filmelor din selecţie (inclusiv o imagine cu "odiosul şi sinistra" foarte veseli, în documentarul românesc "O autobiografie a lui Nicolae Ceauşescu") şi, pur intuitiv (pentru că nu poţi deduce logic, judecând nişte clipuri!), aş spune că vom avea o ediţie bună!

Prima proiecţie din competiţie a fost un foarte interesant film francez, "Turneul", regizat (şi jucat) de Mathieu Amalric. Un producător de televiziune a evadat din meseria sa, din familia sa, din ţara sa, din ipocrizia vieţii sale, şi acum se întoarce din America, împreună cu o trupă de cinci stripteuse felliniene, ca nişte monştri de o feminitate fascinantă, cu care face un turneu prin provincia franceză.

Trupa se cheamă Noul Burlesc, iar "ele" şi numerele lor sunt memorabile! Filmul e conceput ca o ficţiune la graniţa documentarului, ca un discurs savant discursiv, în care "una vedem, şi alta fumăm": vezi un număr "burlesc" de cabaret, cu un trup de halterofilă multicoloră făcând strip-tease şi scuturându-şi sânii, şi înţelegi câtă singurătate, câtă nebunie şi câtă frumuseţe există în toată acea urâţenie.

Filmul iradiază sentimentul că, dincolo de "ce se întîmplă", e vorba, mereu, "despre altceva": o comedie despre durerea de a trăi, iată un pariu câştigat! S-ar putea ca preşedintelui juriului, Tim Burton - un spirit liber, unul dintre cei mai originali cineaşti ai lumii la ora asta - să-i placă ciudăţenia "Turneului"... Apropo de Tim Burton, vorba unui membru al juriului: "Toţi suntem fericiţi să-l avem preşedinte"!

Ştirea importantă pentru noi e că, în secţiunea "Un Certain Regard", sunt programate, două zile la rând, cele două filme româneşti, "Marţi, după Crăciun", de Radu Muntean, şi "Aurora" lui Cristi Puiu. Pe luni, aşadar!

Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   premiera,   robin hood

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de