x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Magnificul şi magica

0
Autor: Eugenia Voda 14 Mai 2010 - 00:00
Magnificul şi magica Valery Hache/Afp/Mediafax
Vezi galeria foto
● corespondenţă de la Cannes

Ca să fie pregătit pentru toate intemperiile anunţate de meteorologi, festivalul şi-a achiziţionat, pe post de umbrelă de vreme rea, o copertină uriaşă, pe cât de inestetică, pe atât de practică, montată în dreptul scării cu covor roşu. Lumea îşi imagina deja o ploaie cu spume, iar vedetele baletând la adăpost sub copertină, spre satisfacţia fotografilor de serviciu, şi ovaţionate de mulţimea udă ciuciulete.

Dar capriciile timpului au făcut copertina absolut inutilă: a fost soare, a fost frumos, a fost ca în vremurile bune! Totul e bine când începe cu bine!

Cea aleasă să prezinte ceremonia a fost Kristin Scott Thomas, cu care organizatorii au mers la sigur, în sensul că actriţa aduce cu sine, în orice context, eleganţă, clasă, distincţie. Dar, de astă dată, machiajul şi coafura i-au făcut un deserviciu: feminitatea ei sofisticată şi diafană a fost echipată cu un coc rigid şi sever şi cu un machiaj strident, o faţă ca o mască albă şi buze prea roşii (şi comentez acest aspect, pentru că, fiind vorba despre o artă a spectacolului, se vede, o dată în plus, cât de important e, pentru un actor, ochiul unui regizor, şi cât de puţin îşi aparţine un actor sieşi...

În aceeaşi ordine de idei, la un festival ai prilejul să vezi, foarte de aproape, actriţe cotate ca frumuseţi ale planetei, gen Ornella Mutti sau Penelope Cruz, sau Angelina Jolie, ei bine, oricare dintre ele ar putea trece total neobservată, "în civil", aparent fără nimic special!)... Aşadar, norocul unui actor ţine de regizorii cu care joacă, pentru că un actor, oricât de talentat, nu va deveni niciodată mare sub bagheta unor regizori mici.

Kristin Scott Thomas i-a invitat pe scenă pe interpreţii principali ai filmului de deschidere, "Robin Hood", numindu-i emfatic, cu un ton care plasa elogiul undeva între admiraţie şi ironie colegială: "Magica Cate Blanchett şi magnificul Russell Crowe". Tocmai văzusem filmul la proiecţia de presă şi era evident faptul că, de astă dată, nici Russell Crowe nu era magnific şi nici Cate Blanchett nu era magică.

Deşi au avut un regizor respectabil, Ridley Scott ("Dueliştii", "Thelma şi Louise", "Gladiatorul"). Cu o mână în buzunar, cu un aer pendulând între nonşalanţă şi uşoară impoliteţe, Russell Crowe a transmis un mesaj din partea regizorului, absent pentru că tocmai s-a operat la genunchi; dacă ar fi să fac o glumă proastă, aş spune că şi filmul e şchiop. E un "Robin Hood" fără Robin Hood, un fals film de aventuri şi un fals film istoric.

Există filme care transformă istoria în legendă, dar şi filme care vor să transforme legenda în istorie. Din a doua categorie face parte superproducţia lui Ridley Scott: regizorul pare interesat mai puţin de un portret al lui Robin Hood şi mai mult de un portret de epocă (violenţă, jaf, cruciade, sărăcie, regi fără cuvânt, mediocri sau malefici, ura franco-engleză etc.), dar îşi asumă, paradoxal, tocmai în ordinea adevărului istoric, o bogată serie de licenţe, inventând şi bătălii, şi debarcări care nu au avut loc niciodată!

Pentru o dată, Russell Crowe nu pare prea credibil în rolul celui care avea să devină Robin Hood, şi nici în amorul cu Marion (o Cate Blanchett aspră şi cu multă personalitate, amintindu-ţi, fără să vrea, că rolul a fost scris iniţial pentru Kate Winslet!). Deci Robin Hood e un simplu pretext. Istoria e şi ea un pretext - pentru ce? Pentru un cinema lipsit de orice noutate, de o monumentală banalitate, dar, e adevărat, bine pus în mişcare.

O jucărie filmată şi montată trepidant, şi jucată decent de mari actori. Rămâne de văzut dacă o să-şi scoată banii.
La ceremonia inaugurală a festivalului a fost proiectat şi un montaj de clipuri ale filmelor din selecţie (inclusiv o imagine cu "odiosul şi sinistra" foarte veseli, în documentarul românesc "O autobiografie a lui Nicolae Ceauşescu") şi, pur intuitiv (pentru că nu poţi deduce logic, judecând nişte clipuri!), aş spune că vom avea o ediţie bună!

Prima proiecţie din competiţie a fost un foarte interesant film francez, "Turneul", regizat (şi jucat) de Mathieu Amalric. Un producător de televiziune a evadat din meseria sa, din familia sa, din ţara sa, din ipocrizia vieţii sale, şi acum se întoarce din America, împreună cu o trupă de cinci stripteuse felliniene, ca nişte monştri de o feminitate fascinantă, cu care face un turneu prin provincia franceză.

Trupa se cheamă Noul Burlesc, iar "ele" şi numerele lor sunt memorabile! Filmul e conceput ca o ficţiune la graniţa documentarului, ca un discurs savant discursiv, în care "una vedem, şi alta fumăm": vezi un număr "burlesc" de cabaret, cu un trup de halterofilă multicoloră făcând strip-tease şi scuturându-şi sânii, şi înţelegi câtă singurătate, câtă nebunie şi câtă frumuseţe există în toată acea urâţenie.

Filmul iradiază sentimentul că, dincolo de "ce se întîmplă", e vorba, mereu, "despre altceva": o comedie despre durerea de a trăi, iată un pariu câştigat! S-ar putea ca preşedintelui juriului, Tim Burton - un spirit liber, unul dintre cei mai originali cineaşti ai lumii la ora asta - să-i placă ciudăţenia "Turneului"... Apropo de Tim Burton, vorba unui membru al juriului: "Toţi suntem fericiţi să-l avem preşedinte"!

Ştirea importantă pentru noi e că, în secţiunea "Un Certain Regard", sunt programate, două zile la rând, cele două filme româneşti, "Marţi, după Crăciun", de Radu Muntean, şi "Aurora" lui Cristi Puiu. Pe luni, aşadar!

Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   premiera,   robin hood

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Palatul Tinerimea Română va găzdui marţi, 26 martie 2019, de la ora 18:00, o Seară de muzică franceză susţinută de O.R.T. Chamber Ensemble. Inedita formaţie este compusă din Adriana Cîlţea – harpă,...

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism
Galerie Foto Damian Drăghici & Brothers, Bogdan Ioan – câștigător la Vocea României în 2018 - și Franny cântă pentru copiii cu autism           Damian Drăghici...

De Ziua Mondială a Teatrului

De Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto Mesaj de la Carlos Celdrán, Cuba: “Patria mea teatrală este definită prin întâlnirea cu spectatorii” “Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile...

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere
Galerie Foto În perioada 25 martie - 25 aprilie 2019, Accademia di Romania in Roma organizează expoziția de artă contemporană Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere în Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma...

Propuneri de lectură pentru weekend

Propuneri de lectură pentru weekend
Galerie Foto Editura Rao vă propune Bridge of Clay, MARKUS ZUSAK, distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019  Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de...

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!
Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de...

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice
Poeta Ana Blandiana a afirmat, vineri seara, în cadrul conferinţei "Nu sunt scriitor, sunt numai poet", pe care a susţinut-o la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, că a început să scrie proză după ce

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019
Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de MARKUS ZUSAK, autorul bestsellerului Hoțul de cărți, a fost declarat câștigător la categoria Ficțiune la acestă...

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”
Galerie Foto “Livada de vișini” O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu piesa Livada de vişini...

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet
Stagiunea „Sunetul Muzicii” de la Castelul Peleș, după 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute la Sala de Concerte, primește o înfățișare nouă și un format mai cuprinzător reunite sub numele...

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României
Galerie Foto Biblioteca Națională a României găzduiește luni, 25 martie 2019, de la ora 17:30, penultimul eveniment al acestui sezon din Stagiunea de colecție, o seară în care publicul va fi invitat să descopere arta...

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona
Ca în fiecare an, România este şi în 2019 unul dintre partenerii majori ai Sărbătorii Francofoniei din capitala Portugaliei, care va avea loc în data de 23 martie, la Cineteatro Capitólio, începând cu ora...

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   
Galerie Foto Artmark va invită miercuri 27 martie, la ora 19:30, la sesiunea licitaţiei de primăvară, ce se va desfăşura la Radisson Blu Hotel Bucharest.          Sunteţi...

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii
Primul trailer al filmului poliţist ''Once Upon a Time in Hollywood'', în regia lui Quentin Tarantino, cu Brad Pitt şi Leonardo DiCaprio în rolurile principale, a fost dat publicităţii, informează miercuri Press...

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, alături de Ștefan Bănică

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  alături de Ștefan Bănică
Marius Florea Vizante va fi protagonist, alături de Ștefan Bănică, în savurosul serial de comedie “Liber ca pasărea cerului” care va începe, în curând, la Antena 1. Marius Florea Vizante îl va...
Serviciul de email marketing furnizat de