x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Maradona driblîndu-l pe Kusturica

0
Autor: Eugenia Voda 22 Mai 2008 - 00:00

În selecţia oficială a festivalului, în afara competiţiei, am văzut un film al lui Kusturica despre un fotbalist intrat în legendă, Diego Maradona. “Maradona by Kusturica”.

În selecţia oficială a festivalului, în afara competiţiei, am văzut un film al lui Kusturica despre un fotbalist intrat în legendă, Diego Maradona. “Maradona by Kusturica”. Trepidant. Debordant. Muzical. Pitoresc. Probabil că mulţi dintre criticii care se îmbulzeau la intrarea în sală n-au văzut în viaţa lor un meci de fotbal cap-coadă. Cazul subsemnatei! Îmi aduc aminte că acum doi ani la Cannes, înainte de o proiecţie, am remarcat o oarecare agitaţie în sală, o parte a publicului îl recunoştea şi îl privea insistent pe vecinul meu de rînd, care habar n-aveam cine e! Atunci am aflat că brunetul cu aer de actor mexican supraponderal nu are nimic de-a face cu lumea filmului, ci e un zeu al stadioanelor (un zeu căzut sau decăzut, dar, oricum, un zeu!). În fine, Maradona a venit în 2008 la Cannes ca interpret al propriului personaj; el şi Kusturica au oferit, în doi, o conferinţă de presă din care am aflat, printre altele, că una din cele două fiice ale lui Maradona e actriţă şi că, înainte de conferinţă, Maradona le-a promis fetelor, prezente la Cannes, că n-o să spună nimic despre... Pele! Pînă la urmă a spus: “Pele să nu mă mai critice pe mine, să-şi vadă mai bine de problemele lui, că are destule!”.


Unul dintre cei mai originali cineaşti contemporani, maestrul ritmului dezlănţuit, inimitabil, chiar dacă mult imitat (inclusiv de el însuşi, în fazele manieriste), de două ori laureat cu Palme d’Or, Kusturica se declară foarte mîndru că a fost numit, uneori, în presă, “un Maradona al cinematografului”. Iar Maradona rămîne “fotbalistul secolului”, un dribleur inegalabil, omul care în cîţiva ani de carieră sportivă a fericit milioane de locuitori ai pla­netei, ca apoi să piardă complet controlul propriei existenţe, să devină dependent de droguri, să alunece tot mai jos, să fie “un om mort” şi, iată, când nimeni nu mai credea, el a fost în stare să învingă toxicomania, să renască din propria cenuşă, să dea jos 40 de kilograme şi să se prezinte la Cannes ca un om modest, inteligent şi plin de umor, care se simte suportabil în pielea lui.


Documentarul durează cât o partidă de fotbal – 90 de minute. Dacă într-o partidă de fotbal mai sînt posibili şi timpi morţi, într-un film de Kusturica – nu! Acest portret “by Kusturica” e şi un excelent film de montaj, e şi o mostră de cinema dinamic, e şi un joc. La un moment dat, un joc cu balonul rotund între Kusturica şi Maradona. Kusturica a jucat şi el fotbal în adolescenţă, era programat pentru o carieră de fotbalist, dar destinul a vrut să fie altfel. Replicile şi pasele lui Maradona se intersectează în film cu imagini din filmele lui Kusturica; portretul e subiectiv la culme, dar tocmai în asta constă farmecul lui. Un ziarist i-a reproşat lui Kusturica că apare în propriul film cam la fel de mult ca Maradona, dar cineastul a replicat cu umor că de multe ori n-a avut încotro, cineva trebuia să apară, de vreme ce Maradona era atît de imprevizibil, de neparolist, de greu de prins... şi totuşi l-a prins!  


“Dacă cocaina e un drog, atunci eu am fost un drogat” – o spune Diego Armando Maradona în 2005, când Kusturica a început să filmeze documentarul despre cel supranumit butoiaşul atomic, devenit între timp un simplu butoi... Nu-ţi vine să crezi că silueta monstruoasă de pe ecran e argintul viu care a marcat golul secolului la Mundialul mexican, în poarta Angliei (ca o splendidă revanşă argentiniană faţă de Doamna de Fier (Margaret Thatcher apare pe stadion în cîteva secvenţe de desen animat, ca şi Bush, de altfel), gol reluat de vreo douăzeci de ori în film şi provocând de fiecare dată acelaşi oftat de admiraţie în sală. N-ar fi exclus ca unii (dintre cei neduşi la stadion în viaţa lor) să fi plecat de la proiecţie cu impresia că supremul gest în fotbal este să înscrii un gol cu mîna! Pentru că Maradona recunoaşte că a marcat un gol decisiv cu mîna...

 
Maradona are suflet şi suflu de revoluţionar latino-american, plin de tatuaje: pe un picior are un tatuaj cu “Fidel Castro”, iar pe o mînă cu “Che Guevara”; Maradona e un fost copil sărac dintr-o pe­riferie din Buenos Aires, un puşti genial care şi noaptea juca fotbal, ca a doua zi să fie şi mai bun; Maradona a ales să joace la Boca Juniors, şi nu la River Plate, care îl plătea mai mult, pentru că a refuzat să-şi trădeze visul copilăriei; Maradona la Napoli a dat de Camora şi de cocaină, iar evoluţia de fotbalist divin i-a fost bruiată de tot felul de lucruri neortodoxe. Apropo: am aflat din film că, în Argentina, idolatria pentru Maradona a mers până acolo încît fanii au înfiinţat o “biserică maradoniană”, cu peste 100.000 de aderenţi, un amestec de kitsch şi de grotesc care nu se putea naşte decît în America de Sud. Adepţii primesc consacrarea doar după ce înscriu un gol cu mîna pe stadionul-biserică special închiriat pentru acest ritual. Am crezut la început că toată povestea a fost inventată de Kusturica, dar biserica maradoniană chiar există...
Mare e stadionul tău, Doamne!

Citeşte mai multe despre:   arte,   film,   maradona,   kusturica

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Palatul Tinerimea Română va găzdui marţi, 26 martie 2019, de la ora 18:00, o Seară de muzică franceză susţinută de O.R.T. Chamber Ensemble. Inedita formaţie este compusă din Adriana Cîlţea – harpă,...

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism
Galerie Foto Damian Drăghici & Brothers, Bogdan Ioan – câștigător la Vocea României în 2018 - și Franny cântă pentru copiii cu autism           Damian Drăghici...

De Ziua Mondială a Teatrului

De Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto Mesaj de la Carlos Celdrán, Cuba: “Patria mea teatrală este definită prin întâlnirea cu spectatorii” “Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile...

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere
Galerie Foto În perioada 25 martie - 25 aprilie 2019, Accademia di Romania in Roma organizează expoziția de artă contemporană Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere în Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma...

Propuneri de lectură pentru weekend

Propuneri de lectură pentru weekend
Galerie Foto Editura Rao vă propune Bridge of Clay, MARKUS ZUSAK, distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019  Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de...

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!
Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de...

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice
Poeta Ana Blandiana a afirmat, vineri seara, în cadrul conferinţei "Nu sunt scriitor, sunt numai poet", pe care a susţinut-o la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, că a început să scrie proză după ce

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019
Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de MARKUS ZUSAK, autorul bestsellerului Hoțul de cărți, a fost declarat câștigător la categoria Ficțiune la acestă...

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”
Galerie Foto “Livada de vișini” O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu piesa Livada de vişini...

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet
Stagiunea „Sunetul Muzicii” de la Castelul Peleș, după 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute la Sala de Concerte, primește o înfățișare nouă și un format mai cuprinzător reunite sub numele...

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României
Galerie Foto Biblioteca Națională a României găzduiește luni, 25 martie 2019, de la ora 17:30, penultimul eveniment al acestui sezon din Stagiunea de colecție, o seară în care publicul va fi invitat să descopere arta...

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona
Ca în fiecare an, România este şi în 2019 unul dintre partenerii majori ai Sărbătorii Francofoniei din capitala Portugaliei, care va avea loc în data de 23 martie, la Cineteatro Capitólio, începând cu ora...

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   
Galerie Foto Artmark va invită miercuri 27 martie, la ora 19:30, la sesiunea licitaţiei de primăvară, ce se va desfăşura la Radisson Blu Hotel Bucharest.          Sunteţi...

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii
Primul trailer al filmului poliţist ''Once Upon a Time in Hollywood'', în regia lui Quentin Tarantino, cu Brad Pitt şi Leonardo DiCaprio în rolurile principale, a fost dat publicităţii, informează miercuri Press...

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, alături de Ștefan Bănică

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  alături de Ștefan Bănică
Marius Florea Vizante va fi protagonist, alături de Ștefan Bănică, în savurosul serial de comedie “Liber ca pasărea cerului” care va începe, în curând, la Antena 1. Marius Florea Vizante îl va...
Serviciul de email marketing furnizat de