x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Nici un an fără Palme d’Or!

0
Autor: Eugenia Voda 27 Mai 2008 - 00:00
Nici un an fără Palme d’Or! Francois Guillot/

CINEMA ● Corespondenţă de la Cannes
În afară de Clint Eastwood, toată lumea pare de acord: palmaresul celei de-a 61-a ediţii nu oferă motive de nemulţumire şi nu va provoca nici un fel de polemici. De la un preşedinte de juriu nonconformist, ca Sean Penn, ar fi fost de aşteptat un plus de nebunie în opţiuni. Dar nu! Rar un palmares atît de rezonabil şi de diplomatic!



CINEMA ● Corespondenţă de la Cannes
În afară de Clint Eastwood, toată lumea pare de acord: palmaresul celei de-a 61-a ediţii nu oferă motive de nemulţumire şi nu va provoca nici un fel de polemici. De la un preşedinte de juriu nonconformist, ca Sean Penn, ar fi fost de aşteptat un plus de nebunie în opţiuni. Dar nu! Rar un palmares atît de rezonabil şi de diplomatic!

De pildă, Palme d’Or. În fine, a rămas în Franţa (ceea ce nu s-a mai întîmplat de douăzeci şi unu de ani). Era momentul. Mai ales în condiţiile în care nimeni nu s-a detaşat spectaculos. Unul dintre filmele franceze din selecţie – ultimul ales, ultimul anunţat, ultimul proiectat din cele 22 – a corespuns perfect unei anumite direcţii a competiţiei, să-i spunem direcţia ficţiunii concepute în manieră documentară. Filmul se cheamă "Între ziduri" (sau "Clasa", cum l-au tradus englezii, fiind vorba de zidurile şcolii). Regizor e Laurent Cantet (n. 1961), aflat la al patrulea lungmetraj, un cineast despre care s-ar putea spune orice în afară de faptul că ar fi un mare autor, cu un stil personal, cu un univers propriu. Dimpotrivă, marele lui merit e acela de a fi ştiut să se "şteargă", ca să poată prinde cît mai autentic suflul realităţii.


LECŢIE DE VIAŢĂ. Falsul documentar e jucat de zece profesori (adevăraţi) şi de 24 de elevi de liceu dintr-o periferie pariziană, de diverse rase, mulţi nevorbind decît o franceză aproximativă, încă nelămuriţi pe ce lume se află şi cam ce înseamnă Franţa pentru ei. Profesorul de franceză e un tînăr realmente interesat de elevi, un om în stare să-i suporte, să-i înfrunte, să le vorbească despre imperfectul subjonctivului şi despre alte "inutilităţi", cum îi zice o voce din clasă. Totul se petrece (de fapt nu se petrece nimic!) într-o hărmălaie şi într-o indisciplină şi într-o incultură exasperante, dar tocmai de aceea pline de autenticitate şi tonice în prospeţimea lor! Interpretul profesorului de franceză din film e François Bégaudeau – fost profesor şi în realitate, dar care a renunţat la meserie pentru scris; el e şi autorul cărţii după care s-a făcut filmul. Totul s-a filmat cu trei camere, într-o vacanţă de vară într-un liceu, cu o echipă de liceeni voluntari, capabili şi să respecte scenariul, dar şi să improvizeze cu naturaleţe pe teme fierbinţi, ca imigraţia şi multiculturalismul azi în "dulcea Franţă"...

Cine caută în cinema, în primul rînd, un anumit "respect faţă de real" va gusta foarte mult acest "Între ziduri". Cine caută însă în cinema altceva, viziunea unui autor şi un alt tip de emoţie – aceea a marii ficţiuni, mai adevărate decît însăşi viaţa –, va fi absolut dezamăgit.

Marele Premiu a fost acordat filmului italian despre Mafie, "Gomorra", de Matteo Garrone (n. 1968). Un cinema plasat tot în zona "preciziei documentare"; Camorra văzută din interior, fără artificii pitoreşti, ca o pedeapsă tristă, ca o Gomora fără ieşire.
Premiul juriului a fost acordat tot unui film italian, "Il Divo", de Paolo Sorrentino, despre Giulio Andreotti; tot o ficţiune plină de conexiuni "documentare" cu istoria şi cu politica Italiei. E de presupus că nici unul dintre filmele italiene premiate la Cannes nu vor fi nominalizate la Oscarul pentru cel mai bun film străin. În acest sens e lăudabilă opţiunea declarată a lui Sean Penn de a alege, programatic, "altfel decît la Oscaruri". Premiul pentru regie i-a revenit cineastului turc Nuri Bilge Ceylan pentru "Trei maimuţe", o dramă de familie în Istanbulul de azi. Un politician face un accident de maşină în care omoară pe cineva; şoferul acceptă contra cost să ia accidentul asupra lui şi să facă puşcărie în locul patronului. În absenţă, frumoasa lui nevastă se combină cu patronul (de fapt, el e cel care "se combină", pentru că ea se îndrăgosteşte), iar fiul îşi răzbună tatăl şi trece la crimă. Acolo unde un regizor mediocru ar fi făcut o melodramă, Ceylan reuşeşte un film puternic şi sobru, dar cu o combustie pasională ca un cazan duduind sub presiune.


CEI MAI BUNI. Premiul de interpretare masculină (pentru Benicio Del Toro, interpretul convingător al lui Che Guevara) a fost calea de a bifa în palmares îndrăzneţul film-mamut de patru ore şi jumătate, "Che", al lui Steven Soderbergh, sortit, se pare, unui dezastru comercial, în care Benicio Del Toro joacă şi rolul de producător...

Iar premiul de interpretare feminină (pentru Sandra Corveloni din brazilianul "Linia de trecere" de Walter Salles şi Daniela Thomas) nu dezminte tradiţia juriilor de la Cannes de a nu premia o vedetă sau o tînără actriţă în ascensiune sau o mare actriţă cu o carieră bine consolidată; şi de astă dată, premiul a fost acordat unei necunoscute de 46 de ani aflate la debut, genul de "interpretă potrivită în rolul potrivit": o femeie de serviciu din Sao Paolo şi lupta ei pentru supravieţuire; o mamă singură care are patru copii cu patru bărbaţi diferiţi şi care îl aşteaptă pe al cincilea...

Premiul pentru scenariu a plecat în Belgia, împreună cu fraţii Jean-Pierre şi Luc Dardenne, foşti laureaţi cu Palme d'Or. Un mod de a introduce în palmares "Tăcerea Lornei". O imigrantă albaneză e ajutată de nişte mafioţi locali să obţină cetăţenie belgiană în urma unui mariaj formal cu un drogat local. Devenind belgiană, i se propune să se mărite, tot de formă, cu un rus, ca să devină şi el belgian. Lanţul de contaminări cu cetăţenie belgiană se opreşte aici, pentru că Lorna nu e de acord ca drogatul ei soţ formal să fie omorît, ca ea să se poată mărita cu formalul ei soţ rus. Evident, în cinema, scenariul, oricît de ingenios în sine, nu înseamnă nimic în lipsa unui regizor pe măsură. Dovadă, la ediţia 2008, scenariul celui mai talentat scenarist american în viaţă, Charlie Kaufman (care a scris, printre altele, scenariile la trei filme distinse cu Palme d'Or, "Sex, minciuni şi benzi video", "Burton Fink" şi "Pulp Fiction"), a fost compromis acum de un regizor debutant, nimeni altul decît acelaşi... Charlie Kaufman!


VA URMA. Pentru filmul românesc, bucuria ediţiei a fost Palme d'Or pentru scurtmetraj, cîştigat de Marian Crişan cu "Megatron" (produs la Mandragora lui Cristi Puiu). Premiul a fost acordat de un juriu condus de regizorul taiwanez Hou Hsiao Hsien. Aşadar, chiar dacă, în 2008, n-am avut nici un film în competiţia mare, iată că, după Palme d’Or-ul lui Cristian Mungiu, de anul trecut, va sosi şi anul ăsta la Bucureşti o frunză de palmier aurie! şi, judecînd după faptul că tot un scurtmetraj românesc a cîştigat şi la Berlin, s-ar putea spune că stăm bine, chiar dacă pe bani puţini...

De la Marian Crişan, iradiind de fericire, pe scenă, la primirea premiului, am reţinut ideea: "Sper că o să mă întorc!"... Aşa să fie!
Pentru 2009, cine se pregăteşte pentru Palme d’Or?


Premiu de consolare

Erorile palmaresului încep cînd juriul, în disperare de cauză, ca să împace cît mai multă lume, a ţinut să inventeze un Premiu special al celei de-a 61-a ediţii (care n-a fost nici o ediţie rotundă, nici o ediţie din cale-afară de burduşită cu capodopere, ca să justifice neapărat un asemenea premiu, practicat de obicei la ediţiile jubiliare). Un premiu, oricum "excedentar", pe care juriul a mai avut şi ideea neinspirată de a-l acorda ex-aequo! şi nu oricui, ci unor figuri de calibru, care acum cîţiva ani au făcut la Cannes echipă împreună: preşedintele juriului, Clint Eastwood, secondat de vicepreşedinta Catherine Deneuve (foto). Catherine Deneuve amintea într-un interviu că n-a avut niciodată un premiu de interpretare la Cannes. De astă dată l-ar fi putut avea cu partitura din "Poveste de Crăciun" de Arnaud Desplechin, unde joacă o distinsă mamă de familie, care află că trebuie să-şi facă un transplant de măduvă de la propriul fiu, pe care – o spune cu o seninătate şocantă – nu l-a iubit niciodată... Cît despre Clint Eastwood, el a venit cu "The Exchange", un film de factură clasică, bine făcut, care ar fi meritat, poate, o soartă mai bună la Cannes. Dar, aşa cum nici filmul fraţilor Coen, "The Man who wasn’t there", cîştigător la Oscaruri, n-a luat nimic la Cannes, tot Oscarurile îl vor consola probabil şi pe Eastwood pentru micul afront de pe Croazetă. Pentru că, inevitabil, premiul pentru cei doi are ceva strict onorific sau omagial. Or, amîndoi sînt artişti vii, în plină formă, prezenţi în competiţie. Un premiu de acest gen, împărţit între o asemenea actriţă şi un asemenea regizor, are deci în ultimă instanţă ceva uşor ofensator... Drept care Clint Eastwood, deşi a fost la Cannes zilele astea, n-a mai venit la festivitate, n-a delegat pe nimeni pe scenă (deşi Angelina Jolie era prin preajmă) şi nici n-a trimis vreun mesaj de mulţumire. Un lucru e sigur: Clint Eastwood nu va mai participa niciodată la competiţie. Deşi, cine ştie?


Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   premiul,   palme,   premiu,   clint eastwood

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de