x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Palmaresul în alb-negru

0
Autor: Eugenia Voda 25 Mai 2009 - 00:00
Palmaresul în alb-negru REGIS DUVIGNAU/REUTERS

Aşadar, marele cîştigător al celei de-a 62-a ediţii a festivalului de la Cannes e Michael Haneke, cineastul austriac care, la 67 de ani, reuşeşte, în fine, să-şi adauge şi o Palme d’or la colecţia de premii, pentru filmul numit "Panglica albă”.



S-a zvonit, înainte de festivitatea de premiere, că juriul, izolat la o vilă bine păzită, pe înălţimile Cannes-ului, ar fi deliberat foarte conflictual, şi că unii membri ar fi ameninţat chiar cu demisia în semn de protest faţă de "dictatura" preşedintei Isabelle Huppert. Dar, la conferinţa de presă, imediat după ceremonia de premiere, juraţii au apărut hotărîţi să afişeze o unitate de monolit şi - dacă interesele Cannes-ului o cer! - să joace aria armoniei, să se declare prieteni pe viaţă, să laude stilul democratic în care a condus juriul Isabelle Huppert şi, mai ales, să refuze să vorbească despre orice dezacorduri interne. Sau despre orice acorduri... Pentru că orice jurizare presupune, ca la biliard, lovituri cu efecte colaterale, jocuri şi jocuri. Acum, "les jeux sont faits".

Mai mult decît în alţi ani, ediţia 2009 a prezentat un pachet compact de filme, în sensul că au fost multe filme bune, de valoare sensibil egală, multe titluri care ar fi putut figura, la fel de bine, fără să se mire nimeni, în dreptul premiului Palme d'or. Pînă la urmă, marca fiecărei ediţii, filmul care rămâne în istoria Cannes-ului, e filmul care cîştigă Palme d'or. 2009 va rămîne ediţia Haneke. Prestigiosul şi inegalul (dar asta e altă poveste) cineast austriac a venit cu un film bergmanian, glacial şi incandescent, inocent şi pervers, în alb-negru, despre punctul de întîlnire dintre puritate şi crimă. Un film clasic, romanesc (două ore şi jumătate), însoţit de vocea unui povestitor, un personaj ajuns la bătrîneţe, care îşi aminteşte un episod straniu şi neelucidat din vremea tinereţii lui.  Într-un sat nemţesc, înainte de primul război, nişte copii comit - nevăzuţi, necunoscuţi - o serie de atrocităţi, în care, pe termen lung, privind prin tunelul istoriei, se poate descifra ADN-ul fascismului;  "şcolarii de azi, naziştii de mîine"... Filmul lui Haneke, de un interes universal, poate fi citit ca o parabolă despre "originea răului", despre bomba cu efect întîrziat care ticăie la fundaţia celui mai - aparent - calm, ordonat şi aşezat moment al istoriei.

Marii perdanţi ai ediţei, consideraţi, pînă în ultima clipă, marii favoriţi, şi care n-au mai apărut deloc în palmares - dar aşa e la Cannes!, la război ca la război! - sunt consideraţi Jane Campion, Marco Bellocchio, Almodovar, Elia Suleiman. Haneke figura şi el printre posibilii cîştigători, doar că toată lumea îi dădea mai puţine şanse, tocmai pentru că Isabelle Huppert a jucat în "Pianista" regizată de el, deci s-ar fi putut vorbi de "favoritism" sau de "conflict de interese". Aceasta a fost chiar prima întrebare adresată lui Isabelle Hupert, la conferinţa de presă; răspunsul a venit scurt şi sec: "Da, am jucat în regia lui Haneke, şi sunt cu atît mai bucuroasă că am putut să particip la recunoaşterea unui film excepţional, asta-i tot!" Isabelle Huppert are dreptate. Filmul lui Haneke e cu adevărat excepţional. La acest capitol, palmaresul nu va naşte controverse.

În schimb, alte opţiuni ale juriului sunt contestabile şi contestate (de mulţi ani n-am mai auzit asemenea huiduieli în sala de presă, la anunţarea unori premii). De pildă, pare de neînţeles cum - într-un an cu o asemenea selecţie şi cu asemenea maeştri rămaşi pe dinafară -, toate cele trei filme asiatice din competiţie, şi chinezul, şi coreeanul, şi filipinezul, care au avut o presă defavorabilă, pleacă acasă cu cîte un premiu! Pare cel puţin ciudat ca un "juriu de artişti" să facă politichie în palmares şi, într-o competiţie cu atîtea scenarii admirabile, să premieze drept cel mai bun scenariu "Spring Fever", un scenariu prost, dezlînat şi prolix, numai pentru că el e "made in China", unde se pare că e o chestiune de mare curaj că un bărbat se îndrăgosteşte de un alt bărbat, şi apoi  doi bărbaţi se îndrăgostesc de un alt bărbat (subiect la modă, "militantism" la ordinea zilei)...

Al doilea premiu ca importanţă din palmares, aşa-numitul "Grand Prix", a rămas în Franţa, pentru "Un profet", de Jacques Audiard, un policier impur şi dur, şi el (majoritar) alb-negru.

Premiul special al ediţiei, pentru ansamblul operei şi pentru contribuţia la istoria filmului - i-a revenit lui Alain Resnais, decanul de vîrstă al competiţiei; urcat pe scenă, cu o cămaşă roşie şi cu ochelari negri, e singurul care a avut parte de o standing ovation în seara de închidere.

Premiul juriului a reunit, ex-aequo, într-un stupefiant eclectism al gustului, un film de vampiri (coreean) şi un film în buna tradiţie a realismului social britanic ("Fish Tank", de Andreea Arnold).

Foarte inspirate s-au dovedit cele două premii de interpretare, care au şi meritul că, indirect, introduc în palmares două nume mari: Tarantino şi Lars von Trier. Premiul de interpretare masculină: Christoph Waltz (actor austriac stabilit la Londra, multipremiat în cei 30 de ani de cînd joacă), un colonel SS-ist memorabil, în "Inglourious Basterds", filmul de război al lui Quentin Tarantino. Şi Premiul de interpretare feminină: Charlotte Gainsbourg, arzînd fără nici o rezervă în rolul unei femei în plină dezlănţuire patologică, în "Antichristul" lui Lars von Trier.

Ca un post-scriptum al ediţiei: pentru noi e important că, în secţiunea "Un certain regard", i-a fost acordat Premiul Juriului (al doilea ca importanţă) lui Corneliu Porumboiu, pentru "Poliţist, adjectiv" (care a luat şi Premiul Fipresci). Deci, iată, şi anul ăsta filmul românesc a urcat pe podiumul cîştigătorilor.
Să vedem ce va fi în 2010. Ne e dor de Palme d'or!
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Palatul Tinerimea Română va găzdui marţi, 26 martie 2019, de la ora 18:00, o Seară de muzică franceză susţinută de O.R.T. Chamber Ensemble. Inedita formaţie este compusă din Adriana Cîlţea – harpă,...

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism
Galerie Foto Damian Drăghici & Brothers, Bogdan Ioan – câștigător la Vocea României în 2018 - și Franny cântă pentru copiii cu autism           Damian Drăghici...

De Ziua Mondială a Teatrului

De Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto Mesaj de la Carlos Celdrán, Cuba: “Patria mea teatrală este definită prin întâlnirea cu spectatorii” “Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile...

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere
Galerie Foto În perioada 25 martie - 25 aprilie 2019, Accademia di Romania in Roma organizează expoziția de artă contemporană Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere în Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma...

Propuneri de lectură pentru weekend

Propuneri de lectură pentru weekend
Galerie Foto Editura Rao vă propune Bridge of Clay, MARKUS ZUSAK, distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019  Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de...

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!
Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de...

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice
Poeta Ana Blandiana a afirmat, vineri seara, în cadrul conferinţei "Nu sunt scriitor, sunt numai poet", pe care a susţinut-o la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, că a început să scrie proză după ce

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019
Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de MARKUS ZUSAK, autorul bestsellerului Hoțul de cărți, a fost declarat câștigător la categoria Ficțiune la acestă...

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”
Galerie Foto “Livada de vișini” O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu piesa Livada de vişini...

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet
Stagiunea „Sunetul Muzicii” de la Castelul Peleș, după 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute la Sala de Concerte, primește o înfățișare nouă și un format mai cuprinzător reunite sub numele...

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României
Galerie Foto Biblioteca Națională a României găzduiește luni, 25 martie 2019, de la ora 17:30, penultimul eveniment al acestui sezon din Stagiunea de colecție, o seară în care publicul va fi invitat să descopere arta...

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona
Ca în fiecare an, România este şi în 2019 unul dintre partenerii majori ai Sărbătorii Francofoniei din capitala Portugaliei, care va avea loc în data de 23 martie, la Cineteatro Capitólio, începând cu ora...

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   
Galerie Foto Artmark va invită miercuri 27 martie, la ora 19:30, la sesiunea licitaţiei de primăvară, ce se va desfăşura la Radisson Blu Hotel Bucharest.          Sunteţi...

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii
Primul trailer al filmului poliţist ''Once Upon a Time in Hollywood'', în regia lui Quentin Tarantino, cu Brad Pitt şi Leonardo DiCaprio în rolurile principale, a fost dat publicităţii, informează miercuri Press...

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, alături de Ștefan Bănică

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  alături de Ștefan Bănică
Marius Florea Vizante va fi protagonist, alături de Ștefan Bănică, în savurosul serial de comedie “Liber ca pasărea cerului” care va începe, în curând, la Antena 1. Marius Florea Vizante îl va...
Serviciul de email marketing furnizat de