x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Palmaresul în alb-negru

0
Autor: Eugenia Voda 25 Mai 2009 - 00:00
Palmaresul în alb-negru REGIS DUVIGNAU/REUTERS

Aşadar, marele cîştigător al celei de-a 62-a ediţii a festivalului de la Cannes e Michael Haneke, cineastul austriac care, la 67 de ani, reuşeşte, în fine, să-şi adauge şi o Palme d’or la colecţia de premii, pentru filmul numit "Panglica albă”.



S-a zvonit, înainte de festivitatea de premiere, că juriul, izolat la o vilă bine păzită, pe înălţimile Cannes-ului, ar fi deliberat foarte conflictual, şi că unii membri ar fi ameninţat chiar cu demisia în semn de protest faţă de "dictatura" preşedintei Isabelle Huppert. Dar, la conferinţa de presă, imediat după ceremonia de premiere, juraţii au apărut hotărîţi să afişeze o unitate de monolit şi - dacă interesele Cannes-ului o cer! - să joace aria armoniei, să se declare prieteni pe viaţă, să laude stilul democratic în care a condus juriul Isabelle Huppert şi, mai ales, să refuze să vorbească despre orice dezacorduri interne. Sau despre orice acorduri... Pentru că orice jurizare presupune, ca la biliard, lovituri cu efecte colaterale, jocuri şi jocuri. Acum, "les jeux sont faits".

Mai mult decît în alţi ani, ediţia 2009 a prezentat un pachet compact de filme, în sensul că au fost multe filme bune, de valoare sensibil egală, multe titluri care ar fi putut figura, la fel de bine, fără să se mire nimeni, în dreptul premiului Palme d'or. Pînă la urmă, marca fiecărei ediţii, filmul care rămâne în istoria Cannes-ului, e filmul care cîştigă Palme d'or. 2009 va rămîne ediţia Haneke. Prestigiosul şi inegalul (dar asta e altă poveste) cineast austriac a venit cu un film bergmanian, glacial şi incandescent, inocent şi pervers, în alb-negru, despre punctul de întîlnire dintre puritate şi crimă. Un film clasic, romanesc (două ore şi jumătate), însoţit de vocea unui povestitor, un personaj ajuns la bătrîneţe, care îşi aminteşte un episod straniu şi neelucidat din vremea tinereţii lui.  Într-un sat nemţesc, înainte de primul război, nişte copii comit - nevăzuţi, necunoscuţi - o serie de atrocităţi, în care, pe termen lung, privind prin tunelul istoriei, se poate descifra ADN-ul fascismului;  "şcolarii de azi, naziştii de mîine"... Filmul lui Haneke, de un interes universal, poate fi citit ca o parabolă despre "originea răului", despre bomba cu efect întîrziat care ticăie la fundaţia celui mai - aparent - calm, ordonat şi aşezat moment al istoriei.

Marii perdanţi ai ediţei, consideraţi, pînă în ultima clipă, marii favoriţi, şi care n-au mai apărut deloc în palmares - dar aşa e la Cannes!, la război ca la război! - sunt consideraţi Jane Campion, Marco Bellocchio, Almodovar, Elia Suleiman. Haneke figura şi el printre posibilii cîştigători, doar că toată lumea îi dădea mai puţine şanse, tocmai pentru că Isabelle Huppert a jucat în "Pianista" regizată de el, deci s-ar fi putut vorbi de "favoritism" sau de "conflict de interese". Aceasta a fost chiar prima întrebare adresată lui Isabelle Hupert, la conferinţa de presă; răspunsul a venit scurt şi sec: "Da, am jucat în regia lui Haneke, şi sunt cu atît mai bucuroasă că am putut să particip la recunoaşterea unui film excepţional, asta-i tot!" Isabelle Huppert are dreptate. Filmul lui Haneke e cu adevărat excepţional. La acest capitol, palmaresul nu va naşte controverse.

În schimb, alte opţiuni ale juriului sunt contestabile şi contestate (de mulţi ani n-am mai auzit asemenea huiduieli în sala de presă, la anunţarea unori premii). De pildă, pare de neînţeles cum - într-un an cu o asemenea selecţie şi cu asemenea maeştri rămaşi pe dinafară -, toate cele trei filme asiatice din competiţie, şi chinezul, şi coreeanul, şi filipinezul, care au avut o presă defavorabilă, pleacă acasă cu cîte un premiu! Pare cel puţin ciudat ca un "juriu de artişti" să facă politichie în palmares şi, într-o competiţie cu atîtea scenarii admirabile, să premieze drept cel mai bun scenariu "Spring Fever", un scenariu prost, dezlînat şi prolix, numai pentru că el e "made in China", unde se pare că e o chestiune de mare curaj că un bărbat se îndrăgosteşte de un alt bărbat, şi apoi  doi bărbaţi se îndrăgostesc de un alt bărbat (subiect la modă, "militantism" la ordinea zilei)...

Al doilea premiu ca importanţă din palmares, aşa-numitul "Grand Prix", a rămas în Franţa, pentru "Un profet", de Jacques Audiard, un policier impur şi dur, şi el (majoritar) alb-negru.

Premiul special al ediţiei, pentru ansamblul operei şi pentru contribuţia la istoria filmului - i-a revenit lui Alain Resnais, decanul de vîrstă al competiţiei; urcat pe scenă, cu o cămaşă roşie şi cu ochelari negri, e singurul care a avut parte de o standing ovation în seara de închidere.

Premiul juriului a reunit, ex-aequo, într-un stupefiant eclectism al gustului, un film de vampiri (coreean) şi un film în buna tradiţie a realismului social britanic ("Fish Tank", de Andreea Arnold).

Foarte inspirate s-au dovedit cele două premii de interpretare, care au şi meritul că, indirect, introduc în palmares două nume mari: Tarantino şi Lars von Trier. Premiul de interpretare masculină: Christoph Waltz (actor austriac stabilit la Londra, multipremiat în cei 30 de ani de cînd joacă), un colonel SS-ist memorabil, în "Inglourious Basterds", filmul de război al lui Quentin Tarantino. Şi Premiul de interpretare feminină: Charlotte Gainsbourg, arzînd fără nici o rezervă în rolul unei femei în plină dezlănţuire patologică, în "Antichristul" lui Lars von Trier.

Ca un post-scriptum al ediţiei: pentru noi e important că, în secţiunea "Un certain regard", i-a fost acordat Premiul Juriului (al doilea ca importanţă) lui Corneliu Porumboiu, pentru "Poliţist, adjectiv" (care a luat şi Premiul Fipresci). Deci, iată, şi anul ăsta filmul românesc a urcat pe podiumul cîştigătorilor.
Să vedem ce va fi în 2010. Ne e dor de Palme d'or!
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de