x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pe şerveţelul de la restaurant

0
Autor: Eugenia Voda 20 Mai 2009 - 00:00
Pe şerveţelul de la restaurant VALERY HACHE/AFP

CORESPONDENŢĂ SPECIALĂ DE LA CANNES Am uitat să vă spun ieri că, în "Antichristul" lui Lars von Trier, vulpea vorbeşte. La un moment dat, ea spune: "Domneşte Haosul!". Lumea râde, dar haosul chiar domneşte!

Într-un fel, replica se potriveşte şi Cannesului, cu bombardamentul lui de imagini atât de diferite, de parcă ar proveni de pe planete diferite, înghesuite pe aceeaşi masă de disecţie, înconjurată, ca în Rembrandt, de un juriu îngrijorat, pe unde o să scoată cămaşa.

Pentru că nu e uşor, trăind în aceeaşi familie - familia celor care fac filme -, să mai dai ochii, darămite să mai şi lucrezi, cu un om care îşi punea mari speranţe în tine... Oricât ar fi de ratat, filmul lui Trier te urmăreşte, nu-l uiţi.

Şi am o bănuială: lui Isabelle Huppert i-ar fi plăcut să joace rolul sadomasochist din filmul danezului; de fapt, cred că oricărui actor adevărat din lumea asta i-ar fi plăcut, în măsura în care orice actor adevărat are o natură masochistă, iar Trier ştie să împingă lucrurile, actoriceşte vorbind, dincolo de orice limită!

De-ar fi numai faptul, unanim remarcat, că aproape tot filmul se joacă fără chiloţi. Şi totuşi, Trier rămâne un frumos nebun al artei a şaptea, un autor adevărat, într-o cinematografie tot mai pândită de "depersonalizare".

Nebunia e o temă care îl preocupă (şi îl priveşte) îndeaproape, dovadă, dincolo de filmul în sine, ce declară pe Croazetă, faptul că în orice luare de cuvânt nu uită să aducă vorba de paranoici celebri, gen Strindberg (de la care s-ar fi inspirat pentru "războiul sexelor") sau Munch (care, zice Trier, s-ar fi simţit foarte bine pictând "Strigătul", pentru că poţi fi fericit în lupta cu demonii din tine), şi care, aflăm tot de la Trier, s-au tratat la Paris, la acelaşi doctor, Dr Jacobsen...

Trier s-a tratat singur, făcând cinema. Filmul lui e ca un Bosch în decor de Rousseau Vameşul, ca un joc bizar la porţile patologiei, în care corbul lui Edgar Allan Poe evocă un desen animat, iar rapelul la torturile medievale degenerează într-o tortură conjugală caricaturală, de prost gust...

Şi totuşi Trier e un mare autor şi în acest film ratat, aşa cum, pentru un mare pictor, o mâzgăleală pe şerveţelul de la restaurant e tot opera lui, şi e tot demnă de interes... "După Apostolul Ioan, «Antichrist» e cel care renunţă la cuvintele Fiului lui Dumnezeu şi detestă lumea. Nu credeţi în Dumnezeu?", îl întreabă cineva, la Cannes, pe Trier, care răspunde: "Nu sunt sigur.

E un subiect delicat, care uneori îţi ia o viaţă. Încerc să cred, dar, după mine, religiile au fost inventate de oameni, şi nu de Dumnezeu. Religia mea e cinematograful"...





PACHET COMPACT VALORIC
Spre deosebire de alte ediţii, cu denivelări mai pronunţate, ediţia a 62-a a propus până acum (şi suntem abia la jumătate!) un pachet compact valoric, adică filme care ar putea figura în palmares fără să se mire nimeni. Palmaresul va fi deci inevitabil "nedrept", în sensul că orice selecţie presupune o renunţare, iar renunţările juriului vor reflecta doar o anumită chimie a gustului şi nimic altceva.

Francezii îşi pun mari speranţe în "Un profet", de Jacques Audiard, un film dur şi puternic, plasat într-o închisoare franceză de azi, cu un tânăr arab "adoptat" de mafioţii corsicani (jucat de un actor necunoscut, Tahar Rahim, candidat serios la premiul de interpretare), condamnat pentru mai nimic şi care, în puşcărie, învaţă să scrie şi să citească, dar şi să omoare, să se descurce şi să facă progrese la şcoala Răului.

Nostalgicii anilor '60, dar nu numai ei, au adorat "Taking Woodstock", de Ang Lee, taiwanezul stabilit de o viaţă în State, şi care a izbutit o frescă euforică şi comică a utopiei hippie, cu ocazia unui concert de trei zile în vara lui ‘69, în care provincia americană puritană e invadată de sute de mii de inşi care cultivă amorul liber, dragostea, nu războiul, drogurile etc., într-un pelerinaj pestriţ şi grandios, care pare azi un fenomen greu de înţeles şi absolut irepetabil.

CANTONA
Ken Loach a venit şi el cu o comedie, cu un imens succes de public, cu aplauze la scenă deschisă, "Căutându-l pe Eric", în care Eric e un poştaş, un tip generos şi timid, cu viaţa ratată, în existenţa căruia apare (ca în "Roza purpurie de Cairo" a lui Woody Allen) un personaj legendar din lumea fotbalului, Eric Cantona, în propriul rol, şi care, cu un umor demn de Sergi Lopez, îl sfătuieşte cum să iasă din încurcăturile şi din mizeriile vieţii "reale".

Deşi ce poate fi mai real decât Cantona în rolul lui Cantona, inclusiv fragmente din meciuri intrate în istorie, la Manchester United, cu şuturi şi goluri care au sfidat legile fizicii. Când poştaşul din film intră în încurcătură cu nişte gangsteri, toţi colegii lui îi sar în ajutor ("sindicatul", fie el şi al prieteniei, nu putea lipsi dintr-un film al lui Ken Loach, prietenii ştiu de ce).

Poştaşii îşi pun pe figură măşti, toate cu faţa lui Cantona, şi iau cu asalt reşedinţa gangsterilor, pe care o fac praf, cu ardoarea unei echipe de suporteri locali după ce au pierdut meciul. Iar un mascat rubicond îl ameninţă pe gangster: "Am să te găsesc oriunde ai pleca! Şi ştii de ce?
Pentru că sunt poştaş!".

Va urma!

Citeşte mai multe despre:   arte,   trier

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română

O.R.T. Chamber Ensemble în recital la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto Palatul Tinerimea Română va găzdui marţi, 26 martie 2019, de la ora 18:00, o Seară de muzică franceză susţinută de O.R.T. Chamber Ensemble. Inedita formaţie este compusă din Adriana Cîlţea – harpă,...

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism

Concerte caritabile în beneficiul copiilor cu autism
Galerie Foto Damian Drăghici & Brothers, Bogdan Ioan – câștigător la Vocea României în 2018 - și Franny cântă pentru copiii cu autism           Damian Drăghici...

De Ziua Mondială a Teatrului

De Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto Mesaj de la Carlos Celdrán, Cuba: “Patria mea teatrală este definită prin întâlnirea cu spectatorii” “Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile...

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere

Expoziție de artă contemporană: Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere
Galerie Foto În perioada 25 martie - 25 aprilie 2019, Accademia di Romania in Roma organizează expoziția de artă contemporană Ion Sălișteanu: 90 de ani de la naștere în Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma...

Propuneri de lectură pentru weekend

Propuneri de lectură pentru weekend
Galerie Foto Editura Rao vă propune Bridge of Clay, MARKUS ZUSAK, distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019  Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de...

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!

100% MOZART – concert dedicat lui Amadeus la Sala Radio!
Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de...

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice

Ana Blandiana: Am început să scriu proză pentru ca realitatea cu sensurile ei maculatoare să nu-mi intre în poezie şi să o sacrifice
Poeta Ana Blandiana a afirmat, vineri seara, în cadrul conferinţei "Nu sunt scriitor, sunt numai poet", pe care a susţinut-o la Teatrul Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, că a început să scrie proză după ce

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019

"Podul de lut", distins cu prestigiosul premiu Indie Book 2019
Bridge of Clay (Podul de lut, în ediția care va apărea pe 17 aprilie în România), semnat de MARKUS ZUSAK, autorul bestsellerului Hoțul de cărți, a fost declarat câștigător la categoria Ficțiune la acestă...

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”

„Teatrul, un imens teritoriu ce cuprinde lumea toată”
Galerie Foto “Livada de vișini” O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu piesa Livada de vişini...

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet

Citadela Artelor debutează la Castelul Peleș prin concertul jazz susținut de Sorin Zlat Quartet
Stagiunea „Sunetul Muzicii” de la Castelul Peleș, după 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute la Sala de Concerte, primește o înfățișare nouă și un format mai cuprinzător reunite sub numele...

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României

Eva Garet, revelația pianisticii românești, alături de Alley of Winds, invitați ai Stagiunii de colecție de la Biblioteca Națională a României
Galerie Foto Biblioteca Națională a României găzduiește luni, 25 martie 2019, de la ora 17:30, penultimul eveniment al acestui sezon din Stagiunea de colecție, o seară în care publicul va fi invitat să descopere arta...

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona

Maria Tănase, Amália Rodrigues, Édith Piaf, o triadă de aur propusă de România la Sărbătoarea Francofoniei de la Lisabona
Ca în fiecare an, România este şi în 2019 unul dintre partenerii majori ai Sărbătorii Francofoniei din capitala Portugaliei, care va avea loc în data de 23 martie, la Cineteatro Capitólio, începând cu ora...

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   

Nume sonore ale artei plastice româneşti la Licitaţia de Primăvară   
Galerie Foto Artmark va invită miercuri 27 martie, la ora 19:30, la sesiunea licitaţiei de primăvară, ce se va desfăşura la Radisson Blu Hotel Bucharest.          Sunteţi...

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii

Primul trailer al filmului ''Once Upon a Time in Hollywood'', regizat de Quentin Tarantino, dat publicităţii
Primul trailer al filmului poliţist ''Once Upon a Time in Hollywood'', în regia lui Quentin Tarantino, cu Brad Pitt şi Leonardo DiCaprio în rolurile principale, a fost dat publicităţii, informează miercuri Press...

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”, alături de Ștefan Bănică

Marius Florea Vizante joacă în serialul de comedie “Liber ca pasărea cerului”,  alături de Ștefan Bănică
Marius Florea Vizante va fi protagonist, alături de Ștefan Bănică, în savurosul serial de comedie “Liber ca pasărea cerului” care va începe, în curând, la Antena 1. Marius Florea Vizante îl va...
Serviciul de email marketing furnizat de