x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Premiera - Domnul Lazarescu merge in Paradis

0
Autor: Eugenia Voda 29 Sep 2005 - 00:00
Premiera - Domnul Lazarescu merge in Paradis
Incepand din acest numar, criticul de film Eugenia Voda scrie despre filmul romanesc pentru cititorii Jurnalului National.

Priviti afisul primului film romanesc lansat in aceasta toamna, "Moartea domnului Lazarescu": in jurul "mortului" intins pe targa, toata lumea e in delir jovial, surade euforic, face semne entuziaste, privind spre obiectiv, adica spre noi. Si, cu siguranta, spre regizorul din spatele obiectivului, Cristi Puiu (despre care am aflat la conferinta de presa ca e, pe platou, de o rigoare chinuitoare, impinsa pana la fanatism, drept pentru care una din principalele lui victime, Luminita Gheorghiu, l-a poreclit "Hitler")... Pana si "mortul" de pe afis e facut sa surada, iar in ochiul lui marit se poate citi un veritabil triumf!
Afisul poate fi citit in dubla cheie.

GUSTUL VICTORIEI. Pe de o parte, trebuie descifrat in el faptul ca avem de-a face cu o echipa castigatoare: o echipa despre care, de pilda, o faimoasa si pretentioasa revista americana, Variety, supranumita "Biblia lumii spectacolului", a putut scrie, negru pe alb: "Jocul actorilor este impecabil. Fara exceptie!". Recunosc: una e sa-ti placa tie, roman, "Moartea domnului Lazarescu", descoperind filmul la premiera mondiala de la Cannes (si transmitand, in aceeasi noapte, catre Jurnalul National, ca e un film excelent), si cu totul altceva sa afli acest lucru din Variety! Serios vorbind, filmul s-a bucurat de ceea ce se cheama o foarte buna presa internationala. Pentru cinematografia romaneasca, felul in care filmul a fost receptat si "a intrat in Europa" (cu o lunga lista de premii, la diverse festivaluri) marcheaza, poate mai spectaculos decat oricand, dupa ’89, eliberarea de orice complexe, dar mai ales de complexul provincialismului.

ACTORII. Domnul Lazarescu, bolnavul care moare cu zile, plimbat de la un spital la altul, e de neimaginat altfel decat cu sinceritatea abrupta si cu brutalitatea tandra din metabolismul lui Ion Fiscuteanu, iar asistenta de pe Salvare e de neinchipuit fara Luminita Gheorghiu, cu devotamentul ei usor fatalist si cu un amalgam propriu de modestie si grandoare in tot ceea ce face. Toti actorii cu halate albe din film au o fervoare a autenticitatii si o cuceritoare modernitate a jocului, ceea ce se datoreaza, desigur, in uriasa masura... lui "Hitler"! Exceptional e Mihai Bratila, cu aerul de profesionist pe cat de istericoid, pe atat de laser; de o prospetime fara repros e Florin Zamfirescu, in rolul unui medic generos, dar abrutizat de meserie si de vremi. Dar, cum spunea Variety, toti sunt buni!

SPECIFICUL NATIONAL. Cealalta cheie in care poate fi citit afisul tinteste inconstienta noastra nationala, daca se poate spune asa, inconstienta romanului (umor si spectacol pe marginea tragediei trecute cu vederea), dar si inconstienta universala a conditiei umane... Pe orice meridiane a rulat, de la sofisticata Coasta de Azur si pana la severa Copenhaga, ceea ce a interesat si a impresionat in filmul lui Cristi Puiu nu are nici o legatura cu "Estul" sau cu "saracia din Romania", sau cu pitorescul unei lumi; nimic social, nimic politic in "Moartea domnului Lazarescu". Nimic despre sistemul nostru sanitar falimentar, nimic despre compensate, despre asigurari, despre legea si mafia spitalelor, despre mizeria de tipul "doi intr-un pat" si "spaga curenta". Dimpotriva. Marea performanta a regizorului (care a scris si scenariul, in tandem cu Razvan Radulescu) e aceea de a derula toata povestea departe de "actualitate", in zona unui etern adevar psihologic. De cate ori nu ti-ai risipit energia pe fleacuri, in timp ce lucrul cu adevarat important pierea langa tine? De cate ori n-ai realizat ca indiferenta poate fi si criminala? De cate ori nu te-ai simtit prizonierul unui mecanism care te anuleaza pana la distrugere? Ei bine, despre toate astea e vorba in "Moartea domnului Lazarescu", dar si despre omul care moare singur, desi inconjurat de lume care se agita in jurul lui, care moare fara sa fi fumat ultima tigara, desi si-ar fi dorit-o, sau fara sa primeasca o picatura de apa, desi i-ar fi fost sete.

...ANGHEL. Regizorul si-a vazut filmul si ca o poveste de dragoste: dragostea fata de aproape. Timbrul subteran nu are nimic patetic - are in schimb o robustete a disperarii si o ironie speciala, care, in anticamera mortii, suna straniu, daca nu eroic... "Hai, ca-l asteapta Anghel", zice o infirmiera despre corpul gol, dar cu sosete, al unui domn Lazarescu in coma, dupa ce plecase de acasa, pe picioare, spre Salvare, cu doar cateva ore in urma. Anghel e numele chirurgului care ar trebui, in fine, sa-i faca operatia de urgenta, sa-i perforeze capul cu o bormasina, ca sa-i extraga un cheag de sange, interventie "mai simpla decat o apendicita"? Sau Anghel e ingerul care asteapta sa-si preia omul? Dupa titlu si dupa figura de stil din final (in care senzatia e ca "se rupe filmul"), concluzia e ca - dupa ce a baut, a fumat, a crescut si iubit trei pisici, a pierdut o nevasta, care i-a murit, si o fata, care i-a plecat in America, dupa ce a suportat viata la bloc si vecini topi, dupa ce a stiut ce inseamna ulcerul, varicele, batranetea, singuratatea, dupa ce a stiut sa-si pastreze demnitatea, pana la primul pipi pe el - domnul Lazarescu, din ce in ce mai neajutorat, mai confuz, mai leguma lipsita de identitate - e dispus sa (se) dea in primire lui Anghel.

STILUL. Filmat cu camera pe umar, cu o imagine in care palpita viata si adevarul ei, "Moartea domnului Lazarescu" - dincolo de aparenta, inselatoare, de naturalete neprelucrata, surprinsa "in timp real" - e o bijuterie (nu se poate spune "o mica bijuterie", pentru ca are 2 ore si 34 de minute). Traseul, teoretic previzibil, devine, pas cu pas, o cursa spre moarte, cu o tensiune continuta si cu un altfel de suspans: un suspens existential, extras din viata surprinsa la intersectia dintre banal (moartea domnului Lazarescu) si senzationalul ieftin (moartea care "ucide pe soselele Romaniei" in accidente intens mediatizate).

Daca ai o minima inclinatie spre ipohondrie, acest film ti-o va accentua cu siguranta. Tot ce-ti doresti e sa nu ajungi intr-un spital, fie el si cu geamuri termopan si cu personal calificat, ca sa nu fii nevoit sa repeti, dupa doctor, "33 de cocostarci pe casa lui Kogalniceanu", ca o suprema proba de functionare a creierului!... Totusi este trist in lume!

EUROPA

"Pentru cinematografia romaneasca, felul in care filmul a fost receptat si "a intrat in Europa" marcheaza, poate mai spectaculos decat oricand, dupa ’89, eliberarea de orice complexe, dar mai ales de complexul provincialismului"
Eugenia Voda,critic de film

IPOHONDRIE

"Daca ai o minima inclinatie spre ipohondrie, acest film ti-o va accentua cu siguranta. Tot ce-ti doresti e sa nu ajungi intr-un spital, fie el si cu geamuri termopan"
Eugenia Voda,critic de film

FILOSOFI SI BOSCHETARI
Filmul e in asa fel conceput, incat poate fi gustat, pe diverse paliere, si de un filosof rafinat, si de un boschetar strecurat in sala ca sa se mai incalzeasca un pic. Cine spunea ca singura solidaritate umana indiscutabila e solidaritatea in fata mortii? (Camus!) Ei bine, pe cai care tin de meserie, dar si de ceea ce se cheama - desuet, dar mereu adevarat - "miracolul artei", Cristi Puiu atinge o zona profunda din sufletul (strans) al fiecaruia... Vorba domnului Lazarescu, din film: "Suntem niste nenorociti de oameni, domnule..."
Citeşte mai multe despre:   arte,   domnului,   film,   filmul,   moartea,   lazarescu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de