x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Testul uitării

0
Autor: Eugenia Voda 21 Mai 2007 - 00:00

Corespondenţă de la Cannes
Să incepem săptămăna cu o veste bună: filmul lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 săptămăni şi 2 zile", a avut parte de cronici excelente in presa internaţională.

Corespondenţă de la Cannes

Să incepem săptămăna cu o veste bună: filmul lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 săptămăni şi 2 zile", a avut parte de cronici excelente in presa internaţională. Mai mult decăt atăt, se află pe primul loc in diferite clasamente critice ale unor reviste care apar (zilnic) la Cannes. E adevărat că festivalul n-a ajuns incă nici la jumătate, şi că mulţi "grei" abia urmează. La fel de adevărat e că preferinţele criticilor, la multe ediţii, n-au coincis cu preferinţele juriului. Dar uneori au coincis! Oricum, faţă de alte ediţii - cu jurii predominant "excentrice", după chipul şi asemănarea preşedinţilor lor (de pildă "juriul lui Tarantino", sau "juriul lui Cronenberg") cu palmaresuri deconcertante şi controversate - , una din şansele actualei ediţii e aceea că regizorii juriului (Stephen Frears şi Marco Bellocchio) sunt spirite rafinate şi temeinice, cu un echilibru al onestităţii mai presus de orice indoială...

In aceste condiţii, există mari şanse ca juriul să nu uite filmul lui Mungiu. Spun "să nu uite", pentru că, după unele statistici neoficiale, se pare că filmele de la inceputul festivalului au timp să fie uitate in favoarea celor prezentate către sfărşit, şi din care s-ar recruta,zice-se, in general, premianţii...

Singurul lucru adevărat, cred, din această superstiţie festivalieră e acela că, intr-adevăr, in zece zile de festival şi de bombardament continuu cu imagini, ai avea toate motivele să uiţi diverse filme!

 Â

Din ce a fost competiţia pănă acum, indrăznesc să spun că poate fi uitat pănă şi filmul iluştrilor fraţi Coen, americanii multipremiaţi la Cannes de-a lungul vremii, inclusiv cu un Palme d’or, pentru "Barton Fink". Noul lor film, după un roman de Corman McCarthy, "No Country For Old Men", e un thriller cu accente de comedie neagră, despre un criminal in serie şi, lumea in care evoluează el, la graniţa dintre Texas şi Mexic, in anii ’80. Deşi e lucrat, indiscutabil, cu inteligenţa casei, filmul nu aduce nici o noutate şi poate fi uşor uitat. Singurul care se ţine minte e personajul criminalului, jucat cu un original umor macabru de spaniolul care a cucerit Vestul, Javier Bardem (nepotul regizorului Juan Antonio Bardem).

Cred că filmul fraţilor Coen e un bun exemplu pentru categoria de filme onorabile, dar care, intr-adevăr, riscă să fie uitate pănă la sfărşitul festivalului.

Filmul lui Mungiu, filmul "nostru", nu face parte din aceeaşi categorie! Dimpotrivă. Imaginile lui au forţa de a te urmări, chiar şi in jungla Cannesului. Iar secvenţa cu fata băntuind in noapte, cu un fetus

in sacoşă, ca să urce, in intuneric, scara unui bloc, şi să-l arunce la ghenă, e una dintre cele mai puternice şi mai tensionate din istoria filmului romănesc!

Â

Ieri a intrat in competiţie şi coreeanul Kim Ki-Duk, cu un film tot din categoria "care nu se lasă uitat". Un film foarte special, foarte personal, despre dragoste şi nebunie, mai exact despre dragoste ca nebunie, şi despre nebunie ca dragoste! O tănără (dintr-un cuplu trist, intrat in derivă) vede la televizor, la ştiri, imagini cu un bărbat condamnat la moarte, care a incercat să se sinucidă in puşcărie. Şi femeia - nefericită in propria casă (luxoasă) şi in propria piele (de artist plastic, care tocmai modelează un inger) - are ideea să meargă să ceară vorbitor cu acel frumos criminal necunoscut, prezentăndu-se drept o fostă iubită a lui! Fantezia e admisă de directorul inchisorii (o umbră voyeuristă, care urmăreşte totul din off, jucat, autoironic, de regizor!). La fiecare vizită la inchisoare, nefericita creatură vine cu altă hărtie imprimată cu flori, pe care o lipeşte pe pereţi, ca să creeze cadrul pentru un alt anotimp! In căteva scurte intălniri strict supravegheate, femeia vrea să-i amintească lui, criminalului in prag de execuţie, ce e aceea primăvara, ce e vara, ce e toamna, ce e iarna, ce e sărutul, ce e iubirea, ce e pasiunea, ce e moartea! Şi toată această demenţială recuperare existenţială are, pe deasupra, şi umor!

Â
Dacă vă puteţi imagina un umor gen "Azilul de noapte" altoit cu Antonioni, atunci intuiţi ceva din "Respiraţia" genială a lui Kim Ki-Duk!

Citeşte mai multe despre:   arte,   filmul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de