x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

The fifties, un jaf

0
Autor: Eugenia Voda 13 Oct 2005 - 00:00

PREMIERA ROMANEASCA
In materie de "informare" si de recuperare a adevarului istoric, e momentul sa luam in serios cuvintele lui Lenin, "Filmul e pentru noi cea mai importanta dintre arte!" (...) Ruleaza acum pe ecrane un documentar de lung metraj la care copiii, de pilda, ar trebui dusi cu scoala, ca sa afle ca "The Fifties" inseamna si altceva decat o formatie sau un bar

PREMIERA ROMANEASCA
Desi pare incredibil, exista azi in Romania tineri in toata firea care n-au habar de mai nimic din tot ce a fost inainte de ’89. Am cunoscut de curand un elev de liceu, altfel stralucit, olimpic la Matematica, dar care nu auzise de Ceausescu, decat foarte vag!

In materie de "informare" si de recuperare a adevarului istoric, e momentul sa luam in serios cuvintele lui Lenin: "Filmul e pentru noi cea mai importanta dintre arte!". Din pacate, in toti acesti ani, documentarul romanesc a fost sub nivelul marii (iar exceptiile se pot numara pe degetele de la o mana). E greu de inteles si de acceptat ideea ca, dupa "eliberare", documentaristii nostri n-au exploatat la maximum mina de aur, care e Arhiva de filme documentare, si n-au fost interesati sa intoarca pe toate fetele - fetele adevarului - propaganda de pe vremuri.

Ruleaza acum pe ecrane un documentar de lung metraj la care copiii, de pilda, ar trebui dusi cu scoala, ca sa afle ca "The Fifties" inseamna si altceva decat o formatie sau un bar.

Un cineast nascut in anii ’60, Alexandru Solomon, a avut ideea sa extraga din labirintul de imagini al Arhivei de la Jilava un documentar, "Sahia", o "reconstituire" a unui caz care a facut mare valva in epoca: in vara lui 1959, cinci barbati si o femeie au jefuit, in plina zi si in plina strada, masina Bancii Republicii Populare Romane, fugind cu o suma care echivala cu 2.000 de salarii medii (circa 1 milion de dolari la cursul acelei zile!). Reconstituirea s-a facut la ordin (de la Comitetul Central), cu faptasii jucand propriile roluri. La sfarsit, actorii au fost condamnati la moarte, iar actrita, la munca silnica pe viata. Documentaristul Solomon, de la inceputul mileniului trei priveste filmul "reconstituirii" din anii ’50 cu o curiozitate calma, dar fascinat de el ca de un OZN pe cerul istoriei: il diseca, il studiaza, il invaluie in cercuri tot mai largi, descopera martori care mai traiesc si ii intervieveaza aparent detasat (ce spectacol!), iar fragmentele de azi se intersecteaza si se confrunta cu cele de ieri, sub un titlu a carui ironie o poti gusta doar dupa ce vezi filmul - "Marele jaf comunist".

Sigur ca filmul, ca un excelent documentar ce este, ar putea furniza materie din belsug pentru o fictiune fastuoasa... De fapt, pentru mai multe. Pentru ca acest "Mare jaf" sugereaza diverse posibile directii: de la filmul politist pana la filmul politic, trecand prin "psihologic", "biografic", "de aventuri", "de dragoste", de "film in film", oricare dintre grile ar putea fi aplicata acestei povesti incredibile in simplitatea ei si al carei mister ramane nerezolvat... Marele mister fiind DE CE. De ce niste oameni inteligenti (intelectuali evrei, toti in prag de 40 de ani, toti cu dosare de comunisti ilegalisti, cu cariere si situatii confortabile in contextul epocii) risca totul, fara nici un sens (banii fiind un nonsens, de vreme ce, practic, ei nu puteau fi cheltuiti!). Intre interpretarea "sionista" si cea "neaosista", acest "mare jaf comunist" ramane la fel de absurd sau de inexplicabil.

Una dintre performantele filmului tine de umorul lui, paradoxal, pentru ca, in fond, "nu e nimic de ras" in toata povestea. Dimpotriva. Ieri si azi - in limbajul de lemn al anilor ’50, ca si in euforia continuta a supravietuitorilor de azi, in retoricile ambelor epoci - e, in diverse sensuri, o jale! Sigur ca, vedem in film, intre timp inchisoarea s-a transformat in gradinita, iar busturile dictatorilor zac claie peste gramada prin subsoluri de muzee. Dar prezentul vine cu doza lui de vulgaritate si de vulgarizare... Prin comparatie, strict estetic sau figurativ vorbind, trecutul, in alb-negru, cu figurile distinse ale "jefuitorilor", are, categoric, un plus de eleganta si de rigoare!

Nici un specialist in casting n-ar putea rivaliza cu ceea ce a descoperit regizorul "in viata". De pilda, formidabil e fostul politist (despre care aflam de la o martora ca stia sa bata bine), ajuns acum un batranel dezinhibat (suspect de) rosu la fata, care, printre altele, povesteste ca "scenariul a fost scris de mine" (scenariul "reconstituirii" de epoca asa si suna, ca un scenariu scris de militian!), iar regizorul ales a fost Calotescu, care "a venit cu sticla de tuica: asta bea de trasnea! Asta n-avea inspiratie pana nu era trasnit!", ne explica martorul cu jovialitate, ea insasi turmentata. Sau fostul securist, acum un domn usor trist, la amurg si la tricou, care povesteste cum i-a convins pe inculpati ("i-am avut in pregatire") sa joace cat mai bine in propriile roluri ("Cu cat o sa fiti mai naturali, cu atat tribunalul o sa fie mai clement!"). Asa incat a reusit sa le asigure un moral robust: ei trebuiau convinsi ca nu vor fi condamnati la moarte, "ca sa-i tinem bine pregatiti pentru Calotescu!". Drept care actorii au jucat splendid, pana la ultima secventa, secventa procesului, in care si-au aflat, live, condamnarea!

Iata, pentru inca o data, realitatea, conform obiceiului ei, depaseste orice fictiune.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Opera Națională Română din Cluj-Napo...

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube
Filarmonica „George Enescu“ se aliniază trendului digital din secolul XXI și din această perioadă de criză marcată de răspândirea COVID-19, anunțând înființarea canalului YouTube propriu, care...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
În conformitate cu măsurile care decurg din aplicarea Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României   sunt suspendate  toate spectacolele,...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București a rămas dedicat, pe fondul pandemiei, activităților pentru public, care au fost mutate din planul realității fizice, în planul realității virtuale. Între timp, toate cele 15...

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”

The Motans lansează piesa „Întâmplător” – „Ce face dragostea din om?”
The Motans (Denis Roabeș) lansează piesa „Întâmplător”, melodie emoționantă care vorbește despre iubire, dor și despărțire.   The Motans –...

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”. Și continuăm.

Începem luna aprilie cu o nouă „Întâlnire la voi acasă”.  Și continuăm.
Galerie Foto În această seară, de la ora 20,00 în deplin acord cu delicatețea, grația și efemerul pe care le întruchipează primăvara, vă invităm pe canalul YouTube al Teatrului Național din Timișoara la NOPȚI ALBE , o...

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale
Galerie Foto Din cauza pandemiei de coronavirus, volumele din colecția Jurnalul cărților esențiale nu vor mai apărea împreună cu ziarul la distribuitorii de presă, începând de miercuri, 1 aprilie. Însă Jurnalul se...

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate

Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de activitate
Galerie Foto Astăzi, 1 aprilie 2020, Teatrul EXCELSIOR împlinește 30 de ani de existență și de activitate dedicată publicului tânăr. Trei decenii de când fondatorul său, Ion Lucian, punea piatra de temelie a unui vis...

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook

Activitățile culturale s-au mutat pe Facebook
Galerie Foto Viața noastră nu se oprește în loc și nici viața culturală, chiar dacă stăm în casă. Străzile și spațiile de evenimente sunt goale, în urma restricțiilor impuse pentru a limita răspândirea...

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet

„Coronavirus Rhapsody”, parodia după „Bohemian Rhapsody”, devenită virală pe internet
Doi americani au compus o parodie după hitul Queen „Bohemian Rhapsody" având ca temă coronavirusul. Piesa „Coronavirus Rhapsody" a devenit virală pe internet, având peste 3,86 milioane de vizualizări pe...

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online
Primul festival de muzică clasică organizat de Casa Artelor „Dinu Lipatti” online a avut loc în perioada 19-22 martie 2020. Cea de-a IV-a Ediție a Festivalului „I Love Lipatti” a experimentat difuzarea în...

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!
Galerie Foto După evidenta schimbare de viziune din luna august 2019, Filarmonica de Stat Sibiu condusă de dirijorul Cristian Lupeș, a câștigat premiul  pentru ”Muzică” acordat de Radio România Cultural. Sibiul...

#StămAcasă. Spectacolul continuă. Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo

#StămAcasă. Spectacolul continuă.  Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo
Galerie Foto După succesul primei transmisiuni live de pe pagina de Facebook unteatru, glo continuă să susțină inițiativa artistică a proiectului cultural independent, oferind iubitorilor de teatru un al doilea spectacol...

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu“ deschide o stagiune specială, online, începând din 2 aprilie 2020, cu unele dintre cele mai importante concerte înregistrate în ultimii ani, pentru a contribui, prin...

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu continuă seria evenimentelor online în toată perioada stării de urgență decretată de autorități și oferă publicului un program variat care include: redifuzări ale...
Serviciul de email marketing furnizat de