x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Week-end plăcut!

0
Autor: Eugenia Voda 21 Mai 2010 - 00:00
Week-end plăcut! Vincent Kess/Reuters
Iată, de ce ţi-e frică nu scapi: mă întrebam, în corespondenţa de ieri, cam ce poate înţelege un privitor "din afară" din filmul despre Ceauşescu: printre altele, din secvenţa cu vitrinele unui magazin de alimente umplute cu mâncare (şi aşteptând, ca un muzeu al produselor de ceară, vizita Tovarăşului, în clasica potemkiniadă), un comentator occidental a înţeles taman invers că acele vitrine indică faptul că varietatea produselor lăsa de dorit! (asta ca să vă amuzaţi).

Altul a înţeles că Tovarăşul a fost "mai mult un naţionalist decât un internaţionalist socialist" (e adevărat, e dificil să explici, mai ales dacă nu eşti istoric, cum acel "naţionalism" a fost un instrument de operare în favoarea puterii personale absolute). Comentatorul din Le Figaro recunoaşte: faptul că "autorul livrează copia brută, un fel de istorie fără vorbe şi fără repere datate nu te prea ajută să descifrezi misterul unui membru influent al Partidului Comunist Român devenit preşedintele României".

Deci, misterul rămâne! A nu se înţelege că ideea de a face acest film n-a fost o idee bună. Dimpotrivă, cu cât arhivele noastre de imagini ale istoriei vor fi mai scotocite şi mai divers montate, cu atât mai bine! Iar prezenţa unui asemenea documentar într-o vitrină internaţională de anvergura Cannes-ului e, evident, benefică. În bombardamentul de filme şi de imagini de la festival, te trezeşti că acele imagini despre "stima noastră şi mândria, Ceauşescu, România" te urmăresc, te obsedează, nu reuşeşti să le uiţi; nu uiţi, deşi ai vrea, privirile şmechere sau spinările încovoiate ori zâmbetele de golănaş sau gravitatea de peşte mort - ale unor personaje din apropierea Tovarăşului, intelectualii noştri de partid şi de stat.

Te urmăreşte şi faptul că n-ai reuşit să înţelegi care e criteriul după care autorul şi-a ales exemplificările: de pildă, de ce tocmai Radu Popescu şi Eugen Barbu au fost selectaţi ca să exemplifice discursurile în favoarea revoluţiei culturale, când oferta arhivelor ar fi fost mult mai bogată? Care a fost criteriul? Bănuiesc că în nici un caz criteriul estetic?! Poate criteriul că sunt morţi? (deci, "morţii cu morţii, viii cu viii"?)...

Dar să nu lăsăm fantoma lui Nicolae Ceauşescu să ne strice Cannes-ul! Oricum, marile spirite se întâlnesc: Carlos, părintele terorismului internaţional, a rivalizat cu Ceauşescu, în atenţia presei, fiind şi el în program cu o "ficţiune"de aproape şase ore - făcută ca un serial tv, pentru Arte, şi prilej de polemici la festival: unii spun că un film de televiziune nu are ce căuta aici, alţii susţin că e vorba despre un cinema de calitate şi că doar prejudecăţile stupide l-au ţinut în afara competiţiei! Polemica a mers până la nivelul de vârf al festivalului, selecţionerul, Thierry Fremaux, l-a vrut în competiţie, dar preşedintele Gilles Jacob s-a opus!

Înclin să cred că Gilles Jacob avea dreptate. Culmea e că însuşi Carlos, sângerosul venezuelean aflat în închisoare în Franţa, şi însurat cu avocata lui (franţuzoaică), protestează, pe motiv că filmul ar reprezenta un atentat la viaţa lui privată! Au şi teroriştii dreptul la intimităţile lor! Dar să nu-i lăsăm nici pe terorişti să ne strice Cannes-ul! (deşi, deja, l-au stricat, în sensul că, de 100 de ori pe zi, de câte ori intri la un film sau în Palatul festivalului, trebuie să te laşi controlat ca la aeroport, ceea ce nu numai că e incomod, dar îţi şi aduce mereu aminte pe ce lume te afli!).

Urmează un week-end foarte încărcat, pe Croazetă. Urmează şi o ploaie de mici premii paralele, în diverse secţiuni. La ora când scriu aceste rânduri mai sunt încă şase filme de văzut în competiţie, ceea ce e foarte mult. Nikita Mihalkov, cu "Exodul", va rula doar sâmbătă. Preşedintele juriului, Tim Burton, a spus că se simte ca Alice în Ţara Minunilor. Toată lumea moare de curiozitate să vadă cum o să rezolve "Alice" palmaresul, pentru că, e adevărat, de mult n-a mai avut Cannes-ul o selecţie cu atâtea filme bune! Legenda spune că atunci când Kiarostami a fost în juriu singurele cuvinte pe care le spunea despre câte un film erau: "mi-a plăcut!" sau "nu mi-a plăcut!".

În fond, la asta se reduce totul, la propriul gust; altfel nu se explică de ce, într-o revistă de cinema, un film din concurs e cotat ca extraordinar, iar în altă revistă, la fel de respectabilă, acelaşi film e numit o catastrofă, pe care, dacă o vezi, citez, "îţi vine să te arunci sub tren"! Aşa că, pe această linie şi din motive de timp şi de spaţiu, voi spune că "mi-au plăcut", şi le recomand neapărat pentru vizionare, mai ales două filme. "Biutiful", al mexicanului americanizat Alejandro Gonzales Inarritu (mult mai interesant acum decât în "Babel" sau în "21 Grame"), un film bântuit de moarte şi de poezie, un poem morbid şi stenic, în acelaşi timp, cu un Javier Bardem absolut memorabil.

Apoi "Bucuria mea", de Serghei Loznitza, un ucrainean născut în 1964, de formaţie matematician, aflat la debutul în lungmetraj, cu o imagine semnată de Oleg Mutu (432). E singurul film de debut din competiţie şi o mare revelaţie - despre vieţuirea şi supravieţuirea în "Rusia profundă", despre nebunie, violenţă şi autodistrugere, ca un blestem care se repetă, pe diferite spirale ale istoriei. Dacă cele două titluri nu vor figura în palmares, înseamnă că Alice nu va mai locui aici (adică în sufletul meu)!
Citeşte mai multe despre:   cannes,   film,   festival

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe

Monștri., un film de Marius Olteanu, din 27 septembrie în cinematografe
Galerie Foto După un parcurs festivalier de succes, Monștri., de Marius Olteanu, ajunge în cinematografele din România pe 27 septembrie. Înainte de lansarea filmului,  publicul din țară va avea ocazia să-i...

Weekend muzical la Palatul Suțu

Weekend muzical la Palatul Suțu
Seria de concerte Museicorum, afiliate în acest an Festivalului Internațional George Enescu, se încheie cu trei evenimente de excepție care vor avea loc la sfârșitul acestei săptămâni. Muzeul Municipiului...

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest

Claude Lelouch deschide cea de-a zecea ediție Les Films de Cannes à Bucarest
Galerie Foto Un bărbat și o femeie - Un homme et une femme. Milioane de bărbați și de femei de pretutindeni, vibrând la unison la un film devenit, de atunci, legendar. Cinema-ul ca experiență și senzație globală, capabil...

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București

Extinction Room (Hopeless.) la eXplore Festival la București
Extinction Room (Hopeless.), instalația audio performativă semnată de artistul Sergiu Matiș, va avea premiera la eXplore festival #14 - Bucharest International Contemporary Dance and Performance Festival,...

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila

Spectacolul Triburi, în regia lui Vlad Cristache, la Festivalul Zile și Nopți de Teatru la Brăila
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie 2019, de la ora 18.00, spectacolul Triburi. Codul bunelor BARIERE, în regia lui Vlad Cristache, se va juca în cadrul Festivalului Zile și Nopți de Teatru la Brăila (ediția a XIII-a,...

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității

„Descifrând portrete regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari”. O conferință despre construcția imaginii regalității
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României vă invită miercuri, 25 septembrie 2019, ora 18.00 la conferința Descifrând portretele regale: Ferdinand şi Maria – de la prinţi moştenitori la suveranii României Mari....

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019

România - cea mai mare distincție la „Vox Artis” 2019
În perioada 17 – 19 septembrie 2019 a avut loc la la Sibiu, în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția cu numărul 11 a concursului de canto „Vox Artis”. 20 de tineri artişti lirici din 7 țări au concurat în...

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu

Un program dens, excepțional, în cadrul Festivalului George Enescu
Galerie Foto În debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusă o nouă conferință din seria Forumul Internațional al Compozitorilor în sala de la Universitatea Națională de Muzică din București. Conferința este...

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România

Autobiografia lui Edward Snowden, “Dosar permanent”, lansată în România
Editura Nemira publică autobiografia controversatului Edward Snowden, americanul care a dezvăluit lumii întregi pericolele sistemelor de supraveghere a comunicațiilor și internetului, și a fost inculpat de spionaj...

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă

Un program de Festival dens pentru ziua de 19 septembrie, cu șase evenimente marcate pe agendă
Galerie Foto De la ora 10.00, în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, se pot urmări live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct în sală, la Universitatea Națională de Muzică din București, discuțiile cu...

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie

Mihail Siskin, scriitorul care a făcut să renască literatura rusă, revine în București pe 8 octombrie
Marti, 8 octombrie 2019, indragitul scriitor Mihail Siskin, considerat cel mai important autor rus contemporan si singurul care a primit toate cele trei mari premii literare rusesti, revine in Bucuresti la invitatia...

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!

Plimbare în pași de dans prin parc, în premieră națională, la Sibiu!
Teatrul „Gong” prezintă pentru prima dată în România conceptul „Happy Manif”, un demers coregrafic inițiat de David Roland și Valeria Giuga (Franța). Spectacolul va fi prezentat publicului larg...

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!

Drum lin printre îngeri, dragă Ducule!
Galerie Foto Regizorul Alexandru Darie, managerul Teatrului Bulandra, a plecat dintre noi. Mult prea devreme. Avea doar 60 de ani. Noblețe și talent. Absent și mereu supraviețuitor. Spațiul lui de zbor era...

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București

Teatru rom la Teatrul Evreiesc de Stat din București
Galerie Foto Vineri, 20 septembrie, de la ora 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat din București și compania de teatru rom Giuvlipen vă invită la spectacolul „Kali Traš/ Frica neagră”, primul spectaocol de teatru despre...

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia

Moonlighting, de Teodora Bogdan, la Galeria Estopia
Galeria Estopia are vești noi la început de septembrie: după deschiderea spațiului Estopia cu numărul 2 de la Lugano, Elveția, din 12 septembrie, Estopia București are plăcerea să vă invite la prima expoziție ...
Serviciul de email marketing furnizat de