x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Biroul, zona de lucru

Biroul, zona de lucru

22 Apr 2005   •   00:00

INTERIOR
Indiferent de dimensiunile unei locuinte, un loc special il ocupa, in majoritatea cazurilor, biroul. El nu trebuie sa fie o sursa de deranj pentru ceilalti membri ai familiei, mai ales daca in incaperea respectiva se desfasoara si un program cu clientii. Daca lucrul acasa nu este permanent, ci ocazional, biroul se poate amenaja intr-un colt de camera. Posibilitatile sunt variate. Un astfel de birou poate fi pozitionat in dormitor sau in zona de zi, fie in apropierea unei ferestrei din living, fie in spatele unor dulapuri - cu rol de mascare a spatiului - sau dupa un paravan.

Proiectantul locului pentru lucrul la domiciliu ia in considerare mai multe aspecte:
  • tipul de activitate care se desfasoara in acel spatiu;
  • mijloacele tehnice necesare pentru utilizarea spatiului respectiv;
  • daca in acest spatiu se va desfasura si un program de primire a clientilor sau nu;
  • daca este de ajuns pentru amenajare un colt de camera sau este nevoie de o incapere separata.

    In functie de aceste considerente, se recurge ulterior la amenajarea biroului, ce implica atat iluminarea si decorarea incaperii, cat si alegerea unui mobilier corespunzator.

    Alegerea mobilierului de birou

    Nu se poate spune ca exista o detasare intre mobilierul pentru biroul destinat locuintelor si cel cerut preponderent de firme. Alegerea mobilierului, in ambele situatii, poate fi relativ usoara daca beneficiarul se adreseaza specialistilor, de regula designerilor de interior. Acestia cunosc firmele specializate in produse si servicii pentru birouri. Cea mai mare parte dintre furnizorii de mobilier au experienta si pot oferi game diversificate de produse si, de asemenea, dispun de echipe profesioniste care sa asigure un montaj conform planurilor arhitectului si ale designerilor de interior. Orice propunere de amenajare trebuie sa fie in acord cu nevoile beneficiarului si posibilitatile financiare ale acestuia. Ca sa se obtina un pret mai bun, se poate apela la mai multi furnizori, retinand pe cei care ofera, in primul rand, produse de calitate, livrare si montare in termeni prestabilit i conform unui contract.

    In alegerea mobilierului de birou trebuie respectate anumite cerinte:
  • mobilierul sa asigure pozitia corecta a partilor corpului in timpul lucrului;
  • amplasarea in incapere si combinarea adecvata a mobilierului din punct de vedere functional si estetic.

    Piesele de baza

    In opinia multor specialisti, cea mai importanta piesa de mobilier pentru birou este scaunul. Un scaun ergonomic trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii :
  • 1. sa permita beneficiarului sa stea cu bratele drepte de la umar si, respectiv, cu coatele indoite;
  • 2. sa permita beneficiarului sa stea pe scaun cu genunchii indoiti si cu picioarele sprijinite pe podea sau pe un suport;
  • 3. sa dispuna de un spatar care sa pastreze pozitia corecta a coloanei vertebrale.

    Un birou trebuie sa includa urmatoarele piese de baza:
  • masa de lucru, cu o suprafata minima a blatului de 85x150cm;
  • un scaun de lucru ergonomic;
  • lampa de birou;
  • dulapuri de depozitare;

    In timp, biroul poate necesita unele modificari, de aceea este de preferat mobilierul format din module - demontabile, usor de deplasat si de asezat (rafturi independente cu fata dubla, scaune ergonomice, fotolii).

    Daca se primesc si clienti, este nevoie de minimum doua scaune confortabile si o masa, precum si de o zona pentru haine (cuiere).

    De asemenea, este importanta depozitarea documentelor, pentru acestea fiind necesare dulapuri, sertare, rafturi.

    Organizarea spatiului

    Este foarte importanta amplasarea mesei in apropierea ferestrei, cu fata spre intrare. Latura biroului pe care se afla scaunul sa nu fie la o distanta mai mica de un metru de perete sau alte mobile, pentru a se permite accesul usor in zona propriu-zisa de lucru.

    Obiectele de birou trebuie grupate in functie de frecventa utilizarii lor. Cele folosite mai des vor fi la indemana, pe masa, iar celelalte pot fi chiar si intr-o alta incapere.

    Mobilierul biroului actual, dotat cu aparatura electronica (computer, imprimanta, telefon, fax), este astfel proiectat incat cablurile aparatelor sa poata fi incorporate, in felul acesta evitandu-se aspectul inestetic si eventualele accidente sau situatii incomode.

    Nu in ultimul rand, trebuie mentionata importanta iluminatului artificial si natural al spatiului de lucru. Exista chiar specialisti in luminotehnica, iar ei pot recomanda, pe criterii stiintifice, solutiile cele mai adecvate. Fara o iluminare corecta, munca de la birou, indiferent ca se desfasoara acasa sau intr-un sediu de firma, poate afecta serios sanatatea, mai ales in conditiile utilizarii frecvente ale computerelor, ce solicita foarte mult vederea.

    Cu siguranta ca amenajarea unui spatiu de lucru confortabil nu este deloc usoara, dar respectarea unor reguli minime va contribui decisiv la clarificarea optiunilor.

    Diana Roata
  • ×
    Subiecte în articol: lucru birou