x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Farmecul discret al muzeului Zambaccian (II)

0
Autor: Simina Stan 18 Feb 2009 - 00:00

LA FAIMA COLECŢIEI SE ADAUGĂ SOBRIETATEA ARHITECTURALĂ A CLĂDIRII INTERBELICE.
Într-o lume în care autenticul şi unicitatea sunt înlocuite de produsul de serie, această casă respiră o ambianţă fermecătoare, în care pluteşte harul transmis admiratorului de artă de subtilităţile tuşelor unor artişti remarcabili. "A fost un vis de tinereţe desfăşurat timp de o viaţă cu multă pasiune, cu toată tenacitatea, punând în joc toate resursele materiale pentru realizarea a ceea ce şi-a propus: un muzeu", scria Henri Catargi.



În 1933, Emanoil Bucuţa publica în revista Boabe de grâu un articol despre colecţie, întrucât Krikor Zambaccian anunţase că doreşte să o doneze pe atunci Primăriei Bucureştiului, aşa cum făcuse înainte Anastase Simu cu muzeul său. În fotografiile făcute pe vremea aceea, pereţii casei din Strada Vasile Lascăr numărul 48 erau neîncăpători pentru tablourile aranjate "câte şase, şapte în rând în câte trei, patru caturi, aşa încât unul curge într-altul şi ochiul se pierde".

LA NUMĂRUL 21 BIS
Clădirea se află pe Strada A a parcelării Mormand, devenită aviator Demetriad, ulterior ing. Al. Davidescu, actuală Muzeul Zambaccian. Conform inventarului PMB păstrat la arhivele Primăriei Municipiului Bucureşti, din dosarul numărul 22 din 1942 reiese că inginerul Radu Comşa a primit o autorizaţie de a construi pe parcela de la numărul 21 bis. Din păcate, dosarele de la numărul 4 la 75 din 1942 nu mai figurează în arhivă, astfel planurile originale şi autorizaţia de construcţie a casei nu se păstrează. Se cunoaşte însă că a fost proiectată în 1942 şi extinsă în 1957 de C.D. Galin, un arhitect puţin cunoscut. Din actul de donaţie semnat de Krikor H. Zambaccian reiese că acest imobil a fost cumpărat cu "actul autentificat de Tribunalul Ilfov la nr. 31544/943".

AMINTIND DE ORIENT

Clădirea te duce cu gândul la originile familiei tatălui său, Hangop Zambaccian, venit din Cezareea Capadociei, fiind un exemplu de regionalism balcanic inspirat de casele secolului al XVIII-lea, cu etajul puţin în consolă, distilat prin filtrul arhitecturii interbelice. Aceasta reprezintă o manifestare de originalitate într-un ţesut în care restul construcţiilor sunt moderniste, neoromâneşti, eclectice sau mauro-florentine, în foarte puţine cazuri se întâlnesc mai mult de o astfel de clădire pe aceeaşi stradă.

Volumetria specific interbelică prezintă influenţe tradiţionale ale arhitecturii vernaculare orientale, fiind caracterizată prin simplitate şi prin utilizarea potenţialului expresiv al plinului. Formele sunt aduse la esenţă, cu mici decoraţiuni ale ancadramentelor ferestrelor, traforuri şi garguie. Plastica faţadelor este modelată diferit prin volume ce alcătuiesc turnuri, contraforturi sau galerii şi decorată cu garguie, capete de lei sau lupi, grilaje din fier ciocănit rece la ferestre şi terasă, mici panouri traforate aplicate pe faţadele dinspre stradă. Nu există o prioritate între tendinţa de verticalitate şi orizontalitate, clădirea fiind alcătuită din subsol, parter şi etaj. Există un acces secundar, garaje, un oficiu şi bineînţeles camere pentru servitori.

Tencuiala drişcuită din imitaţie de calcio-vechio conferă faţadelor o reliefare plăcută. De altfel, în general textura rugoasă a elevaţiilor imobilelor interbelice duce la o patinare şi o îmbătrânire mai frumoasă a clădirilor decât dacă tratarea lor ar fi lisă. Structura este din cărămidă şi beton armat, cu planşee din beton. Felul în care sunt aşezate golurile pe faţade este aleatoriu, datorat probabil preferinţelor estetice ale arhitectului Galin, cu forme şi dimensiuni dintre cele mai diferite, astfel încât să nu poţi bănui ce s-ar afla în spatele lor, ce funcţiune are acea încăpere. Ancadramentele ferestrelor din piatră sunt decorate cu mici elemente vegetale şi cu motivul frânghiei răsucite. Acoperişul are şarpanta în pante line, ce cauzează frecvent infiltraţii.

DECORAŢIA INTERIOARĂ

Comunicarea între spaţiile interioare ale parterului – hol, salon şi sufragerie –, se face prin arce în mâner de coş, care nu se regăsesc şi la etaj. Întâlnim în interior nişe, şemineuri şi piese de mobilier de colecţie. Grinzile aparente din stejar băiţuit au rol decorativ. Grinzile, scara interioară şi galeria sunt din stejar, fiind realizate probabil direct după desenele arhitectului Galin.

AMPLE REAMENAJĂRI

Lucrările de reparaţii au început în anul 2007 cu acoperişul, continuând în 2008. Clădirea nu a fost însă consolidată. În exterior au fost curăţate faţadele, decoraţiile din piatră şi treptele de acces. Tencuiala a fost refăcută cu praf de piatră şi s-au înlocuit olanele zidului de împrejmuire, acolo unde lipseau, cu olane produse la Sighişoara. Au fost reparate sau înlocuite toate elementele din lemn. Tabla acoperişului schimbată, deşi s-a dorit înlocuirea ei cu olane produse la Sighişoara, acest lucru nu a fost posibil. De asemenea, burlanele şi jghiaburile sunt noi.

În interior la etaj s-a reuşit reutilizarea unor spaţii de depozitare şi băi în galerii, de exemplu încăperea unde sunt expuse acum lucrările de grafică. Astfel, la etaj a putut fi regândit modul de vizitare ca un circuit continuu, neîntrerupt de spaţii inaccesibile.

Parchetul, grinzile şi scara originală din stejar au fost curăţate. Pereţii au fost vopsiţi într-o culoare vie, luminatorul parterului reparat, iar instalaţia de încălzire a fost înlocuită. Două dintre încăperile subsolului au fost amenajate în spaţiu de expoziţie, în fosta cramă au fost refăcute bolţile camerei, tencuiala fiind identică cu cea exterioară, s-au utilat o bucătărie şi o spălătorie. Reamenajarea grădinii de vară este poate unul dintre cele mai reuşite aspecte dintre toate intervenţiile realizate.

PANOTARE MODERNĂ

O dată cu lucrările de reamenajare a clădirii muzeului, o parte dintre operele de artă împreună cu ramele lor au fost restaurate. În ceea ce priveşte panotarea s-a pornit de la conceptul de a amenaja o casă într-un spaţiu de expoziţie, de a recompune atmosfera şi nu de a recrea complet interioarele. Dintre toate camerele, doar biroul a fost refăcut după fotografiile ce datează din anii 1940.  În prezent, lucrările sunt expuse într-o manieră diferită, fiind normal ca panotarea să varieze. În ce muzeu, astăzi mai sunt tapetaţi pereţii de sus până jos cu tablouri? Zambaccian descrie în memoriile sale dezavantajele unei astfel de expuneri la muzeul Simu "pe cinci rânduri de tablouri, cum erau aşezate înainte ca Marius Bunescu să fi reorganizat muzeul. În timp ce priveam într-o zi în sus spre tavan, la ultimul rând de tablouri, unde era cocoţat un tablou de Signac, Simu se apropie intrigat şi mă întreabă de ce mă uit la luminator".

De altfel, conform principiilor de conservare a operelor de artă, acestea nu se expun continuu, întrucât trebuie să rămână anual o perioadă în microclimatul special al depozitelor. În mod normal, grafica poate fi expusă doar şase luni pe an. Acesta fiind motivul pentru care nu sunt expuse toate piesele colecţiei Zambaccian, ele urmând a fi expuse pe rând. În intimitatea unei colecţii impresionante, un audioghid, muzică în surdină şi o ceainărie în grădina presărată cu opere de Paciurea, Medrea şi Oscar Han ar transforma locul într-o adevărată oază bucureşteană. Poftiţi la Muzeul Zambaccian!

OPERE DE ARTĂ

Încă din prima încăpere, biroul, recunoşti fineţea lui Pallady, apoi Grigorescu, urmat de farmecul lui Tonitza, iar în ultima încăpere a parterului, Luchian te invită la visare. În dreptul scărilor Iser şi un expresiv şi colorat portret al soţiei lui Zambaccian, Arşaluis, de Padina. La etaj, Petraşcu, Theodorescu Sion, Ressu, Ştefan Popescu, Dărăscu şi, nu în ultimul rând, punctul de atracţie al acestei colecţii, grupul de impresionişti. În total sunt 18 impresionişti francezi, printre care nume sonore: Paul Cézanne, Renoir, Camille Pisario, Alfred Sisley, Henri Matisse şi Maurice Utrillio, lucru destul de rar întâlnit în colecţiile particulare din România. Colecţia de sculptură nu este la fel de impresionantă ca pictura, un Brâncuşi, bustul Micei Bogdan Piteşti de Dimitrie Paciurea, Nudul lui Ion Jalea, Ion Vlasiu, Alexandru Călinescu, Frederic Stork, Miliţa Petraşcu şi mai multe lucrări ale lui Oscar Han şi Cornel Medrea.

Portret

Portretul lui Krikor H. Zambaccian, realizat de unul dintre pictorii săi preferaţi, Corneliu Baba, în anul 1957, când colecţionarul avea vârsta de 68 de ani.



1 Faţada principală străjuită de statuile lui Oscar Han

2 Faţada dinspre Strada Emile Zola înfăţişează o clădire ale cărei faţade nu seamănă una cu alta

3 Ancadramentul din piatră al ferestrelor parterului decorat cu elemente
vegetale, motivul frânghiei răsucite şi un grilaj din fier ciocănit la rece

4 Faţada dinspre curtea nou reamenajată a clădirii Zambaccian, cu veranda de lemn recondiţionată şi sculpturi de Cornel Medrea şi Oscar Han



1 Sala Luchian

2 Subsolul, reamenajat în sală de expoziţie

3 Fosta cramă, cu mobilierul încastrat şi şemineul, ambele autentice

4 Salon din casa Zambaccian din Strada Vasile Lascăr 48

5 Galeria de grafică, spaţiu câştigat prin demontarea unui spaţiu de depozitare

Mulţumim pentru amabilitate Muzeului Naţional de Artă a României, Muzeului Zambaccian şi Aedificia Carpaţi
Citeşte mai multe despre:   zambaccian,   clădiri de patrimoniu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Antena 1 lanseazã campania Ajut eu

Antena 1 lanseazã campania Ajut eu
La împlinirea a 26 de ani de existenţã pe piaţa media din România, Antena 1 lanseazã campania Ajut eu, un punct de întâlnire al oamenilor care au nevoie de ajutor, cu cei care îl pot acorda. Astfel, pe 29...

Alina Ceușan și Carmen Grebenișan despre Asia Express: “Tot ce se întâmplă aici e la un alt nivel”

Alina Ceușan și Carmen Grebenișan despre Asia Express: “Tot ce se întâmplă aici e la un alt nivel”
Galerie Foto Alina Ceușan și Carmen Grebenișan au lăsat lumea digitală și au plecat în aventura vieții lor în cel de-al treilea sezon Asia Express, show ce va începe la Antena 1 în primăvara anului viitor. Deși aveau...

Chef Scãrlãtescu a pierdut încã un concurent din echipa mov. Emisiunea, lider detaşat de audienţã

 Chef Scãrlãtescu a pierdut încã un concurent din echipa mov. Emisiunea, lider detaşat de audienţã
Galerie Foto Cea de-a doua confruntare a show-ului culinar “Chefi la cuțite” a fost marţi seară lider incontestabil de audiență, pe toate segmente de public. Emisiunea prezentată de Gina Pistol a adunat în fața micilor ec...

Neatza transmite live din cel mai mare centru logistic din Sud-Estul Europei

Neatza transmite live din cel mai mare centru logistic din Sud-Estul Europei
Galerie Foto Se cunosc de mai bine de 30 de ani şi tot de atunci îi leagã o frumoasã prietenie. Au acumulat împreunã mii de ore de transmisiuni în direct şi sute de ediţii speciale, au bifat premierã dupã premierã şi...

Robert de Niro, impresionat de tehnologia care l-a întinerit pentru rolul din "The Irishman"

Robert de Niro, impresionat de tehnologia care l-a întinerit pentru rolul din "The Irishman"
Noile tehnologii de modificare facială îl ajută pe Robert De Niro să arate cu zeci de ani mai tânăr în noul film Netflix "The Irishman", însă actorul american recunoaşte că este îngrijorat că îmbătrâneşt...

Nico despre experiența Asia Express: “Am emoții în fiecare zi”

Nico despre experiența Asia Express: “Am emoții în fiecare zi”
Galerie Foto Nico a plecat împreună cu fiica ei, Alexandra, pe Drumul Comorilor în cel de-al treilea sezon Asia Express. Chiar dacă avea o idee despre ce urmează să se întâmple, cursa a luat-o prin surprindere. “E o...

Financial Times va avea o femeie redactor șef, după demisia veteranului Lionel Barber

Financial Times va avea o femeie redactor șef, după demisia veteranului Lionel Barber
Lionel Barber va demisiona în ianuarie 2019 din funcţia de redactor şef al publicaţiei britanice Financial Times (FT), încheind un mandat de 14 ani. Cele mai important evenimente din această perioadă au...

Echipa FreeStay, juraţii celui de-al doilea battle Chefi la cuţite

Echipa FreeStay, juraţii celui de-al doilea battle Chefi la cuţite
Galerie Foto Dupã o primã confruntare pe echipe şi un prim duel în care chef Cãtãlin Scãrlãtescu a pierdut deja primul om din echipa mov, seara de marţi le va aduce celor 20 de concurenţi rãmaşi în lupta pentru marele...

Prima confruntare pe echipe ”Chefi la cuțite”, lider absolut de audiență. Primul concurent eliminat, din echipa lui chef Scãrlãtescu

Prima confruntare pe echipe ”Chefi la cuțite”, lider absolut de audiență. Primul concurent eliminat, din echipa lui chef Scãrlãtescu
Galerie Foto Prima confruntare pe echipe a clasat cel mai iubit show culinar ca lider detașat de piață pe toate categoriile de public, în intervalul 19.59-23.51 în care a fost difuzat. Cei din fața micilor ecrane au urmărit...

Pachete speciale la Bansko, pentru sporturile de iarnă

Pachete speciale la Bansko, pentru sporturile de iarnă
Galerie Foto În timp ce România așteaptă dezvoltarea infrastructurii, Bulgaria urcă, în fiecare an, în topul celor mai bine vândute destinații de iarnă. Pachetele turistice pentru stațiunea Bansko sunt din ce în ce mai...

Valea Prahovei rămâne în topul preferințelor pentru sărbătorile de iarnă

Valea Prahovei rămâne în topul preferințelor pentru sărbătorile de iarnă
Galerie Foto România ar putea fi o țară 100% turistică, însă acest lucru este greu de realizat, mai ales acolo unde autoritățile locale și proprietarii de hoteluri nu vor să se promoveze. Deși pare imposibil, sunt zone...

Black Friday 2019. Ce surprize pregătește WatchShop

Black Friday 2019. Ce surprize pregătește WatchShop
Galerie Foto Anul acesta, campania de Black Friday a magazinului de ceasuri WatchShop începe în seara zilei de joi, 14 Noiembrie 2019 și va ține până duminică seara, 17 Noiembrie 2019. WatchShop va avea o multitudine de oferte...

Eduard și Bianca au fost favoriții publicului în ediția a noua și merg în finală

Eduard și Bianca au fost favoriții publicului în ediția a noua și merg în finală
Eduard și Bianca se cunosc de mai bine de 10 ani, iar de 9 ani s-au apucat de magie împreună. Nu sunt un cuplu doar pe scenă, de un an și jumătate sunt căsătoriți și se completează foarte bine! Cu un număr ca...

Actrița Laurel Griggs a murit la doar 13 ani

Actrița Laurel Griggs a murit la doar 13 ani
Actrița Laurel Griggs, care a avut peste o mie de apariții în reprezentanții pe Broadway și a participat de două ori la emisiunea Satruday Night Live, a murit la vârsta de 13 ani, în urma unor...

Echipa DeMoga, jurații primului battle Chefi la cuțite

Echipa DeMoga, jurații primului battle Chefi la cuțite
Galerie Foto Luni seară se aruncă zarurile, căci cei 21 de concurenți aleși de Sorin Bontea, Florin Dumitrescu și Cătălin Scărlătescu vor intra pentru prima oară în bucătăria Chefi la cuțite, în formula aleasă de...
Serviciul de email marketing furnizat de