x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Istoria beculeţelor de brad a inceput pe tărăm american

Istoria beculeţelor de brad a inceput pe tărăm american

22 Dec 2007   •   00:00

Luminiţele, omniprezente iarna, inveselesc casele la interior, dar şi la exterior. De unde există această tradiţie a ornamentelor luminoase? Cui i-a venit ideea de a folosi electricitatea in scop decorativ?

Luminiţele, omniprezente iarna, inveselesc casele la interior, dar şi la exterior. De unde există această tradiţie a ornamentelor luminoase? Cui i-a venit ideea de a folosi electricitatea in scop decorativ?

Răspunsul il aflăm pe tărăm american, acolo unde Edward Hibberd Johnson a folosit in propria casă, pentru prima dată, becurile la impodobirea unui brad de Crăciun. Şi asta s-a intămplat in 1882, la 22 decembrie, in New York, unde o instalaţie improvizată cu 80 de becuri de mărimea unui ou l-a impresionat aşa de tare pe un reporter de la ziarul Detroit Post and Tribune, incăt a sunat la uşa proprietarului. Edward H. Johnson era la vremea aceea vicepreşedinte al companiei electrice conduse de Thomas Alva Edinson, celebru inventator al becului cu filament (inventat in 1879). Reporterul Croffut a fost invitat să observe revoluţionara instalaţie, care avea becuri colorate in alb, roşu şi albastru.

Fiecare oraş cu o populaţie majoritar de reliegie creştină are propriul brad de Crăciun. In multe capitale europene, brazii simbol constituie adevărate atracţii turistice, fiind de regulă poziţionaţi in zone comerciale. Şi atunci cănd nu există o zonă comercială, se organizează una sub forma tărgurilor dedicate Crăciunului (cum se intămplă mai ales in oraşele cu tradiţie catolică).

Luminiţele de brad au fost şi sursă de inspiraţie pentru instalaţiile folosite acum pentru decorarea faţadelor clădirilor. Materialele revoluţionare asigură rezistenţă şi funcţionare a luminiţelor indiferent de vreme sau de temperatură

Inceput fără succes

Pentru că distribuţia publică a energiei electrice in oraşele americane nu exista, aşa cum există astăzi peste tot in lume in mediile urbane, mulţi folosind pentru iluminarea casei generatoare independente, era complicat şi costisitor să-şi facă o instalaţie de iluminat bradul. Mai mult decăt atăt, nici măcar soclul electric nu era incă inventat, aşa că o instalaţie similară celei lui Edward Johnson era foarte dificilă şi cerea mult timp pentru a fi realizată. Opinia publică nu era convinsă de utilitatea unei asemena instalaţii, drept pentru care ea nu s-a bucurat de succes imediat.

Preşedintele dă tonul

Preşedintele American de la aceea vreme (al 22-lea), Grover Cleveland, a sponsorizat in 1895 prima instalaţie de iluminat bradul de la Casa Albă. A fost un brad uriaş care a necesitat mai mult de 100 de beculeţe multicolore pentru a putea fi frumos şi spectaculos impodobit. Acest eveniment a atras atenţia intregii prese şi implicit a opiniei publice. Modelul preşedintelui a fost preluat de familiile americane celebre şi bogate. Acestea au fost evenimente mondene foarte mediatizate, cu atăt mai mult cu căt costul unei instalaţii era piperat, la inceputul anilor 1900 putănd ajunge la suma echivalentă azi cu 2.000 de dolari SUA. Preţul includea un generator special şi serviciile electricienilor care realizau instalaţia luminoasă. Familiile mai modeste foloseau baterii mai mici şi mai ieftine pentru a improviza o instalaţie de brad. Celebra firmă General Electric (GE) era pe atunci singura care oferea spre inchiriere becuri miniaturale, ca alternativă la costisitoarele instalaţii.

Prima instalaţie de-a gata

Şi cu toate articolele de mediatizare despre instalaţiile pentru brad şi cu tot efortul unei mari companii de a inchiria la preţuri avantajoase diferite componente, beculeţele de brad nu au avut succesul scontat. Soluţia salvatoare a venit tot din partea GE. In 1903, compania a venit cu o ofertă specială: prima instalaţie realizată de-a gata. Era foarte scumpă, echivalentul azi a 80 de dolari SUA. Aşa că multe magazine din oraşele electrificate ofereau spre inchiriere, pe sezon, aceste instalaţii la preţul echivalent azi de 10 de dolari SUA. Interesant este faptul că, deşi GE a văndut prima instalaţie electrică pentru brad, compania nu realiza legătura intre componente, respectiv becuri. Aceasta era făcută de American Eveready Company, care a incercat să patenteze legarea in ghirlandă a becurilor. Dar Oficiul de Invenţii şi Mărci Inregistrate din SUA a respins cererea, considerănd că o astfel de instalaţie nu este o nouă invenţie, motivănd că putea fi realizată de oricine care avea cunoştinţe elementare in domeniu.

Comerţ infloritor

Pentru că in SUA a fost inventată instalaţia electrică pentru pomul de Crăciun, era firesc ca aceasta să fie folosită şi in scop publicitar. Curănd după ce a fost produsă pe scară largă, iar preţul a devenit accesibil, fiecare magazin respectabil avea propriul brad impodobit cu luminiţe, care atrăgea şi mai mulţi clienţi, evident cu copiii lor. Macy’s (www.mancys.com), acum un lanţ comercial celebru cu 500 de locaţii, a deschis primul magazin in 1858 la New York. In 1870 are propriul Moş Crăciun in magazin şi stabileşte noi standarde de decorare a vitrinelor pentru Sărbătorile de iarnă. De atunci, in fiecare an, Macy’s işi surprinde clienţii cu decoraţiuni luminoase pe faţadele impunătoare ale fiecărui super-magazin pe care-l deţine. Un alt lanţ cunoscut de retail in SUA este Saks Fifth Avenue. Numele celor 50 de magazine este sinonim cu eleganţa şi luxul, aici existănd produse şi, in special, haine semnate de toţi marii designeri de modă din lume. Şi acest lanţ de showroomuri luxoase (www.sackfifthavenue.com) plăteşte mare atenţie ornamentaţiei luminoase de pe faţade, fiecare an fiind un nou prilej de spectacol vizual pentru clienţi şi turişti.

×
Subiecte în articol: brad sfatul inginerului instalaţie