x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Tabăra de gheaţă

Tabăra de gheaţă

de Alina Iancu    |    17 Feb 2011   •   15:12
Tabăra de gheaţă

 În inima Alpilor, la 2500 de metri înălţime deasupra nivelului mării, într-un decor care îţi taie răsuflarea a fost creată o tabără mai puţin obişnuită, dar care oferă o experienţă unică. Pentru al cincilea an consecutiv reprezentanţii Volvo au organizat în Alpii austrieci, pe muntele Kitzsteinhorn din localitatea Kaprun, Volvo Ice Camp. Tabăra este creată exclusiv din zăpadă şi gheaţă şi include patru iglu-uri legate între ele care servesc drept showroom auto, bar şi loc de relaxare şi alte şapte căsuţe din gheaţă folosite ca dormitoare pentru oricine doreşte o experienţă rece ca gheaţa.

Excavatoare, baloane şi fiare de călcat

Construcţia taberei a durat două luni, timp în care s-a muncit neîntrerupt indiferent de condiţiile meteo şi de vântul de peste 70 de km la oră pe care muncitorii au fost nevoiţi să le îndure pe gheţarul din Kaprun. În final s-a obţinut un bar, lounge, un showroom Volvo şi un loc de luat masa, toate din gheată. Pentru ridicarea pereţilor au fost folosite perne de aer supradimensionate între care s-a turnat zăpada şi numai atunci când aceasta s-a bătătorit şi a devenit un bloc solid, uriaşele baloane au fost îndepărtate. La interior au fost folosite blocuri de gheaţă de peste 800 de kilograme tăiate direct din lacul glaciar din apropiere şi transportate cu macaraua până la iglu-uri. Din ele au fost “sculptate” cu drujba, un loc special pentru DJ, locurile pentru montatea corpurilor de iluminat, scaunele din lounge de peste o tonă fiecare şi interioarele confortabile ale dormitoarelor. Barul s-a dovedit a fi cel mai problematic întrucât trebuia să arate perfect, acela fiind punctul principal de atracţie. Soluţia a fost una mai puţin aşteptată, dar cu rezultate impecabile. Angajaţii Volvo au recurs la un fier de călcat cu care au netezit fiecare imperfecţiune până când totul a devenit fără cusur.

Pentru showroom a fost creat un piedestal pe care a fost aşezat cel mai nou model Volvo: S60 R - Design. Cel mai provocator moment s-a dovedit a fi transportatrea autovehiculului de la poalele muntelui până la altitudinea de 2500 de metri. Într-un loc în care şoselele lipsesc cu desăvârşire singura modalitate de transport a rămas cea la care apelează fiecare skior: telecabina. Pe cabluri a fost instalată o gondolă de marfă de care a fost suspendată maşina în jurul căreia au fost montate bare de fier şi oţel. Ca şi construcţia taberei, transportul maşinii s-a dovedit spectaculos. Timp de mai multe minute aceasta a plutit la mai bine de treizeci de metri deasupra prăpăstiilor abrupte ale muntelui. În final a fost manevrată cu precizie şi aşezată pe piedestalul de gheaţă din interiorul celui mai răcoros showroom.

Distracţie la -25 de grade

Pe timpul zilei Volvo Ice Camp este deschis vizitatorilor şi skiorilor. Pe platforma pe care este amenajată întreaga tabără, au fost amplasate şezlonguri de unde vizitatorii pot admira panorama sau se pot bucura de razele soarelui şi de frumuseţea crestelor care străpung norii. Tot acolo pot fi testate cele mai performante echipamente de ski. După ce ultima gondolă părăseşte vârful muntelui, tabăra trece la programul de noapte pregătit pentru cei care au optat să rămână într-unul dintre iglu-urile special amenajate. Mai întâi fiecare dintre cei rămaşi se reface la un grătar tradiţional, iar apoi se dă startul distracţiei. Alături de iglu-uri a fost amenajat un turn de gheaţă pe care cei mai curojoşi se pot încumeta să îl cucerească, alţii pot participa la un concurs de tras cu arcul în condiţii mai puţin obişnuite ţinând cont de temperaturile care coboară sub minus 20 de grade. Ulterior întregul grup participă la o căţărare nocturnă pe versanţii gheţarului.

La întoarcere răspalata unei astfel de zile este pe măsură: un program se relaxare ca acasă numai că de data aceasta, mult mai intens şi dus la extrem. Mai întâi se poate petrece un timp într-un tipi, cort nomad în mijlocul căruia este aprins un foc, apoi se merge la saună, după care pot fi admirate milioanele de stele dintr-un jacuzzi amplasat în aer liber. În final oaspeţii sunt aşteptaţi în cele şapte dormitoare îngheţate care pot găzdui 21 de persoane.

Patul de gheaţă

În limba inuită “iglu” înseamnă “casă” şi se foloseşte pentru orice tip locuinţă, indiferent de materialele care au fost folosite la construcţia ei. Cu toate acestea, în afara societăţii inuite, “iglu” desemnează un adăpost construit din blocuri compacte din zăpadă, în general sub formă de dom.

Conform Wikipedia, iglu-urile sunt întâlnite în nordul Canadei şi în Groenlanda unde oamenii fie le construiesc în modul tradiţional, numai din zăpadă, fie folosesc zăpada ca izolator pentru pereţii din oase de balenă şi piei. Aerul prins între particulele de zăpadă acţionează ca material termoizolant ceea ce face ca, în condiţiile în care la exterior temperatura este sub -45 de grade Celsius, în interiorul locuinţei aceasta variază între +7 şi +16 grade când aerul este încălzit de corpul uman.

Există trei tipuri de iglu-uri. Cele mai mici sunt construite ca adăposturi temporare, pentru una sau două zile, cum este cazul celor de la Volvo Ice Camp. Iglu-urile intermediare sunt locuinţe semipermanente, cu o singură cameră folosită de una sau două familii. Acestea sunt întâlnite în micile sate inuite. Cele mai mari case de gheaţă sunt construite de obicei în grupuri de două. Una este folosită pentru ocazii speciale, iar cealaltă pentru locuit. Acestea pot avea până la cinci camere şi adăpostesc aproximativ 20 de persoane. Un iglu mare poate fi costruit şi prin alipirea celor mici, cu ajutorul tunelelor.

Zăpada folosită la construcţia unui iglu trebuie să fie de un anumit tip, care să permită formarea unor blocuri solide care să poată fi tăiate în mod corespunzător. Gaura rămasă în zăpadă în urma tăierii blocurilor este folosită ca jumătatea inferioară a locuinţei. La ieşire se construieşte un tunel scurt care reduce din puterea vântului, dar şi pierderile de căldură. La intrare sunt atârnate piei de animale care să impiedice transferul de aer. Contrar aparenţelor, datorită proprietăţilor izolatoare ale zăpezii, în interiorul unui iglu este cald şi confortabil. Zona de dormit este mai înaltă pentru ca locatarii să beneficieze de aerul cald care se ridică. Pe timpul nopţii zăpada din interior se înmoaie pentru ca a doua zi să îngheţe, ceea ce sporeşte rezistenţa iglu-ului.

La fel ca într-un igloo de la Polul Nord, la Volvo Ice Camp se doarme pe paturi de gheaţă. Peste ele sunt aşezate însă pături electrice, blană de ren şi saci de dormit special proiectaţi o noapte arctică.

Există două tipuri de pachete pentru care iubitorii de extrem pot opta: clasic şi romance. Primul costă 219 euro pe noapte de persoană, iar cel de-al doilea 236 de euro şi poate fi cumpărat numai de persoanele de peste 18 ani.

×
Subiecte în articol: volvo iglu ice camp