x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Bienala de Dans de la Veneţia 2019. Festivalul Internaţional al Dansului Contemporan         

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 25 Iun 2019 - 16:35
Bienala de Dans de la Veneţia 2019. Festivalul Internaţional al Dansului Contemporan         
Vezi galeria foto

La Bienală, noul este un limbaj care dă glas artelor. În afara artelor vizuale despre care am vorbit, există Bienala Dansului, din 21 în 30 iunie, Bienala Teatrului înte 22 iulie şi 5 august, Bienala Muzicii între 27 septembrie şi 6 octombrie.

Premiile au inaugurat Biennale Danza din acest an.

Leul de Aur pentru carieră a fost decernat  coregrafului Alessandro Sciarroni, iar Leul de Argint a revenit tânărului duo francez Théo Mercier şi Steven Michel.

În discursul de mulţumire, Sciarroni a mărturisit: “Aş vrea să mulţumesc Directoarei Artistice a Bienalei de Dans, Marie Chouinard, Preşedintelui Paolo Baratta şi Consiliului de Administraţie al Bienalei din Veneţia pentru acest premiu. Un premiu care, după părerea mea, pe lângă recunoaşterea muncii depuse în aceşti ani împreună cu persoanele extraordinare cu care am colaborat, intenţionează să privească mai ales spre viitor, alegând să onoreze o carieră care, evident, este încă în devenire.

Anunţul mi-a provocat o mare surpriză, m-a umplut de bucurie şi, ca de obicei când mi se întâmplă ceva extraordinar, m-a înfricoşat.  La distanţă de câteva luni de la această veste şi dincolo de aceste sentimente contrastante, s-a născut dorinţa de a întocmi o listă de mulţumiri indispensabile.

Aş începe prin a-mi îndrepta gândurile către maeştrii care au pimit în trecut această recunoaştere, faţă de care parcursul meu artistic pare probabil destul de puţin. Mulţumesc, în special, tuturor artiştilor care au înţeles cât este de necesar să ieşi din graniţele propriei discipline pentru a povesti complexitatea contemporaneităţii. Dar şi celor care au hotărât să rămână în interiorul hotarelor tradiţiei, menţinând-o vie.

Aş vrea să mulţumesc mai ales celor care, din cauza ideilor lor radicale au fost excluşi din circuitul oficial şi de la premieri: mulţumesc că nu au cedat compromisurilor, nici atunci când publicul a părăsit sala sau când s-a afirmat că ceea ce fac ei nu este dans. Le mulţumesc că generaţia mea şi generaţiile mai tinere nu trebuie să mai ducă aceeaşi bătălie.    (…)

În sfârşit le mulţumesc că ne-au povestit că uneori este important să-ţi trădezi proprii maeştri: vă suntem recunoscători şi pentru că aţi reuşit să ne iertaţi de câte ori v-am trădat şi pentru dăţile în care o vom face din nou.

Aş vrea să continui să transmit mulţumiri tuturor dansatorilor, performerilor, maeştrilor de lumini şi muzicienilor, persoanelor care m-au ajutat cu cunoştinţele lor, producătorilor cu care am colaborat în aceşti ani şi care au avut grijă de munca mea din punct de vedere tehnic, administrativ şi al comunicării. Sunt fericit să vă am pe unii dintre voi alături de mine astăzi.

În dans am găsit un teritoriu fertil şi inspiraţia pentru lucrările mele, ca într-o ţară în care este posibil să fii primit chiar dacă nu te-ai născut acolo. Din acest motiv mulţumesc din inimă tuturor celor care au avut încredere în mine şi care şi-au imaginat că aş putea să rămân în ea.

Aş vrea să dedic acest premiu familiei mele, prietenilor şi amintirii mătuşii mele, Maria Pia, care avea cu 30 de ani mai mult decât mine şi suferea de sindromul Down. Ea m-a învăţat că timpul se dilată atunci când faci mult timp un singur lucru şi, într-un amunit sens, de la ea am învăţat să pierd premeditat noţiunea timpului”.

Deşi festivalul artelor spectacolului – teatru, muzică – era important şi înainte de 1999, în dans sunt multe ocazii interesante de a descoperi noul. Desigur, este greu să spui ce este nou în artele spectacolului din toată lumea de astăzi, dar, dacă vorbim despre răsturnarea modului tradiţional de a crea, ivirea unor limbaje inedite, explorarea orizonturilor geografice şi artistice îndepărtate, a “locurilor de cercetare”, cum le-a numit preşedintele Bienalei, Paolo Baratta, atunci totul devine clar: care sunt extensiile robotizate muzicale ale lui Aperghis în Thinking Things, care este programat anul acesta în Bienala Muzicii, sau “dansul” clipei al brazliencei Michelle Moura programat în Bienala de Dans.

Şi prin fereastra spre contemporaneitate pe care o deschide larg Bienala este interesant să notăm elementele de intersectorialitate, care se dezvoltă între arte mai mult ca niciodată, aşa cum o confirmă programele de dans din care nu lipsesc suprapunerile stimulatoare de limbaje: în cele 10 zile dedicate Dansului, cu o selecţie făcută de Marie Chouinard în interiorul temei dansatorului “artist al corpului, al spaţiului, al timpului”, dar şi în cele două săptămâni de serate de la Teatro di Antonio Latella, din 22 iulie până în 5 august, dedicate în acest an “dramaturgiei”, înţelese nu numai ca “povestire prin cuvinte”, ci şi ca “sinergie între text, actori, formarea publicului”, şi până la întotdeauna stimulatorul festival de Muzică pe care dirijorul Ivan Fedele l-a orientat către artişti şi producţii ale “vechiului continent”.

Iar dacă noul în arte înseamnă hibridări şi intersectări, la Veneţia o dovedeşte înainte de orice alegerea pentru “Leu de Aur”, decernat anul acesta lui Alessandro Sciarroni pentru dans (în festival vor putea fi văzute două creaţii ale sale, Your Girl şi Augusto), care a creat mai multe discuţii pe web pentru că este o recunoaştere împotriva curentului a unui performer, după ce, în trecut, a fost conferit unor mari personalităţi ale coregrafiei, începând cu Carolyn Carlson sau Merce Cunningham.

Un semn diferit este şi cel al dramaturgului german Jens Hillje, pentru că vorbim despre un scriitor, dar şi coordonator de spectacole şi al publicului. La fel este şi Leul de Aur pentru muzică, oferit englezului George Benjamin, al cărui limbaj are dorinţa de a fi perceput de public şi din opera căruia va fi prezentată versiunea concertistică a piesei Written on skin.

Trebuie subliniată şi bogăţia celor trei programe ce pot fi consultate pe site-ul Bienalei. Pentru Dans, pe lângă clasicii Sasha Waltz, Daniel Léveillé, William Forsythe, nu trebuie ratată Bára Sigfúsdóttir care, împreună cu compozitorul şi trompetistul norvegian Eivind Lønning, una dintre alegerile majore din panorama nord-europeană, ilustrează relaţia dintre dans şi tăcere, sau austriaca Doris Uhlich care pregăteşte pentru dans artişti cu dizabilităţi sau Barbara Matijevic care arată felul în care web-ul influenţează acţiunile unui dansator.

Printre conjugările (şi nu contaminările, cum ţine să pecizeze dirijorul Ivan Fedele), cele mai interesante din programul de Muzică sunt Songbook, ce uneşte un cvartet rock, un ansamblu clasic mărit şi muzica electronica live, al autorului-performer Matteo Franceschini, distins anul acesta cu Leul de Argint, sau vizionara cercetare a unor noi sonorităţi din Nomaden, al compozitorului german Joël Bons, care foloseşte instrumente din culturi geografice diferite, de la duduk-ul armean la setarul iranian, şi aclamata harpistă Elena Battigelli care îmbină muzica electronică cu un instrument al sonorităţlor antice.

Să nu-i uităm pe Filippo Perocco şi Lucia Ronchetti, artişti ai muzicii contemporane italiene, care prezintă două lucrări “teatrale” cu texte ale poetului şi eseistului ruso-american Eugene Ostashevsky, cu aportul scenografic şi regizoral al lui Antonino Viola şi Antonello Pocetti.

La fel şi formaţia flamandă Hermes Ensemble, fondată în 2000 de dirijorul Koen Kessels, care prezintă compoziţii de Wim Henderickx şi Vykintas Baltakas, concepute împreună cu artistul vizual şi muzicianul newyorkez Kur.

Sub semnul acestor forme de hibridare, din ce în ce mai frecvente, s-au dezvoltat şi forme expresive inedite în Teatru. Festivalul se va deschide, nu întâmplător, cu Heiner Müller, dramaturgul german care, începând mai ales din anii 60, a demontat dramaturgia tradiţională şi din a cărui operă la Veneţia va putea fi văzut Mauser, în regia sârbului Oliver Frljic, unul dintre cei mai radicali artişti ai scenei est-europene.

Se anunţă interesantă “descoperirea” a două artiste australiene, deja foarte cunoscute pe continentul lor, Susie Dee şi Patricia Cornelius. Montarea lor, care plecând de la tradiţie va urma alte modalităţi, este Livada de vişini de Cehov, regizată de Alessandro Serra, artist asupra căruia s-a îndreptat atenţia specialiştilor după emoţionantul Macbeth. Trebuie menţionate şi lucrările unui tânăr autor şi regizor al Italiei, napoletanul Pino Carbone, care soseşte la Veneţia cu susţinerea Teatri Uniti, şi de acum ilustra Lucia Calamaro cu ultima ei noutate, Nostalgia di Dio.

Dar, descoperire şi noutate înseamnă şi căutarea tinerelor talente, prezentă şi la Bienală, care o face acum în mod instituţional, punând în contact, timp de 10 zile, artiştii debutanţi cu marii maeştri şi mai ales susţinând în fiecare an producţii ale debutanţilor selecţionaţi, de la patru creaţii muzicale ale unor tineri compozitori la regizori şi la tineri coregrafi absolvenţi ai Colegiului de dans în anul trecut.

 

 

Citeşte mai multe despre:   Bienala Dansului

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Razii ale poliţiei în cinematografele din Atena pentru a împiedica minorii să vadă filmul 'Joker'

Razii ale poliţiei în cinematografele din Atena pentru a împiedica minorii să vadă filmul 'Joker'
Filmul 'Joker' suscită controverse chiar şi la câteva săptămâni de la lansarea sa pe ecrane, de data aceasta la Atena unde au fost organizate raze ale poliţiei în cinematografe pentru a împiedica minorii să...

Wolfgang Mozart, omagiat la Casa Artelor "Dinu Lipatti"

Wolfgang Mozart, omagiat la Casa Artelor "Dinu Lipatti"
Primăria Municipiului București prin Casa Artelor “Dinu Lipatti” vă invită vineri și sâmbătă, 25 și 26 octombrie 2019, la cea de-a treia ediție a Festivalului Mozartissimo, eveniment organizat de Ziua Nați...

Premiile Astra Film Festival 2019 - ”Teach”, cel mai bun documentar românesc, dezvoltat la Sibiu

Premiile Astra Film Festival 2019 - ”Teach”, cel mai bun documentar românesc, dezvoltat la Sibiu
Galerie Foto Premiile Astra Film Festival 2019 pleacă în Franța, Belgia, Israel, Estonia și România! Câștigătorii celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film de la Sibiu au fost anunțați sâmbătă,...

Europa redescoperă trecutul glorios al României la Europalia

Europa redescoperă trecutul glorios al României la Europalia
Galerie Foto Expoziția „Dacia Felix. The Glorious Past of Romania“/„Dacia Felix. Trecutul glorios al României” a fost deschisă vineri, 18 octombrie 2019, la Muzeul Galo-Roman din Tongeren, cel mai vechi oraș belgian, în...

Trei zile de FNT epatante

Trei zile de FNT epatante
Galerie Foto Sunt treizeci de ani de când România a intrat în libertate și în democrație. În toţi aceşti ani s-au întâmplat multe lucruri. Ne putem exprima liber, putem crea liber, putem gândi liber, iar noi, oamenii de...

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere

„În jurul conceptului de artă modernă. De la Brâncuși la ultimele tendințe în arta modernă: poetica lui Gianmaria Potenza”. Interviu-dezbatere
Marți, 22 octombrie 2019, orele 18.00, va avea loc, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Palazzo Corrrer, Campo Santa Fosca, Cannaregio 2214) o manifestare...

Duminică la TVR3 - lansarea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuși

Duminică la TVR3 - lansarea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuși
Galerie Foto Duminică, 20 octombrie, de la 18.30, la TVR 3, în emisiunea Vizual, Marius Constantinescu vă învită la centrul BOZAR dîn Bruxelles, la deschiderea celui mai mare eveniment dedicat lui Brâncuşi în ultimii 20 de...

Caligrafierea Reginei Elisabeta expusă alături de lucrări de la Casa Albă, în Sala Mare a ICR

Caligrafierea Reginei Elisabeta expusă alături de lucrări de la Casa Albă, în  Sala Mare a ICR
Galerie Foto Prima ediție a ExpoCaligrafia Internațional 2019, eveniment inițiat și organizat de Asociația Liber la Educație, Cultură și Sport, se va desfășura între 24 și 30 octombrie 2019, la sediul Institutului...

Romanul “Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, pentru prima dată adaptat pentru teatru

Romanul “Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, pentru prima dată adaptat pentru teatru
Galerie Foto Pentru prima dată adaptat pentru teatru, Mătușa Julia și condeierul de Mario Vargas Llosa, unul dintre cele mai fascinante romane ale literaturii lumii, s-a transformat în spectacol, la Timișoara. Astfel că ...

Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug se pregătește pentru a doua ediție

Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug se pregătește pentru a doua ediție
Galerie Foto Festivalul Internațional de Swing Dance LindyBug 2019, cea mai importantă manifestare dedicată dansului și muzicii swing, va avea loc între 25-27 octombrie, în București.   Aflat la cea de-a doua...

Constantin Chiriac în dialog cu Ioan-Aurel Pop - Președintele Academiei Române

Constantin Chiriac în dialog cu Ioan-Aurel Pop - Președintele Academiei Române
„Național și European. Dialog, Responsabilitate, Provocări” – acesta este tema conferinței speciale FITS și TNRS din luna noiembrie când, Constantin Chiriac îl va avea ca invitat la Sibiu pe Ioan Aurel Pop

Artiști români, în cadrul expoziției „Imagined pasts” la Budapest Galéria

Artiști români, în cadrul expoziției „Imagined pasts” la Budapest Galéria
Pe 22 octombrie 2019, de la ora 18.00 Institutul Cultural Român la Budapesta, în parteneriat cu Muzeul de Istorie a Budapestei – Galeria Budapesta vernisează expoziția de artă contemporană „Imagined...

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019

Trei zile dedicate profesioniștilor din industria cinematografică mondială, la Astra Film Festival 2019
Galerie Foto Festivalul Internațional Astra Film de la Sibiu este o experiență revelatoare atât pentru publicul larg, dornic să exploreze noi realități ale lumii întregi prin selecția de filme propusă, cât și pentru...

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend

O nouă serie de evenimente MyAntipa debutează în acest weekend
Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” și BRD – Groupe Société Générale anunță o nouă serie de evenimente în cadrul proiectului MyAntipa. MyAntipa este un demers de educație modernă...

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu, în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York

Scurtmetrajul “Mezzo Piano!” în regia lui Eugen Dediu-Sandu,  în competiția oficială a Chelsea Film Festival din New York
Scurmetrajul “Mezzo Piano!”, o producție a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC), în regia și pe un scenariu de Eugen...
Serviciul de email marketing furnizat de