x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

90-60-90 cu diete de vara

0
05 Iul 2005 - 00:00
METODE DE SLABIT
Fructe si legume proaspete. Acestea sunt cele doua mari legi ale alimentatiei sanatoase. In favoarea lor pledeaza dr. Ileana Marinescu, medic primar la Institutul de Endocrinologie "C. I. Parhon".
Pledoaria specialistului se bazeaza pe principiul ca: "Alimentatia este obiceiul care influenteaza cel mai mult starea de sanatate, alaturi de mediul in care traim, calitatea aerului, lumina solara, buna dispozitie, apa si miscarea". Iar moto-ul sau este un citat din Don Quijote: "Stomacul este laboratorul unde se plasmuiesc sanatatea si viata".

Regimul vegetarian vs Atkins


In dietele de slabire este mult mai bine suportat regimul vegetarian. Medicul Ileana Marinescu este adepta regimurilor vegetariene, pentru ca sunt cele mai fiziologice. "Adica, dietele cu legume si fructe confera organismului sansa de a evolua normal. Sunt si diete pe baza de carne si oua, precum regimul Atkins, care duc la scaderea in greutate." Dr. Ileana Marinescu nu contesta mecanismul dietei Atkins, dar atrage atentia ca aceasta nu poate fi tinuta de cineva care are probleme cu colesterolul sau de o persoana dupa o anumita varsta. "Studii clinice au dovedit ca regimul pe baza de proteine de origine animala provoaca osteoporoza, in timp ducand la pierderea de calciu din oase." Pe perioade scurte, dr. Ileana Marinescu nu neaga rolul lor in a slabi. "Dar de ce sa nu slabim cu cap?"

Motiv pentru care ea recomanda celor care vor sa slabeasca o zi sau doua pe saptamana numai de fructe. In functie de sezon... Acum sunt cirese din abundenta. Putem manca pana la un kilogram de cirese pe zi. Pe langa faptul ca sunt foarte gustoase, au un rol diuretic, detoxifica organismul, au putine calorii (vezi tabel), sunt bogate in fibre. O alta zi putem consuma numai mere. Cinci-sase mere sunt excelente, nu au colesterol, sunt sarace in calorii (vezi tabel), au vitamine si enzime vii. Sau piersici, sau caise... Pepenele este un fruct delicios, cu calorii atat de putine (vezi tabel). Asigura hidratarea, este diuretic, contine fibre. Oricum, dieta cu fructe, impartite in 5-6 reprize, este deosebit de eficienta in curele de slabire.

Sa ne intoarcem la mama natura


"Profitati de sezonul de vara pentru a da sansa organismului sa functioneze in conditii normale. Pentru ca el are mijloace eficiente de a se apara. Dar noi il punem in dificultate cand mancam zilnic afumaturi, mezeluri, care din cauza E-urilor, a nitratilor (care dau aspectul acela atragator) s-au dovedit ca pot fi cancerigene. Nitratii din mezeluri se combina in stomac cu niste molecule – amine – si dau nitroamine, cu risc cancerigen la nivelul stomacului, intestinelor, colonului", explica dr. Marinescu. De aceea ne recomanda cu convingere sa ne intoarcem la mama natura, sa mancam legume si fructe proaspete, sa mancam salata de cruditati, putine grasimi.

Vegetarieni


"In natura gasim tot ceea ce ne trebuie. Omul a fost creat sa fie aproape in exclusivitate vegetarian. Structura tubului nostru digestiv seamana mai mult cu cea a animalelor ierbivore decat cu a celor carnivore. Studiile au demonstrat ca persoanele «carnivore» nu numai ca risca o multime de boli, dar li se schimba si comportamentul, devin mai agresive fata de cele vegetariene", semnaleaza dr. Ileana Marinescu.

E bine ca masa de dimineata sa aiba un fruct proaspat sau un suc de fructe proaspete. Sucul de portocala sau de grepfrut este deosebit de revigorant. Sau sucul de mar cu morcov. Dr. Ileana Marinescu insista asupra sucului fresh, nu cel din cutie, cu conservati, zahar... Atat la copii, cat si la adult gustarea de ora 10:00 si de la ora 16:00 este preferabil sa fie din fructe.

Salata de cruditati


La masa de pranz nu este bine ca imediat dupa aceea sa mananci fructe, ci sa astepti 2 ore. Dintre legumele de vara, morcovul, varza, rosiile, conopida, cu putin marar, patrunjel, sunt ideale ca prim fel de mancare. Sau daca vrei sa slabesti ca unic fel de mancare. Banala rosie trebuie mancata in toate salatele, pusa in toate mancarurile. Este excelenta cu putin usturoi si ulei de masline, dar si acesta in cantitate mica. Nu trebuie sa iti faci griji in privinta caloriilor (vezi tabel). Iar seara o salata de cruditati sau o salata de fructe constituie o cina ideala.

"Carnea nu este indispensabila omului. Proteinele animale sunt indicate in cantitate mica, la ora actuala preferandu-se pestele in loc de carne. De fapt, necesarul este de un gram de carne pe kilogram corp. Socotiti ce inseamna asta. Un om de 70 de kilograme are nevoie de 70 de grame de carne pe zi", spune dr. Ileana Marinescu. Ea adauga ca oamenii care au o dieta carnivora mor mai repede, mor de boli de inima, de diabet, sunt mai grasi si fac cancer mai frecvent decat cei cu dieta vegetariana. Si sa nu uitam ca proteine se gasesc in soia, care au aceeasi calitate ca si proteinele animale, in schimb nu au colesterol, care stim cat este de pagubos.

Alimentatia mediteraneana


Exista acum o tendinta ca dieta sa fie predominant vegetariana, si este bine ca se intampla asta, observa dr. Ileana Marinescu. In aceasta privinta, o dieta care pare sa fie cea mai echilibrata este dieta mediteraneana, cea din Franta si Italia. Aceasta are ca prim fel intotdeauna o salata de cruditati, cu foarte putin ulei de masline, iar felul urmator consta din legume, iar desertul predominant din fructe. Mediteraneenii mananca si produse de origine animala, dar este preferat pestele. El contine acizi grasi omega-3, care scad colesterolul si impiedica riscul de boli cardiovasculare. Si vinul rosu este recomandat, dar in cantitate mica, adica 2-3 pahare pe saptamana. Vinul rosu natural contine o substanta – resveratrol – care este antioxidanta.

ANTICANCER. Fibrele se gasesc doar in legume si fructe si sunt o adevarata pompa care curata intestinul. Dieta bogata in legume, fructe, cereale integrale, cu un continut scazut de grasimi si carne, scade incidenta cu pana la 70%-80% a cancerului. Varza, rosiile, morcovii si broccoli sunt arme anticancer. Este dovedit prin studii ca oamenii care prefera dieta vegetariana traiesc mai bine, au mai putine boli cardiovasculare, diabet si cancer.

SFATURI. Produsele vegetale – cerealele, legumele si fructele – contin substante vii: vitamine, enzime, hormoni. De aceea, recomandarea este sa fie mancate crude. Nu compoturi, nu prajituri cu fructe, ci fructul ca atare. Valoarea nutritiva a unui fruct cules din pom si mancat imediat este mult mai mare decat a unui fruct lasat in conservare. Vitaminele A, E si C din vegetale sunt excelenti antioxidanti, care incetinesc procesul de imbatranire.

Ghidul caloriilor
Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   dieta,   fructe,   marinescu,   ileana,   ileana marinescu

Serviciul de email marketing furnizat de