x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Asociatia de proprietari

Asociatia de proprietari

25 Feb 2005   •   00:00

SFATURI JURIDICE - avocat Eduard Fagaraseanu "Stefanica, Dutu&Asociatii"
Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui condominiu, cu personalitate juridica, nonprofit, infiintata in conditiile prevazute de lege. In scopul reprezentarii si sustinerii intereselor comune ale proprietarilor, legate de folosirea bunurilor aflate in proprietate comuna indiviza din cladirea ce alcatuieste un condominiu, proprietarii locuintelor si ai spatiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta se pot constitui in asociatii de proprietari cu personalitate juridica.

Prin bloc de locuinte - cladire - condominiu, denumit in continuare condominiu, se intelege o proprietate imobiliara din care unele parti sunt proprietati individuale, reprezentate din apartamente sau spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta, iar restul, proprietate comuna indiviza. Prin asimilare, poate fi definit condominiu si un tronson, cu una sau mai multe scari, din cadrul cladirii de locuit, in conditiile in care se poate delimita proprietatea comuna.

Asociatiile de locatari din cladirile ale caror apartamente au fost dobandite in proprietate in conditiile legii si care nu au fost reorganizate in asociatii de proprietari au obligatia sa se reorganizeze potrivit prevederilor legale.

Asociatiile de proprietari se constituie prin hotararea a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta din cadrul unui condominiu. In cladirile de locuit cu mai multe scari se pot constitui asociatii de proprietari pe una sau mai multe scari, daca proprietatea comuna aferenta poate fi delimitata si daca este posibila repartizarea cheltuielilor comune pe una sau mai multe scari. Pentru a se stabili daca este posibila defalcarea tehnica a consumurilor si repartizarea cheltuielilor comune pe tronsoane sau pe scari, precum si modalitatea acestei defalcari/repartizari, se va solicita avizul furnizorilor de servicii implicati - electricitate, gaze naturale, apa sau altele asemenea - cu privire la posibilitatile tehnice de furnizare a utilitatilor pe tronsoane sau pe scari.

Consiliile locale vor organiza compartimente specializate pentru problemele locatarilor in vederea sprijinirii proprietarilor pentru infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.

ADMINISTRATORUL. Condominiile pot fi administrate de persoane fizice angajate cu contract individual de munca ori cu conventie civila de prestari de servicii sau de persoane juridice specializate. Administratorii trebuie sa prezinte garantii morale, materiale si profesionale acceptate de proprietarul cladirii pe care urmeaza sa o administreze sau de reprezentantul legal al acestuia.

Pentru administrator adunarea generala a proprietarilor poate hotari constituirea unei garantii suplimentare. Suma garantiei in numerar nu poate depasi va-loarea mediei cheltuielilor lunare curente ale condominiului. Garantia se depune in contul bancar al asociatiei de proprietari respective si poate fi restituita gestionarului, impreuna cu dobanda aferenta, la incetarea contractului/conventiei civile de prestari de servicii, in situatia in care nu a cauzat o paguba.

Asociatiile de proprietari se constituie prin hotararea a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta din cadrul unui condominiu.

PRESEDINTELE. Presedintele asociatiei de proprietari este ales prin votul adunarii generale, dintre membrii comitetului executiv al acesteia. El urmareste si asigura respectarea statutului si a hotararilor asociatiei de proprietari, realizarea contractelor angajate de aceasta, indeplinirea in conditiile legii a prevederilor bugetului de venituri si cheltuieli, respectarea de catre asociatia de proprietari a ordinii publice si a reglementarilor autoritatilor publice centrale si locale. De asemenea, presedintele asociatiei de proprietari convoaca si conduce sedintele de lucru ale comitetului executiv si ale adunarii generale.

Presedintele asociatiei de proprietari angajeaza prin semnatura sa asociatia de proprietari in relatiile acesteia cu tertii, pastreaza si urmareste tinerea la zi a cartii tehnice a constructiei, precum si celelalte documente privitoare la activitatea asociatiei de proprietari.

COMISIA DE CENZORI. Comisia de cenzori urmareste si asigura respectarea legalitatii in administrarea bunurilor materiale si a fondurilor financiare ale asociatiei de proprietari. Ea este formata dintr-un numar impar de membri, care au cunostinte de specialitate si experienta in domeniile financiar, economic si/sau juridic si care nu fac parte din comitetul executiv.

Atributiile comisiei de cenzori sunt urmatoarele: verificarea executiei bugetare, verificarea si validarea documentelor si a angajamentelor de plata, urmarirea depunerii in contul curent al asociatiei de proprietari a numerarului care depaseste plafonul de casa, verificarea trimestriala a gestiunii asociatiei de proprietari, verificarea modului de stabilire a cotelor de contributie la cheltuielile curente si constituirea fondurilor speciale ale asociatiei de proprietari, verificarea lunara a situatiei de incasari si plati, controlul inopinat al incasarilor si al platilor, verificarea lunara a situatiei soldurilor elementelor de activ si de pasiv.

Comisia de cenzori prezinta in fata adunarii generale a proprietarilor, o data pe an, raportul asupra activitatii sale.

DREPTURILE SI OBLIGATIILE PROPRIETARILOR
Proprietarii, pe langa drepturile si indatoririle prevazute in Statutul asociatiei de proprietari, au si urmatoarele drepturi si obligatii:
  • sa participe la adunarea generala a asociatiei de proprietari, sa aleaga si sa fie alesi in organele asociatiei de proprietari, daca au calitatea de membru al asociatiei;
  • sa primeasca explicatii cu privire la calculul cotei de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari si, eventual, sa o conteste presedintelui, in termen de 10 zile de la afisarea listei de plata. Presedintele asociatiei de proprietari este obligat sa raspunda la contestatie in termen de 5 zile;
  • sa foloseasca spatiile si instalatiile comune;
  • sa contribuie la constituirea mijloacelor banesti si materiale ale asociatiei de proprietari si sa achite in termenul stabilit cota de contributie care le revine in cadrul cheltuielilor asociatiei de proprietari;
  • sa intretina in bune conditii spatiile si instalatiile comune din interiorul si din exteriorul condominiului: casa scarii, casa ascensorului, holuri, coridoare, subsoluri, fatade, poduri, acoperisuri, scari exterioare, ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apa, de canalizare, instalatii de incalzire centrala si de preparare a apei calde, instalatii electrice si de gaze, centrale termice, crematorii, instalatii de colectare a deseurilor, instalatii de antena colectiva, telefonie si altele asemenea, si sa ia masuri pentru repararea si mentinerea in stare de siguranta si de functionalitate a condominiului;
  • sa contribuie la repararea sau, dupa caz, la consolidarea si la mentinerea in stare de siguranta a proprietatii comune indivize din cadrul condominiului si sa permita accesul persoanelor autorizate si insotite de administratorul cladirii pentru efectuarea reparatiilor la instalatiile comune.
  • DREPTURI PENTRU REFUGIATI

    Buzas Margareta, Iancu Rodica, Ploiesti, Prahova: "Eu si sora mea suntem nascute in orasul Carei, judetul Satu Mare, iar din anul 1940 si pana in anul 1945 am fost refugiati impreuna cu parintii si fratii nostri in orasul Petrosani, judetul Hunedoara, din cauza ocuparii Ardealului de autoritatile hortiste. Nu am avut cunostinta de prevederile Legii 189/2000 si in anul 2004 am aflat din ziarul dumneavoastra ca aceasta lege a fost prelungita pana in anul 2006 conform Legii 323/2004. Am intocmit dosare in conformitate cu prevederile Legii 343/2004 si le-am depus la Casa Judeteana de Pensii Prahova, dar nu am primit nici un raspuns pana acum. "

    RASPUNS: Actul normativ care reglementeaza acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive entice este Ordonanta nr.105/1999, care a suferit numeroase modificari, ultima modificare a intervenit la data de 01.09.2004. Stabilirea si plata drepturilor prevazute in Ordonanta 105/1999 se fac de casa judeteana de pensii, sau, dupa caz, de Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti. Pentru stabilirea acestor drepturi se infiinteaza, in cadrul fiecarei case judetene de pensii, o comisie alcatuita din presedinte si trei membri. In luarea hotararilor referitoare la stabilirea drepturilor prevazute de lege, comisia solicita avizul organizatiilor minoritatilor nationale legal constituite. Avizul organizatiilor minoritatilor nationale se va elibera in 30 de zile de la solicitare. Cererile pentru stabilirea drepturilor prevazute in Ordonanta 105/1999 se depun la casele judetene de pensii sau, dupa caz, la Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti. Comisia este obligata sa se pronunte asupra cererii in termen de cel mult 30 de zile de la sesizare, printr-o hotarare motivata. Impotriva acestei hotarari, persoana interesata poate face contestatie la Curtea de Apel in termen de 30 de zile de la data comunicarii hotararii. Hotararea Curtii de Apel este definitiva. Ministerul Finantelor Publice va introduce in structura bugetului de stat sumele necesare care decurg din aplicarea acestei ordonante.

    BAROUL CONSTITUTIONAL

    Moraru Ioana, Bucuresti: "Am un apartament cumparat in rate. Acesta a fost repartizat pe numele meu de institutia la care lucram si am platit impreuna cu sotul meu primul avans de 15.000.000 de lei. Ne-am despartit legal, iar fostul sot s-a mutat in alta locuinta, iar ratele au fost si sunt platite de mine lunar. In presa, in mai multe publicatii s-a scris ca in Romania a aparut in urma cu doi ani o structura de avocatura numita Baroul de avocatura constitutionala, cu filiale in mai multe judete, care s-a transformat ulterior in Asociatia de avocatura. Aceasta structura acuza Baroul de avocatura al Romaniei ca nu este constitutional. Va rog sa-mi spuneti daca este legala aceasta si daca avocatii care o compun pot sa fie solicitati in diverse procese."

    RASPUNS: In legatura cu functionarea Baroului Constitutional, Parchetul General de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a transmis adresa de recomandare nr. 1919/2004 catre toate parchete de pe langa curtile de apel in care se precizeaza: "Uniunea Avocatilor din Romania a sesizat Ministerul Public in legatura cu exercitarea profesiei de avocat de catre membrii «Baroului Constitutional Roman», in afara cadrului legal instituit de Legea nr. 255/23.06.2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Intr-adevar, potrivit art.1 alin.2 si 3 din aceasta lege, profesia de avocat se exercita numai de avocatii inscrisi in tabloul baroului din care fac parte, barou component al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania. Constituirea si functionarea barourilor in afara UNBR sunt interzise, iar actele de constituire si de inregistrare ale acestora sunt nule de drept. Conform art. 25 din aceeasi lege, este sanctionata si se pedepseste conform legii penale, exercitarea oricarei activitati de asistenta juridica specifica profesiei de avocat si prevazuta la art.3, de catre o persoana fizica sau juridica, ce nu are calitatea de avocat inscris intr-un barou si pe tabloul avocatilor acelui barou. In consecinta, urmeaza sa luati masurile necesare in scopul verificarii atente a delegatiilor, in cauzele penale si civile".
    ×