x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Lumina ma inveseleste

0
17 Apr 2006 - 00:00
Odata cu instalarea toamnei, o mare parte dintre noi sufera de stari depresive. Asa-zisa depresie sezoniera, dupa cum o numesc specialistii, apare mai ales toamna si iarna din cauza reducerii luminii solare. Cum putem scapa de starea de apatie, tristete, oboseala si nervozitate? Ei bine, specialistii psihoterapeuti considera ca solutia o constituie nu medicamentele, ci terapia cu lumina. Zilele mai scurte si mai putin insorite ne priveaza de cantitatea de lumina de care avem nevoie pentru a ne mentine starea de buna dispozitie. Persoanele care resimt acut simptomele depresiei sezoniere sunt cele sensibile, vulnerabile, care au traversat momente dificile in viata. Pentru a compensa absenta razelor solare, cel mai eficient tratament este luminoterapia. Terapia cu lumina are rezultate mai bune chiar si decat fluoxetina, molecula care se gaseste in compozitia unor medicamente prescrise pentru tratarea depresiei sezoniere.

30 de minute pe zi

Principiul de baza al luminoterapiei este expunerea corpului la o lampa special creata pentru a oferi maximum de lumina necesara organismului (cateva zeci de mii de lucsi – unitatea de masura a intensitatii luminii). Specialistii psihoterapeuti sustin ca eficacitatea acestui tip de tratament a fost demonstrata in timp. O jumatate de ora pe zi de expunere la lumina artificiala, la doar cativa centimetri distanta de lampa si depresia sezoniera dispare in mai putin de doua saptamani. Tot cu luminoterapie putem sa prevenim instalarea depresiei. Astfel, psihoterapeutii recomanda ca tratamentul cu lumina artificiala sa inceapa inca din primele zile ale toamnei.

Luminoterapia poate fi realizata si acasa, cu ajutorul unor lampi care se gasesc in comert. Atentie insa, nici o expunere la lumina artificiala nu trebuie sa fie efectuata fara recomandarea unui medic specialist. In plus, persoanele care sufera de afectiuni oculare ar trebui sa utilizeze ochelari speciali de protectie.

SOMN. Luminoterapia nu vindeca doar tulburarile depresive, ci si problemele cu somnul. Astfel, o persoana care se culca foarte tarziu si se trezeste cu greu dimineata trebuie sa-si petreaca o ora in fiecare dimineata in fata unui perete de lumina. Pe de alta parte, cei care se culca devreme si nu mai pot sa doarma dupa ora 4 dimineata ar trebui expusi la lumina artificiala seara, inainte de culcare.
DEMENTA. Studii realizate in Marea Britanie au aratat ca luminoterapia poate trata dementa in cazul varstnicilor. Dupa doua ore zilnic de expunere la lumina cu intensitatea de 1.000 de lucsi timp de doua saptamani, simptomele dementei la batranii din ospiciile britanice au fost reduse considerabil. O parte din tulburarile cognitive au disparut, iar calitatea somnului a fost imbunatatita.

SIMPTOME. Statisticile arata ca o persoana din cinci sufera de depresie sezoniera, iar specialistii arata ca aceasta afectiune se manifesta atat in randul femeilor, cat si al barbatilor. Simptomele intalnite cel mai adesea in cazul depresiei cauzate de lumina insuficienta sunt tulburarile somnului sau, dimpotriva, dorinta de a dormi mai mult, starea de letargie, tristetea si nervozitatea duse uneori la extreme. Insa unele persoane acuza, pe langa acestea, si o crestere a apetitului pentru alimente grase si dulciuri.
Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   lumina

Serviciul de email marketing furnizat de