Codul Muncii prevede in art. 39 alin. 2 lit b) si lit. c) obligatia salariatului de a respecta disciplina muncii.
Asigurarea disciplinei muncii este o conditie indispensabila pentru realizarea obiectivelor oricarei activitati desfasurate de un agent economic sau de oricare persoana juridica de alta natura. Dar asigurarea disciplinei muncii presupune si aplicarea, in conditiile legii, a unor sanctiuni disciplinare acelor salariati care, cu vinovatie, au savarsit o incalcare a obligatiilor ce le revin in calitate de parte a contractului individual de munca, adica o abatere disciplinara.
DECIZIA TREBUIE EMISA IN 30 DE ZILE
|
Angajatorul dispune aplicarea sanctiunii disciplinare printr-o decizie emisa in forma scrisa, in termen de 30 de zile calendaristice de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii disciplinare, dar nu mai tarziu de sase luni de la data savarsirii faptei. Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind in mod obligatoriu: a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara; b) precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern sau contractul colectiv de munca aplicabil, care au fost incalcate de salariat; c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele pentru care nu a fost efectuata cercetarea - neprezentarea salariatului la convocare; d) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica; e) termenul in care sanctiunea poate fi contestata; f) instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata. Decizia de sanctionare se comunica salariatului in cel mult cinci zile calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicarii. Comunicarea se preda personal salariatului, cu semnatura de primire, ori, in caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau resedinta comunicata de acesta. Decizia de sanctionare poate fi contestata de salariat la instantele judecatoresti competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii.
|
RASPUNSURI COMPETENTE LA INTREBARILE DUMNEAVOASTRA
|
Marin Elena, Bucuresti:
"In baza legii 10/2001 prin notificari, Primariei Caracal solicitand masuri reparatorii pentru doua imobile si terenul aferent, in calitate de mostenitor legal. Mentionez ca aceste cladiri au fost demolate, iar terenul aferent, vandut de primarie. Am primit decizia numarul 4306/ 02.11.2005 a primarului municipiului Caracal prin care se propune acordarea de masuri reparatorii sub forma de titluri de despagubiri pentru imobilele si terenurile aferente. Dispozitia a fost comunicata si Comisiei Centrale Pentru Stabilirea Despagubirilor. Va rog sa ma ajutati sa aflu care este procedura de urmat pentru a beneficia, in mod concret, de masurile reparatorii ce mi se cuvin."
RASPUNS: Potrivit art.10 din Legea 10/2001 in situatia imobilelor preluate in mod abuziv si ale caror constructii edificate pe acestea au fost demolate total sau partial, restituirea in natura se dispune pentru terenul liber si pentru constructiile ramase nedemolate, iar pentru constructiile demolate si terenurile ocupate masurile reparatorii se stabilesc prin echivalent. Valoarea corespunzatoare a constructiilor preluate in mod abuziv si demolate se stabileste potrivit valorii de piata de la data solutionarii notificarii, stabilita potrivit standardelor internationale de evaluare in functie de volumul de informatii puse la dispozitia evaluatorului. Valoarea terenurilor, precum si a constructiilor nedemolate preluate in mod abuziv, care nu se pot restitui in natura, se stabileste potrivit valorii de piata de la data solutionarii notificarii, stabilita potrivit standardelor internationale de evaluare. Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in compensare cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit legii nr. 10/2001 cu solutionarea notificarii, cu acordul persoanei indreptatite sau despagubiri acordate in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv. Daca restituirea in natura nu este posibila, detinatorul imobilului sau, dupa caz, entitatea investita cu solutionarea notificarii este obligata ca, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termen 60 de zile de la inregistrarea notificarii sau, sa acorde persoanei indreptatite in compensare alte bunuri sau servicii ori sa propuna acordarea de despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, in situatiile in care masura compensarii nu este posibila sau aceasta nu este acceptata de persoana indreptatita. Legea nr.247/2005 reglementeaza sursele de finantare, cuantumul si procedura de acordare a despagubirilor aferente imobilelor care nu pot fi restituite in natura, rezultate din aplicarea Legii 10/2001. Pentru asigurarea resurselor financiare necesare acordarii de despagubiri in conformitate cu prevederile prezentei legi se infiinteaza organismul de plasament colectiv in valori mobiliare denumit Fondul "Proprietatea". In intelesul Legii nr. 247/2005: a) titlurile de despagubire sunt certificate emise de Cancelaria primului ministru, prin Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, in numele si pe seama statului roman, care incorporeaza drepturile de creanta ale detinatorilor asupra statului roman, corespunzator despagubirilor acordate potrivit legii nr. 247/2005 si care urmeaza a fi exersate prin conversia in actiuni emise de Fondul "Proprietatea"; "titlurile de despagubire" nu pot fi vandute sau cumparate inainte de conversia lor in actiuni emise de Fondul "Proprietatea"; b) Fondul "Proprietatea" este acea entitate destinata realizarii platii prin echivalent a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv de statul roman; c) entitatea investita cu solutionarea notificarii este, dupa caz, unitatea detinatoare sau persoana juridica abilitata de lege sa solutioneze o notificare cu privire la un bun care nu se afla in patrimoniul sau (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, Ministerul Finantelor Publice, alte autoritati publice centrale sau locale implicate). Principiile de acordare a titlurilor de participare la fond sunt urmatoarele: a) acordarea unor despagubiri juste si echitabile in raport cu practica jurisdictionala interna si internationala avand ca obiect cauze prin care s-au stabilit despagubiri pentru imobile preluate in mod abuziv de statul roman; b) neplafonarea prin lege a despagubirilor acordate conform prevederilor legii 247/2005. Titlurile de despagubire au urmatorul regim juridic si caracteristici: a) drepturile stabilite prin titlurile de despagubire se pot transmite numai prin succesiune, potrivit prevederilor legii civile romane;
b) prin derogare de la prevederile Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite potrivit legii, titularii initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor, sau mostenitorii legali ai acestora, nu sunt venituri impozabile;
c) au o durata limitata de existenta si circulatie, respectiv pana la conversia in actiuni emise de Fondul "Proprietatea"; d) vor fi emise de Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor. Deciziile prin care se dispune emiterea titlurilor de despagubire pot fi individuale, caz in care se refera la o singura persoana despagubita, sau cumulate, caz in care se refera la mai multe persoane despagubite, pe baza de lista alfabetica a titularilor de drept. Dupa constituirea Fondului "Proprietatea", deciziile individuale sau colective se vor transmite prin grija Secretariatului Comisiei Centrale, in termen de 10 zile de la emitere, la societatea de administrare a Fondului "Proprietatea" si la entitatea de depozitare si inregistrare a actiunilor Fondului.
|