x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Regimul valutar

Regimul valutar

de Av. Eduard Fagaraseanu    |    07 Ian 2006   •   00:00
Regimul valutar

Principalul act normativ care cuprinde dispozitiile valutare este Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.4/2005 si normele aferente, in Romania neexistand o lege valutara.

Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.4/01.04.2005 privind regimul valutar este structurat in asa-numitul "corp" al regulamentului, precum si un numar de cinci norme date in aplicarea regulamentului (norma nr. 3/2005 privind functionarea pietei valutare interbancare; norma nr. 4/2005 privind efectuarea operatiunilor de schimb valutar; norma nr. 5/2005 privind autorizarea operatiunilor valutare; norma nr. 6/2005 privind importul si exportul fizic de instrumente de plata sub forma de numerar; norma nr.7/2005 privind masurile de salvgardare care pot fi luate ca urmare a liberalizarii operatiunilor in conturi de depozit in moneda nationala - leu).

DEFINITII. In sensul Regulamentului valutar rezidentii sunt: a) persoanele fizice - cetateni romani, cetateni straini si apatrizi, cu domiciliul in Romania, atestat cu documente de identitate emise conform legii; b) persoanele juridice si orice alte entitati, cu sediul in Romania, precum si persoanele fizice, cetateni romani, cetateni straini si apatrizi, cu domiciliul/resedinta in Romania, care sunt autorizate si/sau inregistrate sa desfasoare activitati economice pe teritoriul Romaniei, in mod independent, in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare; c) sucursalele, agentiile, reprezentantele, birourile persoanelor juridice straine, precum si ale oricaror altor entitati straine, inregistrate si/sau autorizate sa functioneze in Romania; d) ambasadele, consulatele si alte reprezentante si misiuni permanente ale Romaniei in strainatate. Nerezidentii sunt: a) persoanele fizice - cetateni straini, cetateni romani si apatrizi, cu domiciliul in strainatate, atestat cu documente de identitate emise conform legii; b) persoanele juridice si orice alte entitati, cu sediul in strainatate, precum si persoanele fizice, cetateni straini, cetateni romani si apatrizi, cu domiciliul in strainatate, care sunt autorizate si/sau inregistrate sa desfasoare activitati economice in strainatate, in mod independent, in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare; c) sucursalele, agentiile, reprezentantele, birourile persoanelor juridice romane, precum si ale oricaror altor entitati romane, inregistrate si/sau autorizate sa functioneze in strainatate; d) ambasadele, consulatele si alte reprezentante si misiuni permanente ale altor state in Romania, precum si organizatiile internationale sau reprezentantele unor astfel de organizatii care functioneaza in Romania.

PREVEDERI. Operatiuni valutare intre rezidenti si nerezidenti: operatiunile valutare curente si de capital, asa cum sunt prevazute in Nomenclator, se efectueaza in mod liber intre rezidenti si nerezidenti, in valuta si in moneda nationala (leu). Operatiuni valutare intre rezidenti: platile, incasarile, transferurile si orice alte asemenea operatiuni intre rezidenti, care fac obiectul comertului cu bunuri si servicii, se realizeaza numai in moneda nationala (leu). Exceptie fac urmatoarele categorii de rezidenti si situatiile in care acestia pot efectua operatiuni in valuta cu alti rezidenti:
  • a) persoanele juridice care efectueaza plati si incasari nemijlocite decurgand din contracte de comert exterior si prestari de servicii externe (export-import de bunuri si servicii), pe baza contractelor de comision incheiate intre comisionar si comitent sau intre comisionarul unui nerezident si beneficiarul rezident, precum si a contractelor de comert exterior respective;
  • b) persoanele juridice care efectueaza nemijlocit plati si incasari pe baza contractelor de subantrepriza decurgand din contracte de colaborare (cooperare) economica internationala, contracte de export al unor obiective complexe si al unor produse cu ciclu lung de fabricatie;
  • c) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni care decurg din acte de comert derulate in porturi, in zonele din aeroporturi si punctele de trecere a frontierei de stat, asimilate zonelor libere (prin zone asimilate zonelor libere se intelege zonele din aeroporturi si punctele de trecere a frontierei de stat pe sensul de intrare in tara, in zona stabilita pana la locurile unde se aplica viza de intrare si pe sensul de iesire din tara, dupa locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal), ori din acte de comert derulate pe parcurs extern in trenuri internationale, la bordul aeronavelor si navelor;
  • d) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni stipulate de prevederi legale exprese;
  • e) persoanele fizice, pentru operatiuni efectuate intre acestea cu caracter ocazional;
  • f) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni nemijlocite ce decurg din organizarea si/sau prestarea de servicii externe, cum ar fi transportul international de marfuri si de persoane si turismul international;
  • g) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni nemijlocite decurgand din contracte externe de prelucrare in regim "lohn", pe baza contractelor de colaborare, in masura in care colaboratorii rezidenti sunt nominalizati in autorizatia de perfectionare activa;
  • h) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni efectuate in strainatate.

    Toate celelalte operatiuni intre rezidenti, care nu fac obiectul comertului cu bunuri si servicii, pot fi efectuate in mod liber fie in moneda nationala (leu), fie in valuta.

    DREPTURI. Rezidentii si nerezidentii au dreptul sa dobandeasca, sa detina si sa utilizeze orice active financiare exprimate in valuta si in moneda nationala - leu ("full retention"). Sumele in moneda nationala (leu) si in valute cotate, detinute de rezidenti si nerezidenti, pot fi convertite prin intermediul pietei valutare. Rezidentii, precum si nerezindentii pot deschide si mentine conturi in valuta si in moneda nationala (leu) in Romania, la institutii de credit autorizate. Nerezidentii pot repatria si pot transfera activele financiare detinute.

    ACCESUL PE PIATA VALUTARA. Accesul rezidentilor si nerezidentilor cu ordine de vanzare/cumparare de valuta este liber pentru toate operatiunile care pot fi desfasurate in conditiile regulamentului privind regimul valutar. Convertibilitatea operatiunilor de cont curent este asigurata atat pentru rezidenti, cat si pentru nerezidenti. Operatiunile de vanzare/cumparare de valuta se pot efectua numai prin intermediari ai pietei valutare, entitati autorizate sa functioneze, cu indeplinirea conditiilor prevazute in normele BNR.

    CONTROLUL VALUTAR. Persoanele fizice pot introduce sau scoate in/din Romania instrumente de plata in valuta si in moneda nationala (leu) sub forma de numerar, fiind obligate sa declare autoritatilor vamale instrumentele de plata sub forma de numerar aflate asupra lor care sunt egale sau depasesc echivalentul a 10.000 EUR/persoana/calatorie.

    RASPUNSURI COMPETENTE LA INTREBARILE DUMNEAVOASTRA
    Ana Popa, Timisoara:
    "Locuiesc intr-un apartament cu doua camere de un an si jumatate, al carui proprietar este plecat din tara de trei ani. Eu mi-am deschis si o afacere avand punct de lucru in Timisoara, viata mea desfasurandu-se in acest oras. As vrea sa stiu in ce conditii imi pot face mutatie in acest apartament, eu neavand nici un act al apartamentului sau al proprietarului, iar el nu va veni prea curand in tara, dorind sa-mi mut si sediul firmei, eu nemailocuind la adresa din cartea de identitate personala din 2003."

    RASPUNS: Potrivit informatiilor utile puse la dispozitia celor interesati pe site-ul Inspectoratului de Politie al Judetului Timis, atat in situatia schimbarii domiciliului, cat si in situatia aplicarii vizei de resedinta sunt necesare actul cu care se face dovada detinerii spatiului de locuit si consimtamantul dat de titularul imobilului in fata lucratorului de la ghiseu. In ceea ce priveste a doua problema ridicata de cititor, dosarul pentru inregistrarea in Registrul comertului a mentiunilor privind schimbarea sediului comerciantilor in alt judet va contine, printre altele si dovada privind noul sediu care se poate face, dupa caz, cu: contract de vanzare-cumparare, intabulat; contract de schimb, intabulat; contract de inchiriere (inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre persoane fizice si persoane juridice); contract de subinchiriere; contract de comodat, in original, in forma autentica sau sub semnatura privata, insotit de actul doveditor al proprietarului, intabulat etc.

    Ionas Georgeta, Toplita:
    "La data de 21.03.1944, familia noastra compusa din ambii parinti si sase fiice ne-am refugiat din URSS in Romania, deoarece Basarabia a fost ocupata de armata sovietica. Tatal nostru, Istratuc Pavel, ca primar si om instarit, a fost considerat chiabur. Din 1944 si pana in 1945 am fost stabiliti in comuna Morunglav, judetul Romanati. Din 1945 am inceput sa fim practic vanati de sovietici, iar tata, pentru a ne apara, a hotarat sa ne schimbe numele, astfel am devenit Ionescu, iar tata, Ionescu Petre. In 1953, tata a fost arestat si condamnat la 25 de ani de privare de libertate, cu interdictie de drepturi pe timp de cinci ani, in Siberia. La data de 3.11.1955 a fost eliberat, cu domiciliul fortat in satul Vertujeni Vascauti si a revenit la vechiul nume. Mama, Ionescu Ioana, a facut demersuri pentru a reveni tata in Romania, pentru ca avea in intretinere sapte fiice minore. Cererea a fost aprobata cu Dosarul numarul 327/1956 si tata a revenit in Romania. Deoarece Curtea de Apel Targu-Mures mi-a respins cererea de a mi se stabili calitatea de persecutat etnic si deci nu pot beneficia de drepturile prevazute de Legea numerul 189/2000, pe motiv ca nu am nici un act oficial doveditor al persecutiei. Ce mai pot face?"

    RASPUNS: Potrivit Legii nr. 189 din 2 noiembrie 2000, prin care a fost aprobata cu modificari si completari Ordonanta de Guvern nr.105 din 30 august 1999 pentru modificarea si completarea Decretului-Lege nr.118/1990, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, de prevederile acestei ordonante beneficiaza si persoana, cetatean roman, care in perioada regimurilor instaurate cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 a suferit persecutii din motive etnice, aflandu-se intr-una din urmatoarele situatii: a) a fost deportata in ghetouri si lagare de concentrare din strainatate; b) a fost privata de libertate in locuri de detentie sau in lagare de concentrare; c) a fost stramutata in alta localitate decat cea de domiciliu; d) a facut parte din detasamentele de munca fortata; e) a fost supravietuitoare a trenului mortii; f) este sotul sau sotia persoanei asasinate sau executate din motive etnice, daca ulterior nu s-a recasatorit. Potrivit art. 8 din Decretul-Lege nr. 118/1990 "Dovedirea situatiilor de persecutie din motive politice sau etnice se face cu acte oficiale eliberate de organele competente, iar in cazul in care nu este posibil, prin orice mijloace de proba prevazute de lege." Astfel, lipsa actelor oficiale poate fi suplinita si de proba cu martori, instanta putand lua in considerare si declaratiile martorilor privind persecutia invocata de persoana interesata.
  • ×