x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

04 Mai 2006   •   00:00
Scrisori

CONCEDIILE PENTRU FORMARE PROFESIONALA


In art. 149-153 din Codul Muncii sunt reglementate concediile salariatilor pentru formare profesionala. Trebuie precizat ca, in situatia in care salariatul urmeaza formarea profesionala la initiativa angajatorului, nu se pune problema concediului, deoarece stagiul sau cursul de formare profesionala este inclus in programul de munca, inclusiv timpul necesar pregatirii teoretice si sustinerii examenelor pe parcurs sau la sfarsitul perioadei respective.

CERERE. In conformitate cu art. 149 din Codul Muncii, salariatii au dreptul sa beneficieze, la cerere, de concedii pentru formare profesionala. Cererea de concediu fara plata pentru formare profesionala trebuie sa fie inaintata angajatorului cu cel putin o luna inainte de efectuarea acestuia si trebuie sa precizeze data de incepere a stagiului de formare profesionala, domeniul si durata acestuia, precum si denumirea institutiei de formare profesionala. Pe baza acestor date angajatorul poate verifica daca intr-adevar salariatul intentioneaza sa urmeze o formare profesionala.

Angajatorul poate respinge solicitarea salariatului numai cu acordul sindicatului sau, dupa caz, cu acordul reprezentantilor salariatilor si numai daca absenta salariatului ar prejudicia grav desfasurarea activitatii.

PLATA. Concediile pentru formare profesionala se pot acorda cu sau fara plata. Concediile fara plata pentru formare profesionala se acorda la solicitarea salariatului pe perioada formarii profesionale pe care salariatul o urmeaza din initiativa sa.

In Codul Muncii roman nu se dispune cu privire la solutionarea unui diferend intre salariatul care cere concediu fara plata pentru formare profesionala si angajator. In consecinta, se vor aplica dispozitiile referitoare la solutionarea litigiilor privind executarea contractului individual de munca.

Efectuarea concediului fara plata pentru formare profesionala se poate realiza si fractionat in cursul unui an calendaristic, pentru sustinerea examenelor de absolvire a unor forme de invatamant sau pentru sustinerea examenelor de promovare in anul urmator in cadrul institutiilor de invatamant superior. Pe durata concediului fara plata, salariatul beneficiaza de toate drepturile cuvenite in timpul muncii efective, altele decat salariul.

CONDITII. Cererea de concediu platit pentru formare profesionala va fi inaintata angajatorului in conditiile prevazute pentru concediul fara plata. Perioada in care salariatul beneficiaza de concediul platit se stabileste de comun acord cu angajatorul.

In cazul in care angajatorul nu a asigurat pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesionala in conditiile prevazute de lege, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesionala, platit de angajator, de pana la 10 zile lucratoare sau de pana la 80 de ore. In aceasta situatie, indemnizatia de concediu nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.

Durata concediului pentru formare profesionala nu poate fi dedusa din durata concediului de odihna anual si este asimilata unei perioade de munca efectiva in ceea ce priveste drepturile cuvenite salariatului, altele decat salariul.

Trebuie precizat ca in Codul Muncii nu se stabilesc conditii pe care trebuie sa le indeplineasca salariatul atunci cand cere un concediu pentru formare profesionala. De asemenea, textele legale nu impun o anumita vechime generala in munca sau la angajator atunci cand ii prezinta acestuia cererea de concediu pentru formare profesionala.

Stefanica, Dutu & Asociatii
societate de avocati

  • Mosneag Adrian, Gabriela Zalog, Tarnaveni: "Sotia mea, Gabriela, a nascut la data de 9.02.2006. A terminat facultatea in iunie 2005 la stat, la zi, si tot atunci a luat si licenta. Din luna iulie 2005 pana in decembrie 2005 am platit CAS-ul la Casa Judeteana de Pensii Mures unde apartinem. De la 1.01.2006 pana la 22.03.2006 a avut concediu pre si postnatal. Certificatele medicale le-am depus la Casa de Sanatate Mures, fiindu-mi inregistrate la secretariat. Dupa trei luni, in momentul in care am solicitat adeverinta necesara pentru intocmirea dosarului de obtinere a indemnizatiei de crestere a copilului, mi s-a comunicat ca nu-mi vor fi platite concediile. Drept urmare, dosarul pentru obtinerea indemnizatiei este respins, deoarece pe adeverinta eliberata de Casa de Sanatate este mentionat faptul ca certificatele au fost primite, dar nu s-a realizat plata acestora. Am apelat la dumneavoastra, in speranta ca imi veti da un raspuns cat mai urgent pentru solutionarea problemei, deoarece nu am primit un raspuns concret de la autoritatile competente, care, la aceeasi problema, au venit cu mai multe solutii, invocand faptul ca este primul caz de acest fel in care se confrunta cu absolventi de facultate. As dori sa stiu de ce nu avem dreptul la indemnizatia de crestere a copilului daca noi nu am facut altceva decat sa respectam legile de anul trecut, care ne dadeau dreptul ca, odata platit CAS-ul, sa beneficiem de acest drept, iar, nu in ultimul rand, consider ca este foarte grav faptul ca nu mi s-a comunicat din partea Casei de Asigurari de Sanatate inca din luna ianuarie (momentul depunerii primului concediu) faptul ca nu intrunesc conditiile necesare in vederea realizarii platii acestora, lasandu-ma sa cred ca totul este normal si in ordine din moment ce mi-au fost inregistrate concediile, inclusiv pe luna februarie si martie? Daca eram informati din timp, puteam sa aleg si o alta cale, respectiv o angajare pentru doua, trei luni pentru sotie, iar acum totul era in regula. Consider ca, neinformandu-ma la timp, Casa de Sanatate ne-a neindreptatit si as vrea sa stiu cum as putea rezolva problema, as vrea sa stiu daca o lege se poate aplica retroactiv, adica ceea ce era valabil in 2005 (si dupa care am actionat eu) sa nu mai fie valabil in 2006. Va rog sa-mi spuneti ce sa fac in aceasta situatie, deoarece nu stiu ce drepturi imi revin si la cine sa apelez".
    RASPUNS: Conform Legii 148/ 2005, nu puteti beneficia de indemnizatie de crestere a copilului pana la varsta de doi ani si nici de concediu, deoarece aveti platite la Casa Judeteana de Pensii Mures contributiile la asigurarile de sanatate pana in luna decembrie 2005, iar lunile ianuarie si februarie nu sunt acoperite, adica nu ati lucrat, dar nici nu ati platit aceste contributii pe lunile respective.

  • Stangariu Constantin, Dolj: "Sunt un detinator al unui carut pentru handicapati din anul 1985, pe care l-am cumparat de la un cetatean care a decedat. As dori si eu adresa firmei din Bucuresti Romhandicap".
    RASPUNS: In Bucuresti firma Romhandicap SA are adresa in Strada Theodor Stefanescu 3, Sector 3, telefon: 021.313.49.63, 021.314.73.04.

  • Spiridon Ion, Bacau:
  • "Suntem un grup de locatari din Onesti. Cei de la etajul patru al blocului si-au facut acoperisul, pentru ca altfel le ploua in casa. Aceste patru famili au facut acoperisul tip mansarda inalt de 2,5 metri si au cheltuit bani multi, in jur de 700 de milioane de lei. Mentionez ca este o scara cu 20 de apartamente si ne obliga sa platim fiecare cate 3.500 de lei. Noi nu avem de unde plati banii acestia, pentru ca pe scara sunt multi pensionari amarati. Dar ei ne-au dat in judecata la data de 1.03.2006. Va rog sa ne spuneti dumneavoastra ce putem face. In ziarul dumneavoastra am citit acum un an despre un caz asemanator in care s-a decis sa se plateasca doar o treime din costul operatiei de reparare, dar nu mai stiu exact cum s-a ajuns la acest rezultat. Va rugam sa ne spuneti ce prevede legea in acest sens?".
    RASPUNS: De la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat am primit urmatorul raspuns: "Conform prevederilor HG 400/2003, art. 23.B, lit.c - modificata prin HG 1386/2003, proprietarii au obligatia sa «contribuie la repararea sau la consolidarea si la mentinerea in stare de siguranta a proprietatii comune indivize din cadrul condominiului...». Art. 46 precizeaza: «Cheltuielile pentru lucrari de intretinere, servicii, reparatii si consolidare la partile de constructii si instalatii aflate in proprietatea comuna indiviza - astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere ca: subsolul, conductele de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, termoficare, energie electrica, podul, casa scarii, spalatoria, uscatoria, teresa, acoperisul si altele asemenea se repartizeaza proportional cu cota-parte de proprietate indiviza a fiecarui proprietar, astfel cum este inscrisa in acordul de asociere sau care a fost recalculata conform prevederilor art. 45, alin. 3». Conform legislatiei in vigoare: Ordonanta de Guvern nr. 85/ 2001, Hotararea de Guvern nr. 400/ 2003 cu modificarile ulterioare, reparatia terasei nu este corect sa fie facuta de catre proprietarii care locuiesc la ultimul etaj. Asociatia de Proprietari raspunde pentru repararea partilor comune. In concluzie, reparatiile de asemenea anvergura se fac numai cu acordul Adunarii Generale. Exista aceasta hotarare? Exista o hotarare a Adunarii Generale, care sa permita executarea unor modificari structurale ale cladirii sau mansardarea a fost optiunea locatarilor de la ultimul etaj, in vederea obtinerii unor avantaje ulterioare? Exista o conventie incheiata intre proprietarii care au facut aceasta reparatie si Asociatie, in care sa se precizeze lucrarile ce vor fi executate, devizul final, conditiile in care se va recupera suma investita de la ceilalti locatari? Pentru rezolvarea situatiei, sugeram efectuarea unei expertize tehnice, care sa stabileasca insa: care erau lucrarile ce trebuiau executate pentru reparatia clasica de hidroizolatie?; care era cea mai buna oferta pentru aceasta reparatie?; care era suma ce trebuia platita de fiecare apartament (se face estimarea pe cota-parte)? De asemenea, trebuie sa va adresati Primariei Onesti sau Primariei Bacau pentru a afla ce documentatie trebuia intocmita pentru efectuarea unei modificari structurale de asemenea anvergura (mansardarea). Verificati daca cei care au efectuat lucrarea au avut avizele necesare cerute de normele legale".

    AM PRIMIT LA REDACTIE
    "Pana la data de 30 martie 2006 am locuit in Strada Raspantiilor numarul 12, Sector 2, Bucuresti, iar de la aceasta data am fost evacuata din imobil impreuna cu familia mea, compusa din cinci membri. Am fost la Primarie pentru a solicita o locuinta sociala, dar mi s-a spus ca nu exista astfel de locuinte in Sectorul 2. Nu mai putem suporta frigul si ploaia, este foarte greu sa locuiesti sub cerul liber, sa te culci afara si sa nu poti sa-ti faci o mancare calda. In situatia in care ne aflam, nu ne putem duce nici cu chirie, deoarece nu avem sutele de euro care se cer pentru o luna si in avans, deoarece aceasta evacuare ne-a distrus, nu mai avem mobila, iar hainele ne-au mucegait de la umezeala. Mentionam ca timp de 42 de ani am fost chiriasi la stat si dupa aceea trei ani la proprietar, iar acesta nu mai vrea sa ne prelungeasca insa contractul de inchiriere dupa cum se prevede in ordonanta de urgenta, care protejeaza chiriasul si unde este specificat ca proprietarul poate sa evacueze chiriasul in cazul in care acesta ramane in urma cu plata chiriei sau cauzeaza stricaciuni imobilului, ceea ce la noi nu s-a intamplat. Am fost dati in judecata pentru evacuare, iar acest proces a tinut pana in decembrie 2005, cand s-a hotarat de tribunal evacuarea noastra. Mentionez ca acelasi proces de evacuare l-a avut si vecina noastra de la parter, doar ca dansa a avut castig de cauza, nu inteleg de ce legea este discriminatorie? De ce nu am putut si noi sa ramanem in casa? Astfel, de la data de 30.03.2006, am fost evacuati din imobil, iar de la acea data locuim afara, in curtea imobilului, fara apa curenta, fara grup sanitar si fara lumina. Prin aceasta scrisoare deschisa facem un apel catre domnul primar si catre toti oamenii cu suflet din tara sa ne ajute sa primim si noi o locuinta sociala."
    Stroescu Ioana, Bucuresti (0722.400.762)
    ×