x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

09 Mar 2006   •   00:00
Scrisori

9 martie 2006

INTOCMIREA ACTULUI DE DECES


Intocmirea actului de deces se face la serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala s-a produs decesul, pe baza declaratiei verbale facute de catre membrii familiei decedatului, iar in lipsa acestora, de catre colocatari, vecini, administratorul imobilului, medicul sau alt cadru din unitatea sanitara unde s-a produs decesul, si a certificatului medical constatator al decesului. Declarantul va depune certificatul medical constatator al decesului, actul de identitate si, daca este cazul, livretul militar sau adeverinta de recrutare ale celui decedat.

DECLARATIE. Declararea decesului se face in termen de trei zile de la data incetarii din viata a persoanei. In acest termen se cuprind atat ziua in care s-a produs decesul, cat si ziua in care se face declaratia. Cand decesul se datoreaza unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente, precum si in cazul gasirii unui cadavru, declararea se face in termen de 48 de ore, socotit din momentul decesului sau al gasirii cadavrului.

In cazurile prevazute mai sus, pentru intocmirea actului de deces este necesara si dovada eliberata de Politie sau de Parchet, din care sa rezulte ca una dintre aceste autoritati a fost sesizata despre deces. In cazul in care decesul nu a fost declarat in termen, intocmirea actului de deces se face cu aprobarea Parchetului.

In cazul in care se declara decesul unui copil nascut viu, care a incetat din viata fara ca declararea nasterii sa fi fost facuta in termenele prevazute de lege, ofiterul de Stare Civila va intocmi mai intai actul de nastere si apoi pe cel de deces. Daca, din motive temeinice, actul de nastere nu poate fi intocmit, ofiterul de Stare Civila intocmeste actul de deces si ulterior urmareste inregistrarea nasterii.

Certificatul medical constatator al decesului, in care se consemneaza cauza decesului, se intocmeste si se semneaza de catre medic sau, in lipsa acestuia, de catre un cadru medical sanitar care a facut constatarea.

EXCEPTII. Daca decesul s-a produs pe o nava sau pe o aeronava si nu exista medic la bord, constatarea decesului se va face in primul port sau aeroport de escala, de catre un medic. Actul de identitate si livretul militar sau adeverinta de recrutare ale persoanei decedate se retin de catre ofiterul de Stare Civila si se inainteaza, dupa caz, serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor sau comandamentului militar pana la data de 5 a lunii urmatoare.

Intocmirea actului de deces privind un cadavru gasit se face la serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala a fost gasit.

Datele privind identitatea cadavrului, stabilite ulterior de autoritatile administratiei publice competente, se inscriu prin mentiune pe actul respectiv. Mentiunea se comunica serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor, care are in pastrare actul de nastere, Politiei si, dupa caz, Comandamentului militar.

INHUMARE. Ofiterul de Stare Civila, dupa intocmirea actului de deces, elibereaza declarantului o adeverinta de inhumare sau de incinerare a cadavrului. Inhumarea sau incinerarea unui cetatean roman, al carui deces s-a produs si s-a inregistrat in strainatate, se face pe baza adeverintei eliberate de serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala urmeaza sa se faca inhumarea sau incinerarea. Cand decesul cetateanului roman s-a inregistrat la misiunea diplomatica a Romaniei, adeverinta se va elibera pe baza certificatului de deces eliberat de misiunea diplomatica sau de oficiul consular de cariera.

Daca decesul unui cetatean roman s-a produs pe o aeronava aflata in afara teritoriului Romaniei sau pe o nava aflata in afara apelor teritoriale romane, iar cadavrul este transportat in tara, inhumarea sau incinerarea se face pe baza dovezii eliberate de comandantul navei sau a aeronavei.

Intocmirea actului de deces, in baza unei hotarari judecatoresti definitive declarative de moarte, se face din oficiu sau la cererea persoanei interesate, dupa caz, la serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor de la: a) locul de nastere al celui declarat mort; b) domiciliul celui declarat mort, in cazul cand actul de nastere a fost intocmit la autoritatile locale din strainatate; c) domiciliul persoanei care a solicitat declararea judecatoreasca a mortii, in situatia in care locul nasterii si domiciliul decedatului nu sunt cunoscute.

Stefanica, Dutu & Asociatii
societate de avocati

RASPUNSURI AVIZATE LA INTREBARILE DVS.
  • Grigoras Carmen, Roman, Neamt: "Administrez o mica societate care are un mic atelier de taiat sticla ca punct de lucru. Pentru acest punct de lucru, o data cu energia electrica, conform contractului care exista intre societatea mea si SC Electrica, se factureaza si taxa radio-tv. Aceste receptoare nu le detin, pentru ca specificul muncii nu permite. Dupa ordonanta publicata in februarie 2003 s-a ajuns, dupa multe discutii, la concluzia ca aceia care nu au radio si tv sa depuna o cerere pe propria raspundere, ceea ce am si facut in aprilie 2003. In august 2003 apare alta ordonanta si de atunci mi se factureaza aceasta taxa. Initial am platit prima factura pentru ca era emisa cu energia electrica si nu puteam plati disociat. Am incercat sa depun cereri, dar nu au vrut sa le primeasca. Mentionez ca am un singur angajat in societate care lucreaza la acest atelier. Consider ca aceasta ordonanta este aplicata arbitrar, deoarece am un prieten care are o societate si care a depus cerere in aprilie 2003 si nu a platit niciodata taxa radio-tv. Este normal sa platesc servicii de care nu beneficiez? Ca persoana fizica am platit taxa radio-tv, dar si abonamentul la cablu".
    RASPUNS: De la Eon Moldova am primit urmatorul raspuns: "Reglementarile in domeniu, adica HG 977 si HG 978 din 2003, prevad urmatoarele taxe lunare radio-tv pentru agentii economici: persoane juridice fara salariati radio = 2,5 RON si tv = 4 RON; microintreprinderi radio = 10 RON si tv = 15 RON; alti agenti economici radio = 30 RON si tv = 50 RON. Ca o prevedere accentuata in cele doua acte normative este aceea ca nedetinerea de receptoare radio/tv nu constituie pentru agentii economici motiv de scutire de la plata taxelor. Singurul lucru pe care il puteti face este sa verificati daca incadrarea societatii este corecta si sa aduceti acte doveditoare ale acestei incadrari (anexa «100» de la Administratia Financiara). In cazul in care se constata ca sumele platite au fost mai mari, diferentele se vor restitui".

  • Lelescu Constantin, Bacau:
  • "Problema la care doresc un raspuns se refera la drepturile de pensie pe urmatorul cadru. La data de 11.07.1994, cu decizia numarul 102785/22.07.1994, am fost scos la pensie pentru pierderea capacitatii de munca (infarct miocardic) la varsta de 56 de ani, cu o vechime in munca de 35 de ani, grupa a III-a. La implinirea varstei de 60 de ani am cerut recalcularea pensiei, lucru stabilit ulterior prin marirea pensiei. In 2005, cu ocazia recorelarii pensiilor, am primit pensia recalculata cu suma de 150.000 de lei, stabilita pentru anul iesirii la pensie, pe caz de pierdere a capacitatii de munca, nu pentru anul 1998, la implinirea varstei de 60 de ani. La aceasta data primesc o pensie de 382 RON, iar alti colegi in aceeasi situatie au pensii de 550 RON. Va rog sa-mi spuneti ce trebuie sa fac".
  • Costel Andu: "Va rog, daca puteti, sa-mi transmiteti o fisa completa de recalculare a pensiei pentru limita de varsta si stagiu complet de cotizare (conform normelor metodologice) in baza Legii nr. 19/2000 cu completarile ulterioare". Raluca Trancu: "Va scriu in numele mamei mele, Trancu Ioana (numar dosar de pensie 178917). A primit pensia, dar fara marirea de pensie, acele noua procente promise pe ianuarie. Nu a primit nici macar o instiintare cu recalcularea pensiei. Ce s-a intamplat?".
  • Balan Marin, Calarasi: "Sunt pensionar cu vechime integrala in munca de la data de 1.09.1999. Pana la pensionare am fost functionar pe post de contabil la o firma in Calarasi. Am constatat la sase ani de la pensionare ca o parte din colegii mei are pensii de 600-700 RON, fata de 468 RON cat am eu. Nu cunosc modul de calcul, dar nu inteleg de ce exista diferente atat de mari. Am depus la Casa de Pensii Calarasi doua adeverinte de la asociatia unde am lucrat, referitor la alta grupa de munca si acordarea unor sporuri care nu au fost luate in calcul la pensionare. Mi s-a calculat corect pensia?".
  • Barac Dumitru, Tulcea: "Am lucrat ca miner din 1958 pana in 1967 in schimburi a cate opt ore, schimbul trei fiind complet de noapte, si primeam spor de 15% care era inclus in salariu. Pentru recalcularea pensiei am scris la mina unde am lucrat pentru a-mi trimite sumele incasate pe perioada lucrata, dar de la dansii am primit raspuns ca sporul de noapte nu se ia in calcul la recalcularea pensiei, fiindca a fost un spor cu caracter nepermanent. Va rog sa-mi spuneti daca dansii au dreptate sau nu. Mentionez ca eu am lucrat in trei schimburi tot timpul anului".
  • Paun Nicolae si Constantina, Bucuresti: "Suntem pensionati de la data de 1 iulie 1996 cu vechime integrala si fara intrerupere. Am lucrat la o intreprindere din anul 1960, respectiv 1968, cu dosarul de pensionare 5282 si decizia 150969 si respectiv sotia 5284 si decizia 150973, ambele dosare au fost intocmite la data de 1.04.1996. Trebuia sa ni se faca recalcularea la data de 1.09.2005 in baza actelor care ni s-au cerut si le-am trimis prin posta cu confirmare de primire, dar nu am primit nici un raspuns. De asemenea, sotia mea nu a primit nici un fel de indexare asa cum a promis guvernul ca de la data de 1.01.2006 pensiile vor fi majorate cu un coeficient care sa acopere inflatia pe anul 2005. Cui trebuie sa ne adresam pentru a ne rezolva problema?".
    RASPUNS: Trebuie sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii sau de sector sau, daca nu sunteti multumit, la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, telefon Infoline 021-250.91.11 sau 0800.826.727 (linie telefonica gratuita).

  • Morofievici Eugenia, Bucuresti:
  • "Va rog sa-mi comunicati daca am dreptul la un numar de kilowati lunar cu gratuitate. Mentionez ca am lucrat intr-o mina de uranium, de unde am ramas cu handicap si am iesit la pensie cu gradul II de invaliditate".
    RASPUNS: Conform specialistilor de la Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, "potrivit prevederilor OUG nr. 102/1999, modificata si completata prin Legea nr. 519/2002, pentru persoanele nevazatoare incadrate in gradul grav de handicap se acorda scutire de la plata taxei pentru abonamentul la curentul electric".
    ×