x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scrisori

0
07 Mar 2006 - 00:00
Scrisori


7 martie 2006

INTOCMIREA ACTELOR DE STARE CIVILA


INTOCMIREA ACTULUI DE NASTERE


Intocmirea actului de nastere se face la Serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala s-a produs evenimentul, pe baza declaratiei verbale, a actului de identitate al mamei si al declarantului, a certificatului medical constatator al nasterii si, dupa caz, a certificatului de casatorie al parintilor. Daca declaratia priveste pe un copil din afara casatoriei, iar recunoasterea paternitatii are loc in momentul declararii nasterii, datele privind pe tatal copilului se inscriu in rubricile corespunzatoare din cuprinsul actului de nastere ce se intocmeste. Declararea nasterii se face in termen de 15 zile pentru copilul nascut viu si in termen de trei zile pentru copilul nascut mort. Termenele se socotesc de la data nasterii. In cazul in care copilul nascut viu a decedat inauntrul termenului de 15 zile, declararea nasterii se face in termen de 24 de ore de la data decesului. Pentru copilul nascut mort se intocmeste numai actul de nastere.

NUME. Numele de familie si prenumele copilului se stabilesc potrivit legii. Ofiterul de stare civila poate refuza inscrierea unor prenume care sunt formate din cuvinte indecente ori ridicole, parintii putand opta pentru un nume corespunzator.

Daca parintii nu au nume de familie comun sau exista neconcordanta intre prenumele copilului trecut in certificatul medical constatator al nasterii si declaratia verbala a declarantului, intocmirea actului de nastere se face pe baza declaratiei scrise si semnate de ambii parinti, din care sa rezulte numele de familie si prenumele copilului. In caz de neintelegere intre parinti, va decide Serviciul Public Comunitar Local de Evidenta Persoanelor de la locul inregistrarii nasterii, prin dispozitie scrisa.

Are obligatia de a face declaratia de nastere oricare dintre parinti, iar daca, din diferite motive, nu o poate face, obligatia declararii revine medicului, persoanelor care au fost de fata la nastere sau personalului din unitatea in care a avut loc nasterea, rudelor ori vecinilor care au luat cunostinta despre nasterea unui copil.

Cand declaratia de nastere a fost facuta dupa expirarea termenelor prevazute mai sus inauntrul termenului de un an de la nastere, intocmirea actului de nastere se face cu aprobarea primarului, respectiv a sefului misiunii diplomatice sau a oficiului consular de cariera.

STRAINATATE. Daca nasterea s-a produs in strainatate si intocmirea actului nu a fost facuta la misiunea diplomatica sau la oficiul consular de cariera al Romaniei ori la autoritatea locala din strainatate, intocmirea actului de nastere se face in tara, la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenta Persoanelor de la domiciliul parintilor, dupa ce Ministerul Administratiei si Internelor verifica, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, daca nasterea nu a fost inregistrata in strainatate.

Cand declaratia a fost facuta dupa trecerea unui an de la data nasterii, intocmirea actului se face in baza hotararii judecatoresti definitive si irevocabile, care trebuie sa contina toate datele necesare intocmirii actului de nastere.

Actiunea se introduce la judecatoria in a carei raza are domiciliul persoana interesata sau unde are sediul institutia de ocrotire a copilului. In vederea solutionarii, instanta solicita politiei verificari pentru stabilirea identitatii, precum si avizul medicului legist cu privire la varsta si sexul persoanei al carei act de nastere se cere a fi intocmit. Judecarea cauzei se face cu participarea procurorului.

Intocmirea actului de nastere al copilului gasit se face, in termen de 30 de zile de la data gasirii copilului, la Serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala a fost gasit, pe baza procesului-verbal intocmit de politie, de medic si de reprezentantul Serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor, caruia ii revine si obligatia de a face declaratia de inregistrare a nasterii. Persoana care a gasit copilul este obligata sa anunte, in termen de 24 de ore, politia si sa prezinte copilul cu toate obiectele si inscrisurile aflate asupra lui.

ABANDON. In situatia in care copilul este abandonat de mama in spital, conducatorul unitatii sanitare are obligatia sa sesizeze politia in termen de 24 de ore de la constatarea acestui fapt.

Daca nu a fost stabilita identitatea mamei in termen de 30 de zile, intocmirea actului de nastere se va face pe baza certificatului medical constatator al nasterii si a procesului-verbal incheiat de politie, de conducatorul unitatii sanitare si de reprezentantul Serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor, caruia ii revine si obligatia de a face declaratia de inregistrare a nasterii.

Stefanica, Dutu & Asociatii
societate de avocati

RASPUNSURI AVIZATE LA INTREBARILE DVS.
  • Ion Aurelian, Dolj: „Sunt pensionar pe caz de boala, cu diagnosticul hepatita cronica activa HTA cs, gr. II, bronsita cronica cu acutizari frecvente. Deficienta globala accentuata. La vArsta de 7 ani am suferit o fractura la mAna stAnga la cot si am fost internat n spital, mi s-a efectuat o operatie, dar nu a fost una reusita si am mAna strAnsa. In anul 1970, tot la mAna stAnga, am suferit un accident si mi-au fost amputate trei degete. Pot beneficia de pensie de handicap?".
    RaSPUNS: Potrivit specialistilor de la Autoritatea Nationala a Persoanelor cu Handicap, „ncadrarea n grad de handicap o stabileste Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap de pe raza teritoriala de domiciliu, n cazul dumneavoastra, Dolj. La comisie este necesar sa prezentati copia dupa actul de identitate, trimiterea de la medicul de familie, referatul de la medicul specialist, adeverinta de venit, rezultatele tuturor documentelor medicale detinute pAna n prezent (bilete internare n spital, rezultate analize etc). In cazul n care comisia emite un certificat de ncadrare n gradul grav sau accentuat, pentru a intra n posesia drepturilor cuvenite (indemnizatie lunara si facilitati) este necesar sa depuneti o cerere pentru acordarea acestora, nsotita de o copie, la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Dolj".

  • Dobrin Olimpia, Ocna Mures: „Ce acte sunt necesare pentru a beneficia de subventie de stat pentru instalarea unei centrale termice n conditiile n care acum ncalzirea se face printr-o camera cu soba de teracota si la bucatarie o soba cu gaz metan? Specific ca sunt beneficiara unei indemnizatii de ajutor ncalzire n valoare de 710.000 de lei/noiembrie, decembrie si 780.000 de lei/ianuarie, februarie".
    RaSPUNS: Informatii privind aceste subventii puteti primi la Primaria Municipiului Ocna Mures.

  • Oltean Rodica, Hunedoara: „As dori sa ma informati cum as putea obtine o viza n Irlanda pentru a boteza un copil n Dublin. Mentionez ca parintii copilului au numai drept de munca acolo, avAnd trei copii nascuti acolo, si nu pot face chemare. Mentionez ca sunt casatorita, am 51 de ani, doi copii si o societate, deci pot dovedi ca nu plec n alte scopuri".
    RaSPUNS: Trebuie sa va adresati Ambasadei Irlandei n RomAnia pentru informatii si pentru a obtine un interviu. Adresa cancelariei: Strada Vasile Lascar 42-44, Bucuresti, telefon: 021-212.15.60.
  • AM PRIMIT LA REDACTIE
    „Apelez pe aceasta cale la dumneavoastra, pentru a va aduce la cunostinta continuarea abuzurilor oficiale mpotriva cAinilor strazii din Bucuresti. Au trecut aproape cinci ani de la marea hingheriada a domnului Basescu, nceputa n 2001, si n continuare situatia este foarte grea: numarul cAinilor strazii nu s-a diminuat, n schimb exista considerabile fonduri necontrolabile, manipulate de cei aflati lAnga ciolanul ASA Bucuresti. De ce va scriu acum? O catelusa s-a refugiat n curtea institutiei ca sa nasca... M-a impresionat taria si dragostea ei de mama si mpreuna cu cAteva colege, am ngrijit-o si hranit-o, dar nu pentru prea multa vreme, deoarece directorul institutiei a chemat hingherii care au «cazat-o» la baza ASA din Chiajna. Ne-am dus s-o vedem si am descoperit un Auschwitz canin romAnesc. Am gasit-o cu greu pe catelusa care era nghesuita ntr-un tarc alaturi de alti condamnati la moarte, iar puii i fusesera deja omorAti. Ni s-a spus ca recuperarea ei costa 1.500.000 de lei, iar serviciul oferit de ASA pentru acesti bani este o chitanta pe care s-a lipit o eticheta, dovada a vaccinului antirabic facut doar la cerere, tatuaj n ureche si obligativitatea semnarii unui act de recuperare care se ntocmeste doar ntr-un singur exemplar ce ramAne la ASA. De sterilizat nici vorba, pentru ca nu au conditii de ngrijire postoperatorie sau te obliga sa-ti asumi raspunderea daca animalul moare la anestezie, afirma ei, adica sub mAna Mengelo-medicilor care lucreaza acolo. Am plecat cu catelusa cea draga pe care o colega a luat-o acasa. Am lasat n urma Auschwitz-ul canin cu durere n suflet si lacrimi n ochi, pentru toti cei ce urmau sa moara. Necazurile cu catelusa noastra au continuat. In cAteva zile a cazut lata, i s-au ncetosat ochii si tusea ntruna. Diagnosticul a fost ca s-a mbolnavit n baza ASA fiind suspecta de jigodie. A fost tratata de un medic inimos si s-a vindecat n doua saptamAni. In total recuperarea catelusei a costat 5.000.000 de lei, bani platiti de trei femei care lucreaza pentru salariul minim pe economie si care aveau acasa familii si copii. Problema nsa, pAna la urma, nu a fost efortul financiar, ci existenta lagarelor canine de tip Auschwitz n RomAnia, lagare care ti ramAn n memorie si nu te lasa sa dormi noaptea si de aceea nu putem si n-avem voie sa ne resemnam. Pe drumul spre Chiajna si napoi am primit informatii despre masinile luxoase care se aprovizioneaza de la baza ASA cu hrana uscata pentru cAini, iar medicii (unii sunt membri PD) care lucreaza acolo au si cabinete particulare unde «transfera» medicamente si vaccinuri de la ASA. Va scriu n numele meu si cred ca sunt n asentimentul tuturor oamenilor de omenie din RomAnia. Aratati cum s-au nregistrat succese n afacerile ASA derulate pe banii contribuabililor si pe spinarea cAinilor strazii. Cu o abordare corecta care nseamna: recensamAntul tuturor cAinilor, legea sterilizarii obligatorie a cAinilor metisi, responsabilizarea detinatorilor de cAini, educatia civica a populatiei, toata lumea ar fi multumita. Este necesar sa se elimine cauza si nu doar sa se actioneze la efect, cum se procedeaza n momentul de fata. Mass-media este speranta tuturor oamenilor de omenie din RomAnia."
    Angela Dumitru, Bucuresti
    Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   copilului,   declaraţia,   copilul,   persoanelor,   termen,   nastere,   baza,   naşterii,   actului,   intocmirea

    Serviciul de email marketing furnizat de