x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Scrisori - 3 februarie 2006

Scrisori - 3 februarie 2006

03 Feb 2006   •   00:00

Asociatia de locatari a blocului C9, din Bdul 1 Mai, nr. 29, Bucuresti:
"Fostul administrator al blocului nostru a produs o frauda de aproximativ 500 de milioane de lei, fapt pentru care a fost schimbat. In prezent refuza sa predea actele administratiei pentru a se incepe expertiza contabila. Ani de zile a tinut ascunsi restantierii si nu a calculat penalizarile, care depasesc o suta de milioane. Noi platim acum aceste penalizari, deoarece am avut oprita apa calda, iar Distrigaz vrea sa ne opreasca gazele. De doua luni de zile am reclamat la Primaria Sectorului 6 si la Sectia 22 de politie si nu ne-a ajutat nimeni, pentru ca noi nu putem sa o obligam sa ne dea actele. Va rugam sa ne ajutati cu un sfat."

RASPUNS: In aceasta situatie trebuie sa-l actionati in Justitie, de urgenta, pe fostul administrator al Asociatiei de Proprietari, in scopul de a obtine o sentinta definitiva si irevocabila care sa-l oblige pe acesta sa predea documentele. Urmariti punerea in aplicare a acestei sentinte prin intermediul unui executor judecatoresc.

Rosca Aurel, Adjud:
"Sunt pensionar CFR si am solicitat la arhivele CFR Turnu Rosu la data de 10 ianuarie 2005 o adeverinta de salarizare din perioada 1948-1956, fiindu-mi necesara la casa de pensii pentru a dovedi veniturile avute in acel interval. Am solicitat aceasta adeverinta, deoarece, pe perioada mai sus mentionata, salarizarea nu a fost trecuta in cartea de munca. La sfarsitul lunii iulie 2005 mi-a fost confirmata eliberarea adeverintei solicitate, cu precizarea ca a fost trimisa la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Am sunat la dansii in septembrie, dar raspunsul a fost negativ. Stiu ca trebuie depuse actele doveditoare de venit in timp de trei ani si, avand in vedere varsta mea, 81 de ani, si conditiile destul de grele in care mi-am desfasurat activitatea, doresc sa se incerce eliberarea cat mai urgenta de MTCT a adeverintei solicitate pentru a o putea depune la Casa Judeteana de Pensii Vrancea."

Mihai Vasile, Bucuresti:
"Va rog sa ma ajutati si sa ma indrumati, pentru ca nu stiu unde trebuie sa ma adresez pentru a intra in posesia adeverintelor de venituri lunare pentru perioada 01.07.1952-01.10.1962. In cartea de munca nu au fost trecute salariile, deoarece, conform legislatiei in vigoare la data pensionarii, puteai sa-ti alegi cinci ani din ultimii zece din campul muncii."

Toma C. Ion, Vaslui:
"Am lucrat din anul 1982 la Trustul Constructii Galati pana in anul 1986, cand m-am transferat la Combinatul Siderurgic SIDEX SA Galati. Am lucrat aici pana la 10 august 1999, cand au inceput restructurarile OUG nr. 98/1999 a Guvernului. In anul 2003, la 15 februarie am fost internat in spital cu diagnosticul hepatita cronica virala B si lambliaza. Din acest motiv nu ma pot angaja, fiindca nu pot face efort. Va rog sa imi spuneti daca ma pot pensiona pe caz de boala si unde trebuie sa merg. De asemenea, as dori sa stiu ce acte imi trebuie pentru dosarul de pensie."

Popa Irina, Bucuresti:
"Am 88 de ani si am o pensie de 3.400.000 de lei, suma cu care abia ma descurc. Nu inteleg de ce pe luna martie nu am primit pensia marita. Eu am inteles din presa si de la televizor ca ar fi trebuit sa ni se mareasca pensiile. Eu am iesit la pensie pentru limita de varsta. Nu ma pot deplasa la oficiul de pensii al Sectorului 4 pentru a-mi rezolva problema financiara, deoarece sunt bolnava. De aceea, va rog sa-mi spuneti daca voi beneficia de vreo majorare pe viitor."

RASPUNS: Trebuie sa stiti ca, in general, salariile sunt inscrise in carnetul de munca existent - in original sau copie. Daca salariile nu sunt inregistrate, pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi in mod automat salariul minim pe economie. Pentru mai multe amanunte va indrumam sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, cu adresa in Strada Latina, nr.8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021-250.91.11 sau 800.826. 727 (linie telefonica gratuita).

Bercea Nicola, Teleorman:
"La data de 20.04.2005 am primit decizia nr. 47.050/ 20.02.2005 prin care mi se face cunoscut ca in urma efectuarii recalcularii pensiei in baza OUG 4/2005 mi s-a redus punctajul stabilit din 1970. Este corect?"

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "referitor la nemultumirea cu privire la punctajul mediu anual rezultat ca urmare a recalcularii drepturilor de pensie, conform OUG nr.4/2005, facem urmatoarele precizari: procesul de recalculare a pensiilor stabilite potrivit legislatiei in vigoare pana la data de 1 aprilie 2001 nu este un proces de majorare a pensiilor. Scopul acestei masuri il reprezinta asigurarea unui raport de echitate intre toti pensionarii sistemului public de pensii. In acest mod, toate pensiile vor fi stabilite dupa aceeasi lege, dupa aceeasi metodologie, potrivit acelorasi principii, indiferent de data pensionarii si indiferent de legislatia care a fost aplicata la momentul stabilirii initiale. Astfel, procesul de recalculare a pensiilor consta in determinarea punctajului mediu anual al fiecarei pensii, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa formula de calcul introdusa de aceasta lege si cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr.1550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public. Concret, pentru fiecare pensionar in parte se determina punctajul mediu anual, dupa cum urmeaza: a) se imparte venitul salarial din fiecare an lucrat, rezultat din insumarea salariului cu sporurile cu caracter permanent existente in carnetul de munca, la salariul mediu pe economie din acel an, dupa care se face suma punctajelor anuale din fiecare an de activitate, rezultand un numar total de puncte; b) acest numar total de puncte se imparte la stagiul de cotizare (vechimea in munca), care este de 20 ani pentru femei si 25 de ani pentru barbati - in cazul celor pensionati pana in iulie 1977, respectiv 25 ani pentru femei si 30 ani pentru barbati - in cazul celor pensionati dupa iulie 1977 si pana in luna martie 2001, inclusiv; c) rezulta punctajul mediu anual care se atribuie pensionarului, pe baza caruia se determina cuantumul pensiei; d) cuantumul pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual cu valoarea punctului de pensie, aceasta fiind in anul 2005 de 2.955.592lei. In concluzie, punctajul mediu anual este direct proportional cu nivelul salariilor avute in perioada de activitate, cat si cu stagiul de cotizare efectiv realizat (vechimea in munca). Astfel, in urma recalcularii, o parte dintre pensii inregistreaza o crestere a punctajului mediu anual, implicit a cuantumului, in timp ce alte pensii inregistreaza o scadere a punctajului mediu anual. In cel de-al doilea caz, cand punctajul individual recalculat este mai mic, aceste pensii nu vor suferi o modificare a cuantumului, mentinandu-se punctajul corespunzator pensiei aflate in plata".

SCRISOAREA DE GARANTIE BANCARA
Scrisoarea de garantie bancara reprezinta un angajament de plata, independent, al unei institutii bancare si anume de a plati unui beneficiar o suma de bani, daca sunt indeplinite anumite conditii, sau de a plati unui beneficiar o suma de bani la o anumita data, plata efectuandu-se in baza conditiilor indeplinite.

Scrisoarea de garantie bancara nu reprezinta un instrument de plata efectiv, fiind doar un inscris prin care un garant, in acest caz o banca, se obliga sa plateasca o suma de bani creditorului unui debitor, in eventualitatea in care acesta din urma nu o va face. Astfel, prin garantia bancara banca va repara consecintele neindeplinirii sau a indeplinirii defectuoase a unei obligatii asumate printr-un contract. In Romania, acest instrument de garantare nu are o reglementare distincta.

PARTILE. Orice tip de garantie bancara implica interesele a trei parti:
  • 1 - beneficiarul garantiei - este partea in favoarea careia banca isi asuma angajamentul de a plati o suma de bani in cazul in care o alta persoana nu si-a indeplinit obligatiile asumate contractual. De exemplu, beneficiar poate fi partea care organizeaza o licitatie si doreste sa primeasca o suma de bani compensatorie in cazul in care ofertantul nu-si respecta obligatiile rezultate din oferta sa ori daca ofertantul castigator al licitatiei nu-si onoreaza oferta la termen;
  • 2 - ordonatorul - este partea in contul si la solicitarea careia se emite garantia. Ordonator poate fi partea care castiga licitatia, dar nu doreste sa depuna cu titlu de garantie o suma de bani;
  • 3 - garantul - este partea care preia obligatia de plata cu titlu reparatoriu; aceasta obligatie este accesorie obligatiei debitorului principal care s-a obligat la o anumita prestatie prin contractul comercial. Garant este de obicei o banca, dar un asemenea instrument de garantare poate fi generat si de o companie de asigurari ori de o altfel de institutie. Banca aleasa de client de a emite scrisoarea de garantie bancara are posibilitatea de a emite ea insasi garantia, in acest caz fiind vorba de o garantie directa sau poate insarcina cu emiterea garantiei o banca corespondenta - garantie indirecta.

    VALOAREA SI VALABILITATEA. Valoarea garantiei este suma de bani pe care garantul se obliga sa o plateasca beneficiarului garantiei, suma care trebuie determinata cu exactitate si cu precizarea monedei in care se va face plata. Termenul de valabilitate al scrisorii de garantie bancara este termenul in interiorul caruia beneficiarul poate solicita executarea scrisorii, rezultand din indicarea unei date calendaristice certe care va determina expirarea scrisorii de garantie.

    Executarea garantiei implica doua etape: formularea cererii de executare si plata propriu-zisa. Cererea de executare se face in scris de catre beneficiarul garantiei si trebuie sa ajunga la sediul institutiei garante inauntrul termenului de valabilitate.

    Cererea trebuie sa fie in conformitate cu conditiile din garantie, adica sa fie insotita de documente din care sa rezulte ca ordonatorul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale, iar suma solicitata sa nu depaseasca valoarea indicata in scrisoarea de garantie.

    In cazul in care partea obligata din contractul de baza nu si-a indeplinit obligatiile asumate sau si le-a indeplinit in mod necorespunzator, beneficiarul scrisorii de garantie se poate adresa in scris bancii garante, solicitandu-i plata garantiei.

    Cererea de executare trebuie depusa la garant in termenul de valabilitate. Garantul va putea formula obiectiuni la plata daca garantia este conditionata de prezentarea unor documente ce nu sunt prezentate ori daca banca are certitudinea ca exista un abuz sau frauda din partea beneficiarului.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
  • ×