x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scrisori

0
05 Dec 2005 - 00:00
5 decembrie 2005

Catneanu Viorel, Lupeni:
"La data de 25.12.2004 am fost pensionat cu vechime integrala la limita de varsta cu decizia nr. 79211. La calcularea pensiei s-au luat, fara stirea mea, primii cinci ani de activitate din ultimii 10. In acesti ani, salariile mele au fost mai mici decat in ultimii cinci. Este legal, caci eu stiam ca se calculeaza cei mai buni ani din punctul de vedere al salariilor?"

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: "Pentru solutionare, am solicitat Casei Locale de Pensii Petrosani analizarea dosarului dvs. de pensionare. In urma verificarii efectuate, au rezultat urmatoarele elemente: Urmare a cererii nr. 8532/07.12.1999, ati fost pensionat pentru munca depusa si limita de varsta, incepand cu data de 25.12.1999. In acest sens a fost emisa decizia nr. 79211/29.12.1999, in temeiul HGR 267/1990, stabilindu-se o vechime totala de 36 de ani, 10 luni si 44 de zile, intregita la 37 de ani, din care: 21 de ani, 4 luni si 15 zile in grupa I de munca; 4 ani, 11 luni si 26 de zile in grupa II de munca. Baza de calcul a fost stabilita pentru perioada 28.05.1989 - 28.05.1994, in baza adeverintei nr. 5285/19.10.1999 eliberata de E.M. Vulcan. Ca urmare a cererii dvs. nr. 1996/02.06.2002, Casa locala de Pensii Petrosani v-a raspuns prin adresa nr. 1996/11.06.2002, explicandu-va ca salariul mediu tarifar aferent perioadei 28.05.1989 - 28.05.1994 a cuprins: salariul tarifar de incadrare, sporul de vechime aferent, sporul de conducere, sporul de periculozitate ce rezulta din adeverinta nr. 5285/19.10.1999 eliberata de E.M. Vulcan. Ati depus la dosar adeverinta nr. 2325/09.03.2005, eliberata de E.M. Vulcan, din care reiese perioada in care ati fost elev salarizat, neluata in calcul la stabilirea initiala a pensiei, deoarece perioada respectiva nu era evidentiata in cartea de munca si nici nu exista la dosar un document justificativ din care sa rezulte acest fapt. De asemenea, ati depus adeverinta nr. 694/01.03.2005, eliberata de S.C. PROMO CONSTRUCT SRL, din care rezulta un stagiu de cotizare realizat dupa pensionare, insa nu ati depus o cerere prin care sa solicitati recalcularea drepturilor de pensie prin valorificarea acestor adeverinte. In acest sens, va indrumam sa va adresati Casei Locale de Pensii Petrosani cu o cerere de recalculare a drepturilor de pensie, in sensul celor enuntate mai sus. Mentionam, de asemenea, ca veti beneficia de recalcularea pensiei potrivit OUG nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat. Recalcularea este un proces prin care, pentru toate pensiile din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilite potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, se va determina punctajul mediu anual potrivit principiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, utilizandu-se formula de calcul introdusa de aceasta lege si cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr.1550/2004. Implicit, cuantumul fiecarei pensii din sistemul public va fi stabilit in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000. In acest mod, toate pensiile vor fi stabilite dupa aceeasi lege, dupa aceeasi metodologie, potrivit acelorasi principii, indiferent de data pensionarii si indiferent de legislatia care a fost aplicata la momentul stabilirii initiale. Recalcularea pensiilor se efectueaza din oficiu, nefiind nevoie de o cerere depusa din partea pensionarului. Dosarele de pensie - care contin carnetele de munca sau copia acestora - sunt supuse prelucrarii in cadrul caselor teritoriale de pensii. In acest proces sunt valorificate toate datele, informatiile si elementele existente in dosarele de pensii si se calculeaza punctajul mediu anual pe baza salariilor si a sporurilor cu caracter permanent obtinute in toata perioada de activitate. Punctajul mediu este elementul comun cu care se opereaza de la 1 aprilie 2001 atunci cand se stabilesc pensii si se adopta masuri in domeniul pensiilor. Concret, pentru fiecare pensionar in parte se determina punctajul mediu anual, dupa cum urmeaza: a) se imparte venitul salarial din fiecare an lucrat, rezultat din insumarea salariului cu sporurile cu caracter permanent existente in carnetul de munca, la salariul mediu pe economie din acel an, dupa care se face suma punctajelor anuale din fiecare an de activitate, rezultand un numar total de puncte; b) acest numar total de puncte se imparte la stagiul de cotizare (vechimea in munca) care este de 20 ani pentru femei si 25 ani pentru barbati - in cazul celor pensionati pana in iulie 1977, respectiv 25 ani pentru femei si 30 ani pentru barbati - in cazul celor pensionati dupa iulie 1977 si pana in luna martie 2001, inclusiv; c) rezulta punctajul mediu anual care se atribuie pensionarului, pe baza caruia se determina cuantumul pensiei; d) cuantumul pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual cu valoarea punctului de pensie, aceasta fiind in anul 2005, de 2.955.592 lei. In legatura cu anul de referinta 1977 precizam ca acesta este anul intrarii in vigoare a Legii nr. 3/1977, lege care a modificat numarul anilor care reprezinta vechimea integrala in munca necesara inscrierii la pensie, comparativ cu legea anterioara (Legea nr. 27/1966 privind pensiile de asigurari sociale de stat si pensia suplimentara)."

Ungureanu Nicoleta, Basarabi:
"Va scriu in numele a 47 de mame insotitoare de copii cu handicap si aduc la cunostinta ca de cinci luni nu ne-am primit indemnizatiile de insotitori, cu toate ca ar trebui sa existe o lege care sa reglementeze acest lucru. In situatie in care peste tot in lume exista grija pentru persoane cu dizabilitati, la noi se pare ca acest lucru se afla pe ultimul plan. Am trimis petitii peste tot, dar nu am reusit sa miscam nimic. In urma demersului facut de Ministerul de Finante, am reusit cu greu sa ne recuperam salariile pe o luna si am ramas cu o restanta pe patru luni plus perioada de pana la sfarsitul anului deoarece am fost anuntate ca nu vom mai primi nimic. Ce sa mai facem? Trebuie sa fim permanent alaturi de copii".

June Florin, Hunedoara:
"Sunt handicapat motor de gradul I si ma deplasez cu ajutorul unui carucior. In localitate, Primaria a refuzat sa ne mai plateasca indemnizatii pentru ingrijitori de patru luni. Din aceasta cauza, am fost pus in imposibilitatea de a-mi mai plati facturile. Am restante la gunoi, telefon, energie electrica si, ce este mai important, nu mi-am putut cumpara nici medicamentele. In toate demersurile mele facute catre Primarie nu am gasit intelegere. Mi s-a spus ca nu se mai aloca bani pentru persoanele cu handicap pentru ca nu mai sunt considerate o prioritate. La scrisorile mele adresate Guvernului Romaniei si Consiliului Judetean Hunedoara nu a raspuns nimeni de doua luni. Suntem pusi in situatia si de a ramane fara lemne de foc acum cand se apropie iarna. Eu locuiesc singur. De cinci zile nu mai am nici bani de paine".

RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap "ca urmare a aprobarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.154/11.11.2005, cu privire la rectificarea bugetului de stat publicata in Monitorul Oficial nr.1012 din 15.11.2005, bugetele tuturor Consiliilor Judetene vor fi suplimentate cu sume destinate sustinerii sistemului de protectie a persoanelor cu handicap."

PROCEDURA PRIVIND INSCRIEREA IN CARTEA FUNCIARA
Dreptul de proprietate si celelalte drepturi reale asupra unui imobil se vor inscrie in cartea funciara pe baza actului prin care s-au constituit ori s-au transmis, numai daca acel act s-a incheiat in forma autentica.

Potrivit art. 49 din Legea nr. 7/1996 - Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare - inscrierile in cartea funciara se efectueaza la cererea partilor interesate, cu exceptia cazurilor in care legea prevede inscrierea din oficiu; cererea de inscriere se indreapta la biroul unde se afla cartea funciara in care urmeaza sa se faca inscrierea.

Cererea de inscriere in cartea funciara se va depune la birourile teritoriale ale oficiului teritorial si va fi insotita de inscrisul original sau de copia legalizata de pe acesta, prin care se constata actul sau faptul juridic a carui inscriere se cere; copia legalizata se va pastra in mapa biroului de cadastru si publicitate imobiliara. Copia legalizata se va pastra in mapa biroului de carte funciara.

In cazul hotararii judecatoresti se va prezenta o copie legalizata, cu mentiunea ca este definitiva si irevocabila.

Cererile de inscriere se vor inregistra de indata in registrul de intrare, cu mentionarea datei si a numarului care rezulta din ordinea cronologica a depunerii lor. Daca mai multe cereri au fost depuse deodata la acelasi birou de carte funciara, drepturile de ipoteca si privilegiile vor avea acelasi rang, iar celelalte drepturi vor primi numai provizoriu rang egal, urmand ca prin judecata sa se hotarasca asupra rangului si asupra radierii incheierii nevalabile.

CONDITIILE ADMITERII CERERII. In cazul in care registratorul admite cererea, dispune intabularea sau inscrierea provizorie prin incheiere, daca inscrisul indeplineste urmatoarele conditii:
  • a) este incheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;
  • b) indica numele partilor;
  • c) individualizeaza imobilul printr-un identificator unic;
  • d) este insotit de o traducere legalizata, daca actul nu este intocmit in limba romana;
  • e) este insotit, dupa caz, de o copie a extrasului de carte funciara pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat la baza intocmirii actului.

    Incheierea va cuprinde determinarea dreptului sau a faptului, indicarea numarului cadastral al imobilului si al cartii funciare, precum si a partii cartii funciare in care urmeaza a se face inscrierea. De asemenea, se vor indica pozitiile ce au fost radiate si numele celui in favoarea sau impotriva caruia s-au facut inscrierile, indiferent de felul lor. In cazul in care identificarea cadastrala a imobilului nu este posibila, pe baza datelor existente, vor fi folosite documentatii cadastrale intocmite si receptionate conform prevederilor prezentei legi.

    RESPINGEREA CERERII. Daca se constata ca cererea de inscriere in cartea funciara nu intruneste conditiile legale, se va respinge printr-o incheiere motivata. Despre respingerea cererii se va face mentiune in registrul de intrare, in dreptul inregistrarii acesteia precum si in cartea funciara.

    INCHEIEREA DE INSCRIERE SAU DE RESPINGERE. Incheierea se comunica celui care a cerut inscrierea sau radierea unui act sau fapt juridic, precum si celorlalte persoane interesate, potrivit mentiunilor din cartea funciara, cu privire la imobilul in cauza, in termen de 15 zile de la pronuntarea incheierii, dar nu mai tarziu de 30 de zile de la data inregistrarii cererii.

    Incheierea de inscriere sau de respingere poate fi atacata cu plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la biroul teritorial. Plangerea impotriva incheierii se depune la biroul teritorial si se va inscrie din oficiu in cartea funciara. Oficiul teritorial este obligat sa inainteze plangerea judecatoriei in a carei raza de competenta teritoriala se afla imobilul, insotita de dosarul incheierii si copia cartii funciare.

    Hotararea pronuntata de judecatorie poate fi atacata cu apel.

    Hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila se comunica, din oficiu, biroului teritorial de catre instanta care s-a pronuntat ultima asupra fondului. Inscrierea facuta in temeiul acestei hotarari judecatoresti isi produce efectele de la inregistrarea cererii de inscriere la biroul teritorial. In cazul respingerii plangerii prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, notarile facute se radiaza din oficiu.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati
  • Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   luni,   mediu,   pensii,   potrivit,   cartea,   cererii,   baza,   funciara,   inscriere,   inscrierea,   munca

    Serviciul de email marketing furnizat de