x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

14 Noi 2005   •   00:00
Scrisori

14 noiembrie 2005

DREPTURILE DE CARE BENEFICIAZA ADULTII CU HANDICAP


Dispozitiile Capitolului IV din OUG nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, consacra drepturile si obligatiile persoanelor cu handicap.

In vederea asigurarii dreptului la securitate sociala, precum si a dreptului la ocrotirea sanatatii si la instruire, adultii cu handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi:
  • adultii cu handicap grav sau accentuat, care nu realizeaza venituri din salarii sau pensii, cu exceptia pensiei de urmas, beneficiaza de o indemnizatie lunara de 1.500.000 lei; adultii cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din salarii sau pensii, cu exceptia pensiei de urmas, beneficiaza de o indemnizatie lunara de 50%, respectiv de 30% din valoarea indemnizatiei lunare;
  • adultii nevazatori cu handicap grav beneficiaza de o alocatie sociala in cuantum de 1.695.000 lei, indiferent de veniturile realizate din salarii; adultii cu handicap accentuat beneficiaza de o alocatie sociala de 50% din cuantumul alocatiei stabilite pentru adultii cu handicap grav; adultii nevazatori cu handicap grav sau accentuat, care cumuleaza salariul cu pensia pentru limita de varsta, cu pensia IOVR sau cu pensie pentru pierderea capacitatii de munca vor opta pentru una dintre acestea sau pentru alocatia sociala; adultii nevazatori cu handicap grav sau accentuat care nu desfasoara activitate salarizata cumuleaza alocatia sociala cu una dintre celelalte pensii stabilite potrivit legii; nevazatorul cu handicap grav primeste, pentru plata insotitorului definit la art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 610/1990 privind acordarea unor drepturi nevazatorilor, cu modificarile ulterioare, o indemnizatie echivalenta cu salariul net al asistentului social debutant din unitati bugetare; nevazatorul poate opta pentru asistentul personal sau pentru insotitor;
  • asistent personal pentru adultul cu handicap grav, angajat de autoritatile administratiei publice locale, cu avizul inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, pe baza recomandarilor anchetei sociale realizate de o comisie din cadrul compartimentului specializat al primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta adultul cu handicap grav; persoana cu handicap grav sau reprezentantii legali ai acesteia, cu exceptia nevazatorilor, pot opta pentru primirea unei indemnizatii echivalente cu salariul net al asistentului social debutant din unitatile bugetare sau pentru asistent personal;
  • scutire de la plata taxelor de abonament pentru adultii cu handicap grav, detinatori de aparate de radio si de televizoare; de aceasta facilitate beneficiaza si persoanele care au in intretinere persoane cu handicap grav, daca locuiesc impreuna;
  • prioritate la instalarea postului telefonic si scutire de la plata abonamentului telefonic cu 100 de impulsuri incluse, precum si costul a 400 de impulsuri pentru nevazatori, atat pentru adultii cu handicap grav si accentuat, cat si pentru familiile acestora, daca au domiciliul comun;
  • gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport in comun de suprafata si cu metroul, pentru adultii cu handicap grav si pentru asistentii personali sau insotitorii acestora si pentru adultii cu handicap accentuat, acordata pe baza unei anchete sociale realizate de asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta adultul cu handicap;
  • gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane, clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, in limita a 12 calatorii dus-intors pe an pentru adultii cu handicap grav; de aceleasi drepturi beneficiaza asistentii personali sau insotitorii persoanelor cu handicap grav atunci cand calatoresc impreuna cu acestea; adultii cu handicap accentuat au dreptul la jumatate din numarul de calatorii acordate persoanelor adulte cu handicap grav; adultii cu afectiuni renale care necesita hemodializa in alte localitati decat cele de domiciliu, precum si asistentii personali ai acestora beneficiaza de gratuitate si peste limita mentionata, in functie de recomandarea centrului de dializa;
  • pregatire scolara la domiciliu, pe durata invatamantului general obligatoriu, la cerere, a adultilor cu handicap grav, nedeplasabili;
  • asistenta medicala, in conformitate cu prevederile Legii nr. 145/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • medicamente gratuite atat pentru tratament ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarii;
  • un bilet de tratament gratuit, in cursul unui an, care se atribuie persoanei cu handicap, pe baza recomandarii medicale, de catre casele teritoriale de pensii. Numarul biletelor de tratament gratuit ce se acorda persoanelor cu handicap se stabileste proportional cu numarul potentialilor beneficiari fata de numarul total al biletelor de tratament gratuit stabilite prin legea anuala a bugetului asigurarilor sociale de stat;
  • obtinerea gratuita a protezelor, carjelor, ghetelor ortopedice, carucioarelor, la pretul etalon stabilit de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si asigurarea, cu prioritate si in conditii avantajoase, a aparatelor auditive si a implanturilor cardiace;
  • acordarea unei camere in plus, in conditiile legii, pe baza contractelor de inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinta, detinute de stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la solicitarea persoanelor cu handicap grav, precum si a familiilor care au in intretinere un copil cu handicap grav;
  • stabilirea chiriei, in conditiile legii, pe baza contractelor de inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinta, detinute de stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la tariful minim prevazut de lege, daca persoana are handicap accentuat sau grav;
  • prioritate la inchirierea, construirea si cumpararea locuintelor din fondul de stat si repartizarea, la cerere, a apartamentelor la niveluri inferioare ale imobilelor, pentru persoanele cu handicap accentuat sau grav;
  • pentru nevazatorii cu handicap grav care realizeaza venituri salariale in baza unui contract individual de munca se acorda o indemnizatie lunara in valoare de 200.000 lei;
  • pentru nevazatorii cu handicap grav se acorda scutire de la plata taxei pentru abonamentul la curentul electric; decontarea abonamentului se face pe baza de documente justificative in limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinatie;
  • acordarea a 25% din fondul de locuinte sociale persoanelor cu handicap grav, conform legilor in vigoare.

    Stefanica, Dutu & Asociatii, societate de avocati

  • Mioara Constantin, Ilfov: "Va rog sa ma ajutati cu o informatie: vreau sa stiu daca pot primi de la stat bani pentru ca am un copil micut".
    RASPUNS: Pentru a putea beneficia de indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de doi ani trebuie sa faceti dovada realizarii unui stagiu de cotizare de cel putin 10 luni in ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului. Puteti beneficia de concediu si de indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de doi ani sau, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de trei ani. Trebuie sa stiti ca aceasta indemnizatie se va ridica de la 1 ianuarie 2006 la 800 RON (8 milioane de lei vechi), concediul si indemnizatia fiind acordate pentru primele trei nasteri. In prezent, indemnizatia pentru cresterea copilului este de 780 RON (7,8 milioane lei vechi). In cazul in care decideti sa lucrati in intervalul in care vi se acorda indemnizatia pentru cresterea copilului veti primi - alaturi de salariu - 300 RON (3 milioane lei vechi) pana la implinirea varstei de doi, respectiv trei ani de catre copil. In aceasta perioada, plata indemnizatiei se suspenda. Alocatia de stat pentru copii, acordata lunar, va fi in cuantum de 200 de lei (doua milioane lei vechi) pana la implinirea de catre copii a varstei de doi ani sau trei ani, in situatia copiilor cu handicap. De acest drept vor beneficia si persoanele care nu sunt asigurate in sistemul public de pensii, precum si cele care nu desfasoara o activitate, indiferent ca sunt parintii naturali ai copilului, persoana care a adoptat sau careia i s-a incredintat copilul in vederea adoptiei, persoanele care au copilul in plasament, precum si tutorele (optional).

  • Ivan Constantin, Bucuresti:
  • "Din 1959 pana in 1976 am lucrat pe santier ca muncitor calificat, conducator auto. Anii de lucru pe care i-am efectuat sunt trecuti in cartea de munca, dar nu sunt trecute sporul de munca pe santier si sporul de vechime. Am solicitat aceste lucuri de la dansii, dar nu am primit nici un raspuns. Am nevoie de aceasta adeverinta pentru recalcularea pensiei. Va rog sa-mi dati un sfat, deoarece nu stiu cum sa rezolv aceasta problema."
    RASPUNS: In general, salariile sunt inscrise in carnetul de munca existent - in original sau copie. Daca salariile nu sunt inregistrate, pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie, potrivit Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.

  • Vadineanu Petre, Tulcea:
  • "Mergand pe strada, m-a oprit un anume domn pe care il cunosteam si m-a intrebat daca nu cumva vreau sa ma duc de luni (12.09.2005) la munca la el. M-am dus si m-am conformat rugamintilor lui in ceea ce priveste activitatea profesionala. In perioada 12-30 septembrie mi s-a dat 100 RON, dar, incepand cu luna octombrie, nu am mai primit salariul pe 11 zile. Unde as putea sa-l reclam, pentru ca nu mai vrea sa-mi mai dea nici un ban?"
    RASPUNS: Trebuie sa va adresati la Inspectoratul Teritorial de Munca Tulcea, care se afla pe strada Babadag numarul 118, telefoane: 0240-531.064, 0240-531.067.

  • Piturca Florentina, Bucuresti:
  • "Va scriu in numele mamei mele, Bolanu Ioana. Aceasta este pensionara de urmas de veteran de razboi in urma decedatului, Bolanu Ion, la data de 10.09.2004. Acesta a depus actele doveditoare studiilor superioare in timpul vietii. Dosarul tatalui meu se va mai recalcula pentru pensia de urmas?"
  • Ene Mihai, Bucuresti: "Am inteles ca pensiile se recalculeaza in functie de contributia fiecaruia la fondul destinat pensiilor si ca punctele se calculeaza conform salariului din cartile de munca. Dar contributia la fondul de pensii s-a calculat si s-a platit de pe salariul realizat, nu dupa salariul de baza, cel trecut in cartea de munca. In cazul meu, care am lucrat in acord, salariul realizat era de doua trei ori mai mare decat salariul de pe cartea de munca, deci s-a platit de doua-trei ori mai mult la fondul de pensii. Este corect?"
  • Popescu Liviu, sat Clopotiva, Hunedoara: "Sunt pensionat pe caz de boala gradul 3 din 18.10.2002. Va rog sa-mi spuneti la ce data pot sa ma pensionez pentru limita de varsta."
  • Iosif Ioan, Albesti, Mures: "Am o vechime in munca de 43 de ani, din care 25 in grupa a II-a de munca. Acum am 59 de ani si as vrea sa stiu cand as putea sa ma pensionez."
  • Nastase Alexandrina, Bucuresti: "Am lucrat intre anii 1958 si 1967 ca sef de cabinet la Comitetul Geologic. In toata aceasta perioada, pe langa salariul trecut in cartea de munca am primit si indemnizatia de cabinet, care nu a fost cuprinsa in cartea de munca. Am iesit la pensie cu vechime integrala si limita de varsta la 01.01.2001. As dori sa stiu daca indemnizatia lunara intra in calcul la recalculare si unde ma pot adresa."
    RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii ori la cea a Municipiului Bucuresti (dupa caz) sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in strada Latina numarul 8, sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021-250.91.11 ori 0800.826.727 (linie telefonica gratuita) pentru a oferi amanuntele necesare rezolvarii situatiei dumneavoastra.
  • ×