x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

21 Oct 2005   •   00:00

21 octombrie 2005

Scrisori 21 octombrie 2005

Dragnea Gheorghe, Bucuresti:
"Analizand si comparand veniturile salariale lunare inscrise in documentele financiare ale unitatilor la care am lucrat - actualmente fiind pensionat pentru limita de varsta cu vechime completa - am constatat mari diferente. In contractul de munca sunt inscrise venituri salariale lunare mult mai mici decat cele inscrise in documentele financiare din arhive, unde este evidentiata si plata impozitului, inclusiv CAS-ul. Aceste diferente influenteaza in mod negativ calculul punctajului lunar si in final punctajul mediu anual. Am inceput demersurile in vederea obtinerii adeverintelor care sa cuprinda date cat mai exacte referitoare la veniturile salariale lunare inscrise in documentele financiare ale unitatilor, dar care lipsesc din carnetul de munca. Dupa mai multe luni de insistenta mi s-au eliberat niste adeverinte in bataie de joc, care, din nou, nu reflecta realitatea. Va rog sa ma ajutati".

RASPUNS: Trebuie sa stiti ca in general, salariile sunt inscrise in carnetul de munca existent - in original sau copie - sau in dosarul de pensie. Daca salariile nu sunt inregistrate, pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, Legea 19/2000 prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie.

Onicescu Stela, Covasna:
"In urma decesului sotului meu am devenit pensionara MApN avand dosarul nr. 15550398, iar in luna august am cerut CMJ Covasna recalcularea pensiei militare unde s-a intocmit un dosar. Dupa o perioada de opt luni in care am intrebat la Oficiul de pensii al MApN ce se intampla cu dosarul meu, am aflat ca acesta nu este in lucru si ca nu pot primi alte informatii. Mentionez ca in acest timp am apelat si la Uniunea Nationala a Cadrelor Militare in Rezerva, dar nu am primit nici un raspuns. Va rog sa ma ajutati".

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Fiind pensionara MApN, solutionarea problemei semnalate este strict de competenta Casei de Pensii a MApN".

Cazan Georgeta Isabela, Bucuresti:
"Sunt studenta la UTCB in anul II, la seral si am lucrat in perioada 15.08.2003 - 5.01.2004. In data de 14.12.2004 am nascut un baiat, nu sunt casatorita cu tatal copilului. As dori sa stiu daca pot beneficia de indemnizatia de crestere a copilului sau de ajutor social si unde ma pot adresa. Mentionez ca tatal copilului are salariul minim pe economie. Am incercat sa aflu acest raspuns de la institutiile abilitate, dar am fost purtata de la o institutie la alta".

RASPUNS: Pentru a putea beneficia de concediu pentru cresterea copilului si pentru aceasta indemnizatie trebuie sa aveti pe cartea de munca zece luni lucrate consecutiv. Problema este ca dumneavoastra nu aveti aceste luni lucrate inainte de nasterea copilului si de aceea nu veti putea sa primiti indemnizatia necesara cresterii copilului. Pentru mai multe informatii va puteti adresa la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, telefon 021-250.91.11 sau 0800.826.727 (linie telefonica gratuita).

Trupusor M. Pascu, Teleorman:
"Am iesit la pensie in anul 1992 cand aveam 50 de ani. Vreau sa stiu daca acum, cand am implinit varsta de 62 de ani, trebuie sa solicit recalcularea pensiei".

Voicu Aurelia, Ploiesti, jud. Prahova:
"Lucrez in invatamant, am 35 de ani vechime si m-am nascut pe data de 14.12.1947. Va rog sa-mi spuneti cand trebuie sa ma pensionez".

Simedru Coriolan, Cugir, jud. Alba Iulia:
"Va rog sa-mi spuneti unde ma pot adresa deoarece fosta Casa de Pensii Alba-Iulia mi-a taiat un an de serviciu din vechimea servita".

RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021-250.91.11 sau 0800.826.727 (linie telefonica gratuita) pentru a oferi amanuntele necesare rezolvarii situatiei dumneavoastra.

Barta Marian Silviu, Stefanestii de Jos:
"In perioada 1978-1980 am lucrat la o firma si dupa satisfacerea stagiului militar am revenit la aceasi unitate pana in 1984. De atunci si pana in prezent am lucrat fara carte de munca sau am mai fost plecat in strainatate. In 2004 am absolvit un curs de bucatari si tot in acel an a fost un incendiu si au ars niste acte printre care si cartea de munca intocmita de firma. Am fost la AJOFM Ilfov pentru a rezolva situatia cartii de munca deoarece locuiesc in Ilfov de unde am fost trimis sa dau un anunt pentru pierderea cartii de munca. Insa eu nu am seria ei. De asemenea, am mers la fostul sediu dar nu am gasit nimic. Nici la Arhivele Statului nu am rezolvat. Ce sa fac in aceasta situatie?".

RASPUNS: Pentru a va rezolva problema trebuie sa va adresati Inspectoratului Teritorial de Munca Ilfov, cu sediul in Calea Giulesti numerele 6-8, Sector 6, telefoane: 021-220.36.62, 021-220.35.16.

DREPTURILE FEMEII
Inca de la crearea sa, Organizatia Natiunilor Unite a militat pentru consacrarea si traducerea in viata a principiului egalitatii fara deosebire de rasa, sex, limba si religie, inscris in Cartea din 1945. Una dintre primele comisii create in sistemul ONU, inca din 1946, a fost comisia pentru conditia femeii, principalul organism interguvernamental pentru problemele privind femeile, insarcinat cu elaborarea de rapoarte si recomandari pentru promovarea drepturilor femeii in domeniul economic, social, politic si educational, si totodata cu functia de "constiinta universala" si protejare a drepturilor femeii.

Adoptata prin Rezolutia nr. 217 (III), din 10 decembrie 1948 a Adunarii Generale a ONU, cu sublinierea ca reprezinta "un ideal de atins", Declaratia Universala a Drepturilor Omului a dobandit, in timp, recunoasterea ca document fundamental de referinta ce "exprima conceptia comuna pe care o au popoarele din lumea intreaga asupra drepturilor inalienabile si inviolabile inerente tuturor membrilor familiei umane si constituie o obligatie pentru membrii comunitatii internationale".

Cu toate ca prin Declaratia Universala s-a specificat in mod clar ca nimeni nu poate fi supus discriminarii dupa criteriul sexului, iar instrumentele internationale adoptate ulterior au recunoscut implicit sau explicit principiul egalitatii, situatia reala a femeii a demonstrat ca aceste prevederi necesare nu sunt si suficiente pentru a produce o ameliorare constanta.

PRINCIPII. O contributie decisiva in impulsionarea instaurarii egalitatii in drepturi pentru femei o reprezinta adoptarea dupa cinci ani de consultari purtate in diverse grupuri de lucru si in Comisia pentru conditia femeii de catre Adunarea Generala a ONU, la 18 decembrie 1979, a Conventiei asupra eliminarii oricaror forme de discriminare fata de femei - CEDAW. In acceptiunea conferita de Conventie, sintagma "discriminare impotriva femeilor", se defineste prin "orice distinctie, excludere sau restrictie bazata pe sex care are ca efect sau ca scop anularea recunoasterii, folosirii sau exercitarii de catre femei a drepturilor omului". Acest document enunta principiile internationale acceptate si prevede masuri destinate asigurarii egalitatii in drepturi a femeilor din intreaga lume, indiferent de situatia lor matrimoniala, in domeniile politic, economic, social, cultural si civil.

De fapt, este vorba despre accesul la viata politica si publica, la educatie in conditii de egalitate cu barbatii, nediscriminarea in materie de ocupatie si remuneratie, ingrijirea sanatatii, pastrarea locului de munca in cazul casatoriei sau al maternitatii, modificarea schemelor si a modelelor socio-culturale invechite bazate pe ideea inferioritatii femeii. Conventia prevede obligatia, pentru statele parti, de a recunoaste femeilor o capacitate juridica identica cu cea a barbatilor si de a considera nule orice contracte sau alte instrumente private cu efecte juridice contrare acestui principiu.

RAPOARTE. Aplicarea Conventiei este sustinuta prin instituirea mecanismelor internationale de supraveghere. Astfel, statelor semnatare le revine datoria de a prezenta rapoarte (in anul imediat urmator adoptarii, apoi la fiecare patru ani, precum si la cerere) asupra masurilor luate de ordin legislativ, judiciar, administrativ sau de alt ordin pe care le-au adoptat in aplicarea dispozitiilor prezentei Conventii si asupra progreselor realizate in aceasta privinta.

Examinarea acestor rapoarte revine in sarcina Comitetului pentru eliminarea discriminarii fata de femei, constituit din 23 de experti (initial din 18 membri), propusi si alesi de catre statele parti din persoane de o inalta autoritate morala si competenta in domeniu.

Adoptata si deschisa spre semnare de catre Adunarea Generala ONU, la 18 decembrie 1979, Conventia a intrat in vigoare la 3 septembrie 1981. Romania s-a aflat printre primele 20 de state care au ratificat-o, inaintea unor state care doar o semnasera (ex. SUA, Olanda, Elvetia). Chiar daca rapoartele din partea tarii noastre au fost prezentate cu intarziere (1987 si 1993), sunt evidente eforturile facute pentru aplicarea prevederilor Conventiei. De asemenea, Romania este parte la Conventia privind drepturile politice ale femeii, la Conventia asupra drepturilor copilului precum si la alte conventii in domeniul drepturilor omului care contin, direct sau indirect, dispozitii cu privire la statutul femeii.

Stefanica, Dutu & Asociatii, societate de avocati

CONCURS DE FOTOGRAFII DE FAMILIE
Biblioteca Academiei Romane, MCC, Fundatia Ileana, cu sprijinul Ministerului Educatiei si Cercetarii organizeaza concursul "Strabunicii nostri. Mandria radacinilor. Memoria Fotografiei", pe zone geografice si pe teme. Concursul se adreseaza familiilor, liceenilor si studentilor acordandu-se premii valoroase. Detalii pe www.ileana-foundation.org. Categorii: "Stravechiul port popular", "Anotimpurile, muncile si lumea satului", "Fotografia document istoric", "Permanenta portului popular", "Cele mai expresive 50 de fotografii", "Minoritati Nationale - Cele mai bune 10 fotografii ale minoritatilor". Fotocopia cu care se concureaza trebuie insotita de cateva randuri privind localitatea de origine a familiei sau despre cea unde traieste, unde a fost facuta fotografia, pe cine reprezinta. Nu se trimit fotografii originale. Mentionati adresa, telefonul. Castigatorii vor fi anuntati pe site si in ziarele partenere media. Adresa la care trimiteti este: Jurnalul National, Piata Presei Libere 1, Sector 1, Bucuresti sau Fundatia Ileana OP 9 - CP 33 Bucuresti.
×