x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

23 Sep 2005   •   00:00

23 septembrie 2005

ADOPTIA (partea I)


Adoptia este operatiunea juridica prin care se creeaza legatura de filiatie intre adoptator si adoptat, precum si legaturi de rudenie intre adoptat si rudele adoptatorului. Pe tot parcursul procedurii de adoptie, directia in a carei raza teritoriala domiciliaza copilul este obligata sa ofere copilului informatii si explicatii clare si complete, potrivit varstei si gradului sau de maturitate, referitoare la etapele si durata procesului de adoptie, la efectele acesteia, precum si la adoptator sau familia adoptatoare si rudele acestora.

CONDITII. Adoptia se incheie numai daca aceasta este in interesul superior al copilului. Copilul poate fi adoptat pana la implinirea varstei majoratului civil. Persoana majora poate fi adoptata numai daca adoptatorul sau familia adoptatoare a crescut-o in timpul minoritatii sale.

In cadrul procedurii de adoptie se iau masurile necesare pentru ca fratii sa fie incredintati impreuna. Incredintarea separata a fratilor in vederea adoptiei, precum si adoptia acestora de catre persoane sau familii diferite se pot face numai daca acest lucru este in interesul lor superior.

Copilul nu poate fi adoptat de mai multi adoptatori nici simultan, nici succesiv.

Adoptia intre frati este interzisa, la fel ca si adoptia a doi soti sau fosti soti de catre acelasi adoptator sau familie adoptatoare, precum si adoptia intre soti sau fosti soti.

Pot adopta numai persoanele care au capacitate deplina de exercitiu si care sunt cu cel putin 18 ani mai in varsta decat cel pe care doresc sa il adopte. Persoanele cu boli psihice si handicap mintal nu pot adopta.

Pentru motive temeinice, instanta judecatoreasca poate incuviinta adoptia chiar daca diferenta de varsta dintre adoptat si adoptatori este mai mica de 18 ani, dar in nici o situatie, mai putin de 15 ani.

Adoptatorul sau familia adoptatoare trebuie sa indeplineasca garantiile morale si conditiile materiale necesare dezvoltarii depline si armonioase a personalitatii copilului.

ACORD. Persoanele care trebuie sa consimta la adoptie sunt urmatoarele:
  • a) parintii firesti sau, dupa caz, tutorele copilului ai carui parinti firesti sunt decedati, necunoscuti, declarati morti sau disparuti ori pusi sub interdictie, in conditiile legii;
  • b) copilul care a implinit varsta de 10 ani;
  • c) adoptatorul sau, dupa caz, familia adoptatoare.

    Nu este valabil consimtamantul dat in considerarea promisiunii sau efectuarii unei contraprestatii, indiferent de natura acesteia, fie ea anterioara sau ulterioara.

    Consimtamantul la adoptie trebuie sa fie dat de catre parintii firesti ai copilului. In cazul adoptiei copilului si de catre sotul adoptatorului, consimtamantul trebuie exprimat de catre sotul care este deja parinte adoptator al copilului. Parintele sau parintii decazuti din drepturile parintesti sau carora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor parintesti pastreaza dreptul de a consimti la adoptia copilului.

    Consimtamantul reprezentantului legal este obligatoriu.

    Parintii firesti ai copilului sau, dupa caz, tutorele acestuia trebuie sa consimta la adoptie in mod liber, neconditionat si numai dupa ce au fost informati in mod corespunzator asupra consecintelor adoptiei, in special asupra incetarii legaturilor de rudenie ale copilului. Directia in a carei raza teritoriala locuiesc parintii firesti sau, dupa caz, tutorele este obligata sa asigure consilierea si informarea acestora inaintea exprimarii de catre acestia a consimtamantului la adoptie si sa intocmeasca un raport in acest sens.

    Consimtamantul parintilor firesti sau, dupa caz, al tutorelui se da in fata instantei judecatoresti o data cu solutionarea cererii de deschidere a procedurii adoptiei. In cazul adoptiei copilului de catre sotul parintelui sau, consimtamantul parintelui firesc se da in forma autentica prin act notarial.

    Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati

    DRAGA REDACTIE
    Ne trag in piept cu pensiile!
    Care este stagiul complet de cotizare la toate pensiile deschise inainte de 1977 (chiar si cele din 1968)? Potrivit Normelor Metodologice din 23 septembrie 2004, "pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 iulie 1977 (...), stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual pentru toate categoriile de pensii va fi de 20 de ani pentru femei si de 25 de ani pentru barbati". Diacenco I., absolvent al Academiei de Inalte Studii Comerciale si Industriale Cluj, a decedat in 1968, la 58 de ani, fara a avea varsta de pensionare, dupa ce a realizat o vechime in munca de 33 ani. Se considera deschiderea dreptului de pensie de urmas al sotiei nu anul 1968, cand el a decedat, cum este trecut pe decizia 4450/1968, ci data reevaluarii, 2.02.2005, ca si cum acum ar intra in invaliditate, la 37 de ani dupa deces!!! Punctajul total realizat la recalculare s-a impartit la 30 de ani stagiu complet de cotizare si nu 25, asa cum prevad Normele Metodologice art. 2 alin. 2, crescand numitorul, pensia (de urmas a sotiei, care are 96 de ani) de 1.560.000 de lei nu se mai majoreaza cu aproximativ 148.000. lei vechi!!!! Art. 17: "In situatia pensiilor de invaliditate, data incadrarii in grad de invaliditate, pentru determinarea stagiului potential acordat, este considerata data inceperii operatiunii de evaluare a pensiilor, iar stagiul complet de cotizare este cel prevazut in anexa 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, in raport de data nasterii". Nu s-a acordat nici un "stagiu potential"!!! (se vede in decizie). Cazul nu se regaseste in raport de data nasterii, in Anexa 3! Legea 338/2002, art. 59 (1): "La stabilirea pensiei de invaliditate, asiguratilor li se acorda un stagiu potential, determinat ca diferenta intre stagiul complet de cotizare si stagiul de cotizare realizat efectiv pana la data incadrarii intr-un grad de invaliditate..." Art. 64, (1): "La implinirea varstei standard sau a varstei standard reduse conform legii pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta, beneficiarul pensiei de invaliditate poate opta pentru cea mai avantajoasa dintre pensii". Art. 78 (6): "Pentru stagiul potential, acordat asiguratilor in drept sa obtina o pensie de invaliditate, punctajul anual al asiguratului este de: a) 0,75 puncte pentru gradul I de invaliditate..." In cazul nostru, varsta a inghetat inainte de 1977, in 1968. De ce ar fi diferita de "toate" pensiile dinainte de 1977? LEGEA 19/2000, art. 57 (1): "Asiguratii care si-au pierdut capacitatea de munca din cauza unei boli obisnuite sau unor accidente care nu au legatura cu munca beneficiaza de pensie de invaliditate daca indeplinesc stagiul de cotizare necesar in raport cu varsta, conform tabelului 3". Din acest tabel reiese ca la 58 de ani si 33 de ani vechime, stagiul de cotizare necesar ar fi fost tot 25 ani si nu 30! Se produce o discriminare si fata de cei judecati dupa tabelul 3, pensionati de invaliditate dupa 1 aprilie 2001. Pensionarul nu a beneficiat de art. 59, 64 sau 78 alin. 6.!!!
    Diacenco Ecaterina, Bacau, dosar nr. 25187/27.03.1968

  • Laghi Ioan, Bucuresti: "Sunt pensionar si veteran de razboi in varsta de 94 de ani. As dori sa-mi dati un raspuns sau o rezolvare la o problema care, de fapt, ii priveste pe toti cei care, in temeiul Legii 44/1994, sunt scutiti de taxe si impozite (veterani, handicapati, eroi ai Revolutiei etc.). Toti furnizorii de servicii (Radio, RATB, Metrou, RomTelecom) ma scutesc de «abonament», cu exceptia Distrigaz Bucuresti, care, in cele doua contoare de gaze, mi-au incasat circa 750.000 de lei pentru perioada 01.04 - 10.06.2005. La scrisoarea pe care le-am trimis-o pentru restituirea banilor (25% din pensia mea lunara), insotita de actele care dovedeau calitatea mea de veteran de razboi, am primit un raspuns potrivit caruia «nici o categorie de consumatori nu poate beneficia de o astfel de solicitare» si ca acest abonament a fost gandit ca o majorare de pret. In luna iunie a anului curent, desi am avut consum zero, a trebuit sa platesc pentru asta 55.000 lei. Cu alte cuvinte, pretul unui metru cub de gaze este, matematic, infinit. Oare aceasta institutie nu trebuie sa respecte legile tarii? Va rog sa ma ajutati!".
    RASPUNS: Ne-am interesat pentru dumneavoastra la Distrigaz Sud SA Bucuresti, de unde am primit urmatorul raspuns: "Conform Deciziilor ANRGN nr. 182/10. 03.2005 si nr. 308/30.03.2005 si Ordinului ANRGN nr. 199/ 10.03.2005, incepand cu data de 01.04.2005, a fost aprobat noul contract de furnizare a gazelor naturale, care contine tarife si preturi avand doua componente: a) componenta fixa, ce se achita sub forma unui abonament lunar; b) componenta variabila, ce reflecta consumul efectiv de gaze naturale. Ulterior, prin Deciziile ANRGN nr. 457/09.06.2005, nr. 458/09. 06.2005 si a Ordinului nr. 430/25.05.2005, incepand cu 11.06.2005, se revine la facturarea doar a consumului efectiv de gaze naturale la noul pret de livrare. Drept urmare, in perioada 01.04.2005 - 10.06.2005, pretul reglementat al gazelor naturale, avand doua componente, ramane valabil si constituie temei legal pentru emiterea facturilor aferente lunilor aprilie, mai si primei decade a lunii iunie 2005. Chiar si in cazul in care abonatul nu a inregistrat nici un consum de gaze naturale in luna respectiva, plata abonamentului este obligatorie. In legatura cu cele mentionate de petent in scrisoarea sa, referitor la scutirea platii abonamentului de gaze, va comunicam ca societatea noastra nu are temei legal pentru a acorda asemenea facilitati. Conform Legii nr. 44/1994, petentul poate beneficia de un ajutor anual pentru acoperirea unei parti din costul chiriei, energiei electrice si energiei termice pentru nevoi casnice cuvenite veteranilor de razboi. Cuantumul acestui ajutor se stabileste anual printr-o hotarare de guvern".

  • O.N., jud. Bihor:
  • "Care este procedura si ce acte sunt necesare pentru desfiintarea unei Asociatii de Locatari care si-a incetat activitatea in anul 1999, prin divizarea, infiintarea mai multor asociatii de proprietari?".
    RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Liga Asociatiilor de Proprietari - Habitat, "dupa anul 1989, datorita faptului ca majoritatea cetatenilor din Romania au devenit proprietari, a aparut necesitatea unei noi modalitati de functionare si conducere a proprietatii, prin transformarea Asociatiilor de Locatari in Asociatii de Proprietari. Art. 17 din O.G. 85/2001 prevede ca termenul-limita de reorganizare a Asociatiilor de Locatari este de 01.10.2002, termen deja expirat. Din punct de vedere legal, dupa aceasta data, Asociatiile de Locatari sunt doar entitati fara personalitate juridica, care sunt doar subiecte de drept fiscal si nu de drept civil, comercial etc. Din momentul hotararii in Adunarea Generala a constituirii Asociatiei de Proprietari, in mod tacit se dizolva Asociatia de Locatari, prin nasterea noii persoane juridice. In situatia dvs. concreta, prin infiintarea celor noua Asociatii de Proprietari inca din anul 1999, s-a desfiintat vechea Asociatie de Locatari (si este normal ca aceasta sa nu mai aiba sediu, conducere, cont la banca sau activitate). Este esential sa se faca predarea patrimoniului si sa se evidentieze acest lucru in procesul-verbal de predare-primire a patrimoniului, de la vechea Asociatie de Locatari catre noua/noile Asociatii de Proprietari".
  • ×