x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

25 Iul 2005   •   00:00
Scrisori

25 iulie 2005

DENOMINAREA MONEDEI NATIONALE


La data de 1 iulie 2005, moneda nationala a Romaniei, leul, a fost denominat astfel incat 10.000 de lei vechi, aflati in circulatie la aceasta data, au fost preschimbati in 1 leu nou. Denominarea reprezinta actiunea de reducere a valorii nominale a insemnelor monetare. Leul nou va fi unitatea monetara nationala a Romaniei, denumita in continuare leu si se va diviza in 100 de bani.

Banca Nationala a Romaniei a pus in circulatie noile bancnote si monede incepand cu data de 1.07.2005. Leii vechi vor avea putere circulatorie pana la data de 31.12.2006 si vor fi acceptati la plata. Dupa aceasta data, Banca Nationala a Romaniei va preschimba bancnotele si monedele vechi cu cele noi. Preschimbarea se va putea face pe o perioada nelimitata in timp, la sucursalele Bancii Nationale a Romaniei care va desfasura activitati de casierie si la unitatile institutiilor de credit autorizate sa efectueze aceasta operatiune prin ordin al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei.

INLOCUIRE. In perioada de la introducerea noii emisiuni monetare pana la data de 31.12.2006, bancnotele si monedele aflate in circulatie inaintea datei de 1.07.2005, denumite in continuare moneda veche, vor fi inlocuite treptat cu bancnotele si monedele din noua emisiune monetara a Bancii Nationale a Romaniei, respectiv moneda noua.

Preturile si tarifele bunurilor si serviciilor vor fi afisate atat in moneda veche, cat si in moneda noua, incepand cu data de 1.03.2005 si pana la data de 30.06.2006. Sumele prevazute in contractele furnizorilor de utilitati, aflate in derulare la data de 1.03.2005, precum si facturile privind plata utilitatilor vor fi notificate partilor atat in moneda veche, cat si in moneda noua.

Incepand cu data de 1.03.2005 pana la data de 30.06.2005, informatiile furnizate publicului privind activitatea desfasurata pe piata de capital au fost exprimate atat in moneda veche cat si in moneda noua. Bunurile, drepturile si obligatiile evaluabile in bani, nascute anterior datei de 1.06.2005, vor fi convertite in toate cazurile in care acestea fac obiectul unei operatiuni de evaluare, de plata sau de constituire a oricarui alt raport juridic.

MODIFICARE. Pana la data de 30.06.2005, societatile comerciale pe actiuni si in comandita pe actiuni au hotarat denominarea valorii nominale a actiunilor, astfel incat noua valoare sa fie multiplu de 100 si majorarea sau reducerea corespunzatoare a capitalului social, cu pastrarea numarului de actiuni si a cotei de participare la capitalul social. Modificarea capitalului social se efectueaza cu aprobarea adunarii generale extraordinare a actionarilor. Inregistrarea in registrul comertului a majorarii sau reducerii capitalului social se va efectua fara plata taxelor si tarifelor legale, cu respectarea prevederilor Legii nr .31/1990 privind societatile comerciale.

La data de 1.07.2005, Oficiul National al Registrului Comertului a inregistrat din oficiudenominarea valorii capitalului social si a valorii actiunilor/partilor sociale ale persoanelor juridice inregistrate si a publicat pe site-ul propriu lista acestora si noile valori rezultate, alaturi de valoarea veche.

Diminuarea capitalului social va fi inregistrata de societatile respective, conform normelor comune emise de Ministerul Finantelor Publice si de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Toate sumele in moneda veche prevazute in actele normative emise anterior datei de 1.07.2005 se inlocuiesc cu sumele in moneda noua, prin impartirea la 10.000.

Din data de 1.07.2005, situatiile financiare se intocmesc numai in moneda noua. Situatiile financiare pentru 2005 se intocmesc in moneda noua, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului Finantelor Publice.

Stefanica, Dutu & Asociatii, societate de avocati

RASPUNSURI
  • Constantin Aurel, Bucuresti: "Locuiesc in Sectorul 3 si m-am adresat primariei de sector, pentru ca in zona noastra sunt foarte multi tantari. De aici mi s-a dat contactul unei firme particulare. Aceasta se ocupa cu dezinsectie in cladiri, ceea ce nu ma ajuta cu nimic. Acum cativa ani erau angajati de la primarii care stropeau pe strazi cu substante impotriva tantarilor. Ce putem face?".
    RASPUNS: Ne-am interesat pentru dumneavoastra la o firma de dezinsectie care lucreaza in colaborare cu Primaria Capitalei si raspunsul este ca programul de dezinsectie (program la nivel de capitala) a inceput din luna mai si este in curs de desfasurare. Deci dumneavoastra nu trebuie decat sa asteptati.

  • Tomescu Dumitra: "In anul 2003 am fost introdusa in baza de date a OMFM cu toate actele necesare si am avut o plecare in Spania. De atunci nu am mai fost plecata. Doresc sa fiu macar chemata la preselectie sau sa stiu daca mai exista in baza de date dosarul meu cu nr. 13048 - 05 - 2003".
    RASPUNS: Va puteti adresa Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca cat de curand, deoarece in aceasta perioada se face inscrierea in baza de date pentru Spania. Puteti merge la sediul din Strada Valter Maracineanu nr. 1-3, Sector 1, Bucuresti sau puteti telefona la 021-315.88.44, 021-312.46.70 si 0788/15.88.44.

  • Gubauceanu Livia, Bailesti, Dolj:
  • "Am 25 de ani si de la 16 ani sufar de insuficienta renala cronica, fac hemodializa de trei ori pe saptamana la Craiova si am si alte complicatii. Anul trecut, cand am trecut prin comisia de expertiza a persoanelor cu handicap, mi-au dat gradul I, dar fara asistent personal - eu tocmai intrasem pe dializa. Printr-o contestatie facuta la Bucuresti mi-a venit decizia cu drept la asistent personal, revizuibila la un an. As vrea sa stiu daca am dreptul la asistent personal chiar daca nu am lucrat niciodata si avand in vedere situatia in care ma aflu".
    RASPUNS: De la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap am primit pentru dumneavoastra urmatorul raspuns: "Dreptul persoanei cu handicap grav de a beneficia de ingrijirea unui asistent personal nu este influentat de faptul ca persoana cu handicap a lucrat sau nu".

    Andrei Cohal, Dorohoi, Botosani: "Va rog in numele unui prieten care este plecat in Italia sa-mi raspundeti la o intrebare. «Am plecat in Italia, ca turist, mi-am gasit ceva de lucru, dar nu au trecut cele trei luni si vreau sa intru in legalitate. Patronul este dispus sa ma ajute, vrea sa-mi faca contract de munca si restul de acte, de libera trecere, dar noi nu stim nici unul cum sa procedam, ce trebuie sa facem. De unde sa incepem? Este vreo cale de rezolvare fara a ma intoarce in tara?»".
    RASPUNS: Pentru a va rezolva problema si pentru a obtine mai multe informatii trebuie sa va adresati Ambasadei Romaniei in Italia, cu sediul in Roma, Strada Via Nicolo Tartaglia 36 - 00197, telefon 068084423 sau fax: 068072130.

  • Stefan Tache, Valea Calugareasca:
  • "Locuiesc intr-un imobil de garsoniere care a apartinut unei societati pana in anul 1997. Din 1997 am fost debransat de la energia electrica. Acum, pentru a avea curent electic, trebuie sa platim 10 milioane pe garsoniera. Nu este prea mare aceasta suma?".
    RASPUNS: De la Electrica SA am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Domnul Stefan Tache locuieste intr-un bloc de garsoniere care a apartinut Combinatului Romfosfochim Valea Calugareasca, societate care in prezent este desfiintata. Din cauza neachitarii facturilor de catre aceasta societate, alimentarea cu energie electrica a fost intrerupta la toate locurile de consum. In vederea executarii separatiei instalatiei de alimentare cu energie electrica, la cererea dansului la Centrul de Relatii cu Clientii Ploiesti cu nr. 538/06. 04.2005, in conformitate cu reglementarile in vigoare: HG 867/2003 - hotarare pentru aprobarea «regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public» a fost elaborata fisa de solutie si a fost emis avizul tehnic de racordare nr. 8261/18.04.2005 (tariful aprobat pentru emiterea avizului tehnic de racordare fiind de 499.800 lei - inclusiv TVA - fiind achitat de domnul Tache cu chitanta nr. 0660299/07.04.05). Stabilirea tarifului de racordare s-a facut in conformitate cu art. 40, punct (2) din HGR 867/2003, domnul Tache prezentand oferta negociata cu SC Constructorul SOCOM Ploiesti, pentru executarea lucrarilor (in valoare de 5.189.298 lei fara TVA). Valoarea tarifului pentru racordarea la retelele electrice de distributie (8.638.963 lei) a fost acceptata fara contestatii si achitata de domnul Tache cu factura fiscala nr. 5893808/25.04.2005 si chitanta nr. 7131539/25.04.2005. Din evidentele costurilor pe care SC ELECTRICA SA le face pentru repararea bransamentelor existente la consumatorii sai rezulta o valoare medie de circa 10 milioane lei/abonat, iar costurile de racordare a noilor consumatori se ridica la circa 15 milioane de lei. Toate documentele se gasesc la CRC Ploiesti, Strada Mihai Bravu 19, in dosarul domnului Tache atasat contractului de furnizare a energiei electrice nr. 9478/13.05.2005 si toate etapele procesului de racordare si sumele percepute s-au derulat in conformitate cu reglementarile legale in vigoare si, fiind achitate de domnul Tache, fara contestatii, rezultand ca au fost intelese de catre acesta".

  • Popa Constantin, Bucuresti:
  • "Soacrei mele nu i-au fost inclusi la anii de vechime perioadele cat a lucrat la Cooperativa Agricola de Productie si o alta perioada la o fabrica de confectii din localitatea respectiva, intrucat pe fisele de angajare si statele de plata s-a trecut numele Laciu Georgeta, in loc de Laciu Mariea, asa cum este de fapt in buletinul de identitate. Ce demersuri trebuie sa faca soacra mea pentru a obtine actele necesare in vederea depunerii lor la Casa de Pensii si recalcularea pensiei reale?".
    RASPUNS: Potrivit Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti, pentru rezolvarea situatiei, trebuie sa va adresati serviciilor de specialitate (Biroul Resurse Umane) din cadrul unitatilor in care v-ati desfasurat activitatea, pentru a vi se face rectificarea numelui in cartea de munca in baza buletinului de identitate si a certificatului de nastere, la fiecare pagina unde apare numele dumneavoastra. "Sub corectura respectiva trebuie sa apara si stampila unitatii", au adaugat specialistii de la Casa de Pensii Bucuresti.

  • Ciobanu Sandu:
  • "Doresc sa cunosc pe cineva care are nevoie urgenta de un rinichi, deoarece vreau sa donez un rinichi. In prezent ma aflu in penitenciarul Aiud. Mentionez ca sunt clinic sanatos si nu am avut probleme niciodata".
    RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Spitalul Clinic de Urgenta cu adresa in Calea Floreasca nr. 8, Sector 1, Bucuresti, telefon 021-230.01.06.

  • Lezeu Nicolae, Timisoara:
  • "Sunt pensionar cu o pensie de 5.330.000 lei, sotia pensionara cu o pensie de 3.075.000 lei. Am mers pe la toate bancile care crediteaza persoane fizice in vederea cumpararii de locuinte si am primit peste tot acelasi raspuns, ca pensionarii nu beneficiaza de aceste credite, doar credit de consum in valoare de 2.000 de euro. Ca sa nu fim evacuati din propria casa ne trebuie 21.000 de euro. Mentionez ca am strans in timp 3.000 de euro. Va rog sa imi dati o idee, sa ma sfatuiti, cum sa procedez".
    RASPUNS: Bancile acorda credite in functie de venitul persoanei/familiei solicitante, de aceea dumneavoastra nu puteti beneficia de suma dorita, in valoare de 21.000 de euro.
    ×