x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scrisori - 9 mai 2005

0
08 Mai 2005 - 00:00
Constantinescu Ion, Gorj:
"As dori sa stiu ce drepturi am ca persoana cu handicap de gradul I".

RASPUNS: De la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap (ANPH) am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Potrivit OUG nr.102/1999 cu modificarile si completarile ulterioare (Legea 519/2002 si Legea 343/2004), o persoana incadrata in gradul grav de handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi si facilitati: indemnizatie lunara in valoare de 1.400.000 lei, in cazul in care persoana cu handicap grav nu realizeaza venituri din salarii sau pensii, cu exceptia pensiei de urmas; daca persoana cu handicap grav este incadrata in munca, primeste o indemnizatie lunara de 50% din valoarea indemnizatiei lunare; indemnizatia lunara se indexeaza anual prin hotarare a Guvernului, in raport cu indicele de crestere a preturilor de consum stabilit de Institutul National de Statistica; scutirea de la plata taxelor de abonament pentru adultii cu handicap grav, detinatori de aparate radio si de televizoare; de aceasta facilitate beneficiaza si persoanele care au in intretinere persoane cu handicap; prioritate la instalarea postului telefonic si scutirea de la plata taxelor de instalare si de transfer al abonamentului telefonic, precum si de la costul a 50 de impulsuri pentru abonamentul comun la doi abonati, 100 de impulsuri pentru abonament - linie individuala; gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport in comun de suprafata si cu metroul, la fel si asistentii personali sau insotitorii acestora, acordata pe baza unei anchete sociale realizate de catre asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta adultul cu handicap, dar si de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane, clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, in limita a 12 calatorii dus-intors pe an pentru adultii cu handicap grav; de aceleasi drepturi beneficiaza asistentii personali sau insotitorii persoanelor cu handicap grav atunci cand calatoresc impreuna cu acestea; adultii cu afectiuni renale care necesita hemodializa in alte localitati decat cele de domiciliu, precum si asistentii personali ai acestora beneficiaza de gratuitate si peste limita mentionata, in functie de recomandarea centrului de dializa; pregatire scolara la domiciliu, pe durata invatamantului general obligatoriu, la cerere, a adultilor cu handicap grav, nedeplasabili, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului Sanatatii si Familiei si al ministrului Educatiei si Cercetarii, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I; asistenta medicala, in conformitate cu prevederile Legii nr. 145/1997, cu modificarile si completarile ulterioare; medicamente gratuite atat pentru tratament ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarii; bilete de tratament gratuite, in limita posibilitatilor existente, in statiuni balneoclimaterice, pe baza reglementarilor stabilite de Ministerul Sanatatii si Familiei; obtinerea gratuita a protezelor, carjelor, ghetelor ortopedice, carucioarelor, la pretul etalon stabilit de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, si asigurarea, cu prioritate si in conditii avantajoase, a aparatelor auditive si a implanturilor cardiace; acordarea unei camere in plus, in conditiile legii, pe baza contractelor de inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinta detinute de stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la solicitarea persoanelor cu handicap grav, precum si a familiilor care au in intretinere un copil cu handicap grav; stabilirea chiriei, in conditiile legii, pe baza contractelor de inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinta, detinute de stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la tariful minim prevazut de lege, daca persoana are handicap accentuat sau grav; prioritate la inchirierea, construirea si cumpararea locuintelor din fondul de stat si repartizarea, la cerere, a apartamentelor la niveluri inferioare ale imobilelor, pentru persoanele cu handicap accentuat sau grav; acordarea a 25% din fondul de locuinte sociale persoanelor cu handicap grav, conform legilor in vigoare. Legea nr.519/2002 pentru aprobarea OUG nr.102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap stabileste ca persoana cu handicap grav (art.19, litera c) poate beneficia de asistent personal sau poate opta pentru primirea unei indemnizatii. Pentru informatii suplimentare si detalii sunati la 021 - 212.54.28/39, la ANPH.

Campeanu Horatiu, Cluj Napoca:
"In urma decesului parintilor, eu si fratele meu am mostenit un apartament si o casa la tara. Dupa cinci ani de la moartea lor, noi fratii am hotarat sa ne separam partile, adica eu sa iau apartamentul din Cluj Napoca si el casa de la tara. Va rugam sa ne spuneti cum putem sa ne rezolvam aceasta problema cat mai repede si sa platim cat mai putin."

RASPUNS: Pentru acest lucru trebuie sa mergeti la un birou notarial.

Constantin Maria, Bucuresti:
"Locuiesc in Bucuresti si in 2001-2002 am avut ca administrator al blocului o doamna care desi noi, locatarii, am platit intretinerea la timp, ea nu platea facturile la apa, lumina si mai ales la gaze. Distribuitorul ne-a somat la data respectiva si ne-a amenintat cu inchiderea gazelor. In anul 2003 s-a facut o sesizare la sectia 6 de politie, care la randul ei a sesizat parchetul prin sentinta nr. 1309/P/2004 din 18.06.2004. Doamna administrator a fost declarata nevinovata. De aceea, in anul 2004 am hotarat ca fiecare familie din bloc sa-si instaleze centrala termica. Am mers toti la distribuitor si acolo ne-au spus ca ne dau acordul numai daca platim fiecare familie cate 14 milioane de lei din datoria doamnei administrator. Unii locatari care au avut posibilitati au acceptat si au incheiat contracte cu aceasta clauza. Eu personal nu am posibilitati sa achit aceasta suma, deoarece mai locuiesc cu sapte copii, din cei cincisprezece pe care ii am, dintre care sase sunt elevi si unul student, iar sotul este pensionat pe caz de boala. In situatia mea mai sunt doua familii de pensionari. Va rog sa-mi spuneti daca este legal ceea ce ne cere distribuitorul de gaze. Oare este normal si corect sa platim noi, locatarii pentru a putea acoperi furtul administratorului? Mentionez ca niciodata nu am fost restantiera la intretinere, desi am atatia copii. Va rog sa ne spuneti unde sa ne adresam pentru a ne rezolva aceasta problema, deoarece vine iarna si noi nu avem caldura in casa."

RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Liga Asociatiilor de Proprietari - Habitat, "asa cum reiese din scrisoare cazul administratorului a fost solutionat de instanta, iar prin sentinta data a fost declarat nevinovat. In consecinta, domna Constantin trebuie sa ceara informatii conducerii asociatiei pentru lamurirea cauzei pentru care au fost debransati de la reteaua de gaze. Daca majoritatea proprietarilor si-au montat centrale de apartament, ceilalti proprietari pot ramane in continuare abonati comuni ai furnizorului de gaze cu respectarea clauzelor contractuale specifice. Daca asociatia este datoare la furnizorul de gaze naturale, conducerea asociatiei si comisia de cenzori trebuie sa lamureasca aceasta problema intr-o adunare generala si sa explice proprietarilor obligatiile pe care le au pentru rezolvarea problemei. Proprietarii au dreptul si obligatia sa ceara lamuriri conducerii asociatiei in orice probleme care apar in cadrul asociatiei".

CONTRACTUL DE CONCESIUNE A BUNURILOR DIN DOMENIUL PUBLIC
Concesionarea bunurilor din domeniul public se face prin contract de concesiune, contract prin care o parte, numita concedent, transmite pentru o perioada determinata, de cel mult 49 de ani, celeilalte parti, numita concesionar, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun, pe riscul si pe raspunderea sa, in schimbul unei redevente. Redeventa este o suma de bani care se plateste periodic concedentului, fiind un element esential pentru validitatea contractului de concesiune. Redeventa se face venit la bugetul de stat sau la bugetele locale.

NUMAI IN SCRIS. Contractul de concesiune este un contract solemn, forma scrisa fiind obligatorie sub sanctiunea nulitatii absolute, sinalagmatic, oneros, comutativ, cu executare succesiva iar subconcesionarea este interzisa.

Concedenti pot fi: ministerele sau alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, pentru un bun din domeniul public national; consiliile judetente, consiliile locale sau institutiile publice de interes local, pentru bunurile din domeniul public judetean ori local.

Concesionar poate fi orice persoana fizica sau persoana juridica, romana sau straina.

Incheierea contractului de concesiune se face numai prin licitatie publica sau prin negociere directa, cu o singura exceptie, situatia in care bunurile proprietate publica se atribuie direct, prin contract de concesiune fortat, societatilor comerciale, companiilor nationale ori societatilor nationale, infiintate prin reorganizarea regiilor autonome care au avut bunurile respective in administratie. Incheierea contractului de concesiune prin negociere directa este admisa numai atunci cand licitatia publica nu a condus la desemnarea unui castigator.

In schimbul transmiterii bunului sau bunurilor concesionate in folosinta sau exploatarea sa, concesionarul este obligat sa plateasca o redeventa.

DREPTURI. Asupra bunurilor aflate in concesiune, concesionarul are un drept real principal, derivat din dreptul de proprietate publica, drept opozabil tuturor cu exceptia proprietarului, reprezentat prin concedent. Concedentul are posibilitatea sa modifice unilateral unele clauze ale contractului de concesiune sau sa retraga dreptul de concesiune prin denuntarea unilaterala a contractului. In plus, concedentul poate efectua controale si da ordine concesionarului.

Titularul dreptului real de concesiune are recunoscute atributele de posesie si folosinta asupra bunurilor respective, inclusiv dreptul de a culege sau percepe in proprietate fructele produse de acestea. Poate avea recunoscut si atributul de dispozitie materiala asupra bunurilor, cum ar fi dobandirea in proprietate a productelor, in conditiile legii si ale contractului de concesiune.

Contractul de concesiune inceteaza prin acordul partilor, la implinirea termenului concesiunii, prin denuntarea unilaterala de catre concedent sau rascumparare, prin rezilierea unilaterala de catre concedent sau, dupa caz, de catre concesionar, prin renuntarea concesionarului la concesiune si disparitia sau pieirea bunului concesionat dintr-o cauza de forta majora.
Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   persoană,   handicap,   grav,   concesiune

Serviciul de email marketing furnizat de