x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Scrisori - 9 septembrie 2006

Scrisori - 9 septembrie 2006

09 Sep 2006   •   00:00
Ardelean Vasile, Suceava:
"Va rog mult sa ma ajutati pentru a mi se putea elibera o adeverinta de salarizare dupa cartea de munca pentru perioada 15.11.1957 - 25.07.1959 cand am lucrat la o societate din Suceava. M-am adresat la Arhivele Nationale ale CFR-ului de la Turnu Rosu Sibiu, unde sunt adunate arhivele din intreaga tara, la data de 19.09.2005 cu toate actele necesare, dar nu am primit nici un rezultat pana in prezent. Va multumesc".

RASPUNS: Noi nu va putem ajuta sa gasiti adeverinta de care aveti nevoie dar va putem informa faptul ca in cazul in care salariile nu sunt inregistrate, acestea pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie.

Anton Rada, Bacau:
"Va rog sa ma lamuriti cu privire la urmatoarea intrebare. Ce nu se plateste din intretinerea de la bloc a unei singure persoane care este plecata din localitate mai mult de 15 zile-31 de zile sau chiar doua luni de zile?".

RASPUNS: Ne-am interesat pentru dumneavoastra la specialistii de la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat de unde am primit urmatorul raspuns: "Potrivit articolului 18, alineatul 5, litera a, persoanele care lipsesc temporar din locuinta sunt scutite de plata cheltuielilor care se repartizeaza pe numar de persoane" pentru aceasta trebuie sa faceti o cerere pe care sa o inmanati administratorului asociatiei de proprietari din imobilul in care locuiti in care sa specificati perioada in care lipsiti.

Bratu Adrian, Onesti:
"Va rog sa-mi spuneti cat are salariul o femeie de serviciu la un bloc? De asemenea m-ar interesa daca toti administratorii de bloc au sau nu salariu, deoarece unii sustin ca nu. Daca se poate si la ce suma se ridica salariul unui administrator?".

RASPUNS: Tot de la specialistii de la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat am aflat ca "administratorului si femeia de serviciu au calitatea de angajati ai asociatiei. Potrivit dispozitiilor exprese ale Codului muncii, acestia trebuie angajati cu contract de munca. Acestora, asociatia de proprietari trebuie sa le asigure cel putin salariul minim pe economie, proportional cu durata timpului de lucru (opt ore, patru ore, doua ore). Adunarea generala a asociatiei de proprietari hotaraste cuantumul salariului personalului angajat cu respectarea prevederilor Codului muncii, privind salariul minim pe economie".

Butan Marian, Bucuresti:
"Avem in familie mai multe actiuni la o societate pe actiuni si nu mai stim ce sa facem cu ele, nu am primit mai nimic in urma detinerii lor. De fapt, nici nu mai stim daca aceasta companie mai functioneaza, daca elibereaza ceva, cum putem actiona mai departe. Va rugam sa ne sfatuiti".

RASPUNS: O societate care are actiuni distribuite public este obligata sa anunte burselor unde sunt tranzactionate, in presa si in Monitorul Oficial datele AGA, ca si date despre activitatea sa. Informatii puteti obtine si de la o filiala locala a unei societati de servicii de investitii financiare, care este autorizata sa intermedieze tranzactionarea actiunilor la una dintre cele doua burse. Publicul interesat, poate consulta si site-urile: www.rasd.ro (pentru societatile cotate la Bursa Electronica Rasdaq) si www.bvb.ro (pentru ele cotate la Bursa de Valori Bucuresti), unde sunt disponibile rapoartele societatilor emitente de actiuni, facute publice conform legii.

Un grup de cetateni, Olt:
"La noi in comuna suntem mai multi care nu avem serviciu si am vrea sa plecam sa muncim in Spania sau in Italia, poate chiar si in Cipru sau pe unde se poate, ca sa o ducem mai bine, noi si familiile noastre. De aceea va intrebam ce sa facem pentru aceasta, unde trebuie sa ne adresam".

RASPUNS: In primul rand trebuie sa stiti faptul ca plecarea la lucru in strainatate presupune mai multe etape. In primul rand, trebuie sa se inregistreze in banca de date a solicitarii pe baza depunerii dosarului cu documentele doveditoare de catre fiecare solicitant. De asemenea trebuie avut in vedere ca va fi necesar sa participe la selectii, efectuarea controlului medical, legalizari si traduceri de acte. A pleca la lucru in strainatate mai presupune ca persoana in cauza sa cunoasca ca ii trebuie un fond banesc minim pentru transpunerea in practica a acestei dorinte care sa-i permita sa acopere cheltuielile pentru traduceri si legalizari de acte, control medical, cheltuieli de transport etc. Dosarul unui solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa contina minimum urmatoarele documente: copie de pe buletinul sau cartea de identitate, cu o valabilitate de minim sase luni de la data depunerii dosarului; copie de pe pasaport, cu o valabilitate de minimum sase luni; adeverinta medicala de la medicul de familie ca sunteti clinic sanatos sau ca nu figurati in evidenta cu boli cronice, in original; cazier judiciar cu o valabilitate de 30 de zile, original; copie de pe certificatele de calificare sau absolvire, legalizat la notariat; copie de pe carnetul de munca sau declaratie pe proprie raspundere ca nu aveti carnet de munca, legalizata la notariat; curriculum vitae, fisa personala care va fi o pagina dactilografiata cu date personale; dovada emisa de Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei din care sa rezulte ca nu are interdictie legala de a parasi localitatea sau alte limitari ale executarii dreptului de libera circulatie in alte tari. Daca angajatorul strain va dori si alte documente, solicitantul de locuri de munca trebuie sa le depuna, el va fi anuntat de agentul de ocupare. Pentru a pleca la munca in strainatate puteti apela la o firma care se ocupa de intermedieri de acest gen sau o puteti face prin Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca cu adresa in Strada Valter Maracineanu nr. 1-3, etaj 4, Sector 1, Bucuresti, telefon telefon 021-315.88.44, 021-312.46.70, 021-312.91.55.

Emilia Cristina Neagu, Bucuresti:
"Eu nu am lucrat pana acum, am fost studenta si am lucrat cateva luni, inainte sa nasc. Cand m-am dus sa solicit adeverinta necesara pentru intocmirea dosarului de obtinere a indemnizatiei de crestere a copilului, mi s-a spus ca nu-mi vor fi platite concediile prenatal si postnatal. Casa de Sanatate a respis dosarul si mi se spune ca nu am dreptul la indemnizatie pentru faptul ca nu intrunesc conditiile necesare in vederea realizarii platii. De ce se intampla acest lucru?"

RASPUNS: Dumneavoastra trebuia sa platiti contributia la Casa de Asigurari de Sanatate pentru a beneficia de concediu de maternitate si de indemnizatia aferenta. Conform art. 7 din OUG nr. 158/2005 trebuia sa aveti un stagiu de cotizare de sase luni in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical. Pentru a beneficia de concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de doi ani trebuie sa aveti un stagiu de cotizare de 12 luni anterioare datei nasterii copilului, adica de la 9 februarie 2005 pana la 9 februarie 2006, perioada in care ar fi trebuit incluse si concediile medicale de maternitate, cu conditia platii contributiei la Casa de Asigurari de Sanatate. Daca tatal a realizat timp de 12 luni anterioare datei nasterii copilului venituri profesionale supuse impozitului pe venit poate solicita acordarea concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului sau a stimulentului lunar de 300 lei (RON)."

Panduru Gheorghe, Bucuresti:
"Am auzit la radio ca detinutii politici vor fi scutiti de niste taxe dar nu am inteles ce fel de taxe. Pe mine ma intereseaza deoarece ma aflu in aceasta situatie."

RASPUNS: Guvernul a decis printr-un proiect de lege aprobat de curand ca fostii detinuti politici sa fie scutiti de la plata taxelor judiciare de timbru pentru actiunile si cererile introduse in instanta. Acest document, menit a fi o incercare de sprijinire a detinutilor politici in actiunile de dezvaluire a abuzurilor suferite si a drepturilor incalcate in perioada regimului comunist, completeaza Legea 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.

AM PRIMIT LA REDACTIE...
"Sunt o femeie simpla dintr-o familie obisnuita din orasul de la Dunare, Galati. Mentionez ca sunt casnica. Sunt casatorita de 19 ani si am o fata care are 18 ani si este la liceu. Problema mea este ca nu mai pot avea un copil, deoarece la nasterea fetitei mele mi s-a declansat glanda hipofiza si nu am mai putut ramane gravida in acesti ani, desi noi ne-am dorit mult inca un copil. Acum trei ani am auzit despre asistentii maternali si am facut si noi o cerere si am asteptat cu nerabdare sa primim in ingrijire un copil. Au venit acasa cei de la comisie, acum trei ani si au plecat fara sa ne dea un rezultat. Am mers eu la dansii la sediu sa vad ce se intampla si mi s-a spus ca am casa in regula, sotul este om de cuvant, dar eu nu sunt sanatoasa si deci nu pot avea grija de un copil. Dar aceasta boala pe care o am eu o au si alte mii de femei care pot creste fara probleme copii. Este adevarat ca m-am ingrasat deoarece am aceasta pilozitate, dar consider ca sunt in putere si pot oferi si dragoste si confort financiar unui copil, iar sotul meu are un salariu peste medie, deci nu ar fi probleme materiale. Dupa un an am depus din nou cerere, dar de data aceasta m-au refuzat pe motiv ca am doar doua camere si nu ar fi spatiu pentru cresterea unui nou membru al familiei. Au spus sa mai asteptam pana cand nu vor mai avea cui sa dea si atunci ne vor da si noua unul, apoi au spus ca daca vrem sa luam doi copii cu handicap ne incadram in conditii si este totul bine din partea dansilor. Acest lucru m-a indignat foarte tare. Acei copii necesita o ingrijire speciala si in afara de acest lucur noi doream un copil, nu doi. Ceea ce se intampla nu este normal si poate astfel se va sesiza cineva." Farkas Mirela, Galati

APEL UMANITAR
"Sunt din Arad si am un vecin care nu are pe nimeni, este foarte muncitor si respectuos si a avut un accident la unul din locurile de munca (lucreaza la negru). In urma accidentului a ramas fara o mana si fara dantura. Acum lucreaza in continuare si se straduieste sa stranga bani pentru o proteza dentara si pentru una pentru mana. Baiatul a strans o parte, dar tot ii mai trebuie 17 milioane de lei. Daca vrea cineva sa-l ajute il puteti gasi la urmatoarea adresa: Strada Vanatori R 104, Arad, pentru Neagu Sergiu. Va multumesc mult." Zorica S.
×
Subiecte în articol: arhiva jurnalul luni munca