x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Silueta feminina in timp

0
03 Mai 2006 - 00:00

Femeia antica. Femeia cu forme rubensiene. Femeia Barbie cu silueta magica 90-60-90. Femeia snur. La moda este acum femeia... femeie, cu talie normala.

Care sunt masurile ideale? Exista silueta perfecta? Cum se raporteaza femeile care stau in fata televizorului la modelele promovate de media? Psihologul Aurora Liiceanu vorbeste despre felul in care moda siluetelor tip clepsidra, amfora sau cea a anorexicelor a tulburat si tulbura mintile femeilor. "Constructia anatomica a corpului este influentata de vestimentatia specifica fiecarei epoci. Dar forma corpului se schimba de-a lungul timpului si in functie de stilul de viata. Constructia corpului este legata totusi si de partea psihologica: sa stii sa iti porti corpul, sa te raportezi la lumea in care traiesti si la relatia cu barbatul", subliniaza psihologul.

De-a lungul timpului, un numar mare de specialisti au incercat sa demonstreze care sunt partile corpului specifice sexului feminin. Raspunsul la aceasta intrebare se pare ca l-a gasit prof. Devendra Singh de la Universitatea de Stat din Ohio. Cercetatoarea din Texas a analizat toata literatura engleza si americana, incepand din secolul al XVII-lea pana in secolul al XX-lea, pentru a observa care sunt trasaturile ce exprima cel mai bine feminitatea. Contrar perceptiei generale, prof. Singh a constatat ca nu marimea sanilor, a posteriorului sau lungimea picioarelor sunt calitati care au fost valorizate prin moda, ci talia. Iar talia apare ca o constanta a feminitatii in cultura occidentala, dar si in cultura universala. Astfel, indiferent daca o cultura promoveaza sanii mari sau picioarele lungi, un lucru e cert: pentru a fi cu adevarat femeie trebuie sa ai talia subtire. Talia subtire este legata de fertilitate, maternitate, sanatate.

In topul preferintelor se situeaza silueta clepsidra. Iar in partea sudica a Europei este promovata femeia cu silueta de amfora, fiind valorizate soldurile. Chiar si la noi, la romani, exista multe descrieri ale corpului feminin centrate pe talie: trasa prin inel, talie de viespe. Psihologul Aurora Liiceanu considera ca in prezent, corpul feminin a capatat si caractere atletice. Un exemplu in acest sens: corpul lui Sharon Stone, in defavoarea canoanelor siluetei voluptoase. In plus, femeile au inceput sa-si doreasca sa fie din ce in ce mai slabe, idealizand modelul Barbie.

Emancipare

Louis Quail/PHOTOGRAPHER’S CHOICE/GULIVER
Intre ceea ce propune moda si realitatea cotidiana este o mare diferenta. "Practic, tiparele promovate prin moda tulbura mintile femeilor, dar in acelasi timp sunt inaccesibile multora. De aceea, in SUA s-a pus problema definirii frumusetii in functie de categoria (masura) careia ii apartine fiecare femeie. Ar trebui refacute canoanele frumusetii, astfel incat sa existe o frumusete a obezelor si o frumusete a slabelor", arata Aurora Liiceanu.

Soldurile de cadane pierd teren astazi in fata siluetei cu un oarecare grad de masculinitate a femeilor puternice din filmele politiste. Acest lucru se datoreaza in principal dorintei de emancipare a femeii, care isi face debutul dupa revolutia sexuala a anilor ’60. Problema care se pune acum, spune psihologul, este in ce masura se poate pastra un grad de feminitate intr-un tipar ce corespunde mai mult masculinitatii.

Atribute pozitive

"O femeie desteapta nu tine seama numai de moda, ci de o perceptie clara a propriilor atribute pozitive si negative. Pentru a fi frumoasa, o femeie trebuie sa isi minimizeze atributele negative, sa le mascheze si sa accentueze calitatile. Atributele pozitive pot fi exploatate. Nu este inteligent din punct de vedere social sa iti expui o parte a corpului care nu te avantajeaza doar pentru a fi la moda. Sunt fete care umbla cu buricul gol si nu au deloc un abdomen lipsit de grasime", precizeaza psihologul.

Importante sunt silueta, curbele corpului, postura adoptata de femeie, dar si vestimentatia, care pune in evidenta silueta. Este important ce parti ale corpului sunt expuse si care sunt ascunse. In anii ’60, cand se purta mini, femeile erau complet acoperite in partea de sus, iar cand partea de jos era acoperita, se dezgolea partea de sus a corpului. Trendul actual este ca femeia sa isi expuna cat mai mult din propriul corp. Ceea ce inainte era strict secret, acum este un lucru aproape public.

Consecinta glorificarii corpului este ca se neglijeaza ceea ce tine de interior. "Traim in epoca bodysmului, iar solutia impacarii cu sine este sa te accepti asa cum esti, sa iti exploatezi calitatile si in nici un caz sa plangi toata viata ca nu ai picioarele Claudiei Schiffer", concluzioneaza psihologul Aurora Liiceanu.

GRECIA ANTICA. Etalonul de frumusete in Grecia Antica era considerata Venus din Milo. Izvoarele scrise ale acelei perioade vorbesc si despre masurile ideale ale femeii: bustul – 86 cm, talia – 69 cm, coapsele – 93 cm, la o inaltime medie de 1,64 m. In Grecia Antica, frumusetea era obiect de cult. Platon spunea ca adevarata frumusete are nevoie de armonie si bun-gust. Standardul grecesc de frumusete a continuat sa existe si in Evul Mediu, cand pentru cele mai mici manifestari de senzualitate femeile erau acuzate de vrajitorie.
RENASTEREA. Epoca Renasterii se caracterizeaza prin interesul pentru corpul femeii. Este la moda decolteul, iar bustul femeilor se bucura de tot mai multa atentie. A atinge sanii unei femei era cel mai mare compliment din partea unui barbat. In secolele XIV-XVI se spunea ca bustul unei femei este prima victorie a unui tanar, hrana zilnica a unui barbat si ultima mangaiere a unui batran. Potrivit lui Machiavelli, o femeie nu poate fi frumoasa decat daca are "brate lungi si degete gratioase".

Chirurgia frumusetii

ARISTOCRATA. In perioada revolutiilor burgheze, spre sfarsitul secolului al XVIII-lea, s-au facut auzite primele voci care revendicau drepturi egale pentru femei. Acestea erau definite in mod clar ca sotii si mame. Sarcina lor era sa transforme familia intr-un refugiu privat si intim. Idealul de frumusete al acelor vremuri era femeia cu bust impozant, cu umeri si coapse mari. Poetul german Heinrich Heine caracteriza acest ideal de femeie ca "feminitatea monumentala".
De-a lungul timpului au existat numeroase "chipuri" ale frumusetii trupului femeii. Si multe actrite, cantarete, printese, manechine de pretutindeni au jucat rolul de modele pe care femeile "de rand" au incercat sa le copieze. Dar siluetele anorexice, sanii supersiliconati, bronzul excesiv, vestimentatia cat mai sumara pot reprezenta modele bune de urmat? Astfel, frecvent, modelele impuse de vedete sunt periculoase mai ales in cazul tinerelor. Deoarece aceste modele reusesc de multe ori sa distruga increderea in sine a multor tinere si sa le determine sa-si puna sanatatea in pericol, numai de dragul unui aspect fizic stereotipic.

Problema riscurilor pentru sanatate este luata in discutie si cand se apeleaza la chirurgie estetica. Ce face medicul cand o pacienta vine cu fotografia vedetei Pamela Anderson, spunand ca vrea sa aiba sani asemanatori? Raspunde chirurgul estetician Radu Voicu, de la Spitalul Universitar CF 2: "Este greu de spus daca operatia estetica reprezinta solutia ideala. Raspunsul se poate da dupa o analiza atenta si personalizata, in urma unor discutii intre pacienta si medic. Deoarece numai stiind precis motivele pentru care se efectueaza operatia se poate asigura si succesul acesteia. Stabilirea intentiilor pacientei si a starii normale de sanatate emotionala sunt cruciale atunci cand medicul analizeaza daca se poate face sau nu operatia. In mod normal, femeia care vrea sa recurga la o operatie estetica are o imagine buna asupra propriului corp, insa doreste sa-si imbunatateasca o anumita trasatura – nu intregul organism sau mintea. Exista o linie delicata de demarcatie intre dorinta de imbunatatire prin chirurgie estetica si o preocupare vanitoasa si nesanatoasa privind propria infatisare".

Cu alte cuvinte, o persoana obsedata de infatisarea ei, o persoana care doreste sa schimbe cu orice pret un anumit aspect nu va fi niciodata multumita de operatia care i se face. Fiindca asteptarile ei sunt in total dezacord cu ceea ce anatomia ii permite. Ce se intampla in acest caz? Isi doreste alta operatie si alta operatie... In unele cazuri, chirurgul plastician ii poate chiar recomanda celei care solicita o astfel de operatie si consultarea psihologului.

PERIOADA INTERBELICA. In perioada dintre cele doua razboaie mondiale, femeia incepe sa se emancipeze. Nu-si mai ascunde senzualitatea, traieste pentru a fi iubita. Literatura instituie cultul feminitatii. In acelasi timp, femeia are aceleasi drepturi ca si barbatii, poate chiar sa lucreze alaturi de ei. Rochiile lungi care ascundeau foarte mult din silueta femeii sunt uitate. Femeia incepe sa poarte pantaloni in perioada interbelica, la moda sunt siluetele din ce in ce mai subtiri.
BARBIE. 90-60-90 sunt masurile idealului de frumusete feminina din zilele noastre. Aceste masuri s-au impus o data cu aparitia papusii Barbie, in februarie 1959. De atunci, silueta snur, ochii mari, nasul mic, picioarele lungi si gambele arcuite sunt visul fiecarei adolescente. Studii publicate in Marea Britanie au aratat ca papusa Barbie este vinovata de multe dintre problemele de nutritie ale fetelor. Si tot Barbie este acuzata si pentru numarul mare de adolescente care isi doresc sa fie blonde.

Tendinte

Din fericire, in prezent, atat autoritatile sanitare, cat si cei implicati in industria show-biz din intreaga lume au inteles ca trebuie limitata promovarea unor imagini "nesanatoase". Chiar si oamenii obisnuiti s-au saturat de manechine anorexice, de vedete care nu fac altceva decat marketing, vanzandu-si imaginea de starlete care tin sa ramana in atentia publicului apeland la tot felul de operatii estetice si diete drastice.

Astfel, de anul acesta, naturaletea se afla in tendinte. Vedetele care apar pe copertele revistelor sau pe ecrane au un look natural: machiaj discret, coafura simpla. Pe podiumuri nu vor mai defila manechine care poarta mai putin de masura 38. In sfarsit s-a inteles ca bronzul excesiv este daunator, asa ca pielea naturala este din nou la moda.

CHIRURGIA ESTETICA. Potrivit dr. Radu Voicu, "chirurgia estetica reprezinta o imbunatatire a infatisarii, ea nu aduce perfectiunea". Remediaza imaginea proprie si increderea in sine, dar nu reprezinta un panaceu universal pentru probleme emotionale sau sociale care au radacini mult mai adanci. De aceea, chirurgul recomanda persoanelor care isi propun sa apeleze la chirurgie estetica sa se gandeasca temeinic din ce motive doresc acest lucru. Moda este trecatoare, iar rezultatele operatiei estetice sunt permanente.
ARTIFICIAL. Exista cercetari legate de frumusetea virtuala, care au scos la iveala ca suntem din ce in ce mai mult atrasi de imagini construite pe calculator (computer generated beauty). Aceste figuri artificiale constituie o prelungire a modelului Barbie. Femeile se raporteaza la imagini perfecte, imposibil de atins. De aceea apeleaza la chirurgia estetica, tot ceea ce nu corespunde tiparelor putand fi inlocuit. Asa a aparut mania silicoanelor si a liposuctiei.
Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   femeia,   moda,   femeie,   estetica,   corpului,   silueta,   frumusete

Serviciul de email marketing furnizat de