x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

A crescut in cinematograf

0
Autor: Dana Andronie 06 Noi 2006 - 00:00
A crescut in  cinematograf


O FATA FERMECATOARE
O timida cantareata. O diva blonda. O fata din Oas. Formula magica: toate trei intr-o singura Margareta.

Doar o Margareta a crescut pe micul si pe marele ecran. A prins radacini in cinematografie, devenind o actrita apreciata de critici. Cu timpul, artista a descoperit gustul "conservei de vise" si a facut - asa cum bine spunea Sanda Faur - "film, cu tenacitate, cu vointa, muncind cu pumnii stransi... A trecut cu bine momentul critic cand se despart apele, cand se vede cat la suta din glorie a fost fum si cat si-a tras seva din pamantul harului adevarat".

UZINA DE VISE. Nu sunteti curiosi sa vedeti ce contin "conservele de vise"? Ecaterina Oproiu a descris cel mai bine facerea lumii filmului: "Cand oamenii n-au mai avut curajul sa creada in viata de jos, cand n-au mai avut candoarea sa creada in viata de sus, au inceput sa creada in viata ca-n filme. Starul a fost intruchiparea unui eden intermediar, unde Eva poarta bikini, merii cresc in piscine, iar sarpele isi petrece vacanta pe un iaht personal. Bine sau rau - asa a fost. Pentru o buna parte a lumii, filmul a fost intr-adevar o uzina care produce vise, conserve de vise. La inceput, vise sepia. Pe urma, technicolore, iar spre dimineata, inainte de ora trezirii - cosmaruri". Dar sa ne trezim si sa urmarim intrarea Margaretei in uzina viselor...

CREATORUL GRIGORIU. Anul 1966: stop cadru! Paslarita debuteaza in film. "Un debut cu atat mai remarcabil cu cat l-a avut drept partener principal pe Emeric Schaffer, interpretul lui Otto von Kelner, cu al carui joc nuantat, insinuant, gradat, a izbutit sa se armonizeze. Imaginea Iuliei nu mai are nimic in comun cu cea a adolescentei copilaroase care a insotit-o pe Margareta Paslaru de-a lungul carierei muzicale." Aceasta cronica a aparut in revista Cinema. "In «Tunelul» eram personajul Iulia, o tanara care simpatiza cu partizanii. A fost un rol de compozitie. Actiunea filmului regizat de Francisc Munteanu se petrecea in 1943 (anul in care m-am nascut). Dificultatea rolului mi-a solicitat nu numai imaginatia - retraind vremuri pe care nu le-am cunoscut - , dar si intuitia de a personifica vampa, cantareata de local", ne-a declarat actrita.

Cornel Fugaru, Nae Roman si Margareta Paslaru, in "Impuscaturi pe portativ", in 1967

Anul 1967 a fost cu "Impuscaturi pe portativ". Regizor: Cezar Grigoriu. Coloana sonora: George Grigoriu. Coregrafie: Oleg Danovski. Distributie: Nae Roman, Stefan Banica, Stefan Tapalaga, Nicu Constantin, Puiu Calinescu, Dumitru Furdui, Mihai Berechet, Ovid Teodorescu, Nancy Holloway etc. Cornel Fugaru si Margareta Paslaru, "acest redutabil cuplu muzical este creatia noastra" - ii placea lui Cezar Grigoriu sa spuna adesea. "Regizorul m-a distribuit in «Impuscaturi pe portativ» intr-un rol prin care de fapt jucam trei caractere deosebite. Timida cantareata se transforma intr-o diva blonda, care, la randul ei, scotandu-si mantoul si peruca, dezvaluia o fata din Oas, cu strigaturi cu tot... Aparitia lui Cornel Fugaru a revolutionat muzica si dansul anilor ’60. Cum pot sa uit acele momente premergatoare filmarilor de la Buftea si modul in care dansatorii profesionisti se straduiau sa invete miscari si figuri de dans a la Bebe?!...", isi aminteste Margareta.

"Acest redutabil cuplu muzical", Margareta si Cornel, a fost creatia regizorului Cezar Grigoriu

SI PROASTA, SI INTELIGENTA. Tot in 1967, regizorul Lucian Bratu ii incredinteaza artistei un rol foarte greu: sa fie o "fata fermecatoare": "De ce Margareta Paslaru? Vazut din afara - spunea Lucian Bratu in revista Cinema - ar putea sa para o solutie de succes. Margareta este foarte cunoscuta. Din cauza popularitatii ei avem si necazuri. Dorim sa trecem neobservati, sa filmam prin surprindere, dar de multe ori din cauza ei nu se poate… Am ales-o pentru ca sunt convins ca ea este purtatoarea ideala a tipului de fata creat de Cosasu. Rolul Margaretei este intr-adevar foarte greu. Aceasta fata fermecatoare poarta in spate tot filmul, nu numai titlul (n.r. «Un film cu o fata fermecatoare»). Trebuie sa trezeasca, rand pe rand, simpatie, antipatie, repulsie chiar. Sa fie dragalasa, dezarmanta, enervanta. Sa fie proasta, cu si fara farmec si sa aiba crize de inteligenta acuta". Actrita a reusit sa fie exact asa cum si-a dorit regizorul. "Margareta Paslaru, capul de afis al distributiei mature, ne-a reamintit cat talent actoricesc nepus la treaba s-a irosit de-a lungul timpului", atragea atentia la vremea aceea Magda Mihailescu. Margareta n-a fost doar o aparitie meteorica in lumea filmului, o moda, un capriciu.

"Margareta intruchipeaza un personaj foarte nou pentru repertoriul ei, o cantareata de local, cu un rictus circumflex à la Marlene Dietrich, fata buna, colaborand cu comunistii. Replicile ei sunt debitate cu sobrietate, cu o naturalete, cu o concentrare care rascumpara prin calitatea lor cele cateva clipe cand (nu din vina ei, ci a regiei) este pusa sa cante «Oci ciornaia»…"
  • D.I. Suchianu in "Gazeta literara"
  • "Margareta nu canta, in schimb se dovedeste a fi o veritabila interpreta de cinematograf, cu resurse actoricesti pe care nici nu le-am fi banuit, din rolul ei anterior, din «Tunelul», si acela - mai mult decat meritoriu"
  • Valentin Petrescu in "Amfiteatru"
  • A JUCAT-O PE RUXANDRA SI A FOST SUSPENDATA

    "Un film cu o fata fermecatoare" a fost multa vreme interzis de autoritatile romane. In Polonia insa pelicula a avut succes, ceea ce l-a inspirat pe celebrul grafician Wiktor Gorka sa creeze pentru filmul regizat de Lucian Bratu un afis (foto) cu un desen stilizat cu protagonista Margareta Paslaru. Recunoscuta in intreaga lume, scoala poloneza a graficii a "multiplicat" acest afis. Astfel, multi cineasti pastreaza in colectia lor personala cel putin un exemplar semnat de cate un artist polonez. "Originalul" (semnat de Wiktor Gorka) valoreaza insa 230 de dolari.

    "PELICANUL ALB". "Dupa rolul Polly din «Opera de trei parale», jucat cu inegalabilul Toma Caragiu in regia maestrului Liviu Ciulei, trecerea la film, alaturi de Emerich Schaffer, Ion Dichiseanu, Florin Piersic, reprezenta un stimulent in plus si o sansa de a ma ridica la nivelul lor - din punct de vedere actoricesc. Premiul pentru debut in cinematografie, obtinut la Festivalul National de Film «Pelicanul Alb», mi-a intarit speranta ca vor urma si alte roluri. Si iata, regizorul Lucian Bratu m-a ales pentru rolul principal din pelicula «Un film cu o fata fermecatoare». De data aceasta ii aveam ca parteneri pe marii actori Marin Moraru, Stefan Iordache, Ileana Stana Ionescu, Virgil Ogasanu, Grigore Gonta. Scenariul a fost semnat de Radu Cosasu. M-as bucura sa-l revad pe domnul Cosasu, dansul trebuie sa cunoasca adevarul despre filmul care a fost scos de pe ecrane, la nici o saptamana de la premiera, fiind interzis ani buni dupa aceea. Pentru rolul Ruxandra, jucat in film, am fost suspendata luni intregi din Radio si din Televiziune, fara sa primesc o justificare logica", ne-a marturisit Margareta.

    EXCELENTA PARTENERA

    "Cu aceasta ocazie am descoperit o excelenta partenera, din punct de vedere actoricesc". Aceasta declaratie ii apartine lui Stefan Iordache, iar partenera era, bineinteles, Margareta Paslaru! "Despre Margareta s-a scris in unanimitate ca si-a trecut examenul de actrita cinematografica si cred ca asa este, desi meritul trebuie impartit cu regizorul Bratu", scria Florian Potra in "Saptamana" din 1967.
    "Cantecul «Rata», unul dintre slagarele lui George Grigoriu, se cerea zilnic la radio. La sfarsitul unui concert am primit o ratusca adevarata. Speriata si derutata de iuresul din jurul sau a inceput sa alerge de colo-colo, in timp ce emotionata din cale-afara... se «scapa» pe scena. Atunci au intrat si dansatorii si au inceput sa alunece si sa cada pe... norocul presarat de ratusca
  • Margareta Paslaru
  • SE CAUTA O MARGARETA PASLARU!

    "Centrul de productie cinematografica «Studioul Cinematografic Bucuresti» cauta pentru productia filmului «ACEASTA FATA FERMECATOARE» fetite intre 9 si 11 ani, care sa semene cu Margareta Paslaru. Se vor prezenta luni, 11 Iunie, la ora 10, in Str. Calarasi nr. 11". Acest anunt a aparut in "Saptamana culturala". Se cauta cu disperare o dublura pentru "fata fermacatoare"! Va dati seama cat s-a chinuit echipa de la filmari sa aleaga o singura copie Margareta dintre miile de candidate...
    Citeşte mai multe despre:   film,   păslaru,   margareta,   Margareta Paslaru,   editie de colectie

    Serviciul de email marketing furnizat de