x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Cantece de viata lunga

Cantece de viata lunga

de Catalina Iancu    |    13 Feb 2006   •   00:00
Cantece de viata lunga
AMINTIRILE NOASTRE TOATE
Impreuna cu apropiatii maestrului, am deschis cutia cu amintiri. Epoca de aur, cantece de aur, cariera de aur. Gica Petrescu e un model care i-a marcat pe toti.

Marii artisti au exercitat intotdeaua o anume fascinatie asupra cercurilor conducatoare politice sau de orice alta natura, pentru ca erau veritabili exponenti ai aprecierii si simpatiei populare.

COLECTIE. "Stiu ca Gica poseda numeroase felicitari si carti de vizita cu urari de bine primite cu ocazia diverselor sarbatori din partea celor care au condus Romania de dupa razboi incoace. Si de la Petru Groza, si de la Dej, si de la Ceausescu. Nu l-au uitat nici presedintii Iliescu si Constantinescu", spune Ioana Bogdan. De perioada epocii de aur isi aminteste si Benone Sinulescu: "Eram invitati la tot felul de activitati artistice. Ceausestii dadeau mana cu noi. «Alesii» ne ascultau cu mare atentie. In special el. Daca cineva nu canta toate strofele, venea dupa spectacol si-i atragea atentia ca n-a abordat intreaga piesa. Gica Petrescu canta muzica de petrecere. «Bucurestiul meu iubit» era nelipsit. Le placea foarte mult. Maestrul Gica s-a respectat toata viata. Si-a menajat vocea, n-a facut excese, stia sa se opreasca la timp. Ne mai intalneam uneori, la cate o petrecere, si-odata-l vedeai ca-si ia haina si se pregateste sa plece. Chiar daca insistam, nu puteam sa-l retinem. Stia sa-si respecte publicul. N-a avut esecuri. Ma inclin in fata acestui monstru sacru care este Gica Petrescu. E jovial, bun, fin, elegant, combina toate superlativele. E un model de conduita, un mit, o emblema, o legenda", ne-a dezvaluit nea Benny.

MODEL. Stiati ca Alexandru Arsinel s-a apucat de cantat dupa ce l-a ascultat pe Gica Petrescu? "Efectiv a marcat evolutia muzicii usoare cu un profesionalism extraordinar. Gica Petrescu a insemnat pentru mine un model. Mi-a placut sa cant si imi placeau melodiile lui. Il ascultam la emisiuni de radio la inceput, pe urma la cele de televiziune, care transmiteau de la diferite restaurante sau gradini estivale spectacole date de orchestra Electrecord. Chiar asa am inceput sa cant. Ascultandu-l pe maestrul Gica Petrescu. Mai tarziu, am colaborat cand am venit in Teatrul Tanase, cam prin ’64, aveam spectacole. Textele erau scrise de sotia lui. Maestrul nu e numai un excelent interpret de muzica usoara, ci si de cuplete. Unele chiar autobiografice. Mai toate aveau un mic accent satiric. Cantece pline de veselie. Nu l-am auzit pe nea Gica cantand un cantec cu substanta melodramatica."

DIN CULISE. Dar amintirile cele mai placute le-au trait cu ocazia catorva turnee pe care le-au facut in strainatate, in special in Israel. "Venea insotit de Cezarina, regretata lui sotie. Gica a fost intotdeauna un om mai singuratic in intimitatea lui. Extrem de popular, dar in viata privata s-a retras si a trait in familie. Ea statea intotdeauna in culise si la teatru si-i sufla: «Gica, capul sus, nu mai tine barbia-n piept!». Noi stateam in partea cealalta a scenei si o imitam: «Gica, mai in fata, mai la stanga, mai la dreapta!» Iar ea radea si ne zicea «mai, poznasilor!». Era un profesionist desavarsit, care isi calcula orice iesire la rampa, orice gest. Nu iesea din scena cu pasi normali, ci calca sacadat, iar publicul prindea miscarea si aplauda in ritmul pasilor lui. Stia meseria asta extraordinar", povesteste Alexandru Arsinel.

ARTIST EMERIT. Gica Petrescu a respectat extraordinar de mult scena. De aceea, marca Gica Petrescu era perceputa ca avand succesul asigurat. "Gica Petrescu canta si fara microfon. Sa nu uitam ca microfoanele au aparut mai tarziu. Canta cu orchestra, cu multi sunetisti. Un om elegant intotdeauna, pedant, casatorit cu una dintre cele mai frumoase femei ale Bucurestiului. In acest mariaj exista, dincolo de intelegere, o mare iubire. De altfel, dupa ce a plecat din Teatrul Tanase, a calatorit mult prin lume. Pleca cate sase luni in America, in Germania, peste tot. Este singurul actor de revista care a ajuns artist emerit.

Cantareti au fost multi: Maria Tanase, Dorina Draghici, alti actori de la teatre, dar ca artisti de revista este singurul artist emerit", ne-a spus Alexandru Arsinel.

"Gica a fost intotdeauna un om mai singuratic in intimitatea lui. Extrem de popular, dar in viata privata s-a retras si a trait in familie. Un profesionist desavarsit, care isi calcula orice iesire la rampa, orice gest, cat de mic" - Alexandru Arsinel, director al Teatrului "Constantin Tanase"

"Imi spunea adeseori ca numele sau figura pe lista de «protocol artistic», in virtutea careia era adeseori invitat sa cante pentru mai-marii timpului, ca multi alti artisti romani de marca ai Romaniei" - Ioana Bogdan, realizator tv

CELEBRU LA 20 DE ANI
Stela Popescu ne-a vorbit cautand intr-un munte de fotografii. "Muzica e viata lui", ne-a spus distinsa actrita, care a jucat alaturi de Alexandru Arsinel si Gica Petrescu intr-un film care se numea chiar asa: "Muzica e viata mea": "Multe cantece ale lui sunt de petrecere, de pahar, dar Gica Petrescu nu bea! Rar de tot poate sa fi baut un pahar cu vin. Mai toate turneele pe care le-am avut in strainatate au fost cu Gica. In ’65 la Paris, in ’66... Un om destept, cu facultate, care stie cateva limbi straine, nu este doar un simplu cantaret. Toate legendele despre varsta lui s-au ivit fiindca el s-a lansat de foarte tanar. La 20 de ani era celebru. A cantat 70 de ani, poate si mai bine. Va dati seama?! O viata de om! Un om pasionat, voia ca totul sa iasa bine, sa fie totul perfect. Daca Puisor (n.r. - regretatul Puiu Maximilian, sotul Stelei Popescu) ii dadea o piesa s-o cante, din secunda aia nu mai avea liniste. In fiecare dimineata dadea telefon. Doar Margareta Paslaru mai facea asa. Puiu i-a scris multe texte, cuplete. I-a scris «Violete pentru fete», «Asa incepe dragostea», multe, foarte multe. Imi aduc aminte ca Gica venea pe la noi, discutau, se sfatuiau, se completau. Poezie, aceasta era «muzica» lor. Inca ceva: Gica nu facea farse. Intre actori se mai fac glume, se mai pun piuneze, ca la scoala. Caci si artistii sunt niste copii. Niste copii mari. La Gica n-a existat asa ceva. Un artist serios, pentru care profesia e profesie. Un exemplu de profesionalism", ne-a spus, dintr-o suflare, Stela Popescu.

EMISARUL GUVERNAMENTAL

"Nu stiu daca e adevarat, dar mi s-a povestit ca in 2005, la aniversarea a 90 de ani, Gica nu a mai primit felicitare de la Palatul Cotroceni. A venit insa la usa sa un sol al primului-ministru Tariceanu, dar maestrul n-a deschis yala usii. El stie numele presedintilor, pe al premierilor il mai uita. Emisarul guvernului a revenit dupa prima tentativa esuata, a insistat sa fie primit, dar in zadar. Gica se teme acum de orice persoana pe care n-o cunoaste. Daca ar fi venit insotit de vreun prieten vechi, poate ca reusea sa-i predea mesajul", povesteste Ioana Bogdan.

LA CEAS ANIVERSAR, UN TORT IN FORMA DE CEAS

Si tot la rugamintea Ioanei Bogdan, maestrul Gica Petrescu a participat la emisiunea Iulianei Marciuc, "90 de minute pentru sufletul tau". Artistul a fost prezent la intalnirea cu telespectatorii de pe cinci continente, la data de 3 aprilie 2004, cand isi serba ziua de nastere. Nu a avut decat o singura pretentie, aceea de a i se pune la dispozitie o masina pentru venirea si plecarea din TVR. In platou, alaturi de maestru au mai fost doua invitate dragi inimii sale: realizatorul tv Ioana Bogdan, care a adus poze din arhiva sa personala, si Madalina Manole, care i-a dedicat maestrului una dintre piesele sale si si-a amintit de un turneu pe care l-au facut impreuna. Desigur, reputatul interpret nu putea scapa prilejul de a canta, moment intampinat cu toata bucuria de telespectatori, care au sunat din toate colturile lumii: Germania, Spania, Israel, Canada si chiar din Australia. A fost una dintre emisiunile care a primit cele mai multe telefoane. La final, echipa a ciocnit cu maestrul o cupa de sampanie si i-a oferit un tort special, reprezentand un ceas in forma de inima.

REPERTORIU NEMURITOR

Chiar si cadidatii la Primaria Capitalei au cantat melodiile lui Gica Petrescu. In timpul campaniei electorale din 2000, Florin Calinescu i-a trecut pe toti printr-o proba de foc: sa fredoneze un refren despre Bucuresti. Candidatii, printre care Varujan Vosganian si Catalin Chirita, au dat atacul la repertoriul maestrului Gica: "Bucuresti, Bucuresti, fratele meu esti" sau "Bucurestiul meu iubit". Victor Surdu si Sorin Oprescu au interpretat "Du-ma acasa, mai tramvai", respectiv "Hai sa ne-intalnim sambata seara, intr-o carciumioara la Sosea".
×