x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Ce facem cu scoala?

Ce facem cu scoala?

de Anca Alexe    |    12 Sep 2005   •   00:00
Ce facem cu scoala?

Invatamantul este foarte important. El pregateste viitorul copiilor. Cu toate acestea, sistemul de invatamant din Romania este, se pare, invechit. Problemele acestuia sunt, in mare parte, probleme generale ale societatii romanesti.

SISTEM
Invatamantul este foarte important. El pregateste viitorul copiilor. Cu toate acestea, sistemul de invatamant din Romania este, se pare, invechit. Problemele acestuia sunt, in mare parte, probleme generale ale societatii romanesti.

Prea multa teorie. Pilele, orele particulare, chiulul profesorilor de la ore, filozofia pedagogica, lipsa de disciplina, lipsa de viziune, interesul pentru diploma mai mare decat cel pentru cunostinte, multimea de profesori care traieste de pe azi pe maine din salariul pe care il castiga sunt doar cateva dintre "gaurile" din invatamant. Cu toate acestea, 27% dintre romani considera ca metodele de predare in Romania nu sunt invechite. Dintre acestia, 27% au varste cuprinse intre 18 si 30 de ani si liceul terminat (29%). Pe de alta parte, 23% dintre respondentii sondajului realizat de CURS au afirmat ca metodele de predare sunt invechite, manualele asemenea si lista ar putea continua. "Lipsesc materialele, lipsesc initiativele. Profesorii se ghideaza dupa acelasi stil comunist in care citesc programa, vin la clasa, predau si aia e! Nici o idee in plus. Iar cele care sunt esueaza lamentabil din cauza modului in care sunt puse in scena", isi da cu parerea un elev de clasa a VIII-a. 24% dintre cei intervievati nu au vrut sau nu au stiut sa raspunda, in timp ce 14% au fost total de acord ca metodele sunt invechite. Iar profesorii prefera sa tina orele in particular decat la scoala. Unde mai pui ca termenul "comuniune elev-profesor" nu exista. De ce?

CE-I DE FACUT? Pentru ca nu se respecta normele de predare. Acestea ar trebui sa se bazeze pe metodele si strategiile contemporane ale pedagogiei moderne. Metodele si tehnicile de predare-invatare trebuie sa includa expunerea problematizata si aplicata a ideilor fundamentale a respectivei discipline, analiza unor situatii reale, pe mici grupuri de lucru, stimularea alcatuirii unor dosare tematice care sa urmareasca problematica lectiilor in viata cotidiana a societatii noastre. Evaluarea trebuie sa fie fundamentata pe surprinderea abilitatilor de gandire si de comunicare ale elevilor si pe recunoasterea capacitatii de a aplica cunostintele dobandite in clasa. Mai mult, evaluarea trebuie sa imbrace urmatoarele formule: teste scrise si orale de cunostinte, evaluarea lucrarilor personale si a fiselor de lectura individuale cu teme indicate, evaluarea reciproca a elevilor, pentru stimularea discernamantului critic.

"PENTRU ACASA!" O alta problema o reprezinta temele de acasa. Un fel de "bagati, obligatoriu, cat mai multa informatie in plozi, ca incape". Dincolo de a forma cadre, profesorii trebuie sa formeze caractere. Zecile de pagini intitulate simplu "Teme pentru acasa!!!" (strigat de lupta care zbarleste pielea pe mainile micutilor) nu denota decat lipsa de practica a profesorilor, slaba organizare si nivelul mediocru de pregatire al elevilor. Elevul sta mult la scoala si are putin timp liber. El nu este stimulat sa gandeasca liber, ci in tipare. Astfel, 26% dintre romani au declarat ca sunt de acord cu afirmatia "din cauza programei incarcate, elevii isi petrec prea mult timp cu temele de acasa, in loc sa se relaxeze". 27% sunt femei, cu un venit peste medie (28%) si provin din Banat (38%), Crisana si Maramures (36%) si Bucuresti (30%). Totusi, un procent de 22% din respondenti au declarat ca nu sunt de acord cu aceasta afirmatie. Totodata, 16% sunt in dezacord total cu afirmatia.

CE-I DE FACUT? A nu se cladi tocilari, ci oameni pentru viata. Prea multa teorie, prea putina practica. Mentalitatea trebuie schimbata. Elevii trebuie sa invete ca cele mai importante actiuni sunt comunicarea, atentia si disciplina. Ei trebuie sa ceara explicatii in momentul in care ceva este neclar. Temele nu sunt totul. Mult mai importanta este activitatea profesorului la clasa si modalitatea prin care se face inteles. El trebuie sa trateze cu atentie subiectele pe care si le pregateste si, evident, sa se faca inteles. Tema pentru acasa trebuie sa fie una scurta si de intretinere, astfel ca, pana a doua zi, elevului sa-i ramana imprimata in memorie lectia. Dupa cele cinci ore petrecute la scoala, el trebuie sa se relaxeze, sa-si odihneasca mintea si sa se pregateasca pentru asimilarea unor noi informatii. O ora si jumatate pe zi, recomandabil seara, de recapitulare a celor acumulate pe parcursul orelor, este suficienta pentru a-i cladi o impresie generala si pentru a-l face sa inteleaga asa cum trebuie subiectul predat. Prea multe calcule, compuneri sau altfel de informatii pot crea o degringolada in capul micutului, care nu va mai face decat sa asimileze automat.

Sase, sapte ani e o varsta prea mica pentru a incepe sa-i indesi copilului in cap lucruri pe care ar putea foarte bine sa le invete si acasa. Sa-l chemi patru ore pe zi la scoala si dupa aceea sa-l bombardezi cu teme nu e o solutie - un parinte

VREMURI TRECUTE

Scoala este esentiala, iar copiii stiu asta. Singura problema este ca multi dintre ei sunt dezamagiti cand, in prima zi de scoala, zi pe care au asteptat-o cu atata nerabdare, constata ca bucuria nu mai e atat de mare, ca sala de clasa nu arata asa cum au sperat ei, iar traditia de intampinare a bobocilor s-a destramat in unele locuri. Nu se mai trece pe sub coroana de flori (la unele scoli), pe care cei din clasele mai mari o formau cu voiosie, se sta in fata careului o ora, pana ce coordonatorul scolii isi termina poliloghia, pe care ei oricum nu o inteleg, si asa mai departe. Pe masura ce cresc, isi dau seama ca scoala nu e chiar scoala. Nu e cladirea aceea simpla, dar incantatoare care iti spune buna dimineata, nu e dascalul care te dojeneste cand gresesti, dar te premiaza cand faci un lucru bun... nu e nimic atragator. Poate doar vechiul imn al scolarilor sa-i mai invioreze. Nu stiti imnul scolarilor? "La scoala cand mergeam/ Si gandul nu-mi era la carte/ Pe fete le ciupeam/ Si gandul imi zbura departe/ Cu sticla-n buzunar/ Si Marasestiul in pachete/ Imi amintesc cu aceeasi sete/ De vremea cand eram scolar..."

Profesorul perfect trebuie sa fie o tanti sau un nene, nu foarte tineri, sa nu tipe la noi, sa ne invete lucruri bune si frumoase, sa stie sa explice, sa fie prieteni cu noi, sa vina acasa si sa vorbeasca cu mami... Ce mai vreau? Mai vreau sa nu ne dea asa multe teme. Sau macar sa ne explice ce trebuie sa facem si acasa - eleva in clasa a IV-a

Profesorii din Romania sunt bine pregatiti?
  • 29% dintre barbati considera ca metodele de predare din Romania nu sunt invechite.
  • 46% dintre cei cu un nivel de educatie peste liceu sunt de parere ca profesorii sunt bine pregatiti.
  • Cei din mediul urban, 27%, cred ca elevii isi petrec prea mult timp cu temele.
  • PREGATIREA LASA DE DORIT
    Cea mai mare greseala a profesorilor este ca ii educa pe elevi in asa fel incat sa bage in cap, dar nu si sa analizeze ce au bagat in cap. Multe persoane se plang de pregatirea profesionala a cadrelor didactice. In ceea ce priveste opinia profesorilor, "nu mai poti sa te intelegi cu generatiile astea". Totusi, 45% dintre intervievati considera ca profesorii din Romania sunt bine pregatiti. Dintre acestia, 46% sunt barbati si 45% femei, cu varste cuprinse intre 31 si 55 de ani (47%) si cu un nivel de educatie peste liceu 46%. Mai degraba in dezacord cu aceasta afirmatie sunt 17% dintre cei intervievati. 19% au venituri sub medie si provin din Crisana-Maramures (30%), Bucuresti (27%) si Oltenia (26%). Numai 5% si-au aratat dezacordul total.

    SOLUTIE. Chiar daca se spune ca nu scoala trebuie sa-ti predea bunele maniere, afirmatia nu este in totalitate valabila. Scoala, si mai ales profesorul, trebuie sa invete elevul ce este corectitudinea, disciplina si comunicarea. Profesorul trebuie sa renunte la statutul lui si sa se transforme, in decursul celor 40 de minute de predare, in dascal. Trebuie sa aiba o gandire larga, sa prinda punctele slabe si punctele forte ale elevilor, sa-si exprime curat intentiile si sa povesteasca. Nu sa dea porunci! Un alt factor important il reprezinta limbajul pe care il foloseste si tonul vocii. Un glas cald si apropiat le va insipra elevilor incredere si le va atrage atentia asupra subiectului. Vor intelege mai repede despre ce e vorba si vor fi curiosi sa afle ce se intampla mai departe si mai departe.

    CEI SASE ANI DE-ACASA

    O alta nemultumire a parintilor este legata de varsta la care trebuie sa-si dea copilul la scoala. Mare parte dintre parinti au afirmat ca nu isi mai doresc ca micutul lor sa intre pe bancile scolii de la varsta de sase sau sapte ani. "Mi se pare ca e prea devreme, e prea micut. Ce intelege el acolo? Mai ales daca nimereste vreun profesor care nu se intelege pe el si are pretentii sa explice unuia de varsta aia", spune un parinte. Un altul considera ca "sase ani e o varsta prea mica pentru a incepe sa-i indesi copilului in cap lucruri pe care ar putea foarte bine sa le invete si acasa. Sa-l chemi patru ore pe zi la scoala si dupa aceea sa-l bombardezi cu teme nu e o solutie".

    INVATAMANTUL SE PREGATESTE PENTRU ADERAREA LA UE

    In contextul aderarii la Uniunea Europeana si al exigentelor Planului National de Dezvoltare, calitatea invatamantului este principala prioritate, informeaza Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE). Este vorba atat de calitatea serviciilor educative (echipamente, dotari, infrastructuri, procesele de predare-invatare-evaluare), cat si de calitatea produselor (nivelul performantelor academice, insertia sociala si profesionala a absolventilor, participarea sociala si civica). Acest program se va finaliza cu o Strategie Nationala de Dezvoltare a Calitatii in Invatamant. Anumite aspecte ale acestei strategii (managementul si guvernarea in invatamant, formarea continua a profesorilor, metodele de predare-invatare, noile tehnologii, consilierea si orientarea) vor fi aprofundate prin proiecte specifice, implementate de ISE.

    PORTRETUL PROFESORULUI IDEAL

    Am rugat o eleva de clasa a IV-a, o cunostinta de-a mea, sa faca un portret al profesorului ideal. Surpriza a venit atunci cand mi-a raspuns: "profesor perfect nu mai exista. Erau pe vremea lu’ mami si lu’ tati". Cu greu am obtinut o caracterizare. "Pai, vreau sa fie o tanti sau un nene, nu foarte tineri, sa nu tipe la noi, sa ne invete lucruri bune si frumoase, sa stie sa explice, sa fie prieteni cu noi, sa vina acasa si sa vorbeasca cu mami... Ce mai vreau? Aaa... mai vreau sa nu ne dea asa multe teme. Sau macar sa ne explice ce trebuie sa facem si acasa", a raspuns ea sfioasa.
    ×
    Subiecte în articol: scoala clasa editie de colectie metodele