x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Claymoor, cronicarul

0
Autor: Mihai Stirbu 28 Aug 2006 - 00:00
Claymoor, cronicarul


PRESA VREMII
Cine nu era pomenit in rubrica lui din "L’Ind...pendance Roumaine" nu exista.

Misu Vacarescu, cronicarul care semna sub pseudonimul Claymoor in L’Ind...pendanc Roumaineu, ramane pana in zilele noastre un neintrecut evaluator al evenimentelor mondene. Timp de 24 de ani, a tinut rubrica mondena a ziarului bucurestean. Articolele sale constituie o sursa documentara importanta pentru perioada de dupa Razboiul de Independenta.

AUTORITATE. Localurile sau oamenii care nu erau pomeniti in "Carnet de Highlife" isi putea lua "adio!" de la viata mondena a "Micului Paris". Stilul cronicarului a zapacit, cum scria Adevarul din 1895, capul cucoanelor noastre, "desi nu a sedus pe nici una". Multe dintre cronicile sale fac referire la Casa Capsa. Dupa o reprezentatie a unei celebritati straine in sala Bossel, la care a luat parte "tout Bucarest ...l...gant", Claymoor scrie: "Dupa teatru, Capsa straluceste ca un salon monden". In mai 1882, cronicarul noteaza: "Devant Capsa, une rang...e de tables et de chaises où s’...panouissent les beaut...es du jour, lass...es et un peu ennuy...es, agitant avec une molle langueur l’...vantail, si cher aux amours". ("In fata Capsei este un rand de mese si scaune in care infloresc frumoasele zilei, lenese si putin plictisite, agitand, languros si molatec, evantaiul, atat de drag amorurilor").

DUPA SPECTACOLE, ELITA SE CONVERSA LA CAPSA

Ploaia avea menirea sa adune elita bucuresteana la Capsa: "Le soir une averse inattendue fait fuir le monde; le public d’...lite est venu ...chouer chez Capsa où il y a chambr...e tr"s ...l...gante." ("Seara, o aversa neasteptata pune lumea pe fuga; publicul de elita esueaza la Capsa, unde este o ambianta foarte eleganta".). Teatrul francez joaca "Trois Chapeaux":
"Apr"s le th"atre on est all... chez Capsa, ou l’on trouvait difficilement à se caser." ("Dupa teatru am mers la Capsa, unde era dificil sa mai gasim loc.") Impresarul Franchetti aduce renumite ansambluri de opera italiana la reprezentatiile carora lumea buna da navala: "Stalles et parterre bond...e. Apr"s le th"atre, grande chambr...e chez Capsa; comme d’habitude, on fait queue il y en a mÃşme qui restent à la porte." ("Staluri si parter pline ochi. Dupa teatru, mare adunare la Capsa; ca de obicei, facem coada, sunt chiar unii care raman la poarta.") (Eliza Dumitrescu)

PETRECERI CU STAIF

Pietraru, un fost profesor, va atenta la viata lui Ion C. Bratianu. Negustorimea, in marea ei majoritate liberala, a sarbatorit pe victima neizbutitului atentat, in ziua de 22 martie 1881, printr-un mare banchet in sala Teatrului National. Capsa a servit banchetul. Iata anuntul evenimentului scris de Claymoor: "Capsa este desemnata sa se ocupe de cina. Si asta e de ajuns pentru a putea prezice ca va fi excelenta, suculenta, rafinata." (28 februarie 1881).

TIMP URAT? NU LA CAPSA

Dupa un spectacol sustinut de "Hernani", Claymoor nota: "Tot Bucurestiul si-a dat intalnire la Verdi. Entuziasmul a epuizat gatlejurile caci, indata reprezentatia terminata, toata lumea s-a deplasat la Capsa, unde mesele au fost luate cu asalt". Ploaia de primavara il intrista pe cronicar: "Quel malaise plane sur la Capitale!" Tristetea ii era stinsa de Capsa: "Ce spleen apasa peste Capitala… Toate plimbaretele dragute s-au refugiat la Capsa, unde s-a format repede un cerc. Si lumea s-a simtit atat de bine, incat au ramas in continuare, chiar dupa ce ploaia a stat." Claymoor a fost primul gazetar roman care a facut reclama si apoi a descris un spectacol de film, prezentat cu mare succes, la redactia ziarului sau.
Citeşte mai multe despre:   editie de colectie,   capsa,   Claymoor

Serviciul de email marketing furnizat de