x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Dor de Transilvania

0
Autor: Catalina Iancu 13 Mar 2006 - 00:00
Dor de Transilvania


Mircea Florian si Phoenix se aflau de fapt, in aceeasi barca. Toti duceau o batalie surda cu sistemul.

MIRCEA FLORIAN DIN CARPATI
Mircea Florian si Phoenix se aflau de fapt, in aceeasi barca. Toti duceau o batalie surda cu sistemul.

Ii interesau ritmurile "schioape", anumite tonalitati, etno-muzicologia, folclorul, dar mai ales voiau sa spuna, in felul lor, lucrurile care le displaceau. Pana si cu numele au fost "frati". Mircea era Florian din Transilvania, iar Nicu Covaci si-a facut "Transsylvania Phoenix". Ii leaga o prietenie lunga si multe si fructuoase colaborari. Mircea Florian canta in deschidere la Phoenix, asa ca una dintre amintirile sale e de la "marea evadare". "Eram pe litoral, la stadionul din Constanta. Nicu venise cu un microbuz in care erau inghesuite celebrele (de-acum) boxe Marshall. Secretul era maxim, nu trebuia sa stie nimeni si, de fapt, nici n-a stiut nimeni, in afara de Nicu si Alex, un cunoscut de-al lui. Pentru mine, era o dificultate enorma sa fiu fata in fata cu o mare de oameni ce depasea 50.000 de suflete. De obicei cantam inaintea lor, impreuna cu "Ceata melopoica", dar de data asta eram singur, absolut de unul singur, in fata unei multimi care astepta rockul, tobele, chitarele, muzica ritmata. Era foarte greu sa stai in fata acestei energii in asteptare. Dincolo de acest aspect, era o tensiune care plutea in aer, care se simtea. Mai tarziu aveam sa-mi dau seama de unde venea: se spargea o epoca. Inainte de concert, in acel mic autobuz, in care eram eu, Nicu si ceilalti membri Phoenix, se lasase o liniste apasatoare. Discutiile erau sparte, raspunsurile monosilabice. Era o atmosfera incarcata. Muzical, insa, a iesit extraordinar. Si cantarea mea, care era sub imperiul unei presiuni foarte puternice venite din tribune, dar si recitalul lor. Dupa care, timp de 14 ani, au disparut in adancurile Europei. Prin ’90, am planuit revenirea muzicala in Patria-Muma. Nicu mi-a propus sa cant in deschidere, asa cum facusem si ultima data. Si iarasi a iesit foarte bine. Intre timp, eu schimbasem macazul, si inca de vreo cateva ori. Dar ideea este ca ne-am simtit la fel de bine, la fel de prieteni, ca si atunci, cu 14 ani in urma."

INVITATII. Daca membrii trupei Phoenix se retrageau la munte pentru a compune, Mircea Florian a ales marea. Vama Veche si 2 Mai, varianta veche. Cand insa situatia a devenit de nesuportat, a plecat si el din tara. Se intampla in 1986. A fost de multe ori invitat in strainatate. Numai in America a fost chemat de vreo cinci ori, dar nu i s-a dat voie sa plece. Intr-un tarziu, i-au dat pasaport si viza. Dar nu s-a mai intors. Decat in 1990. Cel mai drag proiect al sau este "Florian din Transilvania", o trupa complet electronica.

"Acum stau si in Germania, si in Romania. Sunt un european prin definitie. Ca sa fiu sincer, nici nu simt c-am plecat. Asta si datorita faptului ca in 1990 eram deja aici"

"Ii apreciez foarte tare pe membrii Phoenix, dar relatia de prietenie care ne leaga este mai importanta decat toate. Fiindca ne leaga lucruri extraordinare"
- Mircea Florian

Florin-Silviu Ursulescu, Josef Kappl, Mircea Florian - in timpul unui turneu "mamut"

"CEATA" MUZICIENILOR

In 1974, Mircea Florian & "Ceata" sustineau un turneu "mamut" (cu durata de peste doua luni, cu cateva mici intreruperi). Dar ce muzicieni valorosi! "Ceata" cuprindea, la vremea aceea, in afara de Mircea Florian - voce, chitara, cobza, dramba, instrumente idiofonice & zumzet, pe Günther Reininger - keyboards, Eugen Gondi - percutie, Mircea Dordoi - chitara, in deschidere. In ceea ce priveste colaborarea cu Phoenix, au cantat pe aceeasi scena, dar nu s-au "amestecat". Fiecare si-a pastrat "felia" sa de muzica.

CORNEL CHIRIAC A REVOLUTIONAT ROCKUL DIN ROMANIA

Despre tot ce misca in perioada respectiva, pe ritmuri rock, avea cunostinta Cornel Chiriac. In perioada 1969-1975, postul de radio Europa Libera a facut loc unei emisiuni muzicale fara egal dedicate muzicii pop-rock. Genericul era extras din creatia trupelor de gen din epoca, iar titlul emisiunii era Metronom, urmat de anul productiei.

Iar gazda, inegalabilul Cornel Chiriac, care poate fi considerat, pe drept cuvant, realizatorul si promotorul care a revolutionat muzica pop si rock din Romania. Cu Metronom-ul transmis din München, a dat posibilitatea tinerilor sa asculte un alt gen de muzica decat cel acceptat de "cei de sus". Caci in acea perioada, muzica rock era nu numai marginalizata, ci aproape pe cale de disparitie. Incet, dar sigur, trupele care adunau sute de mii de oameni pe stadioane erau interzise. Cateva luni sau definitiv. Iar piesele care mai "scapau" la radio sau la televizor erau departe de ceea ce transmitea Cornel Chiriac la Metronom. Noroc cu Europa Libera!

AU REVOLUTIONAT CODUL PENAL

Unii dintre cei care au plecat din tara s-au intors. Din pacate, unii au plecat dintre noi, intr-o lume mai buna. Printre acestia din urma se numara si Valeriu Sterian, rapus in 2000 de boala secolului. Vali canta in 1981 cu Compania de sunet, formata din Mircea Bodolan (chitara), Nicolae Enache (clape), Iulian Constantinescu (percutie) si Ion Ranga (bas). La Revolutie a fost pe bricade, la fel si in Piata Universitatii, ca unul dintre animatorii fenomenului din 1990, "Vino, Doamne" si "S-a votat Codul Penal" fiind doar doua dintre piesele sale de rezistenta.
Citeşte mai multe despre:   mircea,   Phoenix,   florian,   editie de colectie

Serviciul de email marketing furnizat de