x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Frantuzoaica" de la Iasi

0
Autor: Cristina Diac 15 Aug 2005 - 00:00
"Frantuzoaica" de la Iasi


MEZZOSOPRANA VICTORIA CORTEZ
A cantat pe cele mai mari scene ale lumii. Stabilita de 34 de ani in Franta, mezzosoprana Viorica Cortez nu si-a pierdut accentul de Iasi.

Viorica Cortez s-a nascut la Iasi. A inceput Conservatorul in orasul natal. Era inca studenta cand a obtinut Marele Premiu la Concursul International de Canto din Toulouse (1964). Au urmat Marele Premiu special "Kathleen Ferrier" din t’Hertogenbosch (Olanda, 1965) si Premiul I cu medalie de aur al Concursului International de Muzica George Enescu din Bucuresti (1967). Premiul de la Toulouse i-a deschis imediat toate marile scene. Fara a mai trece prin roluri mici, a obtinut un contract in Franta pentru rolul principal din opera "Samson si Dalila".

IN TARA. Solista povesteste astazi despre inceputurile carierei sale. Dupa premiul de la Toulouse incepuse deja sa-si construiasca un nume in lumea muzicii de opera. Trebuia sa onoreze invitatii, contracte in strainatate. Nefiind niciodata sigura ca va putea confirma participarea, a refuzat multe. Autoritatile regimului comunist de la Bucuresti se jucau adesea cu nervii artistilor. "Ca sa obtii o viza pentru strainatate, iti ieseau ochii, isi aminteste astazi Viorica Cortez. Asteptai luni intregi. Oricum, nu stiai daca iti dau viza pana in ultimul moment, asa ca stateam cu valizele pregatite."

EXPATRIEREA. In 1971 a decis sa ramana in strainatate. Cu toate greutatile pe care i le-au facut cei care obladuiau Cultura in acei ani, artista marturiseste ca a plecat din motive de ordin personal, si nu din cauza conditiilor politice din tara. "Puteam sa raman oriunde in lume, ne spune Viorica Cortez. De ce in Franta? Pur si simplu pentru ca, fara sa fi vrut, destinul m-a purtat pe meleagurile astea"…

Dupa emigrare nu a mai avut voie sa cante pe nici o scena din Romania. A obtinut dupa un timp cetatenia franceza, dar nu a renuntat nici la cea romana. Astfel a putut reveni in tara de origine ca turist francez, pentru a-si vizita mama si cele doua surori. "Pentru regimul comunist de la Bucuresti eram frantuzoaica, pentru mine eram romanca, povesteste mezzosoprana. Am si acum pasaport romanesc."

"ROMANCA VIORICA CORTEZ". Artista traieste de mai bine de trei decenii in Franta. Cu toate acestea, francezii o considera tot romanca. "Daca uiti partea cea mai dulce a vietii tale, copilaria, ce-ti mai ramane?", se intreaba dna Cortez. "Eu sunt frantuzoaica de la Iasi…"

"Frantuzoaica de la Iasi" sta efectiv in Paris doar cateva luni pe an. Viata foarte speciala, dintr-un avion in altul, de pe un continent pe altul, si totul intr-un ritm foarte alert, face dintr-un solist de opera un "cetatean al lumii". Dupa o viata in care a cantat pe marile scene ale muzicii, dna Cortez alege cu grija rolurile. Face parte din juriu la mai toate marile concursuri de canto, da lectii tinerilor francezi care viseaza la o cariera in domeniu. Lumea muzicii a fost si este insa foarte dura. Ca sa reusesti, ai nevoie de un impresar excelent. Ca sa-l obtii, trebuie sa fii cunoscut. Pentru aceasta, trebuie sa castigi premii la concursurile internationale. "Ma uit la elevii mei francezi, spune dna Cortez. Multi dintre ei au glasuri superbe si nu reusesc in tara lor. De ce tine? De multe…"

Scoala romaneasca de canto continua sa dea scenei lirice mondiale nume importante, este de parere dna Cortez. Ruxandra Donose canta la Metropolitan din New York, la Scala din Milano. Baritonul Agache canta in lumea intreaga. Soprana Mosiuc a luat premiu la München si de atunci e cunoscuta peste tot. Cu toate acestea, in magazinele de muzica din Paris regasim o singura prezenta romaneasca - soprana Angela Gheorghiu. Stabilita la randul ei in strainatate, Angela Gheorghiu a imprimat numeroase compact discuri. Ele figureaza in colectia de muzica clasica a unei prestigioase companii americane de profil, bucurandu-se de promovare in lumea intreaga. "Sunt unii care, pe langa cariera, nu neglijeaza nici aspectele care tin de imagine, explica dna Cortez. Depinde de fiecare cum stie sa-si gestioneze succesul. Foarte bine face Angela Gheorghiu, asa facea si Callas. La ora asta, si in muzica e mult business."

"Mergeam cu corul «Gavriil Musicescu» al Filarmonicii «Moldova» din Iasi sa le cantam taranilor pentru a-i convinge sa intre in colectiva. Cantam in camine culturale neincalzite, neaerisite, pline de fum de tigari «Nationale»"

"Pe langa arta, cantatul e si o meserie ca oricare alta. Cariera unui artist tine mult si de hazard. E un destin care te conduce. Bineinteles, cand ti se ofera un rol, tu spui «Da» sau «Nu», dar niciodata nu stii ce o sa urmeze"
- Viorica Cortez
Citeşte mai multe despre:   editie de colectie,   cortez,   viorica cortez

Serviciul de email marketing furnizat de