x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

In epoca "Miraj"

0
06 Mar 2005 - 00:00

AUTOHTON

Inainte de 1989, romancele visau la parfumuri straine, pe care puteau sa le obtina doar la negru sau prin bunavointa celor care lucrau in strainatate.
CARMEN PLESA

In perioada comunista, romancele se invaluiau in "Miss Miraj"
Astazi, femei senzuale, imbracate in haine scumpe, te privesc provocator de pe panouri uriase care fac reclama la ultimele aparitii din industria parfumului. Sute de magazine te cheama sa incerci cele mai "chic" arome lansate in Europa. Cu douazeci de ani in urma insa, romancele nici nu visau ca vor ajunge vremea in care vor putea cumpara un Chanel fara sa dea spaga sau sa apeleze la bunavointa vecinului care lucra "pe vapor".

INCEPUT. Istoria parfumurilor in Romania incepe destul de tarziu, spune Octavian Coifan, din doua motive: lipsa resurselor economice si lipsa unui climat favorabil culturilor florale. Mentiuni despre importurile de produse de parfumerie dateaza din secolul al XVIII-lea si se refera la produse aduse in principal din Rusia. In Transilvania, pana in secolul al XX-lea, in farmacii se preparau retete simple de ape de colonie cu extracte vegetale (in principal lavanda). In perioada interbelica, erau renumite in Bucuresti parfumurile Houbigant, furnizor si al Reginei Maria, dar si Roger & Gallet, Coty sau Guerlain. In anii ’30 apar si primele ateliere de produse cosmetice - parfumuri. Dupa nationalizare, se constituie cele doua fabrici majore Farmec Cluj si Macul Rosu, devenita in 1973 Miraj (si in 1998 SC Gerovital Cosmetics SA).

Produsul cu care a fost "obisnuit" romanul a fost deodorantul sau, mai precis, deoparfumul, barbarism (in opinia lui Octavian Coifan) care reflecta "combinatia dintre calitatile unui parfum si prospetimea unui deodorant".

CONDITII. Inainte de 1989, deodorantele comercializate pe piata romaneasca erau, in cea mai mare parte, produse local. Marci ca Rexona, Impulse, Fa, Denim erau considerate produse de lux pentru ca nu aveai de unde sa le cumperi. SC Farmec SA Cluj-Napoca, fabrica de cosmetice cea mai mare din tara, a fost pana in 1990 liderul necontestat al pietei. In perioada comunista, Miraj producea anual pana la 27 milioane de flacoane de apa de colonie.

Din punct de vedere al calitatii, intre parfumurile produse in Romania si cele occidentale existau foarte mari diferente, sustine Octavian Coifan. Lipsa informatiei in domeniu si a unei cercetari stiintifice si lipsa materiilor prime (naturale, dar si cele de sinteza fina) au facut ca multe compozitii sa para naive.

CE LE INNEBUNEA PE ROMANCE
Dintre parfumurile occidentale care au avut succes in Romania comunista, Octavia Coifan ne-a amintit de: Soir de Paris (Bourjois), Anais Anais (Cacharel), Ma griffe (Carven), Chanel No.5, Diorella, Diorissimo, Miss Dior, Poison de la Dior, Courreges In Blue, Fidji si J’ai Ose (Guy Laroche), parfumurile Lancome (Climat, Magie Noire, Sikkim), parfumurile Nina Ricci (L’air du temps, Farouche, Fleur de Fleurs), Charlie blue (Revlon), Detchema (Revillon), Rochas (Femme, Madame Rochas) si parfumurile Yves Rocher (Magnolia, Ispahan).

BARBATII PREFERA... DULCE
Ca si preferinte generale, romani au o inclinatie spre parfumurile puternice, cu o personalitate extrem de bine conturata, in general orientale sau chypre, dar si spre parfumurile florale albe (tuberoze) opulente, spune Octavian Coifan. Din punct de vedere al tendintelor (fapt remarcat si in moda), in Romania totul este dus la extrem, exacerbat, accentuat. Un domeniu interesant il reprezinta preferintele barbatilor tineri (20-35 de ani). Astfel, parfumurile cele mai tari, dulci, puternice si practic cele mai putin traditional masculine sunt de succes in Romania la aceasta categorie (AMen, Dolce & Gabanna, JOOP!).

SENZATIA NUMITA "MISS DIOR"
Unul din parfumurile care au facut senzatie si la noi incepand cu jumatatea secolului trecut a fost Miss Dior. A fost creat in 1947 de Paul Vacher si este primul parfum al casei Dior. Mirosul inconfundabil jongleaza cu note chypre clasice, aldehidice si verzi de galbanum. A generat un nou acord marcant in parfumerie: familia Cypre verde. Editia initiala a parfumului avea un flacon in forma de amfora.
Citeşte mai multe despre:   editie de colectie,   parfumurile

Serviciul de email marketing furnizat de